از کرونا هم عبور می‌کنیم

  حسن روحانی عصر دیروز در نخستین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن قدردانی از تلاش کارکنان بیمارستان‌ها و کادر درمانی که در مبارزه با کرونا فعال هستند، گفت: «در جلسه امروز به وزیر بهداشت تأکید کردیم که پرسنل بیمارستانی هرگونه نیازی برای حفاظت خود دارند، آن نیاز در اولویت باشد و این کار سریعا انجام بگیرد.» جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا در حالی برگزار شد که براساس عکس های منتشر شده، علی ربیعی، سخنگوی دولت که طی روزهای گذشته با معاون وزارت  بهداشت همراه بود در این جلسه حضور نداشت . اتفاقی که واکنش های بسیاری را در شبکه‌های مجازی در  پی داشت.
او افزود: «گزارشی که وزیر بهداشت در آغاز جلسه دادند، گزارش امیدوارکننده‌ای بود چرا که حرکت به سمت کنترل این ویروس است. مراجعه‌کنندگان در بسیاری از شهرهایی که در روزهای پیش زیاد بوده به‌شدت کاهش پیدا کرده است. افرادی که از بیمارستان مرخص می‌شوند و تست آنها مثبت بوده و دوران درمان خود را گذرانده‌اند هم افزایش پیدا کرده است که این دو خبر برای جامعه ما بسیار امیدوار‌کننده است.» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امکانات بهداشتی، پرسنل متخصص و دلسوز ما جزو بخش‌های نمونه کشوری است، گفت: «بخش بهداشت جزو بخش‌هایی است که همه مردم می‌توانند به‌طور کامل به آنها اعتماد کنند و در همه مقاطع فعال بودند. چند ماه پیش هم که ویروس آنفلوآنزا نوع «بی» جامعه ما را تهدید می‌کرد به خوبی تلاش و کنترل کردند.» هراس‌افکنی نقشه دشمنان است
روحانی اضافه کرد: «الان هم مطمئن هستیم این پرسنل در کوتاه‌ترین زمان ممکن کنترل را انجام خواهند داد. مردم نباید نگران باشند ضمن اینکه باید همکاری کامل کنند، همان‌طور که تا امروز همکاری کامل کرده‌اند.» او  با بیان اینکه دستورالعمل‌های لازم از سوی وزارت بهداشت و درمان صادر می‌شود، افزود: «صداوسیما مرجع اصلی ماست. همه توصیه‌هایی که از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و توسط صداوسیما اعلام می‌شود باید برای مردم اهمیت داشته باشد و همه به آن توجه و برای اجرای آن تلاش کنند.» رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «کار و فعالیت در کشور باید به صورت آنچه در ماه‌ها و هفته‌های گذشته بوده ادامه پیدا کند، منتهی هر کجا جمعیت و اجتماعی است همه باید مراقبت‌های لازم پزشکی را انجام دهیم.»
روحانی اضافه کرد: «همه باید به تمام مراقبت‌های بهداشتی که توصیه می‌شود، عمل کنند. مدارس، دبیرستان، دانشگاه و کارگاه‌ها همه باید دقت کنند، مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را انجام دهند اما همه باید کار و فعالیت کنیم و این یکی از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان ماست که با هراس‌افکنی زیاد در جامعه، کشور را به تعطیلی بکشانند.»


رئیس‌جمهوری عنوان کرد: «بیمارستان‌های ما مجهز هستند و در این جلسه هم نیروهای مسلح قول دادند که از همه امکانات خود در این زمینه استفاده کنند، حتی اگر وزارت بهداشت و درمان نیاز به پرسنل بیشتر داشته باشد، به خاطر خستگی شبانه‌روزی که کار می‌کنند، در این جهت آماده هستند.» او اضافه کرد: «اگر تخت بیمارستانی مورد نیاز باشد، نیروهای مسلح ما در این‌خصوص هم آماده هستند. اگر در یک جایی بیمارستان صحرایی فوری مورد نیاز باشد نیز این نیروها کاملا آماده هستند. بنابراین نیروهای مسلح به‌طور کامل در کنار این ستاد ملی و در کنار وزارتخانه هستند برای اینکه مشکلی برای درمان مردم پیش نیاید.» همه دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم‌الاجراست
او در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: «اگر دستوراتی را ستاد پیشگیری و مبارزه امروز تصمیم گرفت و ابلاغ شد، آن تصمیم را باید همه به‌عنوان یک امر لازم  تلقی کنند و از لحاظ شرعی چون مصوب شورای عالی امنیت ملی است و رهبر معظم انقلاب تأیید کردند و گفتند باید همه اطاعت کنند، بنابراین همه باید به‌عنوان یک امر لازم و ضروری مورد مراقبت قرار بدهند.»
 روحانی اضافه کرد: «هر جایی که ستاد از شنبه لازم دید، اگر مدرسه، دبیرستان، دانشگاه و محل اجتماعی یا مورد خاصی را تشخیص داد خودش اعلام می‌کند، بنابراین از روز شنبه همه روال‌ها به صورت عادی خواهد بود. اگر مورد خاص و شرایط ویژه را ستاد ملی به آنها اعلام می‌کند و اجتهاد در برابر نص نباید داشته باشیم، همه موظف هستند از ستاد اطاعت کنند.»
روحانی گفت: «توصیه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در کشور این است که اجتماعات غیر ضروری انجام نگیرد، البته گاهی یک اجتماعی است که ضروری و واجب است که آن مسأله دیگری است، اما جایی که مستحب است و واجب نیست مراقبت کنند، حتی برای اماکن متبرکه که برای ما بسیار مقدس و مورد توجه مردم ما هستند.» رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «همه باید توصیه‌های پزشکی را مراعات کنند. اجتماع کمتری شکل بگیرد. اگر جمعیتی تشکیل می‌شود باید مراقبت‌های بهداشتی رعایت شود.» روحانی با تأکید بر اینکه ستاد نسبت به مراسم‌های اعتکاف مراعات توصیه‌های بهداشتی را اعلام کرده است به ایام اعزام راهیان نور در پایان ‌سال اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم‌گیری شد که امسال این برنامه تعطیل شود، نیروهای مسلح نیز دستورات لازم را صادر کردند.» آزادراه تهران_شمال را در دوره تحریم ساختیم
همچنین، حسن روحانی صبح دیروز در مراسم افتتاح قطعه اول آزادراه تهران - شمال با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران اظهار کرد: «ان‌شاءالله از این ویروس عبور می‌کنیم. ویروس آنفلوآنزای نوع بی در آمریکا 16‌هزار تلفات داشت، درحالی ‌که در ایران این ویروس صد و خُرده‌ای تلفات داشت. سرعت انتقال ویروس کرونا بیشتر از آنفلوآنزاست، اما سخت‌‌تر از آن نیست.» او ادامه داد: «مردم نباید از ویروس کرونا وحشت کنند. همه به دستورالعمل وزارت بهداشت عمل و همه به هم کمک کنیم.» رئیس‌جمهوری درباره ساخت ازادراه تهران شمال هم گفت: «آزادراه تهران- شمال را در دوران تحریم ساختیم و افتخار می‌کنیم که تحریم نتوانست بر اراده مهندسان، کارگران و مدیران ما برای تکمیل این پروژه مهم تأثیر بگذارد.» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه  من از ‌سال ۷۵ با این پروژه سر و کار داشتم، گفت: «زمانی که آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی برای این پروژه تصمیم گرفته بود، اول یک طرح دیگر بود. آقای رفیق‌دوست طرحی را به آقای ‌هاشمی دادند و ایشان مرا صدا زد و مفصل در این مورد با من صحبت کرد. این طرح به بنیاد واگذار شد و از همان زمان زحمات زیادی از دوران مهندس فروزنده و بعد آقای سعیدی‌کیا کشیده شد و با همه وجود برای تکمیل طرح به صحنه آمدند. مهندس فتاح هم هر کجا هست، با همه توان و قدرت در کار خود حضور دارد و ما در کارهای قبلی هم او را دیدیم.»
او افزود: «آقای آخوندی هم برای این پروژه خیلی زحمت کشید؛ چندبار قرار گذاشتیم از این پروژه بازدید کنیم که نشد و جای ایشان، که امروز این پروژه افتتاح شده، خالی است. مهندس اسلامی هم از روز اول عنصر بسیار پُرکاری بود و خستگی‌ناپذیر است؛ هر ساعتی زنگ می‌زنیم سرِ کار است و تا حالا موفق نشده‌ایم ایشان را در خواب پیدا کنیم، یعنی هر وقت زنگ زده‌ایم بیدار بوده است. من از همه کسانی که بار مسئولیت را بر دوش کشیدند، تشکر می‌کنم چرا که این کار، خیلی کار باارزش و پُرمسئولیتی است.» ‌روحانی ادامه داد: «مشخص است که در این ۳۲ کیلومتر، چه کار عظیم و بزرگی انجام شده است؛ یعنی ۱۸ تونل که یکی از آن تونل‌ها نزدیک ۵ کیلومتر طول دارد. اگر اشتباه نکنم، به‌طور مثال حدود ۴۸۴‌هزار و ۸۵۰ است که البته ممکن است این رقم کمی بالاتر یا پایین‌تر باشد. این همه پل‌ زیبا، مسیر بسیار زیبا و جالب و فرصتی که ایجاد می‌شود.»  روحانی با بیان اینکه در این شرایط تحریم، این افتتاح خیلی دلپذیر و ارزشمند است، گفت: «امیدواریم ان‌شاءالله فردا، برای جمع‌وجور کردن برخی از وسایلی که پیمانکاران در این جاده دارند از صبح پنجشنبه قرار ما این باشد که مردم به راحتی از این جاده رفت‌وآمد کنند.» او اضافه کرد: «البته عوارضی را آقای اسلامی در نظر گرفته بود که کمی تخفیف دادیم و گفتیم که با شادی مردم این رفت‌وآمد شروع شود. بعدها به یک‌صورتی جبران می‌شود.» رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: «در روز غیر تعطیل کمتر و در روز تعطیل یک قیمت مناسب و الان هم تصمیم گرفتیم از این قطعه یک، دولت و بنیاد هر درآمدی که دارند آن را برای قطعه دوم صرف کنیم. البته این درآمد کافی نیست. قطعه دوم خیلی پول می‌خواهد.» روحانی افزود: «مردم بدانند که هر مقداری در اینجا پرداخت می‌کنند، ما برای قطعه دوم صرف می‌کنیم. دولت هم کمک می‌کند. ان‌شاءالله قرار ما با آقای اسلامی و فتاح این است که تا پایان دولت دوازدهم قطعه دوم یک مسیرش افتتاح شود و یک مسیر هم از همان جاده قدیم استفاده شود تا قسمت بعد هم تکمیل شود و این قرار ما باشد.» او یادآور شد: «ما همه توان‌مان را به کار می‌گیریم و من به آقای نوبخت هم دستور می‌دهم که همه امکاناتی را که لازم است در اختیار بگذارد که ان‌شاءالله مردم بتوانند زندگی راحت‌تری داشته باشند.» رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: «دوستان می‌خواستند قسمت کوتاهی از این جاده را برویم که ما تا آخر رفتیم که خیلی جالب توجه و افتخارآفرین است. این جاده بسیار زیباست. این جاده‌، جاده‌ای است که یا پل است یا تونل. در تمام مسیر این جاده، از پل عبور می‌کنیم و به داخل تونل می‌رویم و از تونل که خارج می‌شویم روی پل می‌رویم.