حالا پاسخگو باشيد

آرمان ملي: رئيس‌جمهور با قدرداني از حضور مردم در انتخابات مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد که اين مجلس از روز تشکيل در سال آينده، مجلس همه است و همگان نيز بايد با آن همکاري کنند و البته مجلس هم موظف به همکاري با همه نهادهاي نظام است. حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه هيات دولت اظهارداشت: در يکي از سخت‌ترين ايام حيات انقلاب اسلامي و در شرايط سخت اقتصادي و اجتماعي و سياسي ملت ايران براي تکريم نهاد انتخابات و دفاع از «حق انتخابِ» خويش، به پاي صندوق‌هاي راي رفتند و براي سرنوشت خويش تصميم گرفتند. وي با بيان اين‌که «ما بايد نهاد انتخابات در ايران را زنده نگه‌داريم و صرف نظر از نتيجه و گرايش سياسي منتخبان، از نفسِ حضور مردم تشکر مي‌کنيم»، ضمن تبريک به نمايندگان منتخب ملت گفت: همان‌طور که رئيس‌جمهور نه تنها نماينده 24 ميليون راي دهنده به خويش بلکه نماينده 41 ميليون راي دهنده و همه ملت ايران است. از روز افتتاحيه مجلس يازدهم، مجلس هم نماينده نه فقط 42 درصد راي دهنده، بلکه وکيل همه‌ ملت ايران است. وي گفت: مردم اکنون انتظار دارند که نمايندگان محترم به عنوان نماينده منافع ملي، مصالح ملي و حقوق همه ملت ايران عمل کنند. طبق قانون اساسي هر نماينده مجلس نه در برابر مردم حوزه انتخابيه خود که در برابر کل ملت ايران مسئول است. رئيس‌جمهور تصريح کرد: دولت تدبير و اميد از آغاز، با دفاع از حق مشارکت، در پي گسترش رقابت در انتخابات بود و با وجود سختگيري‌ها، در رايزني‌ها چه در نهان و چه در آشکار براي رشد مشارکت سياسي کوشيد.
موضع دولت و مجلس مشخص بود
وي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع کارگروه اقدام مالي (FATF) اشاره کرد و اظهارداشت: در مورد FATF نظر دولت و مجلس مشخص بود و همه اقدامات اجرايي را انجام داد و لوايح چهارگانه از جمله دو لايحه پالرمو و CFT را نيز به تصويب رساند. قصد دولت، اعلام تصميم جدي نظام در مبارزه با پولشويي و جرائم سازمان يافته و تامين مالي تروريسم بود. وي تاکيد کرد: تلاش ما اين بود اجازه ندهيم به‌رغم اينکه پيشتاز مبارزه با پولشويي و مقابله با تروريسم هستيم توسط آمريکا و رژيم صهيونيستي به عنوان ناقض اين اقدامات معرفي بشويم. در هر حال FATF، عدم تصميم جمعي خارج از اختيار دولت و مجلس را بهانه قرار داده و مصوبه‌اي خلاف مصالح ملت ايران صادر کرد که همانگونه که انتظار مي‌رفت موجب خرسندي آمريکا شد و توجيه‌گر تشديد تحريم‌هاي ظالمانه و غيرانساني خواهد بود. اينک وقت آن است که آنها که بهانه به دست آمريکا داده‌اند، پاسخگوي موضع‌گيري غيرکارشناسانه خود باشند. رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «بانک مرکزي و دستگاه‌هاي اقتصادي و تجاري ما برنامه‌ريزي لازم براي تجارت در شرايط تحريمي انجام داده‌اند و تلاش مي‌کنند آثار منفي آن بر اقتصاد و مبادلات بين‌المللي ما را به حداقل برسانند»، گفت: البته محدوديت ‌تحريم‌هاي آمريکا خيلي شديدتر و بيشتر از محدوديت‌هاي FATF مي‌باشد ولي تلاش دولت براي آن بود که مصوبه FATF، مجوزي به دولت آمريکا براي فشار بيشتر به طرف‌هاي تجاري ما ندهد. وي تاکيد کرد: اين حق ملت بزرگ ايران و جمهوري اسلامي نبود و نيست که در حالي که پيشتاز مبارزه با تروريسم و پولشويي است، در ليست اقدام تقابلي يک نهاد بين‌المللي قرار گيرد.
امکانات بسيج شود


دکتر حسن روحاني در تماس با «بهرام سرمست» و «ارسلان زارع» استانداران قم و گيلان، ضمن اعلام همبستگي مجدد با شهروندان اين دو استان به ويژه خانواده هموطناني که جان خود را بر اثر اين بيماري از دست دادند، از استانداران اين دو استان خواست تا با بسيج همه امکانات، تلاش خود را در مسير اطمينان بخشيدن به مردم براي تامين سلامت آنان، مضاعف کنند. رئيس‌جمهور ابراز اميدواري کرد که با مسئوليت و فرماندهي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در ستاد ملي مديريت بيماري کرونا، هر چه سريع‌تر اين بيماري کنترل و با کمترين صدمات، ريشه کن شود. روحاني ضمن قدرداني از تلاش بي‌وقفه پزشکان، پرستاران و کادر درماني بيمارستان‌هاي کشور از جمله استان‌هاي قم و گيلان که با صبر و حوصله در کنار مردم بوده‌اند، همکاري همه نهادها در استان‌ها را براي جلوگيري از شيوع اين بيماري و ريشه‌کني آن، تحت مديريت استانداران مورد تاکيد قرار داد. استانداران قم و گيلان نيز در اين تماس‌هاي تلفني گزارشي از اقدامات انجام شده براي کنترل و ريشه کني بيماري کرونا ارائه کردند.