رد کلیات لایحه بودجه ۹۹ در مجلس

لايحه بودجه سال 99 کل کشور در روز يکشنبه هفدهم آذرماه امسال توسط رئيس‌جمهوري براي بررسي و تصويب به مجلس تقديم شده بود. مجلس نيز طبق روال هر ساله، بررسي جزئيات لايحه را در کميسيون تلفيق آغاز کرد. در طول اين مدت، کميسيون تلفيق با ايجاد تغييراتي در لايحه دولت، جزئيات را به تصويب رساند تا براي تاريخ پنجم اسفندماه و تصويب کليات آن در صحن علني آماده شود. طي مدت بيش از سه ماه گذشته، برخي تغييرات بودجه‌اي در کميسيون تلفيق، مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته بود با اين حال اميد مي‌رفت که اين لايحه با تصويب کليات، مورد مداقه و بررسي بيشتر و احتمالا اصلاح مجدد قرار گيرد که روز گذشته، نمايندگان با راي منفي اکثريت، يک غافلگيري را در پايان سال رقم زدند. در جلسه روز گذشته مجلس موافقان لايحه از شفاف‌سازي يارانه‌ها، تجميع يارانه‌هاي نقدي و معيشتي، برخي پايه‌هاي مالياتي جديد، افزايش حداقل حقوق کارمندان دولت و مواردي از اين دست به‌عنوان نقاط قوت بودجه ياد کردند. با اين حال مخالفان که آراي بيشتري نيز داشتند، توانستند با استناد بر پيش‌بيني درآمدهاي غيرواقعي، وجود وابستگي به نفت، تکيه بر فروش اوراق قرضه و مواردي ديگر، کليات لايحه را رد کنند. جمشيد عدالتيان، اقتصاددان در گفت‌وگو با ايلنا اظهار کرد: به نظر مي‌رسد دليل اصلي مجلس در اين تصميم، غيرواقعي‌بودن درآمدها به‌ويژه نفت است و چون بخش هزينه‌ها نيز ثابت است بنابراين احتمال ايجاد کسري بودجه وجود دارد. بايد توجه داشت که نمايندگان به دنبال کسب درآمد بيشتر براي مناطق خود هستند، در حالي‌که هزينه‌ها ثابت است. او افزود: اين تصميم مجلس براي بنده عجيب است! چون بودجه به يک دوازدهم مي‌رسد و ماهانه بايد تصويب شود و اميدوارم در اين تصميم مجلس ناراحتي شخصي دخيل نباشد.
بودجه 99 واقع‌گرايانه نيست
يک نماينده تهران در مخالفت با لايحه بودجه آن را پاسخگوي مشکلات مردم و بهبود معيشت آنان ندانست. مصطفي کواکبيان تصريح کرد: لايحه بودجه واقع‌گرايانه نيست و صرفا با جابه‌جا کردن برخي از اعداد و ارقام شکل گرفته است. او با اشاره به قرارگرفتن ايران در ليست سياه از سوي FATF افزود: کساني که کشور را به اين وضعيت رساندند، بهتر است خودشان بودجه را بنويسند چرا‌که با چنين شرايطي، نمي‌توان بودجه‌اي را تنظيم کرد که منجر به تحول در کشور شود. نماينده اصفهان نيز ابراز کرد: در بخش درآمدي، 100هزار ميليارد تومان منابع از محل واگذاري درآمدهاي سرمايه‌اي يعني فروش نفت ديده شده و براي اولين ‌بار 34هزار ميليارد تومان مستقيما از صندوق توسعه ملي استقراض کرده‌ايم. حميدرضا فولادگر ادامه داد: اصلاحات ساختاري بودجه در لايحه بودجه سال 99، کم و حداقلي است و بودجه واقع‌گرايانه نيست.
نقاط قوت لايحه دولت چه بود؟


عليرضا رحيمي، نماينده تهران در موافقت با لايحه ابراز کرد: بودجه سال 99 مقاومتي است و مسائل تحريمي در آن لحاظ شده است. او در دفاع از لايحه، به تفکيک يارانه‌هاي پنهان و آشکار کاهش منابع درآمدي دولت و واقعي‌سازي آن، توجه به محروميت‌زدايي، همسان‌سازي حقوق بازنشستگان، معوقات کارگران اجراي رتبه بندي فرهنگيان، تقويت توليد و بهبود وضعيت اشتغال، توجه به مهار تورم، تکميل طرح‌هاي عمراني و مواردي از اين دست به‌عنوان نقاط قوت لايحه بودجه 99 اشاره کرد. در همين جلسه رئيس سازمان برنامه‌ و بودجه با بيان اينکه کمترين وابستگي بودجه در طول تاريخ معاصر مربوط به بودجه سال 99 با 5/8 درصد وابستگي است، بيان کرد: منابع پيش‌بيني شده در لايحه، متناسب با شرايط تحميلي بر کشور است. محمدباقر نوبخت افزود: با اين وجود ما دست‌ها را بالا نبرده و تسليم نشديم بودجه را با کمترين منابع نفتي اداره مي‌کنيم. چرا مي‌خواهيد ما را در برابر دشمن، حقير نشان دهيد؟