بودجه 99 قرنطینه شد

محمد اکبری - مجلس دهم در نخستین جلسه پس از انتخابات یازدهمین دوره مجلس، کلیات لایحه بودجه 99 را رد کرد تا دولت موظف به ارائه لایحه بودجه دو دوازدهم شود.
در جلسه روز گذشته مجلس که با دستور کار رسیدگی به لایحه بودجه سال 99 تشکیل شده بود، مخالفان کلیات این لایحه ضمن تاکید بر لزوم اصلاح ساختاری در قانون بودجه، آن را غیر واقعی و خلاف برنامه ششم دانستند. مخالفان کلیات لایحه بودجه تعریف مالیات و گسترش شمول آن در این لایحه را موجب فشار بر قشرهای متوسط و ضعیف جامعه دانسته و آن را بودجه‌ای برای شرایط عادی (نه بودجه ای دروضعیت جنگ اقتصادی) خواندند. در میان اظهارات مخالفان مبنی بر رد کلیات لایحه بودجه و لزوم ارائه لایحه بودجه دو دوازدهم و سپردن بررسی لایحه بودجه به مجلس یازدهم، علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس اظهارکرد: مجلس آینده در خرداد ماه شکل می‌گیرد، دولت باید لایحه بودجه دو دوازدهمی را ارائه دهد  و دوباره کمیسیون تلفیق تشکیل شود، این روند باعث می‌شود تا مهر و آبان ماه سال آینده بودجه بررسی نشود!
پس از اظهارات موافقان و مخالفان کلیات این لایحه  و نیز صحبت‌های محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه 191 نماینده حاضر با 67 رأی موافق، 114 رأی مخالف و سه رأی ممتنع با کلیات این لایحه مخالفت کردند. در همین حال احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه ۹۹ در حاشیه جلسه علنی مجلس به خبرنگار پارلمانی خراسان گفت: مجلس باید حتما قبل از اتمام دوره دهم بودجه سال ۹۹ را به تصویب برساند. وی تصریح کرد: مقرر شد مجلس نامه‌ای خطاب به دولت بنویسد تا بودجه دو دوازدهم به پارلمان ارائه شود. براین اساس دولت باید لایحه‌ای جدید تنظیم و به مجلس ارائه کند تا قبل از فرا رسیدن سال جدید در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود و بعد از تعطیلات عید به کمیسیون تلفیق برود.
در همین حال یک نماینده مجلس که نامش فاش نشده است، در گفت و گو با ایسنا مدعی شد: نمایندگان از ترس شیوع بیماری کرونا کلیات بودجه را رد کردند زیرا در  غیر این صورت جلسات مجلس هر روز در دو شیفت ادامه می یافت. با این حال تعدادی از نمایندگان در گفت و گو با خراسان این موضوع را رد کردند.


نبی هزارجریبی نماینده گرگان و آق قلا در مجلس در این باره گفت: طرح این موضوع بیشتر شبیه یک شوخی است چراکه جلسات مجلس همچنان در روزهای آینده دایر است.به گزارش خراسان، ردشدن کلیات بودجه در مجلس، بی سابقه نیست. پیشتر و در سال 90، کمیسیون تلفیق، کلیات بودجه 91 را رد کرده بود. (هر چند در نهایت و با وساطت لاریجانی، رئیس مجلس وقت به آن رای مثبت داد). در سال 92 نیز کمیسیون تلفیق، کلیات بودجه را رد کرد. اما در سال 96، کلیات بودجه در صحن علنی مجلس رد شد. مشابه اتفاقی که اکنون برای بودجه 99 افتاده است.
 
 
فراخبر
مهم ترین ایرادهای لایحه بودجه 99 چه بود؟

بودجه 99 از همان ابتدا با انتقاد محافل کارشناسی مواجه شد و کارشناسان به طور کلی به دلیل بیش برآورد منابع درآمدی و نیز بی توجهی به اصلاحات ساختاری در بودجه، ارزیابی مثبتی از آن نداشتند. در این باره، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بخشی از چالش های مرتبط با این لایحه اشاره کرد و نوشت: این لایحه مشابه لایحه سال 98 و بدون اعمال اصلاحات ساختاری تهیه شده است. این مرکز با بیان این که اصلاحات در بخش منابع و مصارف بودجه کمتر مورد توجه قرار گرفته، به طور تلویحی به رویکرد دولت اشاره کرده بود که بر اساس آن، منابع و مصارف به طور صوری تنظیم می شوند اما به دلیل این که در عمل اتفاق نخواهند افتاد، دولت می تواند با ابزار تخصیص یا اصلاح بودجه در مراجع دیگر (به نظر می رسد شورای عالی هماهنگی قوا منظور باشد) در طول سال اقدام به اصلاح بودجه کند. افزایش عادلانه درآمدهای مالیاتی (که البته اکنون دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم بخشی از آن ها را به مجلس ارائه کرده است)، به همراه اصلاحات در حوزه مصارف مانند کنترل هزینه های عمومی، حذف موازی کاری دستگاه ها، مدیریت هزینه در معاملات دولت و بازآرایی نحوه استفاده از منابع نفتی در بودجه، از جمله پیشنهادهایی است که در این زمینه به آن ها اشاره شده است.