آمارسازی درباره قربانیان کرونا

گروه سیاسی/ در روزی که کلیات لایحه بودجه سالانه کشور توسط نمایندگان رد شد، خبر اول مجلس موضوع دیگری بود؛ کرونا. ویروسی که حالا به نظر می‌رسد در ایران سیاسی هم شده باشد. جدال دیروز بین نماینده قم و دولتی‌ها یک پرده از چهره سیاسی این بیماری بود. آن هم در روزهایی که جامعه منتظر خبرهای مثبت از جدال با این بیماری در حوزه فنی و پزشکی است.
دیروز مجلس کار خود را بعد از برگزاری انتخابات دوم اسفند با گارد کامل مقابل بیماری کرونا آغاز کرد؛ تمام نمایندگان و افرادی که قصد ورود به مجلس را داشتند قبل و بعد از ورود توسط تیم‌های پزشکی چک می‌شدند. آن هم در شرایطی که تمام مراجعات و دیدارهای مردمی نمایندگان ملغی اعلام شده بود و جز کارکنان مجلس، نمایندگان و گروه‌هایی چون خبرنگاران اجازه ورود کسی به ساختمان پارلمان داده نمی‌شد. در داخل هم کریدورهای مختلف مجلس و از جمله کریدور اصلی صحن بسته شده بود و امکان تردد خبرنگاران وجود نداشت. همچنین دستگاه‌های انگشت‌زنی حضور و غیاب در مجلس شورای اسلامی نیز غیرفعال شده و بنرهایی در نقاط مختلف پارلمان حاوی توصیه‌هایی برای پرهیز از اطلاع به ویروس کرونا نصب شده بود. صبح دیروز هم در جلسه‌ای غیرعلنی وزیر بهداشت گزارشی از وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور داده بود که طی آن اعلام شده بود آمار فوت در اثر این بیماری تا زمان ارائه گزارش یاد شده 12 نفر بوده.
اما حاشیه‌های کرونایی مجلس با سخنان نماینده قم آغاز شدند. احمد امیرآبادی فراهانی، آماری تازه از ابعاد شیوع بیماری کرونا را در مجلس مطرح کرد که خیلی زود تبدیل به یک حاشیه خبری و رسانه‌ای شد. ادعای امیرآبادی  همه آمارهای قبلی را رد می‌کرد. او از وضعیت نگران کننده قم سخن گفت و تأکید داشت که آمارهای ارائه شده درست نیستند. به گفته این نماینده اصولگرای مخالف دولت، آمار فوتی‌های این بیماری در قم حدود 50 نفر و آمار افراد قرنطینه شده 250 نفر هستند. تأکید او بر این بود که «دولت هیچ اقدام ویژه‌ای در قم انجام نداده است.» بعد از آنکه امیرآبادی مجدداً وارد صحن مجلس شد، برای دقایقی در جایگاه خود در هیأت رئیسه نشست که علیرضا رحیمی عضو دیگر هیأت رئیسه صندلی‌اش کنار او بود. رحیمی حاضر به نشستن در کنار امیرآبادی نشد و در قسمت دیگری از جایگاه هیأت رئیسه ایستاده بود تا وقتی که امیرآبادی روی صندلی‌اش حضور داشت. البته بلافاصله بعد از اینکه امیرآبادی جلسه مجلس را ترک کرد، یکی از کارمندان مجهز به دستکش و ماسک میز و صندلی و بلندگوی او را برای چند بار ضدعفونی کرد؛ اقدامی که باعث ایجاد شائبه ابتلای امیرآبادی به کرونا شد. شائبه‌ای که به دومین جنجال کرونایی دیروز مجلس تبدیل شد. قبل از آنکه خبرهایی مبنی بر ابتلای امیرآبادی فراهانی به کرونا منتشر شود، آمارهای ذکر شده توسط او بود که در کشور حاشیه ساز شد. ابتدا در شبکه‌های مجازی کاربران بسیاری با استناد به همین آمارها دولت را به پنهانکاری متهم کردند. هر چند مقامات رسمی وزارت بهداشت خیلی زود اعلام کردند که این آمار به هیچ عنوان صحت ندارد. ساعتی بعد هم ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در واکنش به اظهارات این نماینده اعلام کرد که اگر تعداد کشته شدگان قم، نصف یا یک چهارم عدد اعلام شده نماینده قم باشد، من استعفا می‌دهم. حریرچی این اظهارات را در یک نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت مطرح کرده بود. جایی که  ربیعی هم تأکید داشت: «امروز در شرایطی هستیم که باید با همدلی کامل به مبارزه با کرونا برخیزیم؛ باید به پزشکانمان اعتماد کنیم ؛ باید از سیاسی کردن موضوع کرونا پرهیز کنیم.» کنایه‌ای که به نظر می‌رسد ناظر به اظهاراتی مانند اظهارات اخیر نماینده قم باشد.
البته باز هم با این اظهارات امیرآبادی فراهانی عقب ننشست و در گفت‌وگو با «ایلنا» اعلام کرد: لیست فوت شدگان را به معاون وزیر بهداشت دادم، منتظر استعفای حریرچی هستم. البته اینها در حالی است که دیگر نماینده قم یعنی مجتبی ذوالنور که رئیس کمیسیون امنیت ملی هم هست در گفت و گو با سایت «ایمنا» ادعای همکار خود  درباره فوت 50 نفر در قم در اثر کرونا را تکذیب کرد.


علیرضا زاکانی، منتخب مردم قم برای مجلس یازدهم نیز مانند ذوالنوری آمار امیرآبادی را تکذیب کرد و به فارس گفت: « در مجموع دو هفته قبل ۴۲ فوتی در قم وجود داشته که فقط ۹ مورد آن کرونا مثبت داشته اند و آزمایش ۶ نفر از آنها هم منفی بوده، ضمن اینکه ۲۷ نفر از این افراد هم مشکوک هستند که جواب آزمایش آنها نیامده است.»
دیروز البته حاشیه‌های دیگری هم بود که در آنها خود امیرآبادی  مجبور به تکذیب آنها شد.  دیروز ظهر  خبرگزاری «ایسنا» از قول یکی از نمایندگان مجلس که نامش عنوان نشد، نوشت که «صبح امروز دمای بدن نمایندگان کنترل شد و از سه نفر خواسته شد که وارد مجلس نشوند یکی از آنها امیرآبادی نماینده قم بود و او درخواست برای قرنطینه را رد کرد و به منزل رفت.» حوالی ظهر هم اخبار دیگری مبنی بر تشخیص ابتلای امیرآبادی  به کرونا در اورژانس مجلس به گوش رسید. این نماینده قم اما ضمن رد کردن ابتلایش به کرونا به ضدعفونی کردن میز و صندلی‌اش هم واکنش نشان داد و گفت که غلط کردند چنین کاری را انجام داده‌اند من حتی به آنفلوانزا و سرماخوردگی هم مبتلا نشدم.
ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس جمهوری تشکیل خواهد شد
دیروز سخنگوی دولت در نشست خبری خود همچنین خبر داد که ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس جمهوری تشکیل خواهد شد. او گفت که «کمیته‌های مختلفی ذیل این ستاد تشکیل شده است. اخباری هم که دال بر تعلیق فعالیت‌های مراکز خرید در فضای مجازی منتشر می‌شود، غیرمسئولانه است.» ربیعی همچنین تأکید کرد که تمام آمارهای مربوط به این موضوع به صورت دقیق و مستمر اعلام خواهند شد.
ربیعی عنوان داشت: هیچ چشم‌پوشی و کم‌گویی از اتفاقاتی که افتاده صورت نگیرد. مطمئن باشید هر تعداد افرادی که به رحمت خدا می‌روند و جانشان را از دست می‌دهند از هر نقطه‌ای که باشد بیان می‌شود. سخنگوی دولت اضافه کرد: خواهش می‌کنم کمکم کنید چرا که کرونا یک بیماری است که جهان به آن مبتلاست و همه تلاش می‌کنند آن را کنترل کنند، ظرفیت بهداشتی ما هم می‌تواند آن را کنترل کند. هراس بیش از اندازه از کرونا آسیبش از نظر ایمنی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ربیعی ادامه داد: این تعهد اخلاقی دولت است که وزارت بهداشت مسائل را دقیقا اعلام خواهد کرد.
وی از وقوع برخی اتفاقات در کشور ابراز تاسف کرد وگفت : اخبار منفی بیشتر از اخبار مثبت در کشور ما دیده می شود گاهی اوقات افراد برای «لایک گرفتن» خبر منفی می نویسند و منتشر می کنند که ریشه های اجتماعی دارد البته بخشی از آن هم به ناکارآمدی ما بر می گردد که اصلا نمی خواهیم کتمان کنیم. سخنگوی دولت با بیان این که «اعتماد یک فرایند در روابط دو طرفه است» اظهار داشت: اجازه بدهید در مساله کرونا بر پایه اعتماد جلو برویم، در مورد کرونا شوخی نداریم، نمی توانیم جامعه را نا امن روانی کنیم، آنها که می خواهند با انتشار چهار خبر، امنیت روانی مردم را به تاراج ببرند واقعا خیرخواه نیستند دولت را نقد کنید و کاستی‌ها را بگویید.
ربیعی بیان کرد: چهارشنبه هفته گذشته حدود ظهر که وزارت بهداشت که از وجود یک مورد مبتلا به ویروس آگاه شد، بلافاصله موضوع را اطلاع رسانی می‌کند؛ دستور صریح دولت هم بر اطلاع رسانی سریع و دقیق بود.