جنجال، شکایت و جدال لفظی

گروه ورزش / حساس‌ترین دیدار هفته بیستم لیگ برتر (سپاهان و پرسپولیس) عاقبت مبهمی دارد و نتیجه این دیدار را کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مشخص خواهد کرد. پرسپولیسی‌ها مدعی هستند که با توجه به غیبت سپاهانی‌ها باید این دیدار 3 بر صفر به سودشان شود اما سپاهانی‌ها چنین ادعایی را قبول ندارند. گفته می‌شود سپاهانی‌ها باتوجه به اعتراض هواداران‌شان، قصد حضور در ورزشگاه را نداشتند اما بعد از دخالت نیروی انتظامی، مجاب به حضور در نقش جهان شدند اما با وجود حضور پرسپولیسی‌ها، وارد زمین نشدند. این اتفاقات موجب شد تا تکلیف این بازی را کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مشخص کند. ابوالفضل حسن‌زاده محمدی، سرپرست کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تأکید کرد این کمیته با تشکیل جلسه فوق‌العاده در یک هفته درباره این بازی تعیین تکلیف خواهد کرد. امیر قلعه‌نویی، سرمربی سپاهان در ابتدا چنین ادعا کرد: «ساعت ۱۶:۱۵ وارد استادیوم شدیم و تیم ما در ادامه شروع به گرم کردن کرد که فیلم‌های آن هم موجود است. ما دروغ نمی‌گوییم و فیلم را ارسال می‌کنیم. سه چهار دقیقه مانده به ساعت ۱۷ به دوستان گفتم هر وقت پرسپولیسی‌ها آماده شدند، ما هم به زمین برویم اما آنها وارد زمین نشدند. این حرف‌ها عین واقعیت است.» محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل پرسپولیس در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» ادعاهای قلعه‌نویی را کذب محض دانست و افزود: «سپاهان هیچ عزم و اراده‌ای به‌ دلایل مختلف برای برگزاری این مسابقه نداشت، آنها به ‌دروغ عنوان کردند «تماشاگران اجازه نمی‌دهند ما بیاییم»، در حالی که فرمانده یگان ویژه اصفهان- که بر شرفش درود- واقعیت را گفت و اعلام کرد تیم سپاهان خودش دوست نداشت بیاید و هیچ مشکلی برای انتقال بازیکنان وجود نداشته است.» صحبت‌های مدیرعامل پرسپولیس باعث واکنش سپاهانی‌ها شد. این باشگاه پس از صحبت‌های انصاری‌فرد چنین بیانیه‌ای صادر کرد: «جناب انصاری‌فرد با سابقه شما در فوتبال و بیرون از فوتبال این حداقل انتظار است که مثل هواداران نابالغ و نوجوان سخن نگویید. البته شما هیجان زده‌اید و دوست دارید سه امتیاز بی زحمت از اصفهان به تهران ببرید که البته ما این ذوق و هیجان را درک می‌کنیم اما حداقل کمی حفظ ظاهر کنید که حتی رسیدن به جام به بی‌اخلاقی و بی‌احترامی نمی‌ارزد.»
محمدحسن انصاری فرد، مدیرعامل پرسپولیس روز یکشنبه و دوشنبه اظهاراتی را به خاطر اتفاقات به وجود آمده در مورد امیر قلعه‌نویی و باشگاه سپاهان مطرح کرد که این مسأله واکنش سپاهان و سرمربی زردپوشان را در پی داشت. به همین دلیل امیر قلعه‌نویی و همچنین باشگاه سپاهان از انصاری‌فرد به دلیل توهین و افترا، رسماً به دادگاه فرهنگ و رسانه شکایت کردند.
قانون درباره دیدار سپاهان- پرسپولیس چه می‌گوید؟
در آیین نامه و قانون آمده است که طبق ماده ۵۰ آیین‌نامه انضباطی اگر هواداران، بازیکنان و اشخاص حقوقی یک باشگاه مرتکب تخلفی شوند، همگی اشخاص حقیقی یا حقوقی آن باشگاه مورد اجرای احکام انضباطی قرار می‌گیرند. بنابراین حتی اگر سپاهان مقصر تأخیر هم نباشد، باز هم مورد اجرای حکم انضباطی یعنی بازنده شدن ۳ برصفر قرار خواهد گرفت. عبدالصمد ابراهیمی و آرش شکرریز، 2 کارشناس حقوقی فوتبال نیز معتقدند که باید پرسپولیس ۳ برصفر برنده این دیدار شود. این دو کارشناس حقوقی اعلام کردند که طبق اساسنامه برگزاری مسابقات، یک نیم ساعت برای تأخیر تیم‌ها در زمین مسابقه پیش‌بینی شده است. علاوه بر این یک نیم ساعت دیگر هم با تشخیص داور در نظر گرفته می‌شود تا تیم‌ها در زمین مسابقه حضور یابند. مهلت قانونی تیم سپاهان در بازی با پرسپولیس به پایان رسید و آنها به زمین نیامدند. البته کمیته انضباطی در ابلاغیه ای به دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس مهلت داد که دفاعیات خود را ارسال کنند.


بررسی سناریوها؛ چطور سپاهان وارد زمین نشد؟
برای اولین بار در طول تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران، تیم میزبان به مسابقه نرسید اما تیم میهمان در زمین حاضر شد و پس از حدود یک ساعت باز هم میزبان نیامد.
مسئولان سپاهان با استفاده از  تصاویر منتشر شده از تجمع تعدادی از هواداران این تیم در مقابل هتل، مدعی هستند که هواداران اجازه خروج به تیم میزبان نداده‌اند. فرمانده یگان ویژه استان اصفهان این ادعا را رد کرد و گفت که همه چیز آماده برگزاری این بازی بوده و کسی برای خروج سپاهانی‌ها از هتل مزاحمت ایجاد نکرده و آنها خودشان دیر از هتل راه افتادند. بنابر اظهارات این مقام مسئول، سپاهان طبق یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده قصد بازی کردن نداشته چرا که فرمانده یگان ویژه می‌گوید هواداران مزاحمتی برای خروج این تیم نداشتند. نکته عجیب اینکه سپاهانی‌ها اتفاقات این دیدار را با بازی فینال جام حذفی میان پرسپولیس و داماش گیلانیان مقایسه می‌کنند و می‌گویند که داور می‌توانست تا 4 ساعت صبر کند! این در شرایطی است که مقایسه اتفاقات این دو بازی اصلاً درست نیست. در آن بازی پرسپولیس میزبان نبود و نکته مهم‌تر اینکه هر دو تیم در زمان قانونی در زمین حاضر شدند. در واقع کوتاهی عوامل برگزاری مسابقه باعث شد تا هواداران داماش راهی به ورزشگاه پیدا نکنند و برای همین شروع بازی 2 ساعت (نه 4 ساعت مورد ادعای سپاهان) به تعویق افتاد. از سویی جلال مرادی، ناظر بازی تأکید کرده اتوبوس سپاهان ساعت 16:15 وارد ورزشگاه شد و طبیعتاً اتفاق غیرمترقبه‌ای که در آیین‌نامه آمده، وجود نداشته که شامل در نظر گرفتن دو یا سه نیم ساعت تأخیر قانونی در بازی شود.
با تمام این اوصاف، اکنون تصمیم با کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال است. آنها تصمیم می‌گیرند که بازی تکرار یا ۳ بر صفر به سود میهمان شود. سپاهانی‌ها مدارک و اسناد لازم مبنی بر مزاحمت هواداران برای خروج این تیم از هتل را به کمیته انضباطی ارسال کرده‌اند اما در سوی مقابل، گزارش ناظر بازی از تعلل این تیم در ورود به زمین و ادعای فرمانده یگان ویژه استان اصفهان نیز موجود است. پرسپولیسی‌ها معتقدند که سپاهان قصد شرکت در مسابقه را نداشته و حتی اعلام تأخیر نیم ساعته برای بازی و رسیدن به ورزشگاه هم موجب ورود این تیم به زمین نشده است.