خشم در ووهان سکوت سنگین در ایــــــــتـــــالـــــیـــــا

   [مجتبی پارسا] درحالی‌که سرعت رشد ابتلا به ویروس کرونا در سطح جهانی به‌طور میانگین کاهش پیدا کرده است، برخی از کشورها به غیر از چین، از جمله ایران، کره‌جنوبی و ایتالیا بیش از سایر کشورها درگیر مقابله با این ویروس شده‌اند.
تعداد مبتلایان به ویروس کرونا درحال حاضر به 79‌هزار و 729 نفر در سراسر جهان رسیده است. این عدد روز یکشنبه 78‌هزار و 854 نفر بود. تعداد مرگ‌و میر نیز درحال حاضر به 2‌هزار و 628 نفر رسیده است؛ این عدد برای روز یکشنبه 2‌هزار و 465 نفر در سراسر جهان بود. در این میان، نزدیک 26‌هزار نفر در سراسر دنیا به‌طور کامل مداوا شده‌اند.
گاردین به نقل از مقامات سازمان جهانی بهداشت گزارش داده است که مقامات این سازمان پس از دیدن آمارها، کاهش شیب ابتلای بیماری را تأیید کرده‌اند. «بروس آیلوارد» رئیس تیم سازمان جهانی بهداشت که به چین سفر کرده بود، در جلسه‌ای مشترک با کمیسیون بهداشت ملی چین در پکن این آمارها را تأیید کرده است. او با اشاره به «چندین منبع اطلاعاتی» گفته است: «آمارها درحال کاهش است، چراکه اقدامات انجام‌شده جواب داده است.»
سی.ان.ان در گزارشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تأثیر این تحریم‌ها در گسترش ویروس نوشته است. در گزارش سی.ان.ان آمده است که کیت‌های آزمایشگاهی به علت تحریم‌های جدید آمریکا به ایران وارد نمی‌شود و همین امر تشخیص بیماری را دشوارتر و پرهزینه‌تر می‌کند. سی.ان.ان به نقل از ایلنا نوشته است که بسیاری از کشورها می‌توانند و آماده هستند این کیت‌های آزمایشگاهی را به ایران ارسال کنند، اما از آنجا که ایران نمی‌تواند از هیچ طریقی پول آنها را پرداخت کند، این کیت‌ها وارد نمی‌شود. قوانین در ایتالیا سخت‌تر می‌شود


در ایتالیا آمار کشته‌ها به 6 نفر افزایش یافته و قوانین سفت‌وسختی درحال اجراست. روز گذشته زنی هشتادوچهار ساله در لومباردی جان خود را از دست داد و به این ترتیب آمار کشته‌ها به پنج نفر رسید. ساعاتی پس از آن خبر درگذشت فرد دیگری هم منتشر شد که بیمار سرطانی بود.
 صد‌هزار نفر در ایتالیا تحت این محدودیت‌ها قرار گرفته‌اند. حدود 70‌هزار نفر در لومباردی و 30‌هزار نفر در ونتو تحت محدودیت‌های رفت‌و آمدی قرار گرفته‌اند.
بیماری بیش از 209 نفر در ایتالیا تأیید شده و دولت نیز برای مقابله با گسترش بیماری قوانین اضطراری وضع کرده است؛ ازجمله ممنوعیت برگزاری رویدادهای عمومی در دست‌کم 10منطقه در دو شهر لومباردی و ونتو.
مقامات ایرلندی از شهروندان خود خواسته‌اند تا به بخش‌هایی از ایتالیا که تحت‌تأثیر کرونا قرار گرفته است، سفر نکنند. «سوزانا» از ساکنان شمال ایتالیا به خبرنگار گاردین گفته که بسته‌شدن مدارس و دانشگاه‌ها سکوت ترسناکی را در بعضی از مناطق ایجاد کرده است. سوزانا می‌گوید: «خوبی‌اش این است که دیگر صبح‌ها ترافیک وجود ندارد و می‌توانم به راحتی پیاده‌روی کنم، اما سکوت مدارس ترسناک است.» سوزانا که برای مادر پیرش خرید می‌کند، می‌گوید فروشگاه‌ها شلوغ هستند، اما قفسه‌های مواد غذایی خالی نیست: «تمام کلاس‌های دانشگاه من را دست‌کم تا اول ماه مارس (هفته دیگر) لغو کرده‌اند؛ به نظرم این ویروس نباید بیشتر از یک آنفلونزای فصلی خطرناک باشد، با این حال بهتر است برای مقابله با شیوع بیماری در رویدادهای ‌جمعی ورزشی و فرهنگی شرکت‌نکنیم.»
در فرانسه نیز دولت از همه افرادی که از لومباردی و ونتو در ایتالیا دیدن کرده‌اند، خواسته است تا ماسک بزنند، از فعالیت‌های غیرضروری خودداری و روزی دست‌کم دوبار دمای بدن‌شان را چک کنند. وزارت بهداشت فرانسه همچنین توصیه‌های مشابهی را به همه افرادی کرده است که به چین، کره‌جنوبی، سنگاپور و ماکائو سفر کرده‌اند.فرانسه ابتلای 12 مورد به کرونا و یک مرگ را تأیید کرده است.
دولت هنگ‌کنگ از مردم خواسته است به هیچ وجه به کره‌جنوبی سفرنکنند و از هرگونه سفر غیرضروری بپرهیزند. به گزارش گاردین، دولت همچنین از آنها خواسته است تا به مکان‌های شلوغ نروند.
در ووهان، شهر 11‌میلیون نفری نیز روز گذشته مقامات ووهان خبری را منتشر کردند مبنی بر اینکه قرار است محدودیت‌های شدیدی که در یک ماه اخیر در این شهر گذاشته شده است، کم‌شود. اما ساعاتی بعد اعلام شد این خبر به اشتباه منتشر شده است. به گزارش نیویورک تایمز، در بیانیه اول آمده بود افراد سالمی که ساکن این شهر نیستند، همچنین افرادی که نیازمند مداوای ویژه هستند، می‌توانند این شهر را ترک کنند. اما با تغییر این سیاست خشم برخی از مردم برانگیخته شد، چراکه آنها گمان‌می‌کنند دولت چین به خوبی نمی‌تواند این شرایط را مدیریت کند. یکی از ساکنان ووهان در شبکه اجتماعی «ویبو» نوشته است: «من این خبر را شنیدم و به حمام رفتم؛ وقتی از حمام برگشتم، تصمیم‌شان تغییر کرده بود.»