آماده باش کامل خراسان رضوی برای مقابله با کرونا

با تشکیل ستاد ویژه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تصمیماتی برای انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابل کرونا از جمله تعطیلی تمام مدارس و دانشگاه های استان تا پایان هفته گرفته شد. همچنین تمامی دستگاه های اجرایی و نهادهای مرتبط، اقدامات لازم برای آمادگی در این زمینه را در دستور کار قرار دادند.
اطلاعیه شماره یک ستاد ویژه پیشگیری از شیوع کرونا
همچنین روز گذشته اطلاعیه شماره یک ستاد ویژه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در استان خراسان رضوی منتشر شد. به گزارش روابط عمومی استانداری، در بخشی از این اطلاعیه آمده است: نظر به ضرورت پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا به منظور حفظ سلامت آحاد شهروندان شریف استان، ستاد ویژه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مصوب کرد تمامی مدارس، دانشگاه ها، مراکز آموزشی و مهدهای کودک برای پیشگیری وکنترل شیوع کرونا ویروس به منظور ضد عفونی کردن مراکز عمومی، ادامه فرایندآموزش عوامل دست اندرکار وخدمات رسان، برنامه ریزی وپیش بینی آخرین وضعیت، توجه و رفع دغدغه های فکری والدین و مردم شریف استان در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه تعطیل است. درخور ذکر است؛ این تعطیلات صرفا مربوط به کلاس های درس بوده و بخش اداری و ارائه خدمات عمومی کماکان فعال وآماده پاسخگویی خواهند بود.» در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: به اطلاع شهروندان محترم می رساند، تاکنون هیچ مورد تایید شده ای از این بیماری در استان مشاهده نشده است و ضمن آماده باش دستگاه های مسئول، کلیه مراکز و دانشگاه ها و نهادهای دخیل با تجهیزات وامکانات مکفی آماده خدمت رسانی هستند. رعایت نکات بهداشتی، به ویژه شست و شوی مدام دست ها با مواد ضد عفونی کننده و صابون و خودداری از سفرهای غیر ضروری توصیه
می شود.»روابط عمومی آموزش و پرورش استان نیز در این زمینه اعلام کرد کلیه فعالیت های آموزشی مدارس استان در روز پنج شنبه این هفته تعطیل است.
به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان نیز در پی اعلام استانداری، دروس عمومی و مدارس حوزه علمیه خراسان از چهارم تا دهم اسفند ۹۸ تعطیل است.
برگزاری جلسه ویژه با حضور معاون وزیر بهداشت
روز گذشته جلسه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با حضور معاون درمان وزیر بهداشت، رئیس کل دادگستری استان، دادستان مشهد و تعدادی از مسئولان استانی در محل دفتر استاندار برگزار شد.
 به گزارش وبدا، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه، تب خفیف و سرفه های خشک به مدت ۷ تا ۱۰ روز و پس از آن تنگی نفس و مشکلات ریوی ناگهانی را از علایم بیماری کرونا دانست و گفت: افراد در صورت ابتلا به علایم تنگی نفس باید به مراکز درمانی مراجعه کنند. دکتر قاسم جان بابایی افزود: علایم اولیه بیماری کرونا خفیف تر از بیماری آنفلوآنزاست و  به رغم مسری بودن ویروس کرونا، میزان مرگ و میر آن از آنفلوآنزای H1N1 پایین تر است.
استاندار نیز در این نشست، راهبرد نخست استان برای مقابله با ویروس کرونا را اقدامات پیشگیرانه بیان کرد و افزود: اقدامات پیشگیرانه باید در همه مراکز جمعیتی، بیمارستان ها، فرودگاه، مترو و راه آهن با قوت ادامه پیدا کند. رزم‌حسینی اظهار کرد: در ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا،باید پروتکل ویژه ای برای خراسان رضوی تدوین و به مراکز هدف ابلاغ شود. وی تصریح کرد: هر گونه اطلاع رسانی در خصوص پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در خراسان رضوی از طریق رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان مرجع رسمی و سخنگوی حوزه بهداشت و سلامت انجام خواهد شد. رزم‌حسینی تاکید کرد: با توجه به اهمیت سلامت مردم، به رغم ضرورت حفظ آرامش، نباید درخصوص ویروس کرونا و اقدامات پیشگیرانه، سهل انگاری شود، در فضای مجازی هم نیاز به انتشار اطلاعات دقیق و صحیح و آگاهی بخشی به مردم توسط اهل فن و نخبگان وجود دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این جلسه گفت: درخواست می‌کنم مردم به شایعات هیچ توجهی نداشته باشند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. محمد حسین بحرینی اظهار کرد: خوشبختانه تا صبح امروز (یک شنبه) حتی یک مورد ابتلا به ویروس کرونا در کلان شهر مشهد گزارش نشده است.
وزارت بهداشت صداقت دارد
معاون  درمان وزارت بهداشت همچنین در نشست با رئیس دانشگاه، معاونان و روسای بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با بیان این که وزارت بهداشت در ارائه اطلاعات و اخبار در زمینه ویروس کرونا صداقت دارد، اظهار کرد: برای کنترل و پیشگیری از این بیماری لازم است تمامی سازمان ها و ادارات با هم همکاری داشته باشند. دکتر جان بابایی با بیان این که تریاژ سطح یک از طریق آموزش و اطلاع رسانی به مردم و استراحت بیمار در منزل آغاز می شود، تصریح کرد: باید این آگاهی و آموزش را به مردم داد که در صورت ابتلا به علایم تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه کنند. وی با بیان این که در تمام بیمارستان ها باید تریاژ دو سطحی ایجاد شود و بیماران مراجعه کننده با علایم مشابه کرونا باید تعیین تکلیف شوند و در صورت ابتلا بستری و در صورت نداشتن این بیماری با ارائه آموزش های لازم بیمار را به منزل ارجاع دهند، اظهارکرد: علاوه بر این باید مراکز درمانی خاص برای درمان احتمالی بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شود که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه نیز پیش قدم بوده و تدابیر لازم را اندیشیده است.
عظیمی نژاد رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت : شایعه قرنطینه شدن چهار بیمار در بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور که در فضای مجازی پخش شده صحت ندارد و ضمن تکذیب این موضوع، تا این لحظه هیچ موردی از بیماری کرونا در نیشابور مشاهده نشده است.
 
با حضور بازرسان تعزیرات و دستگاه های متولی ، روز گذشته در مشهد آغاز شد:
طرح  برخورد با کاسبان کرونا


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد : دانشگاه علوم پزشکی ماسک و ضدعفونی‌کننده رایگان توزیع می‌کند
بهاره موفقی/ بعد از گران‌فروشی‌های اخیر برخی داروخانه‌ها و مراکز عرضه‌کننده مواد ضدعفونی‌کننده در مشهد مانور برخورد با کاسبان کرونا با حضور دستگاه‌های مربوط در مشهد شروع شد، علاوه بر برخوردهای قانونی با متخلفان بنا بر دستورالعمل وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مستقیماً اقدام به توزیع ماسک و ضدعفونی‌کننده‌ها به‌صورت رایگان خواهد کرد.به گزارش خراسان رضوی، از روز چهارشنبه هفته گذشته با تایید شیوع ویروس کرونا در کشور برخی داروخانه‌ها و عرضه‌کنندگان ماسک و مواد بهداشتی ضدعفونی‌کننده در مشهد، به گران‌فروشی ماسک‌های بهداشتی گاهی تا سه و چهار برابر اقدام کردند  که روز گذشته روزنامه خراسان رضوی در گزارشی با عنوان( کاسبی سیاه از کرونا) به آن پرداخته بود. پیرو آن طرح‌های نظارتی در خصوص عرضه و فروش ماسک در داروخانه‌ها، در استان کلید خورد که بعد از هماهنگی‌های انجام‌شده بین مراجع ذی صلاح « امید جلیلی»، قاضی شعبه یک سیار تعزیرات حکومتی استان، «محمدرضا افخمی» دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی، «محمد حاتمی»، کارشناس امور دارو و بازرسان اتاق اصناف، روز گذشته به‌اتفاق برخی رسانه‌های استان همراه شدند تا موارد متخلف را شناسایی کنند.
یک مورد متخلف شناسایی شد
طی بازرسی از چهار داروخانه که انجام شد، یکی از داروخانه‌های متخلف در بولوار سجاد شناسایی شد. به ‌رغم تقاضای مردم و اعلام مسئولان مبنی بر غیرقانونی بودن نفروختن ماسک از سوی داروخانه‌ها، این واحد از عرضه امتناع و به مشتریان اعلام می‌کرد ماسک موجود نیست. طی بررسی‌های به‌عمل‌آمده از قفسه‌ها و کمدهای داخل داروخانه حدود هزار عدد ماسک کشف و ضبط شد. با توجه به تقاضای مردم حاضر در محل، تعدادی از ماسک‌ها از سوی متصدی باقیمت 1500 تومان که مسئولان حاضر این قیمت را تعیین کردند، فروخته شد، بقیه هم جمع‌آوری و به دانشگاه علوم پزشکی تحویل شد تا از طریق شبکه‌های تایید شده دانشگاه و شبکه بهداشت، اقدام به عرضه ماسک به عموم مردم کنند. پرونده تخلف تعزیراتی هم در خصوص ارائه نکردن فاکتور خرید و همچنین امتناع از عرضه تشکیل شد که به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.
پیرو جلسه روز گذشته تنظیم بازار، امروز ساعت 10 صبح جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان صنعت و معدن، سازمان تعزیرات حکومتی، غذا و دارو برگزار شد. « امید جلیلی»، قاضی شعبه یک سیار تعزیرات حکومتی استان در خصوص نتیجه این جلسه بیان کرد:«  در این جلسه مقرر شد که دانشگاه علوم پزشکی از طریق مراکز بهداشت به توزیع ماسک اقدام کند و واحدهای دیگر حق توزیع نداشته باشند. به عبارتی شرکت‌های توزیع‌کننده از این چرخه توزیع حذف شوند و خود دانشگاه به طورمستقیم به مردم ماسک رایگان بدهد. اگر سازوکار این امر به‌زودی فراهم شود، دیگر مشکلی در تأمین ماسک نخواهیم داشت». وی در ادامه در پاسخ به این سوال که نسبت به دیگر اقلام پزشکی مانند محلول‌های ضدعفونی‌کننده چه تدبیری از سوی مسئولان صورت گرفته، پاسخ می‌دهد:
« بحث مواد ضدعفونی‌کننده در اولویت دوم است،هم اینک اولویت اول با ماسک است. تعزیرات حکومتی کشور هم اعلام آمادگی کردند که ما هم به‌حسب دستور مدیرکل تعزیرات این آمادگی را داریم که در خدمت مردم باشیم و با هر دستگاهی که اعلام نیاز کند، همکاری داشته باشیم».
عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان استان نیز در گفت وگو با ایرنا راجع به وضعیت توزیع ماسک بهداشتی در استان انتقاد کرد و گفت: هم اکنون علت توزیع نامناسب ماسک کمبود آن در خراسان رضوی و کشور است درحالی‌که در شرایط کنونی جو رسانه‌ای علیه داروخانه‌ها ایجادشده است و مردم بدانند "اگر ماسک به میزان کافی باشد داروخانه‌ها باقیمت مصوب آن را در اختیار مردم قرار خواهند داد".
دکتر محسن نجفی افزود: هم اکنون ماسک در خارج از داروخانه‌ها و سیستم بهداشتی عرضه‌شده و به دست مردم می‌رسد. دوگانگی در تصمیم‌گیری برای عرضه ماسک از سوی سازمان غذا و دارو مردم را سرگردان کرده است به‌طوری‌که تقریباً کمتر ماسکی در داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی و سیستم بهداشتی وجود دارد و عرضه آن توسط دست‌فروشان و سوپرمارکت‌ها صورت می‌گیرد.
وی اضافه کرد: دیروز معاونت غذا و دارو اعلام کرد که فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع خواهد شد درحالی‌که داروخانه باید حق فروش تمام محصولات سلامت‌محور را داشته باشد. عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون قیمت مصوب ماسک سه لایه معمولی چهار هزار و ۱۰۰ ریال است و قیمت ماسک فیلتر دار بین ۵۰ تا  ۱۰۰ هزار ریال اعلام‌شده است که در بازار آزاد چند برابر این قیمت به فروش می‌رسد.
توزیع رایگان ماسک و ضدعفونی کننده
« حمیدرضا رحیمی»، مدیر روابط عمومی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با تایید سخنان قاضی شعبه سیار تعزیرات حکومتی در خصوص نحوه توزیع ماسک در استان به خراسان رضوی گفت: « دستورالعملی از سوی وزارتخانه ابلاغ‌شده است که ماسک به‌صورت رایگان در اختیار عموم قرار گیرد،  همچنین خریدوفروش ماسک در بازار ممنوع اعلام‌شده است. هم اینک ما منتظر هستیم که محموله به دستمان برسد تا آن را بین مردم توزیع کنیم. این محموله شامل ماسک، محلول‌های ضدعفونی‌کننده به همراه بروشور آموزشی است که ما از طریق مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه، آن‌ها را توزیع خواهیم کرد».