مشارکت ملی برای مقابله با کرونا

دیروز روزنامه ایران کمپینی را با عنوان «همه با هم علیه کرونا» راه‌اندازی کرد که با استقبال چهره‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی  روبه‌رو شد. صاحبنظران و چهره‌هایی از حوزه‌های مختلف عنوان کردند این کمپین به ایجاد فرهنگ مراقبت بهداشت فردی و جمعی کمک می‌کند.
آنها هدف این کمپین را که ایجاد یک همبستگی اجتماعی برای کمک به دولت و دست اندرکاران در مبارزه با کرونا است به فال نیک گرفتند و البته راهکارهایی را هم برای همراهی ما در این کمپین ارائه دادند.
نقل قول مشترک این صاحبنظران و چهره‌های حوزه‌های مختلف برای اثرگذاری این کمپین «از بین بردن وحشت و هراس از کرونا با رعایت توصیه‌های بهداشت عمومی» است. امروز نیز روزنامه ایران با مشارکت دیگر چهره‌ها و اقشار اجتماعی گام دیگری را برای کمپین «همه با هم علیه کرونا» برداشته است.



بی اثر کردن شایعات با تمرکز بر فضای مجازی

محمدجواد آذری جهرمی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
به پاس خدمات تمامی پرستاران، پزشکان و دیگر پرسنل عزیز بیمارستان‌ها و خانواده‌هایشان که با جان و زندگی خود برای سلامتی مردم و مبارزه با کرونا تلاش می‌کنند، به این عزیزان احترام می گذارم. چرا که امروز درگیر مبارزه با بیماری کرونا هستیم و پرستاران و پزشکان در خط مقدم این جبهه قرار دارند.
مسئولان وزارت بهداشت در جنگ سختی که دارند خوب عمل می‌کنند. اگر روی فضای مجازی بیشتر تمرکز می‌کردیم قطعاً امروز با شایعات روبه‌رو نبودیم. اگر دستورالعمل‌ها، تعداد مبتلایان، تأییدیه‌ها و تکذیبیه‌ها را در یک سایت منتشر می‌کردند قطعاً اطلاع‌رسانی بهتری صورت می‌گرفت.

کمپینی برای افزایش سواد رسانه ای در حوزه سلامت

غلامحسین محمدی
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی شهرداری تهران
در شهرداری تهران تقریباً از همان زمانی که اولین اخبار مربوط به انتشار ویروس کرونا را دریافت کردیم، پیشدستانه اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم تا روز شنبه که با هماهنگی وزارت بهداشت، مجموع این اقدامات توسعه یافت. در این زمینه 3 اقدام مهم و پیشگیرانه شامل آموزش و مشارکت در حوزه عمومی، ضدعفونی و شست‌و‌شوی مکرر مراکزعمومی، واگن‌های مترو و اتوبوس‌ها و لغو همایش‌ها و سمینارهای غیر ضرور را به عنوان تصمیمات اولیه در نظر گرفتیم. در مورد اول، بحث اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی بویژه در حوزه خود مراقبتی را از طریق بیلبوردهای شهری، فرهنگی و تجاری و همینطور سرای محلات
 آغاز کردیم.
در بحث دوم یا همان ضدعفونی کردن مراکز عمومی، میادین میوه و تره بار، حمل و نقل عمومی و اماکن پر تردد که محل اجتماع مردم است را در اولویت گذاشتیم و تلاش شد تا حداقل یکبار در شبانه روز، کار گندزدایی و ضدعفونی کردن بویژه در ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی را انجام دهیم. از طرفی سعی کردیم تا استفاده از بلیت‌های کاغذی را هم به حداقل برسانیم. البته کار ضدعفونی کردن حمل و نقل عمومی به صورت اورژانسی شروع شده است و به زودی از نظر تجهیزات و لباس‌های ویژه هم تجهیز خواهیم شد.
همچنین شهردار تهران طی نامه‌ای به وزیر بهداشت، مجموعه‌ای از پیشنهادات را همچون تعطیلی مراکز فرهنگی، هنری، ورزشی، فرهنگسرا و سرای محلات را ارائه داد. ما طی سال‌های اخیر، تجربه جدی در زمینه بیماری‌های واگیر در این سطح نداشته‌ایم، مهم‌ترین هسته مبارزه با این نوع بیماری، سه ضلع مشارکت اجتماعی، اعتماد عمومی و آموزش است که هر کدام پیش زمینه دیگری است و اگر هر یک از این سه ضلع نباشد، به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم. اما این سه ضلع هرگز شکل نمی‌گیرد، تا زمانی که دانش، آگاهی و اطلاعات مردم افزایش یابد، رسانه‌ها در این زمینه نقش فراگیر و جدی دارند. راه اندازی کمپین «مبارزه با کرونا» از سوی روزنامه ایران یکی از بهترین اتفاقاتی است که یک رسانه می‌تواند رقم بزند. چرا که مدیریت این آگاهی بخشی و اعتماد‌سازی و اطلاع‌رسانی بسیار مهم است و اگر ما با این قبیل کمپین‌ها همراهی کنیم، می‌توانیم به افزایش سواد رسانه‌ای در جامعه امیدوار باشیم.

مشارکت و همکاری مردم ضروری است

حسین مدرس خیابانی
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت
 وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مقابله با ویروس کرونا تمام سعی و همکاری خود را با وزارت بهداشت می‌کند. زمانی که کشور با یک مشکل مواجه می‌شود همه باید در کنار هم باشیم تا برای حل آن راهکار درست و اجرایی اتخاذ شود. بدین جهت وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش تولید تمام تلاش خود را به کار بسته است تا واحدهای تولیدکننده ماسک، محلول‌های ضد عفونی کننده، لباس‌های مورد نیاز بیمارستان‌ها و سایر بخش‌های تولیدی بدون مشکل فعالیت کنند و مشکلات واحدهای تولیدی در این بخش با قید فوریت بررسی شود. این همکاری‌ها در تأمین مواد اولیه، تأمین نقدینگی و نظارت بر بازار است تا برخی از فضای بوجود آمده سوء‌استفاده نکنند. تشکیل کمپین مقابله با کرونا می‌تواند مشارکت وهمکاری عموم را برای جلوگیری و اشاعه کرونا  افزایش دهد و این همان چیزی است که بیش از هر زمان دیگر به آن نیاز داریم. ما کمبودی در ماسک و سایر تجهیزات پیشگیری کننده نداریم، بدین جهت از مردم می‌خواهیم که خریدهای انبوه نکنند و اطمینان داشته باشند که تولید به اندازه کافی و نیاز مردم است.

اطلاع رسانی به دانش آموزان از طریق کمپین ملی

رضوانه حکیم زاده
معاون وزیر آموزش و پرورش

با شروع انتشار بیماری کرونا در کشور، وزارت آموزش و پرورش در خصوص مبارزه با کرونا ویروس، یک ستاد مرکزی تشکیل داده است و مسئولیت این ستاد هم بر عهده تربیت بدنی و سلامت وزارتخانه قرار دارد. پس از تشکیل ستاد، هر کدام از معاونت‌ها یک نماینده تام الاختیار و تمام وقت معرفی کردند که در این ستاد حضور داشته باشند و در رابطه با بیماری اقدامات و تصمیمات لازم در زمینه پیشگیری، آموزش و برخورد منطقی با موضوع ویروس، انجام شود. اطلاع‌رسانی در زمینه کرونا ویروس بر عهده مسئول ستاد یا همان معاونت سلامت است و دکترضیاء‌الدین در برنامه‌های مختلف از طریق رادیو و تلویزیون اطلاع‌رسانی داشته‌اند. سلامت دانش‌آموزان در دوره ابتدایی بسیار مهم است و نقش عوامل روانی در ایجاد وحشت و عدم تمرکز در خصوص راهکارهای پیشگیری در حوزه آموزش و درمان ممکن است نیاز به بازنگری داشته باشد.
در هماهنگی با این ستاد، برنامه‌های پیشگیری، ایمن‌سازی محیط‌ها، ارائه آموزش‌های لازم به اولیا و دانش‌آموزان و کادر مدرسه پیگیری شده است. این اقدامات چند روز است که آغاز شده و بسته‌های آموزشی هم به مدارس دوره پیش دبستانی و دبستان تحویل داده شده است. این بسته‌ها در اختیار استان‌های کل کشور قرار گرفته و با محوریت مدیران مدارس در اختیار تمام مدارس در سراسر کشور قرار می‌گیرد. در خصوص کمپینی که توسط روزنامه ایران راه افتاده بسیار خرسند هستم، هر اقدامی که کمپین در جهت آگاه‌سازی انجام می‌دهد و در حوزه پیشگیری و آموزش تمرکز دارد، مؤثر خواهد بود. قطعاً با همکاری و ارائه آموزش‌های لازم همه می‌توانند در مقابله با این شرایط در گرفتن تصمیمات درست مشارکت داشته باشند. البته در گام نخست تمرکز بر آگاهی‌رسانی و اطلاع رسانی‌های دقیق برای بهبود شرایط موجود و مبارزه با این بیماری بسیار کمک‌کننده خواهد بود و آموزش و پرورش در خصوص هرگونه اقدام ضروری با این کمپین آماده همکاری‌های لازم است.

اطلاع رسانی، بهترین گام در جهت پیشگیری از بیماری

اسکندر مؤمنی
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر
تشکیل کمپین ملی مقابله با کرونا به عنوان راهکاری برای پیشگیری از بحران‌های اینچنینی، اقدامی قابل توجه است و باید با مشارکت یکایک مردم و مسئولان این بحرانی که سلامت مردم را هدف قرار داده، مهار شود و از هزینه‌سازی و حوادث ناشی از این بیماری جلوگیری به عمل آید. لذا مجموعه مدیران و مسئولان ستاد مبارزه با موادمخدر به سهم خود با پیوستن به این کمپین در آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی به جامعه هدف در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا پیشگام خواهد بود.
البته در شرایط کنونی وظیفه هر ایرانی است که در زمان بروز مشکلات در هر زمینه‌ای به یاری و کمک یکدیگر بشتابند. شاید بهترین اقدامی که هر فردی بتواند برای هموطنش انجام دهد، اطلاع‌رسانی و ارائه آموزش‌های لازم برای سلامتی است.

پیشگیری از کرونا با زبان کمپین

بهرام سرمست
استاندار قم
در شرایط کنونی وجود چنین کمپین‌هایی بسیار ضروری است زیرا مردم در این برهه از زمان بیش از پیش به اطلاع رسانی، آموزش و اطمینان بخشی نیاز دارند.
هم‌اکنون متأسفانه چند مورد مبتلا به ویروس کرونا نه تنها در قم بلکه دربرخی دیگر از نقاط  کشور شناسایی شده‌اند و به هر جهت در کنار اقداماتی که دولت برای پیشگیری و کنترل این بیماری در دستور کار قرار داده باید یک فرهنگ‌سازی صورت بگیرد تا ضمن اطلاع‌رسانی علمی و صادقانه به همگان بتوانیم از مردم به عنوان بازوی قدرتمند برای کنترل این ویروس بهره ببریم.
شکی نیست که دولت و نیروهای متخصص هر چقدر هم که کار خود را درامر پیشگیری و کنترل کرونا خوب انجام بدهند بدون کمک و همدلی مردم راه به جایی نخواهند برد که در این راستا کمپین‌هایی همانند کمپینی که روزنامه ایران پیشنهاد داده بسیار می‌تواند کارساز باشد.بنده هم به عنوان استاندار استانی که درگیر این ویروس شده دست یاری به سوی روزنامه ایران و تمام متخصصان برای هر پیشنهاد سازنده دراز می‌کنم. مردم نیز اطمینان داشته باشند که ما هم در کنارشان خواهیم بود و سعی می‌کنیم مسئولیتمان را به خوبی
انجام دهیم.

توجه به نکات تخصصی  

هادی کیادلیری
رئیس انجمن علمی جنگلبانی و استاددانشگاه
بی شک در وهله اول باید هر آنچه را که وزارت بهداشت می‌گوید رعایت کرد چون این موضوع تخصصی است و حرف علمی را باید از زبان متخصص آن شنید. براساس گفته‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید همایش های مربوط به مناسبت های مختلفی را که در آینده وجود دارد تعطیل کنیم. مثلاً هفته منابع طبیعی در پیش است و برنامه‌های بسیاری از جمله همایش، نشست و جشن‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است، بنابراین این برنامه‌ها باید کنسل شود. از سوی دیگر هر فردی باید بهداشت فردی اش را خیلی جدی رعایت کند.