وزیران خارجه اتریش و هلند‏ با مقامات ایران دیدار کردند میانجی‌های اروپایی در تهران

محمدرضا ستاری
در حالی که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با ورود ایران به گام پنجم هسته‌ای با فعال کردن مکانیسم ماشه وضعیت دشواری را برای ادامه توافق هسته‌ای رقم زدند، رفت و آمد مقامات اروپایی پس از سفر چند هفته قبل جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران افزایش یافته است.
بورل در تهران نسبت به اقدامات اروپایی‌ها برای تداوم برجام توضیح داده بود که این اقدامات متناسب با تعهدات اروپا نبوده و سپس در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در یک پنل به صراحت گفته بود که اگر خواهان حفظ برجام هستیم، لازم است اقداماتی را در جهت بهره‌مندی ایران از این توافق صورت دهیم. در همین رابطه و در حالی که به گفته برخی از ناظران طی چند هفته گذشته لحن اروپایی‌ها در قبال ایران و برجام ملایم‌تر از گذشته شده است، طی دو روز وزیران خارجه هلند و اتریش نیز به عنوان نمایندگان اروپا به تهران سفر کرده و ضمن دو دور رایزنی با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، با حسن روحانی نیز دیدار و گفت‏و‏گو کردند.
میز مذاکره را به میان ایران و آمریکا می‌بریم!


در همین راستا، اسف بلوک وزیر خارجه هلند روز شنبه به تهران آمد و علاوه بر توافق هسته‌ای، پیرامون مسائلی همچون افزایش تنش‌ها در منطقه و وضعیت عراق، یمن، سوریه و افغانستان با محمدجواد ظریف گفت‏و‏گو کرد. پس از آن بلوک در دیدار خود با روحانی ضمن اشاره به اقدام نادرست آمریکا در خروج از برجام، بر تلاش‌های اروپا برای حفظ این توافق تاکید کرد و گفت که به عقیده ما ادامه مذاکرات راه حل بر طرف کردن مشکلات خواهد بود. در این رابطه روحانی نیز به رئیس دستگاه دیپلماسی هلند خاطرنشان کرد که برای حفظ برجام لازم است تمامی طرف‌ها تلاش کنند.
از سوی دیگر الکساندر شالنبرگ وزیر خارجه اتریش نیز دیروز بلافاصله پس از همتای هلندی خود راهی تهران شد. شالنبرگ که به گفته رسانه‌های اتریشی هدفش از سفر به تهران را ابلاغ پیام جدید اروپا به مقامات ایرانی اعلام کرده است، در جایی از مصاحبه خود گفته بود که ما همچنان در تلاش برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا هستیم و اگر این دو کشور نخواهند به پای میز مذاکره بیایند، ما میز مذاکره را به نزد آنها خواهیم برد. وزیر خارجه اتریش همچنین اذعان کرده که برای سفر به تهران با مایک پمپئو و برخی دیگر از مقامات اروپایی رایزنی کرده است و به دلیل آنکه اوضاع در خلیج فارس به شدت تنش‌آلود است و فروپاشی برجام ممکن است خطرات غیر قابل محاسبه‌ای را برای اروپا به همراه داشته باشد، لازم است در این زمان مذاکرات خود را افزایش دهیم. او همچنین پیش از سفرش به تهران در گفت‏و‏گویی با ایرنا اعلام کرده بود که به عنوان میانجی قرار است پیشنهادی را برای مذاکره با تهران به مقامات کشورمان ارائه دهد، زیرا به شدت نگران وضعیت منطقه است و ماموریت خود را نیز بر پایه کاهش تنش‌ها در سفر به تهران قرار داده است.
اروپا ملزم به ارائه راه حل
مقامات اروپایی پس از فعال کردن مکانیسم ماشه از سوی سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه که درصورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت می‌تواند منجر به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شده و به فروپاشی کامل برجام منتهی شود، طی روزهای اخیر با تغییر لحن خود نسبت به ایران، خواستار پیدا کردن راه‌حل‌هایی جهت ایجاد امکان گفت‏و‏گو برای کاهش تنش‌ها هستند. در این میان آنها تنش‌زدایی را به عنوان اولویت اول تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا عنوان کرده و بر روی حفظ برجام تاکید دارند. در این راستا وزیر خارجه اتریش نیز پیش از سفرش به تهران تصریح کرده که دست کشیدن از برجام یک اشتباه محض است و این توافق تنها توافق موجود است که لازم است روی آن متمرکز شویم.
در این راستا، وی دیروز پس از دو دور مذاکره با محمدجواد ظریف پیرامون آخرین تحولات برجام و موضوع تعهدات اروپا به دیدار حسن روحانی رفت.
بنا بر گزارش‌های منتشر شده روحانی در این دیدار برجام را متعلق به جامعه بین‌المللی توصیف کرده گفت که تهران هنوز بر این باور است که می‌توان توافق هسته‌ای را حفظ کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی اتریش نیز بار دیگر در این دیدار حفظ برجام را سیاست اصلی اتحادیه اروپا بر شمرده و گفت که تمامی تلاش‌های خود برای نجات این توافق را انجام خواهیم داد. او همچنین با اشاره به وضعیت تنش آلود منطقه، طرح صلح هرمز که توسط حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد امسال مطرح شد را یک نقشه راه برای ایجاد ثبات در منطقه توصیف کرده و گفت کشورش از این طرح که در جهت اعتمادسازی ارائه شده است، استقبال می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب مطرح کردند تشکر عمیق از ملت ایران درپی امتحان بزرگ و مطلوب انتخابات علیرضا صدقی تهدیدها و فرصت‌های کرونا «ابتکار» دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر را بررسی می‌کند بالا رفتن تب دلار کووید 19 چه بر سر صنعتی که قرار بود گره‌گشای اقتصاد ایران باشد آورد؟ سکان گردشگری ایران در دست «کرونا» «ابتکار» چالش‌های پیش روی اهالی فرهنگ و هنر در تعطیلی ناگزیر فعالیت‌های عرصه هنر را بررسی می‌کند اقدامات دستگاه‌های گوناگون برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا 2020 ادامه دارد از موج تعطیلی تا توزیع رایگان وسایل پیشگیری کرونا وزیران خارجه اتریش و هلند‏ با مقامات ایران دیدار کردند میانجی‌های اروپایی در تهران معاون اول رئیس‌جمهوری: مقابله با ویروس کرونا نیازمند عزم ملی است فرمانده هوانیروز ارتش مطرح کرد نقش موثر هوانیروز در انتخابات با جابه‏جایی ۲۰۰صندوق رای رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا: مطالبه رهبری از نیروی هوایی باعث ایجاد مسیر جدید در این نیرو شد استاد دانشگاه کارلتون کانادا: با نابودی توافق‌ها همه شرایط بدی را تجربه می‌کنیم