۸۰ درصد مبتلایان به کرونا نیاز به درمان خاص ندارند

سرویس جامعه جوان آنلاین: به همین خاطر هم در کشور شرایط ویژه‌ای برقرار است و برای کاهش رفت‌و‌آمد مردم در اماکن شلوغ روزگذشته تمامی مدارس، دانشگاه‌ها، سینما‌ها و اماکن فرهنگی شلوغ تعطیل شد. همچنین رئیس‌جمهور در حکمی به وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی دستور داد ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را تشکیل دهد. با وجود این به گفته معاون کل وزیر بهداشت ابتلا به ویروس کرونا در ۹۷ درصد موارد منجر به مرگ نمی‌شود و حتی ۸۰درصد مبتلایان به کرونا نیاز به درمان خاصی ندارند. علاوه بر این هر فرد مبتلا به کرونا، ممکن است حدود ۲/۲ نفر را مبتلا کند، نه تعداد بیشتر. با تمام این‌ها شایعات مجازی درباره کرونا و نگرانی مردم موجب شده تا بازار لوازم بهداشتی همچون ماسک و موادضدعفونی‌کننده حسابی داغ شود و سوء‌استفاده‌کنندگان از ترس مردم، پول زیادی به جیب بزنند. به همین خاطر هم خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شد و بناست در پایگاه‌های سلامت، خانه‌ها و مراکز بهداشت به صورت رایگان بین خانواده‌ها توزیع شود.
دامنه فعالیت ویروس کرونا و مبتلایان به این ویروس در حال افزایش است، اما بنا به تأکید مسئولان وزارت بهداشت این ویروس آنقدر‌ها هم ترسناک و کشنده نیست و تنها با رعایت نکات بهداشتی ساده می‌توان از ابتلا به کرونا پیشگیری کرد.
به گفته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با ابلاغ وزیر بهداشت، تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در ۱۰ استان کشور تا پایان هفته تعطیل خواهند بود؛ همچنین تمامی سینماها، سالن‌های نمایش، المپیاد‌های ورزشی، همایش‌ها، سمینارها، اردو‌ها و تجمعات تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده و مقرر شده که مسابقات بدون حضور تماشاگر برگزار شود. توزیع ماسک و ژل یا محلول‌های ضدعفونی‌کننده و محتوای آموزشی از سوی نیرو‌های بهداشتی و درمانی در شهر قم و همچنین صدور گواهی سلامت برای متقاضیان مسافرت به خارج از کشور از دیگر اقداماتی است که برای پیشگیری از کرونا در کشور انجام شده است و همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارسال پیامک‌های آموزشی درباره پیشگیری از کروناویروس جدید را خواستار شد.
علاوه بر اقدامات وزارت بهداشت آزمون دکتری، همایش‌ها و محافل عمومی نیز فعلاً به تعویق افتاد. استاندار تهران هم از تعلیق سامانه حضور و غیاب با ثبت اثر انگشت تمامی دستگاه‌های اجرایی تهران تا ۱۵ اسفند خبر داد.


شناسایی منشأ کرونا
منشأ ویروس کرونا در ایران هم شناسایی شد. به گفته وزیر بهداشت منبع ویروس از ناقلین چینی بوده و موارد آن در حال مشخص شدن است و همچنین یکی از فوتی‌ها در قم بازرگانی بود که از طریق پرواز‌های غیرمستقیم سفر‌هایی به چین داشته است. سعید نمکی با اشاره به آخرین تصمیمات گرفته‌شده در ستاد فنی اجرایی مقابله با کرونا می‌گوید: «ستاد مستمری با عنوان ستاد فنی اجرایی مقابله با کرونا در ستاد وزارت بهداشت تشکیل شده که تمام مدیران ارشد حوزه بهداشت، درمان، آموزش و همچنین برخی مدیران سازمان نظام پزشکی و برخی دستگاه‌های مرتبط اجرایی در آن حضور دارند.» به گفته وی در کنار این ستاد، ستادی با عنوان ستاد اجرایی مقابله با کرونا نیز وجود دارد که با دستور رئیس‌جمهور تشکیل شده است. نمکی با اشاره به گزارش وزارت بهداشت به شورای عالی امنیت ملی و درخواست برای ایجاد برخی محدودیت‌ها در دسترسی به فضا‌های پرجمعیت می‌افزاید: «قرار شد به ما تفویض اختیاری کنند، تصمیماتی که ستاد اجرایی کشوری کرونا اتخاذ می‌کند به اطلاع وزرا، نماینده رئیس قوه‌قضائیه و نماینده رئیس کل ستاد نیرو‌های مسلح برسد و این تصمیمات برای همه دستگاه‌های اجرایی تصمیماتی لازم‌الاجرا تلقی شود.»
مردم به شهر‌های زیارتی سفر نکنند
وزیر بهداشت دوباره بر رعایت بهداشت فردی تأکید می‌کند و می‌افزاید: «با شستن دست‌ها، پرهیز از روبوسی، نرفتن به نقاط پرجمعیت و ... را رعایت کنیم و همچنین مردم از خودکار‌های عمومی و وسایل شخصی مشترک استفاده نکنند.» وی از مردم قم خواست به سایر شهر‌ها سفر نکنند. وزیر بهداشت همچنین در شرایط کنونی مردم را از رفتن به قم و شهر‌های زیارتی برحذر داشت چراکه در حال حاضر قم یک کانون بیماری است و موارد مثبت کرونا در مناطق مختلف، اکثراً منشأ سفر به قم داشته‌اند.
وزیر بهداشت از ایجاد بسیج ملی کرونا در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «بسیجی را با عنوان «کرونا را شکست می‌دهیم» و پایگاه‌هایی در سراسر کشور ایجاد کردیم.»
احتمال مرگ تنها در ۳ درصد مبتلایان
معاون کل وزارت بهداشت هم با اشاره به جلسه شورای عالی امنیت ملی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، می‌افزاید: «در این جلسه اختیار ویژه‌ای به وزارت بهداشت اعطا شد و اگر لازم باشد شهری را به علت شیوع بیماری کروناویروس تعطیل کنیم، اعلام خواهیم کرد.»
وی با تأکید بر این موضوع که ۸۰ الی ۹۲ درصد مبتلایان به کروناویروس نیاز به مراقبت خاصی ندارند، تأکید می‌کند: «این افراد مانند کسانی که به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند می‌توانند دوره بیماری خود را به صورت عادی سپری کنند. کادر درمانی کشور ما در فصل پاییز و زمستان که در اوج دوره آنفلوآنزای H۱N۱ قرار گرفته و با وجود ابتلای ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر به این آنفلوآنزا توانستیم آن را به خوبی کنترل کنیم.»
حریرچی در ادامه با تأکید بر اینکه هیچ آزمایشگاه خصوصی در سطح کشور مجهز به حس تشخیص کروناویروس جدید نیست، می‌افزاید: «در سطح استان تهران سه آزمایشگاه ویژه و همچنین در سایر کلانشهر‌ها آزمایشگاه‌هایی مجهز برای حس تشخیص کرونا ویروس جدید داریم و دیگر لازم نیست تمامی تست‌ها از سراسر کشور به پایتخت ارسال شود.»
به گفته معاون کل وزارت بهداشت بیش از چند هزار کیت تشخیصی از سوی سازمان بهداشت جهانی در اختیار ایران قرار گرفته است. وی در ادامه سخنان خود به تجهیز ۲ هزار تخت بیمارستانی در دانشگاه‌ها و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح اشاره می‌کند و می‌گوید: «این تخت‌ها برای شرایط اضطرار تجهیز شده‌اند که البته فکر نمی‌کنیم شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که بخواهیم از این تخت‌ها استفاده کنیم.»
حریرچی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان قرار نیست تمام مبتلایان به کروناویروس جدید جان خود را از دست بدهند، می‌افزاید: «موارد فوت بیماری حدود یک الی ۳ درصد است که اکثر آن‌ها نیز با کهولت سن و بیماری زمینه‌ای روبه‌رو بوده‌اند.»