سندرز تقریباً نهایی شد

سرویس بین الملل جوان آنلاین: برنی سندرز، سناتور امریکا و یکی از نامزد‌های حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، برخلاف تصورات عموم همچنان پیشتاز انتخابات درون ایالتی است و میزان اقبال عمومی به سندرز روز به روز در حال افزایش است. سندرز که در انتخابات درون ایالتی آیووا و نیوهمپشایر با اختلاف خیلی جزئی به ترتیب دومین و اولین آرای انتخاباتی را کسب کرده بود، در سومین دور انتخابات با اختلاف فاحشی از دیگر رقبای هم‌حزبی خود سبقت گرفته است. به گزارش شبکه فاکس‌نیوز، نتایج اولیه انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالت نوادا که شنبه شب برگزار شد، حاکی از آن است که برنی سندرز با کسب بیش از ۵۵ درصد از آرا پیروز شده است. جو بایدن، یکی از نامزد‌های دموکرات با کسب ۸/ ۱۹ درصد جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است و تام استیر با ۲ /۹ درصد و الیزابت وارن با ۳/ ۸ درصد از آرا در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، پیروزی چشمگیر برنی سندرز در نوادا، به وی کمک خواهد کرد شانس پیروزی خود را در رقابت‌های موسوم به «سه شنبه بزرگ» (سوم مارس) افزایش دهد.
طرفداری جوانان و رنگین‌ها
در ادامه رقابت‌های درون‌حزبی، شنبه هفته آینده، انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالت کارولینای جنوبی برگزار خواهد شد و بعد از آن سه شنبه هفته آینده، به طور همزمان در ۱۴ ایالت امریکا، انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها برگزار می‌شود که نقش مهمی برای مشخص شدن نامزد نهایی دموکرات‌ها برای ورود به رقابت‌های اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا خواهد داشت. باتوجه به اهمیت انتخابات هفته آینده، اگر سندرز بتواند در رقابت‌های سه شنبه بزرگ اقبال خوبی کسب کند، برای بقیه داوطلبان نامزدی حزب دموکرات سخت و عملاً ناممکن می‌شود از او جلو بزنند. به گزارش سی‌ان‌ان، در این رقابت‌ها، حدود یک‌سوم ایالت‌ها در رقابت‌های درون‌حزبی رأی می‌دهند و تکلیف یک‌سوم امتیاز‌های ایالتی را در انتخابات معلوم می‌کنند. به طور تاریخی تقریباً همیشه برنده این روز، نامزد نهایی حزب دموکرات شده است. سندرز شنبه شب پس از برگزاری انتخابات در آیووا، در جمع هوادارانش گفت: «ما در انتخابات آیووا پیروز شدیم، ما در نیوهمپشایر پیروز شدیم و طبق گزارش سه شبکه و آسوشیتدپرس، اکنون در نوادا هم پیروز شده ایم. ما در نوادا یک ائتلاف چند نسلی و چند نژادی ایجاد کردیم که نه تنها در این ایالت که در کل کشور پیروز خواهد شد.»
پیروزی سندرز در نوادا از این جهت اهمیت دارد که ۵۱ درصد این ایالت رنگین پوست هستند و تعداد شهروندان سفید پوست در نوادا تنها ۴۹ درصد است و این مسئله نشان می‌دهد که سندرز در میان جوانان و لاتین تبار‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده است که این قشر تقریباً یک سوم از حوزه‌های انتخابیه نوادا را تشکیل می‌دهد. به گزارش بی‌بی‌سی، در مجموع برنی سندرز موفق به کسب ۲۸ هیئت انتخاباتی شده حال آنکه بعد از وی، پیت بوته‌جج دیگر نامزد دموکرات‎ با ۲۲ هیئت انتخاباتی در جایگاه دوم قرار گرفته است. سهم دیگر نامزد‌های مطرح این حزب نیز به ترتیب هیئت انتخاباتی برای الیزابت وارن هشت موکل، امی کلوباچر هفت موکل و جو بایدن شش موکل انتخاباتی است. برای اینکه هر یک از نامزد‌های دموکرات موفق به کسب عنوان نامزد نهایی این حزب شود؛ نیازمند کسب ۱۹۹۱ هیئت انتخاباتی است. برنی سندرز که اکنون در رقابت‌های درون‌حزبی حزب دموکرات صدرنشین است در دور قبلی انتخابات امریکا در سال ۲۰۱۶ نیز آرای مردمی بیشتری نسبت به هیلاری کلینتون، کسب کرده بود، اما سرانجام با رأی موکلین غیرمتعهد، این کلینتون بود که به عرصه انتخابات پا گذاشت و از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا شکست خورد. پیش از برگزاری انتخابات درون ایالتی دموکرات‌ها، تصور عمومی بر این بود که دموکرات‌ها روی جو بایدن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در نهایت جو بایدن است که به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها برای رقابت با دونالد ترامپ معرفی خواهد شد، اما با توجه به اقبال عمومی به سندرز و پیشتازی فزاینده او در مجمع‌های انتخاباتی، دموکرات‌ها ناگزیر به انتخاب سندرز خواهند بود. در روز‌های اخیر گزارش شد ستاد مایکل بلومبرگ، میلیاردری که تازه توانسته رسماً وارد مناظره‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها شود، تلاش دارد بقیه داوطلبان نامزدی حزب را متقاعد کند که تا قبل از رأی‌گیری‌های «سه شنبه بزرگ» به نفع او کنار بکشند وگرنه یک رقابت پرتعداد در آن روز عملاً به نفع سندرز است. سندرز اخیراً در سخنانی با انتقاد از برنامه‌های بلومبرگ، گفت که اگر او نامزد نهایی دموکرات‌ها معرفی شود، ترامپ او را درهم خواهد شکست.


واکنش تفرقه انگیز ترامپ
دونالد ترامپ که با دقت نتایج انتخابات نامزد‌های حزب دموکرات را پیگیری می‌کند بار دیگر اظهاراتی در این باره بیان کرد که بیشتر با هدف ایجاد اختلاف در بین دموکرات‌ها بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور امریکا در توئیتی درباره انتخابات درون‌حزبی نامزد‌های دموکرات در ایالت نوادا به برنی سندرز بابت پیروزی تبریک گفت و نوشت: «برنی! نگذار دیگران پیروزی را از تو بگیرند». ترامپ در پیامی دیگر در توئیتر لفظ توهین‌آمیزی را نسبت به سندرز به کار برد و نوشت: «به نظر می‌رسد که برنی دیوانه دارد در ایالت بزرگ نوادا عملکرد خوبی بر جای می‌گذارد. بایدن و دیگران به نظر ضعیف می‌رسند». ترامپ با تاختن دوباره به مایکل بلومبرگ، دیگر نامزد دموکرات‌ها که زمانی با او دوستی داشته است، نوشت: «مایک کوچولو بعد از ثبت کردن بد‌ترین حضور در تاریخ مناظرات ریاست جمهوری، به هیچ‌وجه نمی‌تواند شروع دوباره‌ای در کارزار انتخاباتی‌اش داشته باشد». رئیس‌‍‌جمهور امریکا با تکرار اتهام‌زنی به سران و اعضای ارشد حزب دموکرات برای ممانعت از پیروزی نهایی برنی سندرز در رقابت‌های مقدماتی نامزد‌های این حزب افزود: «تبریک به برنی. اجازه نده آن‌ها پیروزی را از تو بگیرند.»