جلیقه زردها با شعارهای ضد دولتی شهر «لیل» فرانسه را به هم ریختند

اعتراضات ضد دولتی جلیقه زردها در فرانسه هنوز ادامه دارد و معترضان به سیاست‌های ریاضتی و خسته از نظام سرمایه‌داری هر هفته شنبه‌ها به خیابان‌ها می‌ریزند. روز شنبه نیز جلیقه زردها در شصت و هفتمین تظاهرات هفتگی خود در برخی از شهرهای این کشور به خیابان‌ها ریختند.
بر اساس گزارشی که «دیلی میل» منتشر کرده اعتراضات در شهر «لیل» فرانسه به خشونت کشیده شد و معترضان با شعارهای «انقلاب انقلاب» و شعارهای ضد دولتی این شهر را به هم ریختند. پلیس ضد شورش هم از گاز‌اشک آور و باتوم برای سرکوب معترضان استفاده کرد. چندین نفر نیز در جریان این تظاهرات بازداشت شده‌اند.این تظاهرات در حالی برگزار شد که پلیس فرانسه پیش از آن تظاهرات و تجمع در برخی از مناطق را ممنوع اعلام کرده بود.
فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که جوانان معترض خودرو‌ها را برای مقابله با پلیس ضد شورش واژگون می‌کنند. «دیلی میل» در گزارش خود نوشته: «تاکنون جلیقه زردها میلیون‌ها پوند در شهرهای بزرگ این کشور خسارت به بار آورده‌اند.»
علاوه‌بر تظاهرات جلیقه زردها، شهر‌های فرانسه از روز ۵ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۴ آذر) شاهد اعتصاب سراسری و گسترده‌ای بر ضد تغییر قانون بازنشستگی از سوی دولت ماکرون هستند که خسارات اقتصادی بسیاری را به این کشور وارد کرده است. این اعتصاب‌ها به مدت چندین هفته زندگی روزمره و به خصوص حمل‌ونقل عمومی را مختل کرده است. تیرماه گذشته نیز پارلمان فرانسه با انتشار گزارشی اعلام کرد، خشونت‌ها و تخریب اموال عمومی در جریان اعتراض‌های جلیقه زردها، پیامدهای مخربی بر همه بخش‌های اقتصاد فرانسه داشته است که رقم آن به میلیاردها یورو می‌رسد. تهیه‌کنندگان این گزارش، خسارت‌های اقتصادی برجای مانده را مانند یک زلزله توصیف کردند که در آینده پس‌لرزه‌های اقتصادی بسیار زیادی دارد.