در روزی که گذشت چه خبرهایی درباره بیماری کووید 19 در ایران منتشر شد؟ کرونا و معمای تعطیلی!

گروه حوادث - در روزی که گذشت کروناویروس جدید باز هم با خبر تکذیبِ تکذیبیه ابتلای شهردار منطقه 13 شهر تهران یعنی به عبارتی صحت مبتلا بودن او به این بیماری، معاشرت اعضای شورای شهر تهران با او، تعطیلی شورا که بعد با این خبر که «تعداد اعضای شورا برای تشکیل جلسه به حد نصاب نرسیده» از سوی علی عطا، عضو این شورا تکمیل شد، تعطیلی گسترده مراکز آموزشی از مدارس و دانشگاه‌ها تا حوزه‌های علمیه در قم و استان مرکزی، شناسایی 2 مسافر ایرانی در امارت، صف طولانی مردم در داروخانه‌ها، گران‫فروشی ماسک و کمبود آن علی‫رغم اطمینان بخشی مسئولان وزارت بهداشت برای توزیع ماسک در داروخانه‌ها، اعلام توزیع رسمی ماسک رایگان به مردم، افزایش مراجعه غیرضروری مردم به مراکز بهداشتی و درمانی، حذف ثبت اثر انگشت از سیستم حضور و غیاب ادارات و دایر بودن مدارس و بوفه‌هایش در تهران و رسیدن تعداد مبتلایان به کووید 19 به 28 نفر قطعی و 5 نفر فوتی در راس خبرها قرار گرفت.
کرونا ویروس در طول یک ماه و نیم گذشته گرچه که در راس خبرها در جهان و بعضا در ایران بوده اما با اعلام خبر رسمی ثبت و شناسایی موارد ابتلا به این بیماری در شهر قم به مهم‌ترین خبرها در ایران بعد از انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی تبدیل شد. تعداد مبتلایان و فوتی‌های این بیماری که تا روز جمعه 18 نفر مبتلا و 4 فوتی اعلام شده بود، در روز شنبه به 28 نفر مبتلا و ۵ نفر فوتی رسید. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‫رسانی وزارت بهداشت که این خبر را به رسانه‌ها داده گفته است: «تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران به ۲۸ نفر و تعداد افراد فوت شده به ۵ نفر رسیده است. تا این لحظه ۷۸۵ فرد مشکوک به ویروس کرونا از بین هزاران فرد مراجعه کننده از مطب‫ها و کلینیک‫ها به مراکز وزارت بهداشت تحت آزمایش قرار گرفته‫اند و ظرف روز جمعه تعداد ۱۰ فرد مبتلای جدید به ویروس کرونا تشخیص قطعی شد که با توجه به آمار ۱۸ نفر روز گذشته مجموع این مبتلایان به ۲۸ نفر رسید.»
از کمبود تا فروش ماسک‌های نجومی
اما این خبر منتشر شد تا تاثیر مستقیم آن در صف‌های طولانی داروخانه‌ها برای تقاضای ماسک و ژل ضد عفونی کننده دستی که در داروخانه‌ها موجود نیست افزایش یابد. خبرگزاری ایسنا در‫این‫باره گزارش کرده است: «هرچند که با انتشار اخبار شیوع کروناویروس جدید در چین و سایر کشورها، بازار ماسک و ژل ضدعفونی دست در ایران نیز دچار التهاب شد و برخی از کمبود این اقلام در داروخانه‌ها صحبت کردند، اما اداره‌کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که به هیچ عنوان در کشور کمبود ماسک وجود ندارد و با گران‌فروشان ماسک هم برخورد قضایی انجام خواهد شد. اما با اعلام خبر ورود کروناویروس جدید به ایران از سوی وزارت بهداشت در روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه، مجددا بازار ماسک ملتهب شد. به طوری که گزارش‌های مردمی و پیگیری خبرنگار از داروخانه‌ها حاکی از این است که نه‌تنها ماسک، بلکه ژل ضدعفونی کننده دست هم در برخی داروخانه‌ها نایاب شده و اگر هم پیدا شود، باید آن را به قیمتی گزاف تهیه کرد؛ به طوری که ماسکی که پیش از این ۵۰۰۰ تومان عرضه می‌شده، حالا در برخی مراکز حتی تا ۳۵۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.»


افزایش مراجعه بی‌دلیل به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از دیگر خبرهایی بود که در رسانه‌ها منتشر شد. مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا از افزایش مراجعه بی‌دلیل به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به دلیل ترس از ابتلا به کروناویروس خبر داد و گفت: این موضوع به دلیل استرسی است که افراد جامعه متحمل می‌شوند. مردم باید بدانند میان سرماخوردگی و ابتلا به کروناویروس تفاوت‌هایی وجود دارد و تنها کسانی می‌توانند مشکوک به کروناویروس باشند که علائم ویروسی در دستگاه تنفسی فوقانی خود، تب بالا و طولانی مدت دارند. مردانی گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های شبه آنفلوآنزا بهتر است در منزل استراحت کرده و از حضور در اماکن عمومی و دست دادن و روبوسی کردن با سایر افراد خودداری کنند. وی همچنین به مردم توصیه کرد که از مراجعه غیرضرور به دندانپزشکی خودداری کنند.
انجام تست‌های «کروناویروس» در ۲ آزمایشگاه ویژه کشور
اعلام مکان‌هایی که تست کرونا در آنها انجام می‌شود از دیگر خبرهای حائز اهمیت بود. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره چگونگی آزمایش موارد مشکوک کروناویروس توضیح داد و گفت: آزمایش‌های کروناویروس در دو آزمایشگاه خیلی ویژه در کشور انجام می‌شود و کار هر آزمایشگاه معمولی نیست. درباره نحوه انجام تست‌های آزمایشگاهی کروناویروس و مدت زمان لازم برای مشخص شدن نتیجه تست‌های آزمایشگاهی این بیماری‫ گفت: مشخص شدن پاسخ تست، مدت زمانی دارد و این موضوع به اراده فرد آزمایش کننده نیست‫ چراکه این تست، تستی ویژه و اختصاصی است و تا کنون در دنیا چنین تستی نبوده و طی هفته‌های اخیر این تست اختصاصی اعلام شده که در اختیار ایران نیز قرار دارد. وی گفت: زمان مشخص شدن نتیجه آن هم کاملا مشخص است و چیزی نیست که بخواهیم در آن دستکاری یا تاخیر ایجاد کنیم. به محض آنکه نمونه‌ای بیاید در اختیار آزمایشگاه مخصوص قرار می‌گیرد و آنجا هم نمونه را بلافاصله آزمایش می‌کنند. حتی اگر شب و نیمه شب تست را دریافت کنند، همان لحظه برای آزمایش اقدام می‌شود. گویا با اشاره به شباهت کروناویروس با بیماری‌های دیگر و احتمال اشتباه گرفتن آن با آنفلوآنزا‫ گفت: فقط آزمایشگاه است که به طور دقیق می‌تواند بگوید این بیماری کرونا است یا آنفلوآنزا. بنابراین تنها موردی را می‌توان «ابتلا» اعلام کرد که آزمایش آن مثبت شده باشد. به همین دلیل هم از مردم خواستار آنیم که اخبار دقیق بیماری را تنها از وزارت بهداشت پیگیری کنند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در مجموع آزمایش‌های کروناویروس در دو آزمایشگاه خیلی ویژه در کشور انجام می‌شود و کار هر آزمایشگاه معمولی نیست. این دو آزمایشگاه‌ هستند که موارد دقیق را مشخص می‌کنند، اطلاعاتش در کشور ثبت می‌شود و در اختیار مردم نیز قرار می‌گیرد.
تعطیلی شورا به دلیل مثبت بودن تست کرونای شهردار منطقه 13
خبر ابتلای شهردار منطقه 13 تهران به کرونا ویروس جدید که تا روز جمعه روابط عمومی شهرداری این منطقه آن را تکذیب کرد، روز گذشته با تایید ناهید خداکرمی، پزشک حاضر در شورای شهر به راس خبرها بازگشت. مسئول روابط عمومی شهرداری تهران هم در توییتی اعلام کرد که با روابط عمومی منطقه 13 که خبر کرونا گرفتن شهردار آن منطقه را دروغ خوانده بود، برخورد خواهد کرد. همزمان خبر از تعطیلی شورای شهر تهران به دلیل معاشرت اعضای آن شهردار کرونا گرفته منتشر شد. خبری که البته کمی بعد توسط علی عطا اینگونه تکمیل شد که «در جلسه هیئت رئیسه که با حضور تعدادی از همکاران تشکیل شد، تصمیمی مبنی بر تعطیلی شورا گرفته نشد و مقرر شد جلسات برقرار باشد. آنچه محل تردید است، احتمال به حد نصاب نرسیدن جلسه با توجه به تعداد غایبین احتمالی است؛ یعنی همکارانی که با ناقلین بیماری جلسه داشته‌اند. در حال بررسی هستیم.»
همزمان محسن هاشمی از قرنطینه کردن خود در خانه‌اش و مراجعه به بیمارستان برای تست بیماری کرونا خبر داد. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران درباره ملاقاتش با شهردار منطقه ۱۳(که در حال حاضر در بیمارستان به دلیل مشکوک بودن به ویروس کرونا بستری است) اظهار کرد: سه‌شنبه هفته گذشته جلسه شورایاران در منطقه ۱۳ تشکیل شد و علاوه بر من مسجد جامعی، میلانی از اعضای شورای شهر و برخی از همکاران روابط عمومی در این جلسه حضور یافتند. (نکته دیگر این است که روز بعد از این ملاقات بنده با خانم نژادبهرام و آقای فراهانی و نظری جلسه داشتم.) وی افزود: رحمان‌زاده شهردار منطقه ۱۳ در جلسه ماسک بر صورت داشت و به من گفت آنفلوآنزا دارم و به دلیل اینکه در روز ۲۲ بهمن گشت زده‌ام دچار بیماری شده‌ام. رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: از خانم خداکرمی که پزشک شورا هستند و عضو کمیته سلامت و محیط زیست بوده در مورد وضعیت جسمانی آقای رحمانی سوال کردم که ایشان به من گفتند از ۴ تست کرونا مجتبی رحمان‌زاده شهردار منطقه ۱۳ سه مورد آن مثبت بوده است. وی گفت: پس از اطلاع از این موضوع به هیئت رئیسه اعلام کردم که جلسه‌ای تشکیل دهند و درمورد برگزاری جلسات آتی شورا تصمیم بگیرند. هاشمی گفت: از آنجا که هفته پیش من در کنار شهردار منطقه ۱۳ بودم امروز تصمیم گرفتم از منزل بیرون نیایم در حال حاضر علائمی از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ندارم. وی گفت: روز شنبه به ابراهیم امینی نایب رئیس شورا اعلام کردم که برای روز یکشنبه اگر صحن تشکیل شد من حضور نمی‌یابم.
محسن هاشمی اما در آخرین اطلاعاتی که درباره ابتلای شهردار منطقه 3 و دیدار با او در کانال تلگرامیش منتشر کرد، با انتشار عکسی از خود و شهردار منطقه نوشت: شهردار منطقه 13 فکر می‌کرد که روز 22 بهمن آنفلوآنزا گرفته و رحمان‌زاده که حالا معلوم شده کرونا گرفته با من و حاضران در جلسه دست نداده، اگرچه من و چند عضو شورا تست اپیدمی کرونا را داده‌ایم ولی علائمی نداریم.
تصمیم برای تعطیلی مدارس با حوزه‌های سیاسی و بهداشتی است
مدارس که روز شنبه به دلیل شمارش آرا و البته هراس از کرونا تعطیل شدند، برای روز یکشنبه با صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش دوباره دایر شدند. محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش ‌و پرورش در جلسه ستاد پیشگیری و کنترل بیماری کرونا بابیان اینکه طرح تعطیلی مدارس با حوزه‌های سیاسی و بهداشتی است، از تعطیلی تمامی اردوهای دانش‌آموزی و ضدعفونی تمامی مدارس حوزه رای‌گیری خبر داد. او گفت: مجموعه آموزش‌وپرورش از سیاست‌های وزارت بهداشت تبعیت می‌کند و هرکاری که لازم باشد انجام می‌دهد. کمک مهم ما به وزارت بهداشت در این شرایط سخت این است که مجموعه خود را محافظت کنیم.
‫آموزش‌وپرورش به دلایل متعددی در این شرایط اهمیت دارد، آموزش‌وپرورش منظم‌ترین و گسترده‌ترین شبکه ارتباطی کشور است. هیچ مجموعه‌ای ارتباطش با مردم چهره به چهره و باقابلیتی که آموزش‌وپرورش دارد، نیست. وزیر آموزش‌وپرورش افزود: بوفه‌های مدارس درصورت لزوم تعطیل شوند. همه اعتبارات لازم باید به استان‌ها تخصیص پیدا کند و از جهت بهداشتی بودن اطمینان حاصل شود. در جلسات عمومی دانش‌آموزان و در کلاس درس حتماً باید آموزش‌های لازم برای مراقبت دانش‌آموزان ارائه شود. به مناطق اعلام شود که در قالب گروه‌های مختلف به همه مدارس سرکشی کنند. هیچ‌کس به حرف کفایت نکند و حتماً سرکشی را انجام شود تا از بهداشتی بودن محیط اطمینان حاصل شود.
مهم‌ترین خبرهای مربوط به کرونا در روز یکشنبه با شناسایی زن و شوهر ایرانی که به امارات سفرکردند، لغو سفر به اعتبات و معطل ماندن هزار کامیون ایرانی پشت مرز مهران و عدم استقبال کامیون‌های عراقی برای بارگیری کالاهای ایرانی به پایان رسید.