عملیات مهار

[شهروند] «فعلا برای قرنطینه به جمع‌بندی نرسیدیم.» رئیس پدافند غیرعامل کشور این را گفت و آب پاکی را بر دستان کسانی ریخت که در سه روز گذشته نگران شیوع کرونا، در انتظار قرنطینه‌شدن شهرهایی نشسته‌اند که مواردی از ابتلا به این ویروس در آنها دیده شده است. هر چند به گفته غلامرضا جلالی در چرخه اقدامات پدافند زیستی، اقدامات قرنطینه وجود دارد، اما هنوز به این تصمیم نرسیده‌اند. از طرف دیگر، مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت هم به ایلنا گفته که وزارتخانه‌های مرتبط مثل وزارت بهداشت هم نمی‌توانند برای قرنطینه‌کردن شهری مثل قم تصمیم بگیرند، آنها تنها می‌توانند درخواست کنند. درحالی قرنطینه کردن شهری مثل قم با بالاترین آمار ابتلا و فوتی در اثر کرونا هنوز جزو گزینه‌های اصلی مطرح نیست که تدروس ادهانون، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که مرگ چهار نفر در ۴۸ ساعت در ایران بسیار نگران‌کننده است. آمار کشته‌ها براساس اعلام کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تا روز گذشته به پنج نفر و تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران به ۲۸نفر رسیده است: «تا این لحظه ۷۸۵ فرد مشکوک به ویروس کرونا از بین هزاران فرد مراجعه‌کننده به مطب‌ها و کلینیک‌ها به مراکز وزارت بهداشت تحت آزمایش قرار گرفته‌اند و در 24 ساعت گذشته تعداد ۱۰ نفر مبتلای جدید به ویروس کرونا تشخیص قطعی شد که با توجه به آمار ۱۸ نفر روز گذشته مجموع این مبتلایان به ۲۸ نفر رسید.   هشت نفر در شهر قم بودند و دو نفر بیماران بستری در تهران هستند که از قم ارجاع شده‌اند: «۱۸ مورد مبتلای قبلی که تا روز گذشته شناسایی شده بودند هم شامل دو مورد در استان گیلان، چهار مورد در تهران و ۱۲ مورد در استان قم است، بنابراین اغلب مبتلایانی که تاکنون شناسایی شده‌اند و ابتلای آنها به ویروس کرونای جدید و بیماری کووید ۱۹ ثابت شده است، ساکن قم بودند یا در روزها و هفته‌های گذشته به قم سفر داشته‌اند.» همچنین استاندار مرکزی نیز از فوت یک نفر در این شهر به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد. با این حساب تعداد قربانیان  به 6 نفر رسید. امکان تعطیلی شهر وجود ندارد
علایم کرونای شهردار منطقه 13 تهران مثبت اعلام شد تا مرتضی رحمان‌زاده نخستین مسئولی باشد که با علایم این بیماری در بیمارستان بستری می‌شود. او که پیش از این علایم آنفلوآنزا داشت، ابتدا در بیمارستان عرفان و پس از آن به بیمارستان مسیح دانشورى منتقل شد و همین اخبار دلیلی بود تا ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران از تعطیلی شورای شهر در هفته جاری خبر دهد و بگوید: «سه‌شنبه هفته گذشته رئیس شورای شهر تهران به اتفاق سایر اعضا در جلسه شورایاری‌هاى منطقه ١٣ که با حضور شهردار این منطقه برگزارشد، حضور داشتند و در این جلسه برخى با شهردار تماس دستی هم داشتند.» ازجمله افرادی که با رحمان‌زاده دست دادند، محسن ‌هاشمی، رئیس شورای شهر تهران بود که روز گذشته اعلام کرد برای انجام تست به بیمارستان مراجعه کرده است و فعلا در خانه می‌ماند.
هرچند خداکرمی از تعطیلی شورا خبر داد، اما علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در توییتی اعلام کرد که در جلسه هیأت رئیسه که با حضور تعدادى از همکاران تشکیل شد، تصمیمى مبنى بر تعطیلى شورا گرفته نشد و جلسات مانند گذشته برقرار است: «آنچه محل تردید است، احتمال به حد نصاب نرسیدن جلسه با توجه به تعداد غایبان احتمالى است؛ یعنى همکارانى که با ناقلان بیمارى جلسه داشتند.» اعطا همچنین خبر داد که شهرداری ماسک رایگان در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو تهران توزیع می‌کند و در توییترش نوشت: «با دکتر حناچی تماس گرفتم و پیشنهاد توزیع ماسک در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو و در صورت امکان سایر فضاهای پرتردد را مطرح کردم که استقبال کردند و گفتند پیگیر موضوع خواهم بود.» حناچی روز گذشته از ضدعفونی شبانه قطارهای مترو و اتوبوس‌ها هم خبر داده بود. توزیع ماسک درحال حاضر در حد رایزنی است و تعطیلی شورا و دیگر اماکن عمومی شهر هم ممکن نخواهد بود. اینها را زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به «شهروند» می‌گوید و تأکید می‌کند که امکان تعطیلی عملی نیست: «قرنطینه آثار منفی فراوانی دارد، خصوصا در شرایط فعلی که شیوع بیماری گسترده نیست و باید به صورت دقیق به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل کرد. در مکان‌های شلوغ حاضر نشویم. دست‌ها را مکرر بشوییم، با یکدیگر دست ندهیم و روبوسی نکنیم و بهداشت فردی را رعایت کنیم.» به گفته نوری تعطیلی گسترده شهر می‌تواند موجب بحران شود، به همین دلیل در شرایط فعلی صرفا رعایت نکات بهداشتی می‌تواند کمک‌کننده باشد: «هم در شهرداری و هم به اعضای شورای شهر توصیه شده است که هرکس علایم خاصی دارد، سرکار حاضر نشود. در عین حال نظارت بر بیمارستان‌ها و قرنطینه بیماران هم زیرنظر وزارت بهداشت است و شورای شهر و کمیسیون بهداشت هم کار را به خود وزارتخانه واگذار کرده است و آنها با همه تلاش‌شان درحال خدمت‌رسانی هستند.» در کنار این اقدامات وزارت بهداشت از لغو تمام همایش‌ها و کنگره‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داده است. همچنین سازمان حج  و زیارت از متوقف شدن سفرهای زمینی و هوایی به عتبات عالیات خبر می‌دهد. تمهیدات شهرداری و وزارت بهداشت
برای حفاظت از شهر


صبح روز گذشته و با افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع کرونا در کشور، جلسه اضطراری شهرداری تهران و وزارت بهداشت برای بررسی ابعاد این ویروس، راه‌های اطلاع‌رسانی و پیشگیری برگزار و در این جلسه قرار شد سامان‌سراهای شهر تهران به‌ویژه دو سامان‌سرای لویزان و خاورشهر به صورت ویژه تحت کنترل مراجع بهداشتی قرار گیرند و هرگونه مورد مشکوک در افراد تحت پوشش، سریعا ایزوله شود. بر همین اساس مالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران از ایجاد اتاق ایزوله در گرمخانه‌های پایتخت خبر داد و اعلام کرد که تاکنون موردی در این مناطق مشاهده نشده است. در این جلسه همچنین مقرر شد ضدعفونی‌کردن همه تجهیزات مرتبط با ایستگاه‌ها، پله‌های برقی، گیت‌ها و ورودی‌های مترو و اتوبوسرانی و در صورت نیاز ایجاد تمهیدات مناسب برای کاهش استفاده و خرید بلیت‌‌های تک‌سفره برای کاهش تماس‌ها در دستور قرار گیرد. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که متروی تهران فرآیند مقابله با ویروس کرونا را در دستور کار خود قرار داده است: «ضدعفونی واگن‌ها، اماکن و ایستگاه‌های مترو از بهمن ماه‌ سال‌جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا با حساسیت و دقت بیشتری روزانه انجام‌می‌شود و براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده مواد ضدعفونی‌کننده برای راهبران و مرکز فرمان تهیه شده و برای 5هزار پرسنل امور ایستگاه‌ها مطابق پروتکل ملی که برای صیانت از پرسنل داریم، مواد ضدعفونی‌کننده تهیه شده است.» جمع‌آوری تمامی آب‌خوری‌های مترو تا اطلاع ثانوی هم ازجمله دیگر کارهای انجام شده مترو در روز گذشته بود. به گفته غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران ازجمله نتایج دیگر این جلسه این بود که پرسنل سازمان ورزش شهرداری تهران با همکاری شهروندان در مبادی ورودی از افراد سرماخورده تقاضا کنند تا اطلاع ثانوی از ورود به این اماکن خودداری کنند و آموزش‌های لازم را در معرض مردم قرار دهند. همچنین در میادین میوه‌وتره‌بار مقرر شد برای  کارگران، بهره‌برداران و شهروندان دستورالعمل‌های بهداشتی و آموزشی و وسایل بهداشتی مورد نیاز اعم از دستکش‌ها، لوازم ضدعفونی‌کننده و ... در دسترس قرار گیرد و برگزاری تمام کنفرانس‌ها و همایش‌هایی که به میزبانی شهرداری تهران برگزارمی‌شود، بازبینی خواهد شد و به تقاضای بیمارستان‌ها و تأیید دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح شهر تهران نیروهای خدماتی لازم برای گندزدایی مکان‌های مرتبط معرفی شوند.
همچنین قرار بر این شد تا سازمان مدیریت پسماند با در نظر گرفتن سایت جدیدی برای تدفین پسماند شهر و پسماند عفونی بیمارستان‌ها، ناوگان حمل پسماند  شهر را برای کاهش ماندگاری زباله در سطح شهر افزایش دهد و مراقبت از اماکن اسکان کارگری خدمات شهری و آموزش همه کارگران نظافت شهری و بوستان‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت. فعالیت سازمان بهشت زهرای تهران هم در این جلسه بررسی و قرار شد تمهیدات ویژه و مجزایی را برای کل فرآیند انتقال مثل تشییع، شست‌وشو و خاکسپاری فوتی‌های احتمالی مبتلا به کرونا را تدارک ببینند که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام خواهد شد.  بازار روزها و مراکز خرید و فروش پرندگان و همچنین مراکز نگهداری سگ‌های ولگرد زیر نظر شرکت ساماندهی با تمهیدات ویژه مشمول مراقبت می‌شوند. مدارس تعطیل می‌شوند؟
هر روز به آمار مبتلایان به کووید 19 (کرونا) افزوده می‌شود و همزمان نگرانی از شیوع گسترده‌تر این ویروس بالا می‌رود. متخصصان عفونی تأکید می‌کنند که افراد در مکان‌های عمومی، تجمع نکنند، مهدکودک، مدرسه و دانشگاه، دقیقا مکان‌های عمومی  هستند که افراد زیادی در ساعت‌های مشخصی با هم در ارتباطند. مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش به «شهروند» می‌گوید:«برای رعایت بهداشت، بخشنامه‌ای به مدارس فرستاده شده اما تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس برعهده ستاد بحران و استانداری تهران است.» با این حال به دستور  وزیر آموزش و پرورش تمام اردوهای دانش‌آموزی از جمله راهیان‌نور لغو شد.خبرها از شهرهای دیگر، حکایت از تعطیلی تعدادی از مدارس دارد. با مشاهده مواردی از کرونا، در اراک، قم، گلستان و گیلان مدارس این شهرها اقدام به تعطیلی کردند. براساس اعلام ستاد مدیریت بحران استان قم، تمامی مهدهای کودک، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و حوزوی این استان، امروز و فردا تعطیل شدند.  مدارس اراک هم به مدت یک هفته تعطیل شد.  همچنین مدارس گیلان  از یکشنبه تا چهارشنبه و گلستان امروز و فردا تعطیل شدند.با همه این خبرها، وزیر آموزش و پرورش زمانی که با این پرسش روبه‌رو شد که آیا مدارس برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل می‌شوند؟ پاسخ داد: «تصمیمی بر تعطیلی مدارس نیست . شورای تامین استان‌ها با هماهنگی وزارت بهداشت باید تصمیم بگیرند.» از سوی دیگر اما عبدالرضا فولادوند، رئیس آموزش‌وپرورش تعطیلی مدارس شهر تهران، را مشروط به تصمیم مسئولان کشوری دانست و گفت: «مسئولان کشور و شهر تهران هر تصمیمی بگیرند، ما انجام خواهیم داد. »