تهران - اصفهان دوئل های فوتبال



حامد جیرودی
خبرنگار


هفته بیستم لیگ برتر که 25 بهمن با برگزاری 5 بازی آغاز شده بود، امروز با انجام 3 مسابقه به پایان می‌رسد. در اولین بازی که از ساعت 15:30 در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار می‌شود، شهرخودرو و نفت مسجدسلیمان به مصاف هم می‌روند. شاگردان مجتبی سرآسیایی به‌عنوان میزبان این مسابقه، بعد از 2 باخت متوالی در لیگ قهرمانان آسیا مقابل الهلال عربستان و پاختاکور ازبکستان، هدفی جز کسب 3 امتیاز ندارند. بخصوص که در آخرین بازی خود در لیگ برتر هم 2-0 مغلوب فولاد شدند و در واقع با 3 شکست پیاپی مقابل حریف امروزشان صف آرایی می‌کنند. شهرخودرو با 32 امتیاز در رده پنجم جدول است و برابر نفتی قرار می‌گیرد که در بازی قبل مقابل سپاهان به تساوی بدون گل رسید و با 27 امتیاز در رده هشتم قرار دارد. از سویی، نفت مسجدسلیمان با 12 مساوی، سلطان تساوی‌ لقب گرفته است. شاگردان مهدی تارتار با 2 باخت و تنها 10 گل خورده بعد از پرسپولیس که 9 گل دریافت کرده، دومین خط دفاعی برتر لیگ محسوب می‌شوند. دو تیم تاکنون 5 بار در لیگ‌ برتر برابر هم قرار گرفته‌اند که حاصل آن 3 پیروزی برای شهرخودرو(پدیده سابق) و 2 تساوی بوده است. دیدار رفت دو تیم با تساوی 1-1 به پایان رسید.
‌سپاهان - پرسپولیس؛ نبرد قهرمانی
سپاهان و پرسپولیس از ساعت 16:15 با قضاوت سیدمهدی سیدعلی در دیداری حساس و مهیج در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برابر هم قرار می‌گیرند. دیداری که می‌توان آن را نبرد آسیایی‌ها نامید و البته تأثیر زیادی در ترسیم شمایل قهرمان فصل جاری خواهد داشت. مسابقه‌ای که معمولاً جذابیت‌های فنی و حاشیه‌ای بسیاری دارد و باید امیدوار بود که اتفاقات تلخ بازی قبل دو تیم در اصفهان تکرار نشود. شاگردان امیر قلعه نویی پس از برد دلچسب 4-0 مقابل العین امارات، در بازی دوم در لیگ قهرمانان آسیا متحمل شکست تلخ 3-0 برابر السد قطرشدند. در آن سوی میدان، پرسپولیسی‌ها پس از شکست 2-0 مقابل الدحیل قطر و تساوی 2-2 برابر الشارجه امارات، امیدوارند دست خالی از اصفهان برنگردند و حداقل اوضاع‌شان در لیگ پیچیده و سخت نشود. نکته امیدوار‌کننده برای هواداران پرسپولیس اینکه آنها در 6 بازی آخر خود در لیگ که میهمان بوده‌اند و در 2 بازی جام حذفی که در خانه حریف بازی کرده‌اند، پیروز از میدان خارج شده‌اند. ضمن اینکه سرخپوشان پایتخت با 13 پیروزی رکورددار برد در لیگ جاری هستند. گرچه آنها باید مقابل سپاهانی قرار بگیرند که تنها یک باخت دارد و به نوعی شکست‌ناپذیر محسوب می‌شود. سروش رفیعی، شایان مصلح و محسن مسلمان که سابقه پوشیدن پیراهن پرسپولیس را دارند، حالا در ترکیب زردپوشان اصفهانی انگیزه‌های زیادی برای درخشش مقابل تیم سابق خود دارند و می‌توان مدعی شد که در بین آنها انگیزه سروش مضاعف هم است. یحیی گل محمدی در این بازی، سیدجلال حسینی که در جریان دیدار با الشارجه مصدوم شد را در اختیار نخواهد داشت. ضمن اینکه آنتونی استوکس هم به علت بی‌انضباطی در اختیار باشگاه قرار گرفته و غایب خواهد بود. سپاهان و پرسپولیس 22 بهمن 1350 برای اولین بار مقابل هم صف‌آرایی کردند که با پیروزی 2-1 سرخپوشان همراه شد. دو تیم تاکنون 72 بار برابر هم قرار گرفته‌اند که 25 برد سهم پرسپولیس و 20 برد سهم سپاهان بوده و 27 بازی هم با تساوی به پایان رسیده است. در تاریخ رویارویی‌های دو تیم، پرسپولیس 90 و سپاهان 75 گل به ثمر رسانده‌اند. آخرین بازی دو تیم بازی رفت در ورزشگاه آزادی بود که با پیروزی 2-0 سپاهان به پایان رسید. با این حال نبرد دو تیم که هر کدام 5 قهرمانی لیگ برتر را در کارنامه خود دارند، بسیار جذاب خواهد شد. لازم به ذکر است که سپاهان با 36 امتیاز از 19 بازی در رده سوم است و پشت سر تراکتوری قرار دارد که 37 امتیاز از 20 بازی اندوخته است. پرسپولیس هم با 41 امتیاز از 19 بازی در صدر جدول قرار دارد.
‌استقلال - ذوب آهن؛ استارت دوباره آبی‌ها در لیگ
پرونده هفته بیستم با مصاف دیگر تیم‌های پایتخت و اصفهان بسته می‌شود. استقلال از ساعت 18:30 با قضاوت پیام حیدری در ورزشگاه آزادی میزبان ذوب‌آهن است. آبی پوشان پایتخت پس‌از تساوی 1-1 مقابل الشرطه عراق، با اشتباه عجیب داور کره‌ای که گل صحیح امیر ارسلان مطهری را مردود اعلام کرد مقابل الاهلی عربستان 2-1 بازنده شدند تا فرهاد مجیدی اولین شکست خود روی نیمکت استقلال را تجربه کند. آبی‌ها پیش از مصاف امروز با 2 بازی کمتر(18 بازی) صاحب 33 امتیاز هستند و رده چهارم را به خود اختصاص داده‌اند. مجیدی و شاگردانش باید مقابل ذوب آهنی قرار بگیرند که در بازی قبل خود 1-0 برابر صنعت نفت آبادان به پیروزی رسید و حالا با 21 امتیاز در رده دهم است. اصفهانی‌ها که در نیم فصل دوم، میودراگ رادولوویچ مونته‌نگرویی را به جای علیرضا منصوریان نفر اول نیمکت خود می‌بیند، امیدوارند با این مربی که تاکنون 2 برد و یک باخت داشته، ناکام نمانند. استقلال که در این چند وقت مصدومان و غایبان زیادی داشته، در این مسابقه هم شیخ دیاباته، سیاوش یزدانی و فرشید باقری را همراه نخواهد داشت. ضمن اینکه نام عارف غلامی و مرتضی تبریزی هم توسط مجیدی از لیست این بازی خارج شد. ولی فرشید اسماعیلی، مهدی قائدی، علی کریمی و هروویه میلیچ در شرایط مسابقه هستند و می‌توانند آبی پوشان را همراهی کنند. البته چهره ویژه این دیدار مطهری است؛ بازیکنی که در نیم فصل اول در ذوب آهن بازی می‌کرد و حتی در بازی رفت دو تیم در فولادشهر که 2-2 به پایان رسید، گل تساوی ذوبی‌ها را زد اما حالا موتور گلزنی آبی پوشان محسوب می‌شود و توانسته جای خالی دیاباته مصدوم را پر کند. در آن سوی میدان هم دانیال اسماعیلی فر و قاسم حدادی‌فر ستاره‌های ذوب آهن هستند که اصفهانی‌ها روی آنها حساب کرده‌اند. دو تیم 37 بار در ادوار لیگ برتر مقابل هم قرار گرفته‌اند که استقلال 12 و ذوب آهن 11 بار به پیروزی رسیده‌اند و 14 بازی هم مساوی شده است. در مجموع این دیدارها، استقلال 44 گل و ذوب‌آهن 39 گل به ثمر رسانده‌اند.

بــــرش
تقابل‌های قلعه نویی و گل محمدی

تعداد دوئل‌های مستقیم قلعه‌نویی و گل‌محمدی در لیگ برتر، اعداد جالبی را در بر می‌گیرد. این دو تاکنون 14 بار در لیگ برتر برابر هم قرار گرفته‌اند که سهم هر کدام ۴ برد بوده و 6 تقابل هم با تساوی به پایان رسیده است. در مجموع این تقابل‌ها، 26 گل به ثمر رسیده که 14 گل سهم تیم‌های تحت هدایت قلعه‌نویی و 12 گل سهم تیم‌های تحت هدایت گل‌محمدی بوده است. ضمن اینکه قلعه نویی و گل محمدی یکبار هم در جام حذفی رودرروی هم قرار گرفته‌اند. دیداری که به مرحله‌ یک چهارم نهایی جام حذفی فصل ۹۴-۹۳ مربوط می‌شود. این دو در قالب سرمربیان استقلال و ذوب‌آهن در ورزشگاه فولادشهر اصفهان به مصاف هم رفتند که بازی در 120 دقیقه 2-2 به پایان رسید. در ضربات پنالتی، شاگردان قلعه نویی در استقلال ۳ پنالتی خود را از دست دادند و ذوبی‌ها با گل کردن همین تعداد، موفق شدند به مرحله بعد صعود کنند. آخرین تقابل قلعه نویی و گل محمدی در نیم فصل اول فصل جاری شکل گرفت؛ دیداری که در هفته چهاردهم برگزار شد و گل محمدی به‌عنوان سرمربی وقت شهرخودرو برابر سپاهان قلعه نویی قرار گرفت و بازی 1-1 به پایان رسید.‌