تحريم ٥ عضو شوراي نگهبان در روز انتخابات

آرمان ملي: وزارت خزانه‌داري آمريکا روز پنجشنبه با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد که احمد جنتي، عباسعلي کدخدايي، سيامک ره‌پيک، محمدحسن صادقي‌مقدم و محمد يزدي را در ليست‌ تحريم‌هاي خود قرار داده است. وزارت خارجه آمريکا اعلام کرده که دارايي‌هاي اين اشخاص در آمريکا و تحت‌کنترل آمريکايي‌ها بايد فورا بلوکه شوند و گزارش آن به اوفک (دفتر کنترل دارايي‌هايي خارجي وزارت خزانه‌داري آمريکا) ارسال شود. در اين بيانيه آمده است تمام آمريکايي‌هاي داخل و خارج از کشورها بايد از دادوستد با اين اشخاص دست بکشند و تمام اشخاص غيرآمريکايي که به مبادله با اين پنج تن مشغول شوند، ممکن است هدف تحريم‌هاي آتي ايالات متحده قرار بگيرند. مورگان اورتاگوس، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا نيز روز جمعه در توييتي در توجيه سياست‌هاي تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه پنج تن از مقامات شوراي نگهبان اظهارات مداخله‌جويانه‌اي را در رابطه با برگزاري انتخابات و روند تاييد صلاحيت‌ها مطرح کرده است.
پاسخ ايران
سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در واکنش به دور جديد تحريم خزانه‌داري آمريکا عليه شخصيت‌هاي ايراني به ويژه برخي اعضاي شوراي نگهبان قانون اساسي اظهارداشت: اين اقدامات چيزي جز ناکامي، نااميدي و شکست سياست فشار حداکثري رژيم آمريکا نيست؛ آنان که بيش از 83 ميليون ايراني را تحت تحريم، تروريسم اقتصادي و فشار حداکثري خود قرار داده و نتيجه‌اي نگرفته‌اند اکنون در کمال نااميدي و استيصال نهاد انتخابات را در ايران هدف قرار داده‌اند و اين نشان مي‌دهد تا چه حد از مردم‌سالاري و مشارکت مردمي در ايران هراس دارند. موسوي خطاب به مقامات آمريکايي افزود: دولت، ملت و همه ارکان جمهوري اسلامي ايران نه براي شما و نه تحريم‌هاي جنون‌آميز شما کوچک‌ترين ارزشي قائل نيستند و با صلابت به راه و آينده روشن خود ادامه خواهند داد. سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح کرد: راهبرد ايران در مقابل فشار حداکثري، مقاومت حداکثري است و اين آمريکايي‌ها هستند که در نهايت در مقابل اراده ملت ايران سر تعظيم فرود خواهند آورد و ياد خواهند گرفت که بايد با اين مردم پر‌افتخار و مقاوم نه با زبان تحريم که با زبان تکريم سخن گويند و رفتار کنند.
ترامپ خر است!


آيت‌ا... احمد جنتي دبير شوراي نگهبان نيز در پاسخ به سوالي درباره تحريمش از سوي آمريکا گفت: بله ما را تحريم کردند. من دارم به اين فکر مي‌کنم اين همه پول‌هايي که ما در صندوق‌هاي آمريکا مي‌ريزيم را چه‌کار کنيم؟ اين همه در بانک‌هاي آمريکا پول ريختيم حالا نمي‌شود آنها را برداشت کنيم، بعد هم نمي‌توانيم آنجا به جشن کريسمس برويم و شرکت کنيم! واقعا خريت، ارثي نيست اين آقا بايد يک آرم خريت در پيشاني‌اش بزند تا هر کس مي‌آيد ببيند که اين خر است. من نمي‌فهمم چه فکري مي‌کند؟ آخر ما چه ضرري از اين تحريم مي‌کنيم. حال تحريم مي‌کنند که اگر مسافرت مي‌خواهند بروند محدود مي‌شوند. آنهايي که مي‌خواهند بروند فکري به‌حال خود کنند ولي چند نفر از شوراي نگهبان را که حقوقدان هستند، تحريم مي‌کنند؛ اختلال فکري دارند. همچنين عباسعلي کدخدايي در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت: «رژيم آمريکا با تحريم فرمايشي و نامشروع اعضاي شوراي نگهبان نشان داد با مردم‌سالاري هيچ ميانه‌اي ندارد و آمال او نظام‌هاي ديکتاتوري منطقه، به مثابه گاو شيرده و رژيم کودک‌کش است. ما اينک در راه امانتداري از آراي مردم مصمم‌تريم».