كرونا؛ هوشياري همراه با آرامش

جهانپور همچنين در تشريح بيماران گفت: هزاران نفر به کلينيک‌ها و مراکز بهداشتي و درماني مراجعه کردند که بيش از 735 مورد، با علائم شبه آنفلوآنزا تحت نظر قرار گرفته و بستري شدند که از اين تعداد 13 مورد به «کوويد 19» يا همان کرونا مبتلا شده‌اند و اغلب موارد يا از ساکنين شهر قم هستند و يا در شرح حال، سابقه سفر به شهر قم ظرف روز‌ها و هفته‌هاي اخير داشته‌اند. دو نفر از موارد شناسايي شده جديد نيز متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند که آمار مرگ به چهار نفر رسيد. همچنين دو مورد مشکوک ابتلا به کوويد 19، در شهر بابل تحت مراقبت قرار گرفته‌اند. در شهر اراک نيز آزمايش يکي از موارد مشکوک نشان‌دهنده ابتلا به کوويد 19 بود که در گزارش روز گذشته اعلام شد، هشت مورد مشکوک ديگر در اراک بر اساس نتايج نهايي آزمايشگاهي، مبتلا به کرونا نيستند.
کاهش رفت و آمد در شهر قم
وضعيت شهر قم بيش از ديگر شهرهاي کشور تحت تاثير اخبار مربوط به کرونا است و با وجود اينکه بسياري از مردم با ماسک در معابر عمومي حاضر مي‌شوند، دو بيمارستان براي قرنطينه در نظر گرفته شده‌ و مردم کمتر در معابر عمومي شهر حاضر مي‌شوند. جلسه شوراي تامين استان قم در مورد اتخاذ تدابير لازم براي پيشگيري و مقابله با بيماري کرونا با حضور علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي، در استانداري قم برگزار شد. در اين جلسه آخرين وضعيت بيماري کرونا در استان قم بررسي و تدابير پيشگيرانه لازم در مقابله با اين بيماري اتخاذ شد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه گفت: در جلسه استانداري قم تصميماتي براي مدارس و تجمعات مردمي گرفته شد و اگر بخواهيم با دقت نگاه کنيم بايد اين استان را براي سرمايه‌گذاري بهداشتي بيشتر مورد نظر قرار داد. علي لاريجاني اظهار کرد: در جلسه همچنين مطرح شد که دو بيمارستان را براي کساني که مشکوک به کرونا هستند در نظر گرفته اند؛ چرا که هنوز درگيري با اين بيماري زياد نيست. تصميماتي هم براي مدارس و تجمعات مردمي گرفته شد و اگر بخواهيم با دقت نگاه کنيم اين استان را براي سرمايه‌گذاري بهداشتي بايد بيشتر مورد نظر قرار داد. اميدواريم هم دستگاه‌ها توجه زيادي به اين موضوع داشته باشند و هم مسائل بهداشتي را در رسانه‌ها بيشتر مطرح کنند تا مردم مراقبت بيشتري داشته باشند. از سوي ديگر سيدعباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از مراجع، مديران حوزه و توليت‌هاي مراکز مذهبي درخواست کرده در مواجهه با کرونا در مراکز تحت تدبير، توصيه‌هاي وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکي را مبنا قرار دهند و از هرگونه تصميم اختصاصي پرهيز کنند.


ماجراي بيماران ايراني در لبنان و کانادا
مسئول امور بهداشتي ايالت بريتيش کلمبيا در کانادا گفته است که يک زن 30‌ساله که از ايران به کانادا آمده مبتلا به ويروس کرونا تشخيص داده شده و تحت مراقبت قرار گرفته است. اين زن هفته گذشته از ايران به کانادا سفر کرده و مقامات بهداشتي مشغول بررسي مسافران هواپيما و تماس‌ها و معاشرت‌هاي او در اين مدت هستند. از سوي ديگر برخي از منابع اولين مورد ابتلا به ويروس کرونا در لبنان تاييد کرده‌اند و گفته‌اند فرد مبتلا يک زن 45‌ساله لبناني است که پس از بازگشت از سفر به قم، در بيمارستاني در لبنان بستري شده است.
متروي شوش قرنطينه نشده است
روز پنج‌شنبه وضعيت نامساعد جسماني مسافري غيرايراني در ايستگاه متروي شوش (تهران) خبرساز شد و خبر تعطيلي چند ساعته اين ايستگاه مترو در شبکه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شد. فرنوش نوبخت، مدير عامل شرکت بهره‌برداري مترو تهران در رابطه با اين حادثه گفت: «در ساعت 10 صبح پنج شنبه فردي که دچار بيماري بود در اين ايستگاه مشاهده شد که بلافاصله به اطلاع اورژانس رسانده شد و مسافر به بيمارستان منتقل شد. اين فرد توسط عوامل اورژانس به بيمارستان منتقل شده است و اظهارنظر درباره آن برعهده ما نيست و مسئولان بهداشت بايد درباره اين موضوع اظهارنظر کنند.»
پروازهاي چين لغو شده است؟
خبر ديگري که اين روزها در شبکه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود تداوم پروازها از کشور چين به ايران است. جمعى از کلينرهاى فرودگاه امام خمينى، از اينکه مجبورند پس از ورود هواپيماهاى ورودى از چين، داخل هواپيما را مرتب و تميز کنند، ابراز نگرانى مى کنند. با وجود اينکه بسيارى از کشورها، پرواز به کشور چين را کاملا لغو کرده‌اند، پروازهاى ايران به چين همچنان برقرار است. يک منبع آگاه در فرودگاه امام خميني در اين رابطه به «آرمان ملي» مي‌گويد: کليه پروازهاي مسافربري از کشور چين به ايران و بلعکس از اول فوريه (12 بهمن) به دستور دولت و وزارت بهداشت لغو شده و از آن تاريخ پروزهاي باري کمک‌هاي انسان دوستانه مانند ماسک و... از سوي وزارت خارجه و هلال احمر به شانگهاي چين ارسال مي‌‌شود و در اين بين مراقبت‌هاي ايزوله‌اي و بهداشتي زير نظر وزارت بهداشت و درمان در اين رابطه صورت مي‌گيرد. از سوي ديگر اخبار مربوط به بستن مرزهاي ايران توسط کشورهاي عراق و افغانستان در برخي از رسانه‌هاي خارجي و عربي منتشر شد و در شبکه‌هاي اجتماعي بازتاب فراواني داشت.