چرا در آذربایجان ساعت ۱۷ عصر نمی‌شود؟!

رحمت مهدوی‪-‬ چندی پیش با یکی از مسئولین آذربایجانی شرقی در سطوح میانی‌اداری گفتگو
می‌کردیم. از سیاست زدگی بیش از حد مسئولین آذربایجانی و فضای عمومی‌حاکم بر جامعه گلایه نمودم . اینکه چرا دیگ
اصلاح طلبی و اصولگرایی در آذربایجان پرشعله تر
از پایتخت می‌جوشد؟


این مدیر عزیز تعبیر و تحلیل جالبی داشتند و انصافا خودشان برای پیشبرد امور در عین حال که مواضع خاص دارند، ولی دارای روابط تعاملی با همه اشخاص هستند و انصافا از ظرفیت هرفردی برای پیشبرد یکی از مهمترین پروژه های آذربایجان استفاده می‌کنند فارغ از اینکه افراد کدام جناح فکری متعلق باشند، چرا که اعتقاد دارند با راه افتادن این پروژه فرزندان همین مرز و بوم صاحب شغل و آینده خواهند شد، پس باید از ظرفیتهای همه مسئولین این کشور استفاده شود چرا که این وظیفه تک تک آنها می‌باشد و فرقی ندارد اصلاح طلب هستند یا اصولگرا.
در آسیب شناسی سیاست زدگی فضای آذربایجان، خدمتشان عرض کردم یکی از دلایل رشد و توسعه« به عنوان مثال استان اصفهان» این است که گفته می‌شود مسئولین این استان علی رغم اختلافهای جناحی و فکری که دارند در پیگیری مشکلات کل استان همدلی دارند، ولی در خطه آذربایجان متاسفانه اینطور نیست و نمایندگان هر حوزه به طور انفرادی پیگیر امور هستند.
تحلیل و تعبیری که ایشان داشتند این بود که در استان اصفهان وقتی ساعت ۱۷ عصر می‌شود مسئولین، اختلاف دیدگاهها، تفاوت فکری، جناحی و سیاسی را فراموش کرده و دور یک میز می‌نشینند و راههای توسعه اصفهان را بررسی می‌کنند و این در مورد کرمان و یزد و... هم صدق دارد.
در سیستم اداری ایران این یک واقعیت است که نخبگان آذربایجانی اولا از خود پایتخت بیشتر سیاسی اند، دوما همین که از این خطه پا بیرون می‌گذارند بیشتر دنبال پیشرفت شخصی هستند و اساسا انسانهای دغدغه مند
نیستند، سوما، به سیستم پرورش نیرو اعتقاد ندارند و اگر چنین رویه ای هم در پیش بگیرند عمدتا نزدیکان و دوستان صمیمی‌شان مورد توجه قرار می‌گیرد و آنهم به شرطی که همیشه پایین تر از آنها قرار بگیرند. چهارما، عموما تا کسی دنبالشان نرود از ظرفیتهای خود برای پیشبرد امور منطقه استفاده نمی‌کنند به عبارتی خود پیشقدم نمی‌شوند. پنجم اینکه نخبگان آذربایجان با هم یک حس رقابت در سیستم اداری دارند و نگران اند اگر خیلی
به‌ همشهری یا همزبانش میدان دهند، آنها جای او را بخواهند گرفت. دلیل همه این دلایل نیز به زعم نگارنده به همان بحث دغدغه مند نبودن بر می‌گردد.
امید است روزی در آذربایجان نیز ساعت ۱۷عصر شود و مسئولین آذربایجانی به جای جمله تکراری«از بالا نمی‌گذارند» بحثهای اصلاح طلبی و اصولگرایی را در پایتخت پیگیری کنند و...
برای پیگیری و معضلات منطقه تحت تاثیر گرایشهای سیاسی به جای تدارک برای مناظره، دور یک میز باهم گفتگو نمایند. زمانی یک کشور قدرتمند و پیشرفته تر خواهیم داشت که شاهد توسعه متوازن در تک تک روستاها، شهرها و استانهایمان باشیم. برای این امر نیز وظیفه مسئولین و یا نمایندگان هر استان است که برای پیگیری مشکلات شهرهای مختلف منطقه کمک حال هم باشند و به بهانه دیدگاه‌های فکری از هم فاصله نگیرند، همانطور که در سطح ملی نیز باید بر سر منافع ملی اختلاف‌های سیاسی را کنار گذاشته و برای سربلندی و عزت کشور یکدل و یکدست شد.