بازگشت نیم بند به لیست سیاه FATF

کارگروه ویژه اقدام مالی معروف به FATF روز گذشته ایران را در فهرست سیاه خود قرار داد. قراردادن ایران در لیست سیاه درحالی است که رویترز نوشته این تصمیم به نوعی امتیازی هم برای ایران قائل شده و در حقیقت «یک راه حل میانه» است.  تصمیم  FATF که با اعمال فشار رژیم صهیونیستی، آمریکا و عربستان انجام شده، در حالی است که اکثر بانک‌های کشورهای غربی پیش از این، صرف نظر از همکاری‌های ایران با FATF از بیم تحریم‌های آمریکا از انجام تراکنش‌های مرتبط با ایران خودداری کرده‌اند. همزمان عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز تاکید کرد: «چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.» FTAF گفته که این تصمیم درپی اجرانشدن خواسته های آن از سوی ایران است. این درحالی است که از 41 خواسته FATF از ایران، 39 بند آن اجرا شده است. دراین باره «تام کیتینگ»، مدیر مرکز مطالعات جرایم و امنیت مالی در مؤسسه سلطنتی قوای متحد انگلیس به بی بی سی گفت: «حالا که ایران خواسته‌های FATF را برآورده نکرده، باید به لیست سیاه برگردد. مشکل FATF این است که خیلی از کشورهای دنیا آن را به چشم یک نوع نهاد استعمار نوین می‌بینند. چون انگار یک مشت کشور ثروتمندند که برای بقیه تعیین تکلیف می‌کنند.»
ادعای رویترز: این یک راه حل میانه است
به گزارش فارس خبرگزاری رویترز نوشته، FATF به ‌رغم این تصمیم، در بخشی از بیانیه‌اش تلاش کرده تا حدی درها را برای ایران باز نگه دارد.در این بخش از بیانیه کارگروه ویژه اقدام مالی که رویترز به آن اشاره کرده آمده است: «کشورها باید قادر باشند خودشان اقدامات تقابلی را مستقل از هر گونه درخواست از سوی FATF اجرا کنند.» خبرگزاری رویترز ساعاتی قبل‌تر به نقل از دو دیپلمات و یک مقام اروپایی از وجود چنین بخشی در بیانیه‌ کارگروه اقدام مالی خبر داده و نوشته بود، FATF از کشورها خواهد خواست اقدامات تقابلی را با توجه به مسائل اقتصادی کشورهای خودشان اجرا کنند. بنابراین آن ها از این لحاظ که چه چیزی را اجرا کنند از حق انتخاب برخوردار خواهند بود. یکی از این دیپلمات‌ها به رویترز گفته بود: «این یک راه حل میانه است و آن ها می‌خواهند قضیه را طوری سرهم‌بندی کنند که درها را پیش روی ایرانی‌ها باز بگذارند.» FATF در بخش دیگری از این بیانیه خاطرنشان کرده در صورتی که ایران معاهده‌های پالرمو و تأمین مالی تروریسم را به تصویب برساند، این نهاد در خصوص گام‌های بعد از ‌جمله تعلیق اقدامات تقابلی تصمیم‌گیری خواهد کرد.
واکنش موسوی به قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF


درهمین حال سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF  گفت: انگ پول شویی و انگ تامین مالی تروریسم وصله نچسبی است که قطعا به جمهوری اسلامی ایران نمی چسبد. وی افزود: یک سال و اندی بود که ایران همه قوانین و مقررات مربوط به پول شویی و تامین مالی تروریسم را اجرا می کرد. وی با بیان این که سازوکارهای بین المللی خاصیت های خوبی دارند و خاصیت های بدتری هم دارند، اظهار کرد: بردن ایران در لیست سیاه FATF به رغم همه تلاش ها در داخل کشور و همه قوانین و مقرراتی که سعی کردیم مراعات کنیم، صورت گرفته است. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این هم از سیاسی کاری هایی است که در سازوکارهای بین المللی وجود دارد و کشورهایی مثل آمریکا و رژیم عربستان سعودی و حتی رژیم صهیونیستی با توجه نفوذهایی که در سازوکارها دارند، سعی می کنند با سیاسی گری جهت دهی کنند و این اتفاقات بیفتد.
همتی: این رفتار سیاسی و غیر فنی از تابستان 95 تا امروز ادامه داشته است
به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی  رئیس کل بانک مرکزی نیز در واکنش به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نوشت: بار دیگر، دشمنی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس با مردم ایران، خودرا درقالب مخالفت باتوصیه کارشناسان مجموعهFATF در خصوص گام هایی که ایران در زمینه عمل به تعهدات خود در  مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پول شویی انجام داده است نشان داد. وی افزود: این رفتار سیاسی و غیر فنی از تابستان 95 تا امروز ادامه داشته است. گاه به صورت بهانه جویی های غیر فنی درجریان مجمع FATFتوسط نماینده آمریکا و کشورهای هم پیمانش وگاه نیز به صورت تلاش برای ایجاد اخلال در گزارش های کارشناسی. درحالی که در تمام بیانیه های مجمع گروه ویژه اقدام مالی مشخص بود که کشور ما گام های بلندی در این مسیر برداشته است.
چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد
 رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: مردم  عزیزمان خوب می دانند که در این دوران سخت تحریم های ظالمانه وفشارحداکثری،نظام پولی و مالی کشورمان توانسته است ارتباطات تحریم ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا، خارج از چارچوبFATF برقرار کند که تا حد زیادی تهدیدهای ناشی ازسنگ اندازی و دشمنی آمریکا را مهار کرده است.بانک مرکزی نیز، با همراهی دیگر بخش های اقتصادی، مسیرخود را در جهت برآورده ساختن نیازهای تجاری کشور،بدون وقفه انجام خواهدداد.همتی افزود: عملکرد بانک مرکزی در طول  یک سال گذشته  این اطمینان خاطر را نزد مردم عزیز ایجاد کرده است که چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.