ترس درقم خبر كرونا تاييد شد

جهانپور همچنين گفته است: «تيم هاي مديريت و کنترل بيماري‌هاي واگير در شهر قم مستقر شده‌اند، بخش ايزوله منفي براي ايزولاسيون موارد مشکوک، تجهيز و آماده ارايه خدمت است.» جهانپور در رابطه با علت ورود اين ويروس به شهر قم نيز گفت: «به هر حال قم، شهر پر ترددي است، البته هنوز به‌طور قطع نمي‌توانيم علت اين ماجرا را اعلام کنيم». از سوي ديگر محمد‌رضا قدير، رئيس دانشگاه علوم پزشکي قم از افرادي که مشکوک به ابتلاي ويروس کرونا هستند خواست که به درمانگاه بيمارستان کامکار قم مراجعه کنند تا اگر نياز شد و پزشک تشخيص داد آزمايش مربوطه از آنان گرفته شود. يکي از شهروندان قمي در اين رابطه به «آرمان ملي» مي‌گويد: مردم واقعا در شهر ترسيده‌اند و خيلي‌ها از خانه‌شان خارج نمي‌شوند. مسئولان دو بيمارستان را براي موارد مشکوک به کرونا معرفي کرده‌اند و ماسک n95 در داروخانه‌ها پيدا نمي‌شود.
سفر معاون وزير به قم
معاون وزير بهداشت هم‌اکنون در قم حضور دارد و گفته است که تا مشخص شدن وضعيت در اين شهر مي‌ماند، قاسم جان بابايي گفت که امکان درگيري هر کشوري به ويروس کرونا به‌دليل شرايط مسري‌بودن وجود دارد، همان‌طور که در کشورهاي اطراف نيز موارد مبتلا بوده است؛ البته به ايران با تاخير ورود پيدا کرده است. در کشور ما نيز ورود پيداکرده و تشخيص اوليه 2 مورد مثبت بوده که ساکن شهر قم بوده‌اند و آزمايش هاي تکميلي در حال انجام است و نتيجه قطعي به اطلاع مردم مي‌رسد. اين بيماري کشنده‌تر از آنفلوآنزا نيست، ولي مراقبت و رعايت بهداشت فردي در جلوگيري از همه‌گيري بسيار مهم است. وي در ادامه افزود: دانشگاه علوم پزشکي يکي از بيمارستان‌ها را براي درمان بيماران مشکوک در نظر گرفته است و علايم افرادي که مشکوک به کرونا مي‌باشد در اين بيمارستان زير نظر قرار مي‌گيرند. بيمارستان دوم و تمام کادر درماني بيمارستان‌هاي شهر قم به حال آماده‌باش درآمده است؛ لوازم مصرفي کادر درماني و بيماران آماده است و از نظر دارو و امکانات کمبودي در استان قم وجود ندارد. با دستور وزير بهداشت، روز گذشته گروهي از اداره کل بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت در استان قم مستقر شده‌اند و به رييس دانشگاه علوم پزشکي قم نيز کمک مي‌کنند تا اين مساله مديريت شود. از نظر تامين ماسک جاي نگراني نيست و در صورت کمبود از استان تهران تامين مي‌شود.
تهران و ديگر شهرها در حالت آماده‌باش


منصور درجاتي، مديرکل مديريت بحران استان تهران درباره تمهيدات استان تهران درباره گسترش شيوع کرونا در اين استان به ايرنا گفت: از 11 بهمن‌ماه سال جاري که اين موضوع و موارد مشکوک به کرونا کمي ايجاد نگراني کرده بود، ما تمهيدات لازم را در اين خصوص اتخاذ کرده‌ايم. به واحدهاي بهداشت سه دانشگاه علوم پزشکي، تهران و ايران و همچنين هلال احمر و اورژانس تهران دستور آماده‌باش داده‌ايم. البته در خصوص انتخابات نيز اين دستگاه‌ها آماده‌باش هستند و در نتيجه نگاه پيشگيري و مقابله بالاست. وي در واکنش به خبر ابتلاي دو نفر به ويروس کرونا در استان قم گفت: با توجه به اين اتفاق قطعا دوباره اعلام آماده‌باش خواهيم کرد.در حالي مسئولان وزارت بهداشت ابتلاي اين دو نفر در شهر قم را به ويروس کرونا کاملا و به‌طور قطعيت تاييد نمي‌کنند که اين ويروس و ترس ناشي از آن، ماه‌هاست که به فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي ايران رسيده و هر روز اخبار، فيلم‌ها و اسنادي در رابطه با انتشار ويروس کرونا و مرگ تعدادي از شهروندان در شبکه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود و هر بار مسئولان آن را تکذيب مي‌کنند.
آخرين آمار مبتلايان به کرونا در جهان
طبق آخرين آمار توسط مقام‌هاي چين، تاکنون دو‌هزار و چهار نفر در اين کشور براثر ابتلا به ويروس جديد کرونا جان خود را از دست داده‌اند و کرونا ويروس تا کشور مصر رفته ‌است و 74‌هزار و 185 نفر در کشور چين و 700 نفر ديگر در کشورهاي ديگر به اين ويروس مبتلا شده‌اند، اما هنوز مورد مثبت و صد‌درصدي در اين رابطه در کشور ما گزارش نشده است. هر چند که تاکنون موارد مشکوکي در شهرهاي يزد، مشهد، تبريز، زنجان و اصفهان وجود داشته‌اند که به گفته مسئولان وزارت بهداشت نتايج آزمايشات همه آنها منفي بوده است. از سوي ديگر هشت بيمارستان در تهران به بخش ويژه بستري بيماران مشکوک در تهران و در هر استان يک بيمارستان متناسب با جمعيت براي پذيرش بيماران آماده شده است.
رعايت بهداشت فردي راه مقابله با کرونا
دکتر ايرج خسرونيا، مددکار اجتماعي در رابطه راه‌هاي مقابله با ويروس کرونا به «آرمان ملي» مي‌گويد: رعايت بهداشت فردي و عمومي براي مقابله با کرونا بهترين راه مقابله با ويروس کرونا است و تنها راهکار زدن ماسک n95 نيست، هر چند که اين ماسک مي‌تواند به‌صورت مقطعي مفيد باشد. براي مقابله با ابتلا به اين ويروس بايد ضمن رعايت بهداشت فردي از تماس مستقيم با فرد مشکوک به سرماخوردگي يا آنفولانزا ممانعت کرد. شست‌و‌شوي مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان و بيني هنگام عطسه يا سرفه، دوري از افراد داراي علائمي شبيه آنفلوآنزا و خودداري از تماس محافظت نشده با حيوانات وحشي و اهلي از جمله رعايت موازين بهداشتي است که مردم بايد به اين موارد توجه جدي داشته باشند. وي با بيان اينکه شست و شوي چندين باره دست‌ها بايد در دستور کار افراد قرار بگيرد، تصريح کرد: مردم بايد از انجام کار‌هاي غيرضرور در خارج از خانه و حضور در مکان‌هاي پر ازدحام جلوگيري کنند. افراد بايد از برقرار ارتباط‌هاي مستقيم، مصافحه و دست دادن در برخورد‌ها خودداري کنند. مهم‌ترين اقدام براي مقابله با اين ويروس جدي گرفتن نکات بهداشت فردي از سوي تک تک افراد است.