روز گذشته رسما اعلام شد که در قم در دو نفر علائم اولیه به ویروس کرونا مشاهده شده. البته این دو نفر طبق گفته مسئولان به دلیل مشکلات تنفسی حاد فوت شده‌اند و درحال حاضر خانواده‌شان در قرنطینه هستند

کرونا وارد می‌شود
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: کرونا به ایران رسید، بعد از نزدیک به یک ماه که از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و تقریبا تمامی کشورها درگیر آن هستند امروز سرانجام رسما اعلام شد که در قم دو نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند؛ روز گذشته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت از مثبت شدن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید خبر داد و گفت:« آزمایش اولیه بعمل آمده از نمونه‌های ارسالی مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید، در دو مورد مثبت گزارش شده است و آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع در حال انجام است و نتایج آن نیز به محض آماده شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.» اما در نهایت ساعتی بعد هم اعلام شد هر دوی این بیماران به دلیل مشکلات تنفسی فوت کردند.
>دو نمونه مثبت کرونا در ایران
در نتایج آزمایش اولیه


به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت روز گذشته از مثبت شدن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید خبر داد و گفت: «ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماریهای واگیر و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل‌های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد، در میان نمونه‌های ارسالی، آزمایشگاه مرجع، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دومورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای
تیپB اعلام شده است. مراحل بعدی آزمایشات در حال انجام است و نتیجه قطعی آزمایشات نهایی این موارد، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید تیم‌های مدیریت و کنترل بیماریهای واگیر در شهر قم مستقر شده اند، بخش ایزوله منفی برای ایزولاسیون موارد مشکوک، تجهیز و آماده ارائه خدمت است و همگی هموطنان بویژه شهروندان قم، توصیه‌های بهداشتی مبنی بر رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن(پرهیز از مصافحه و دست دادن و روبوسی) و تنفس، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل در صورت وجود علایم شبه آنفلوآنزا را مد نظر قرار دهند.»
او همچنین در گفت‌وگویی با خبرآنلاین توضیح داد: « ممکن است افراد دیگری هم به ویروس کرونا مبتلا شده باشند یا در روزهای آینده به کروناویروس مبتلا شوند، در حال حاضر مهمترین اتفاق رعایت بهداشت فردی است.» جهانپور در رابطه با علت ورود این ویروس به شهر قم توضیح داد: «به هر حال قم، شهر پر ترددی است و ممکن است چنین اتفاقی در آن رخ بدهد، البته هنوز به طور قطع نمی‌توانیم علت این ماجرا را اعلام کنیم.» گفته می‌شود در صورت مثبت بودن آزمایش اولیه، احتمال ابتلا به ویروس کرونا بالای ۹۰ درصد است.
>افراد مرتبط با مبتلایان به کرونا در قرنطینه
به گزارش میزان، مشاور وزیر بهداشت از انجام اقدامات و مراقبت‌ها برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از افراد مبتلا در قم خبر داد.
علیرضا وهاب‌زاده، با انتشار پستی در توییتر برخی از اقداماتی که برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از افراد مبتلا در قم صورت گرفته را تشریح کرد.وهاب‌زاده همچنین از قرنطینه شدن نزدیکان و افراد مرتبط با دو فردی که آزمایش‌های اولیه آنها مثبت بوده خبر داده و تاکید کرد که هر دوفرد، ایرانی هستند.
>معاون وزیر بهداشت: خوشبختانه ویروس
کرونا با تاخیر وارد کشور ما شد
به گزارش ایسنا، روز گذشته معاون درمان وزارت بهداشت نیز ضمن حضور در قم گفت: «در صورتی که ابتلای آنها به کروناویروس جدید نهایی باشد، قطعا به اطلاع مردم خواهیم رساند.» دکتر قاسم جان‌بابایی که برای رسیدگی به مساله بروز کروناویروس به قم سفر کرده بود، درباره شناسایی دو مورد مثبت ابتلا به کروناویروس در کشورمان، ‌گفت: «باید توجه کرد که ویروس کرونا به دلیل مسری بودن، امکان درگیری در هر کشوری را دارد کمااینکه در اکثر کشورهای دنیا موارد ابتلا دیده شده است. همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، این ویروس به کشور ما هم ورود پیدا کرد و فعلا دو مورد را شناسایی کردیم که تشخیص اولیه آنها مثبت شده است و تشخیص نهایی آن از طریق ژنتیکی در حال انجام است. در صورتی که ابتلای آنها به کروناویروس جدید نهایی باشد، قطعا به اطلاع مردم خواهیم رساند. خوشبختانه این ویروس با تاخیر وارد کشور ما شد و درگیری در کشورهای منطقه حداقل سه هفته زودتر از کشور ما آغاز شد. باید توجه کرد که کروناویروس از آنفلوآنزا کشنده‌تر نیست. برخی از انواع آنفلوآنزا ممکن است میزان کشندگی‌شان بیش از کرونا باشد. منتها مهم‌ترین مساله در زمینه بیماری کرونا مراقبت است. دانشگاه علوم پزشکی قم یک بیمارستان را برای مراقبت از کسانی که علائم ویروسی یا شبه‌آنفلوآنزا دارند، مشخص کرده و این افراد را مورد مراقبت قرار می‌دهیم.»
وی با بیان اینکه پرسنل‌مان هم آماده‌باش هستند، گفت:« لوازم مصرفی حفاظتی هم برای پرسنل و بیماران فراهم شده و از نظر دارو و امکانات، کمبودی در استان نیست و پشتیبانی وزارت بهداشت وجود دارد. با دستور وزیر بهداشت هم روز گذشته گروهی از سوی وزارت بهداشت در قم مستقر شدند و کار را مدیریت می‌کنند تا به درستی این موضوع را مدیریت کنیم. بنده هم در اینجا می‌مانم تا نگرانی‌ها برطرف شود.»
>مرگ دو بیمار مبتلا به کرونا در قم
به گزارش خبر آنلاین ساعتی بعد از اعلام خبر مثبت کرونا در کشور رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد که هر دو بیمار فوت کرده‌اند. محمدرضا قدیر اعلام کرد: «دو بیمارستان در قم برای مقابله با بیماری‌های ویروسی آماده شده است. طی ۴ روز گذشته شاهد گسترش بیماری‌های تنفسی در قم بودیم، طی این مدت ۲ نفر در یکی از بیمارستان‌های قم بر اثر بیماری تنفسی فوت کردند که امروز تست اولیه این دو فرد در مورد بیماری کرونا مثبت اعلام شد. پاسخ تست دوم که مربوط به ژنتیک است هنوز اعلام نشده، با مردم صادق هستیم و هر مسئله‌ای را با آنها در میان می‌گذاریم و به محض اعلام تست اول آن را اعلام کردیم. یک بیمارستان برای مقابله با بیماری‌های ویروسی در قم آماده شده است، یک بیمارستان دیگر هم در حال تخلیه است که در صورت لزوم به عنوان بیمارستان پشتیبان استفاده خواهد شد.»
وی در ادامه از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند زیرا جای نگرانی نیست فقط موارد بهداشتی را رعایت کنند و از حضور در مراکز پرجمعیت و مسافرت‌های غیر ضروری پرهیز کنند. قدیر همچنین از وجود تعداد کافی ماسک تنفسی در قم خبر داد و گفت: «استفاده از ماسک برای همه افراد ضروری نیست و فقط افراد مستعد و سالمند و یا مبتلایان به بیماری‌های خاص باید از ماسک استفاده کنند.»
>اورژانس تهران آماده مقابله با ویروس کرونا
این در حالی است که «پیمان صابریان» رئیس اورژانس تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره اقدامات اورژانس برای جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا در تهران با توجه به اعلام دو مورد تایید شده گفت:« اورژانس تهران از مدت‌ها قبل آمادگی لازم را در خصوص شیوع احتمالی ویروس کرونا کسب کرده است. نیروهای اورژانس تهران و اپراتورهای ما آموزش‌های لازم را در این خصوص دیده‌اند. همچنین از نظر تریاژ و گرفتن شرح حال مناسب بیمار، آموزش‌های لازم به نیروهای اورژانس داده شده است. از نظر لباس و تجهیزات لازم در این زمینه کمبود نداریم و به مقدار مناسب تهیه شده و در انبار نگهداری می‌شود و در مجموع مشکلی در این زمینه نیست. مهمترین موضوع این است که افراد به موارد بهداشتی و بهداشت فردی حتما توجه لازم را داشته باشند تا مشکلی ایجاد نشود. تعداد آمبولانس‌های ما کافی است و اگر مشکلی ایجاد شود می‌توانیم به طور کامل همه موارد را پوشش دهیم.»
با این حال با توجه به اینکه ویروس کرونا در چین تا کنون جان ۲ هزار و چهار نفر را گرفته است. نگرانی‌های زیادی در رابطه با شیوع این بیماری در کشور وجود دارد هر چند که مسئولین می‌گویند این بیماری خطرناک‌تر از آنفلوآنزا نیست.
چگونه خود را در برابر کروناویروس محافظت کنیم؟
ویروس جدید تنفسی اگرچه به گفته پزشکان به اندازه آنفلوآنزا خطرناک نیست، اما در هر حال باید از خود در برابر آن مراقبت کرد و راه‌های پیشگیری از آن را شناخت.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر مانند ویروس‌های سرماخوردگی، واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. بهترین راه پیشگیری، خودداری از تماس با ویروس یعنی تماس نزدیک با افرادی است که علائم سرماخوردگی دارند و دارای سابقه سفر به چین در دو هفته گذشته هستند. البته وزارت بهداشت توصیه می‌کند مردم همواره موازین پیشگیری از انتشار بیماری‌های تنفسی را رعایت کنند. توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی چون کروناویروس، عبارتند از:
-‌ شست‌وشوی مکرر و صحیح دست‌ها با آب و صابون به مدت ۳۰ تا ۴۰ ثانیه، به خصوص بعد از رفتن به دستشویی، پیش از غذا خوردن، بعد از تمیز کردن بینی، عطسه و سرفه. اگر آب و صابون به راحتی در دسترس نیست، از محلول‌های برپایه الکل برای ضد عفونی دست، استفاده کنید. البته اگر دست‌ها به وضوح کثیف هستند، همواره از آب و صابون استفاده کنید.
-‌ از تماس دست‌های شسته نشده با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید.
-‌ از تماس نزدیک با افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، خودداری کنید. فاصله را با این افراد حداقل یک تا دو متر حفظ کنید و از روبوسی، در آغوش گرفتن و دست دادن خودداری کنید.
-‌ در صورت داشتن علائم سرماخوردگی در منزل استراحت کنید.
-‌ هنگام عطسه و سرفه، دهان و بینی خود را با هر وسیله ممکن بپوشانید. این عمل مانع پرتاب قطرات آلوده برروی صورت سایر افراد یا سطوح و آلودگی آن‌ها می‌شود و چرخه انتقال بیماری را قطع می‌کند.
-‌ بعد از استفاده از ماسک یا دستمال، آن‌ها را در کیسه نایلون انداخته، درب کیسه را گره زده و در سطل زباله بیندازید.
-‌ سطوح و اشیایی را که در معرض تماس مکرر با دست‌ها هستند، مانند دستگیره‌ها، با استفاده از اسپری‌ها یا پارچه‌های آغشته به مواد ضدعفونی‌کننده برای سطوح مقاوم وایتکس و برای سطوح حساس الکل ۷۰ درجه، به صورت مکرر تمیز و ضدعفونی کنید.
در حال حاضر هیچ نوع داروی ضد ویروس اختصاصی برای کروناویروس جدید ۲۰۱۹ وجود ندارد. با توجه به آنکه در حال حاضر از هر ۱۰ بیمار مبتلا ۹ نفر دچار علائم خفیف در حد سرماخوردگی می‌شوند، عمدتاً تب و سرفه به عنوان علائم اصلی به اضافه علائم فرعی نظیر آبریزش، سردرد، احساس خستگی یا کوفتگی می‌شوند، باید از درمان‌های حمایتی و علامتی استفاده کنند که شامل استراحت در منزل، مصرف مایعات فراوان نظیر سوپ و آب مرکبات، و مُسکن‌های تب بر است.