توضیح ظریف درباره دیدار با سناتور مورفی

هادی محمدی – وزیر امور خارجه کشورمان  در پاسخ به سوالی درخصوص دیدار او با سناتور «مورفی» گفت: من در سفرهای خارجی درخواست‌های ملاقات دارم، کسانی که درخواست می‌کنند برخی نماینده مجلس و خبرنگار هستند، سناتورهای آمریکا از ۲۰ سال پیش با من دیدار می‌کنند و چیز جدیدی نیست. این موضوع نشان دهنده این است که «ترامپ» و «پمپئو» چقدر از این که یک سناتور آمریکایی واقعیات را از وزیر امور خارجه ایران بشنود، هراسان هستند.به گزارش خراسان، محمد جواد ظریف در حاشیه نشست هیئت دولت، افزود: آمریکایی ها تلاش کرده‌اند با تحریم وزیر خارجه ایران، اجازه ندهند صدای مردم کشورمان به مردم آمریکا برسد؛ غافل از این واقعیت هستند که وزیر امور خارجه ایران یک فرد نیست، بلکه وزیر خارجه ایران نماینده مردم بزرگی است که صدای خود را هرجور شده به دنیا می رساند.
وی درباره بحث جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی نیز اظهارکرد: البته مصاحبه من را تقطیع کرده‌ بودند. آن چه من عرض کردم این بود که ما حق داریم جعبه را خودمان بخوانیم و همچنین حق داریم در هر بررسی جعبه سیاه حضور داشته باشیم. اگر قرار باشد جعبه سیاه را به دیگران بدهیم که به جای ما اطلاعات آن را بخوانند، این کار را نخواهیم کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی اظهارکرد: من پیشتر، هم در جلسه با وزیران پنج کشور درگیر در پرونده هواپیمای اوکراینی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ و هم جلسه با نخست وزیر و وزیر خارجه کانادا گفتم که هیچ کس به اندازه ایران نیازمند و مایل به خواندن جعبه سیاه نیست.
ظریف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اعزام نیروهای نظامی از سوی برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای به خلیج فارس به بهانه تامین امنیت آبراهه‌های بین‌المللی گفت: این منطقه، کمبود نیرو ندارد. آن چه کمبود دارد، عقل است که بفهمند چه چیز نیاز هست برای این منطقه.