سخنگوی شورای نگهبان: مشارکت زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تا کنون مشارکت زیر ۵۰ درصد در انتخابات نداشته‌ایم، گفت: مشارکت زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند.
نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد. در این نشست عباسعلی کدخدایی درباره ردصلاحیت اصلاح‌طلبان گفت: عملکرد شورای نگهبان پاسخ روشنی است که هیچگاه شورا نگاه سیاسی نداشته است و قانون را مدنظر داشته است و با چشمان بسته نسبت به جریان‌های سیاسی قضاوت می‌کند.
وی درباره اینکه آیا شورا بر تبلیغات نظارت دارد در زمانی که هزینه‌های نامتعارف می‫کنند؟ گفت: اگر چه قانون حداقلی است و ما تنها کاری که می‌توانیم کنیم این است اگر تبلیغات خلافی باشد و در سرنوشت انتخابات موثر باشد در بررسی صحت حوزه‌های انتخابیه مدنظر قرار می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به پایان مهلت تبلیغات، گفته بودید احتمال بررسی مجدد صلاحیت برخی نمایندگان هست و حاشیه‌سازی‌ها نسبت به شورای نگهبان، گفت: درخصوص بحث بررسی صلاحیت‌ها زمان قانونی‌اش گذشته است و ۲۲ بهمن بود که نظر نهایی را اعلام کردیم. با توجه به ثبت نام ۱۶ هزار نفر ممکن است اشکالاتی صورت گرفته باشد که اندک است‌. چند مورد بود که تاچند روز گذشته به وزارت کشور دادیم و بعد از آن خیر، بررسی جدیدی نداریم و شایعات کذب است.‌


کدخدایی درباره اینکه چرا شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت را اعلام نمی‌کند؟ گفت: قانون انتخابات آن را گفته. ممنوعیت قانونی است و شورا نمی‌تواند آن را برای عموم منتشر کند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فرانسوی درباره احتمال کاهش مشارکت به زیر ۵۰ درصد گفت: اگر مشارکت زیر ۵۰ درصد باشد، تازه می‌شویم مانند کشور فرانسه. ما مشارکت زیر ۵۰ درصد نداشتیم و بالای ۵۰ درصد بوده ولی براساس قوانین زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند. کما اینکه در اروپا شاهد مشارکت زیر ۵۰ درصد هم بوده‌ایم.
کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما اخیرا گفتید که قرار نیست زیر ۵۰ درصد مشارکت باشد اما این پیش‌بینی شماست، تا چه حد این میزان کاهش یابد امکان دارد انتخابات به دور بعدی کشیده شود؟ گفت: برای برنده شدن نمایندگان ما ۲۰ درصد آرا را لازم داریم که نمایندگان رای لازم داشته باشند تا انتخابات پذیرفته شود.
سخنگوی شورای نگهبان درخصوص رد صلاحیت برخی نمایندگان از جمله علی مطهری که به دلایل ردصلاحیت خود معترض است؟ گفت: ما دلایل عدم تایید صلاحیت را به نمایندگان اعلام کردیم و ما علی مطهری را علی‫رغم اینکه درخواستی نداشت‫ به شورا دعوت کردیم. آنجا دوربین هم بود و می‌توانستند درخواست دهند تا با رسانه صحبت کنند و دلایل ردصلاحیت‌شان را اعلام کنند.
وی درباره اینکه امکان دارد کاندیدایی در امر انتخاباتی تخلفش محرز و صلاحیتش رد شود، گفت: اگر تخلفی ثابت شود و اسناد جدیدی دربررسی صلاحیت فرد به دستمان برسد، اگرتایید صلاحیت شده، عدم صلاحیت او اعلام می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
سامانه ملی املاک و اسکان رونمایی شد خط پایان برای مالکان خانه‌های خالی؟ محمد مرادی همه با هم زیر سقف خانه ملت «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری هفته پیش ‌رو را مرور می‌کند از جشنواره تجسمی تا گالری‌های سطح شهر وزرای خارجه اتریش و هلند هفته آینده به ایران سفر می‌کنند تحرکات تازه اروپا برای حفظ برجام گروه بهمن بومی‌سازی تولید موتورهای کم مصرف و پرقدرت یورو 6 را کلید زد ورود کروناویروس جدید با ثبت 2 فوتی در قم کووید 19 به ایران رسید «ابتکار» از میران مشارکت در انتخابات و تفاوت آن با دوره‌های قبل گزارش می‌دهد سوت پایان رقابت! رئیس‌جمهوری: برای حل مشکلات مردم همه باید با هم و در کنار هم باشیم سخنگوی شورای نگهبان: مشارکت زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند جهانگیری مجلس با رای بالای مردم قویتر و اثرگذاری بیشتری دارد امیر دریادار سیاری: حضور گسترده در انتخابات، اقتدار نظام اسلامی را به تصویر می‌کشد ناطق نوری: قهر کردن با صندوق رای باعث پیشروی معاندان به منافع ملی است رئیس ستاد انتخابات استان‌ تهران: ستاد انتخاباتی نامزدها باید پنجشنبه و جمعه به طور کامل تعطیل باشند