«ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری هفته پیش ‌رو را مرور می‌کند از جشنواره تجسمی تا گالری‌های سطح شهر

هفته آینده مهم‌ترین هفته برای هنرهای تجسمی در طول هر سال است. در این هفته بزرگ‌ترین رویداد هنرهای تجسمی یعنی دوازدهمین جشنواره تجسمی در تهران برپا خواهد بود. به جز این اتفاق، گالری‌های هنری نیز با قدرت به نمایش آثار هنرمندان می‌پردازند.
در هفته آتی، به جز جشنواره هنرهای تجسمی که در مرکز صبا برقرار است، بیش از 40 گالری هنری در تهران آثار هنرمندان در شاخه‌های گوناگون هنری را به نمایش می‌گذارند.
دوازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر از روز سه‌شنبه (۲۹ بهمن‌ماه) در موسسه فرهنگی-هنری صبا افتتاح شده است و تا پنجم اسفند ادامه دارد. نهم اسفند نیز مراسم اختتامیه در تالار وحدت برگزار خواهد شد. به گفته ابراهیم حقیق، دبیر این جشنواره، در بخش طوبای زرین ۳۳۸ هنرمند با ۴۴۰ اثر و در بخش چارسوی هنر ۳۴۰ اثر با حضور ۳۸ گالری ارائه می‌شود. موسسه فرهنگی-هنری صبا در خیابان ولیعصر‫(عج) نرسیده به چهارراه طالقانی واقع شده است.
گالری «شکوه» از جمعه 2 اسفندماه میزبان نمایشگاه کوروش اسدی با عنوان «اتفاقات محاسبه شده» خواهد بود. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: ‫کم‫کم داشتم به این نتیجه می‌رسیدم که هنرمند قبل از هنرمند بودن، باید فیلسوف، ادیب و نویسنده باشد و بعد هنرمند شود. به کرّات گالری رفتم و استیتمنت‌های زیادی را خواندم، پُر از متون فلسفی و کلماتِ قلمبه، سلمبه ادبی و نگارش‌های آنچنانی که نه تنها مرتبط با آثار نیست که حتی گاهی دور از ذهنیتِ هنرمند... یقین دارم اثری، اثر هنری خوانده می‌شود که ذهنیت، مفهوم و هدفی در پسِ خود داشته باشد. به گمان من ارزش یک اثر هنری در خود اثر نهفته است و اینکه چقدر مفهوم خود را به مخاطب می‌رساند... حال آنکه استیتمنت تنها توضیح مختصری در‫مورد ذهنیت هنرمند است نه وسیله‌ای برای با ارزش کردن اثر هنری. مُشک آن است که خود بِبوید‫، نه آنکه عطار بگوید. پس زیاده نمی‌گویم و در‫مورد این آثار به چند کلمه بسنده می‌کنم: «اتفاقاتِ محاسبه شده»‫.


این نمایشگاه تا چهارشنبه 7 اسفندماه هر روز از ساعت 16 تا 20 در گالری مذکور واقع در فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 به تماشا است.
گالری «محسن» نیز از جمعه 18 بهمن ماه میزبان یک نقاشی گروهی با عنوان «اپیزود 05» است. در این نمایشگاه 13 هنرمند آثارشان را به نمایش گذاشته‌اند. «اپیزود» عنوان سلسله ‌نمایشگاه‌های گروهی گالری محسن است که به نمایش آثار هنرمندان جوان و نوظهور در عرصه‌ هنرهای معاصر اختصاص دارد و حامل زبان روایی نسل نو و دغدغه‌های تصویری ‌منحصر به‌ ایشان است. «اپیزود» هر سال در دو نوبت تابستان و زمستان برگزار می‌شود. شماره‌ پنجم این نمایش با نام «اپیزود ۰۵» پیرو رویکرد شماره‌های پیشین در بیان استعدادهای جوان و کمتر دیده ‌شده شکل گرفته اما با فراغت موضوع گردآوری شده است. ترلان تبار، محسن حصاری، محمود حق‌وردی‌لو، محمد رامشه، مائده سالار، آرمین عالیان، هما عبدالهی، آتنا فریدونی، امیر کریمی، مهدیه کواکب‫پناه، ندا میرحسینی، زهرا نوری زنوز و ابوالفضل هارونی هنرمندان حاضر در «اپیزود ۰۵» هستند.
طراحی‌های ارائه ‌شده در «اپیزود ۰۵» با تنوع نگاه در تکنیک‌ و مدیوم‌، هم‌زیستی و هم‌نشینی امور متضاد، طبیعت فراموش‌شده و الحان فانتزی در عالم واقع را یادآوری می‌کنند. رنگ‌های سخت، خفه و رنجور در کنار رنگ‌آمیزی‌های نرم، رها و مطمئن و نمایش همزمان بدن‌های ایزوله‌شده و فضاهای جامانده، بی‌رمق و مسکوت در معیت قاب‌های پرشور و سرزنده و رنگین نشان از تضادی ملموس دارد که برگرفته از اطراف و اکناف‌ است.
این قاب‌ها روایت‌هایی مختلف که گویی از داستان‌های اسطوره‌ای، پرده‌‌های سینما، تیتر روزنامه‌ها یا آلبوم‌های خانوادگی گریخته باشند را لابه‌لای داستان‌های انفعال تا اختیار و خودآگاهی ذهن برنشانده و ترسیم کرده است؛ روایت‌هایی که هرگز پیش‌پا ‌افتاده و مستعمل نمی‌شوند.
این نمایشگاه تا 9 اسفند‏ماه، هر روز از ساعت 16 الی 21 در گالری «محسن» به نشانی خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 ادامه خواهد داشت.
گالری «دلگشا» نیز دومین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های محمد حسین آریایی را با عنوان «آهو و آتش» از روز 25 بهمن‌ماه برگزار کرده است. نقاشی‌های آریایی که در ادامه کارهای قبلی اوست، هنوز در میان آدم‌های استتار شده با خط و نقش به کند‫و‫کاو می‌پردازد. آدم‌هایی با چشمان درشت که به درون ما خیره شده‌اند. آنها دوست‌داشتنی و ترسناک‌اند. شبیه به این است که هویت اصلی آنها پشت رنگ‌آمیزی‌های آریایی پنهان شده است ولی این نقاشی است و رنگ‌آمیزی و هویت پنهانی در پس آنها نیست. ما باید آنها را با پای کج، بدن خمیده و موی پریشان و هر آنچه که دارند بپذیریم و بعد تصمیم بگیریم که با آنها چه کنیم. با آهویی که سر تا پا آتش است و آهوی سرنوشت نام گرفته است چه کنیم. با سرنوشت خود چه کنیم.
این نمایشگاه تا 6 اسفند به جز شنبه‌ها، از ساعت16 تا 21 در خیابان مفتح جنوبی، خیابان سمیه، نبش رامسر، پلاک ۶۳ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
نهمین نمایشگاه آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران نیز با حضور ۸۶ هنرمند و بیش از ۲۰۰ اثر هنری در «نگارخانه لاله» برگزار شده است. «نگارخانه لاله» در چند سال اخیر با هدف رونق‫بخشی به اقتصاد هنر و تقویت بنیان‌های هنری شهر، گام‌هایی برای گسترش بازار هنر معاصر برداشته و نمایشگاه سالانه فروش آثارچند نسل هنرمندان معاصر ایران را به طور متوالی و منظم برگزار کرده است. این رویداد بر آن است تا با همراهی و مشارکت هنرمندان فرصتی ویژه برای شهروندانی که درآمدهای متوسطی دارند و علاقه‌مند به گردآوری آثار هنرمندان معاصر هستند، فراهم کند. در«نهمین نمایشگاه آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران» که با همکاری ۸۶ هنرمند شکل گرفته است، بیش از ۲۰۰ اثر هنری با رویکردهای متنوع ارائه شده که در یک نگاه می‌توان آثار منتخبی از هنرمندان هشت دهه را درآن مرور کرد.
هنرمندان در این نمایشگاه، با هدف توسعه فرهنگی، آثار خود را به گونه‌ای ارائه کرده‌اند که از یک سو منجر به ایجاد انگیزه برای خرید آثار فاخر هنری و با ارزش شود و از سوی دیگر، ضمن تقویت ذائقه بصری شهروندان به همگانی کردن هنر معاصر یاری رسانند.
این نمایشگاه تا 25 اسفند به جر جمعه‌ها، از ساعت 16 تا 20:30 در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبه‫روی پارکینگ طبقاتی ادامه خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
سامانه ملی املاک و اسکان رونمایی شد خط پایان برای مالکان خانه‌های خالی؟ محمد مرادی همه با هم زیر سقف خانه ملت «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری هفته پیش ‌رو را مرور می‌کند از جشنواره تجسمی تا گالری‌های سطح شهر وزرای خارجه اتریش و هلند هفته آینده به ایران سفر می‌کنند تحرکات تازه اروپا برای حفظ برجام گروه بهمن بومی‌سازی تولید موتورهای کم مصرف و پرقدرت یورو 6 را کلید زد ورود کروناویروس جدید با ثبت 2 فوتی در قم کووید 19 به ایران رسید «ابتکار» از میران مشارکت در انتخابات و تفاوت آن با دوره‌های قبل گزارش می‌دهد سوت پایان رقابت! رئیس‌جمهوری: برای حل مشکلات مردم همه باید با هم و در کنار هم باشیم سخنگوی شورای نگهبان: مشارکت زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند جهانگیری مجلس با رای بالای مردم قویتر و اثرگذاری بیشتری دارد امیر دریادار سیاری: حضور گسترده در انتخابات، اقتدار نظام اسلامی را به تصویر می‌کشد ناطق نوری: قهر کردن با صندوق رای باعث پیشروی معاندان به منافع ملی است رئیس ستاد انتخابات استان‌ تهران: ستاد انتخاباتی نامزدها باید پنجشنبه و جمعه به طور کامل تعطیل باشند