ایران در تب و تاب رقابت و انتخاب

سرویس سیاسی جوان آنلاین: مهد دموکراسی و انتخابات که فرانسه و امریکا باشند، هم نمی‌توانند بیش از ۵۰ درصد مردم را در انتخابات مجلس خود پای کار بیاورند، با این حال مشارکت در انتخابات مجلس در ایران هیچ گاه کمتر از ۵۰ درصد نبوده و رقم‌های ۷۴ درصد را هم تجربه کرده است.
فارغ از آنکه ناسازگاران چه می‌گویند، انتخابات در ایران برای مردم اهمیت دارد، شاید از آن جهت که «رأی ندادن هم یک نوع رأی است، اما بر خلاف جهت و به رقیب!» و شاید به این دلیل فلسفی که «رأی نمی‌دهم» خودش رأی دادن است، مثل داستان فلاسفه که وقتی کسی می‌گوید: «چیزی به اسم فلسفه وجود ندارد»، به او پاسخ می‌دهند که همین گزاره‌ای که بیان داشتی یک گزاره فلسفی است!
با پایان یافتن زمان تبلیغات انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تب وتاب رقابت به اوج رسیده و اکنون فصل «انتخاب مردم» به عنوان تمام‌کننده و تعیین‌کننده سرنوشت مجلس برای چهار سال آینده فرا رسیده تا از میان بیش از ۷ هزار نامزد، ۲۹۰ نفر از آن‌ها را روانه خانه ملت کنند.
برخلاف القائات دشمن، رسانه‌های فارسی‌زبان برآمده از دلار‌های ارتجاع منطقه و برخی عناصر داخلی، پیش‌بینی‌ها از مشارکت دست‌کم ۵۰ درصدی مردم حکایت دارد و انتخابات در همه حوزه‌ها رقابتی است. این نکته را کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته و در نشستی خبری عنوان کرد.


عباسعلی کدخدایی در ابتدای نشست خبری دیروز با تأکید بر اینکه عوامل مختلفی در میزان مشارکت در جوامع مختلف مؤثر است، ادامه داد: طبیعتاً مشکلات اقتصادی هم مؤثر است، اما پیش‌بینی می‌کنیم مشارکت خوبی داشته باشیم. همیشه میانگین مشارکت مردم کمتر از ۵۰ درصد نبوده و در این دوره هم شاهد همین میزان خواهیم بود.
نگاه شورای نگهبان به انتخابات، شرکت سهامی نیست
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره دلایل مهم رد صلاحیت‌ها گفت: درباره بحث تخلف‌ها سه محور را لحاظ می‌کنیم که در قوانین مختلف انتخاباتی به آن پرداخته شده است. معمولاً مبانی رد صلاحیت‌ها و عدم تأیید صلاحیت افراد یا مباحث اقتصادی یعنی سوءاستفاده‌های مالی یا گاهی اوقات مباحث اخلاقی و روابط نامتعارف و یا اقدام نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران و حرکت در جهت مخالف حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است که این موارد برگرفته از قوانین است. این سه عامل باعث اعلام نظر شورای نگهبان نسبت به عدم تأیید صلاحیت افراد می‌شود.
رقابت در همه حوزه‌ها وجود دارد
کدخدایی در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور اعلام کرده است که ۴۴ حوزه انتخاباتی غیررقابتی است، گفت: طبیعتاً شورای نگهبان هیچ‌گاه با نگاه سیاسی صلاحیت‌ها را بررسی نمی‌کند و انتخابات را به عنوان یک شرکت سهامی در نظر نمی‌گیرد تا سهمی را برای گروه‌های سیاسی در نظر گیرد. چشم‌های شورای نگهبان در بررسی صلاحیت افراد کاملاً بسته است و ما فارغ از نگاه سیاسی نسبت به صلاحیت افراد نظر می‌دهیم.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: گروه‌های سیاسی آمار مختلفی را در این باره مطرح کردند که فکر می‌کنم خیلی دقیق نباشد چرا که بخش زیادی از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند در گروه مستقلین هستند و به هیچ یک از احزاب و گروه‌های سیاسی وابستگی ندارند و در حوزه‌های مختلف تعداد زیادی هستند که می‌توانند موجب رقابت شوند و ما رقابت را بین همه این گروه‌ها و مستقلین می‌دانیم؛ فکر می‌کنم که این گزارش خیلی دقیق نباشد.
کدخدایی درباره اینکه آیا رئیس جمهور رایزنی و نشستی در این زمینه داشته است گفت: رئیس‌جمهور بدون توجه به همکاری ما با وزارت کشور مطالبی را مطرح کرد و بعد از آن نامه‌هایی برای ما ارسال شد که بلافاصله پاسخ آن را دادیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا شورای نگهبان در زمان تبلیغات بازرس ندارد، گفت: البته همکاران ما در استان‌ها تذکرات لازم را می‌دهند، اما مقابله با تخلفات انتخاباتی در گام اول به عهده قوه مجریه و وزارت کشور و نیروی انتظامی است، اما ما نیز اگر شاهد اقداماتی باشیم که در تعیین سرنوشت انتخابات مؤثر باشد، قطعاً هنگام بررسی صحت حوزه‌ها اعمال نظر می‌کنیم.
تمام شایعات درباره رد صلاحیت‌ها کذب است
کدخدایی درباره حاشیه‌سازی‌ها علیه شورای نگهبان گفت: زمان قانونی بررسی صلاحیت‌ها گذشته است، اما با توجه به ثبت نام ۱۶ هزار نفر و گستردگی پرونده‌ها برای بررسی، ممکن است اشکالاتی در اعلام اسامی صورت گرفته باشد یا نتوانستیم مدارک لازم را بررسی کنیم هر چند این موارد بسیار اندک بود که چند مورد بود که به وزارت کشور ارسال شد.
وی درباره شایعه تأیید صلاحیت برخی نامزد‌های ردشده در خارج از زمان قانونی گفت: شایعات مطرح شده در این زمینه کذب محض است و من تکذیب می‌کنم و شورا چنین کاری نخواهد کرد.
قانون‌گذار باید پاسخگوی عدالت انتخاباتی باشد
سخنگوی شورای نگهبان همچنین خاطرنشان کرد:درباره اینکه این روند تأییدصلاحیت‌ها با عدالت قانونی همراه است یا نه، باید قانونگذار پاسخگو باشد و آن‌ها باید این قانون را اصلاح کنند. چرا که یک دوره ثبت نام بی محابا و با تعداد زیاد انجام شده و زمان کمی برای بررسی صلاحیت‌ها داریم بنابراین قانون مربوط به آن باید اصلاح شود. کدخدایی در پاسخ به این سؤال که چه تدابیری برای تأمین امنیت برگزاری انتخابات اندیشیده شده است، بیان کرد: اگر منظور شما امنیت فیزیکی و صندوق رأی است که باید بگوییم طبیعتاً همکاران ما همان‌طور که در تمام ایام، امنیت را برقرار کردند روز انتخابات هم با کمک شورای امنیت این امنیت را برقرار می‌کنند و شورای نگهبان هیچ نگرانی در این خصوص ندارد و مشکل و اخلال خاصی را پیش‌بینی نمی‌کنیم.
نقص قانون درباره شیوه تبلیغات انتخابات
قائم مقام شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش درباره شیوه‌های نادرست تبلیغات انتخابات خاطرنشان کرد: این مسئله از بخش‌هایی است که در قانون انتخابات خیلی کم به آن پرداخته شده و شیوه و نوع تبلیغات نیز مشخص نشده و اختیار شورا نیز طی آن به صورت مشخص تعیین نشده است. ما در قانون انتخابات لازم داریم که بحث شایستگی‌ها را روشن کنیم و بخشی از نگرانی شما را با اصلاح قانون می‌توانیم حل کنیم. در همین رابطه اگر تخلفی مشاهده شود قطعاً شورا ورود می‌کند، اما اگر تخلفی باشد که در سرنوشت انتخابات تأثیرگذار نباشد قوه قضائیه آن را بررسی می‌کند.
برای اعلام عمومی رد صلاحیت منع قانونی داریم
سخنگوی شورای نگهبان درباره اعلام دلایل رد صلاحیت‌ها گفت: دلایل ردصلاحیت افراد طبق قانون به خود داوطلبان اعلام می‌شود و، چون این ممنوعیت وجود دارد، شورای نگهبان نمی‌تواند این دلایل را به صورت عمومی اعلام کند. اگر تخلفی صورت بگیرد که در سرنوشت انتخابات تأثیر بگذارد، شورای نگهبان قطعاً ورود می‌کند و اگر تخلفی صورت بگیرد که در سرنوشت انتخابات اثر نگذارد، از طریق دستگاه قضایی اقدام خواهیم کرد.
پاسخ به خبرنگار فرانسوی
کدخدایی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار فرانسوی درباره احتمال کاهش مشارکت به زیر ۵۰ درصد گفت: اگر مشارکت زیر ۵۰ درصد باشد، تازه می‌شویم مانند کشور فرانسه!
وی همچنین گفت: صلاحیت نمایندگان و رؤسای جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان، فقط برای یک دوره است و برای دور‌های بعدی باید مجدد بررسی شود، اگر تخلفاتی داشته باشند، مدنظر قرار می‌گیرد.
تعداد نماینده‌های رد صلاحیت شده ۷۵ نفر است
کدخدایی در بخش دیگری از نشست خبری خود اعلام کرد که تعداد نمایندگان ردصلاحیت شده، ۷۵ نفر است. سخنگوی شورای نگهبان گفت: مقامات قبل از اظهارنظر، اطلاعات لازم را بگیرند. ما اطلاعات را ارسال کرده‌ایم. البته تشکر می‌کنیم از اینکه برخی مقامات مواضع قبلی‌شان را اصلاح کردند. کدخدایی ادامه داد: علی مطهری با وجود اینکه درخواستی نداشت، اما ما ایشان را به شورای نگهبان دعوت و مطالب و دلایل مربوط به ایشان را به خودشان اعلام کردیم، آنجا هم دوربین بود و خودشان می‌توانستند مصاحبه کنند و دلایل ردصلاحیت‌شان را اعلام کنند. وی گفت: انتخابات ما یک انتخابات آزاد است، در منظر تمام جهانیان است و الان هم از رسانه‌های خارجی دعوت شده، اما نفس نظارت کشور‌های دیگر بر انتخابات، شاید توهین به مردم سربلند ایران باشد، اما در روابط دوستانه شاید مانعی نباشد. سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره امکان ردصلاحیت فردی در صورت تخلف گفت: اگر تخلفی ثابت شود و اسناد جدیدی به دست ما برسد ممکن است در بررسی صلاحت فرد لحاظ شود.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره خرید و فروش آرا خاطرنشان کرد: در همه دوره‌ها ما این هشدار را به کاندیدا‌ها داده‌ایم. موضوع مطرح شده این است که چرا برخی این اخبار را رسانه‌ای کرده‌اند. در هر جای دیگری هم این اتفاق ممکن است، رخ دهد. این پرونده در قوه قضائیه در حال بررسی است و نتایج آن اعلام می‌شود.
وی همچنین درباره تأثیر ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در وحدت ملت ایران گفت: هرگاه امریکا و دشمنان ما علیه امنیت ما اقدامی انجام می‌دهند مثل ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، موجب وحدت مردم ما می‌شود و ان‌شاءالله حضور مردم در انتخابات پاسخ محکمی به تهدیدات خارجی خواهد بود. کدخدایی در بخش پایانی سخنانش عنوان کرد: بسیاری از بخش‌های انتخابات ازجمله «احراز هویت» به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. بنابراین از برگزاری تمام الکترونیکی انتخابات در دوره‌های بعد استقبال می‌کنیم.