بازی روزنامه اصلاح‌طلب با قیمت دلار در آستانه انتخابات

سرویس سیاسی- این روزنامه اصلاح‌طلب در حالی تلاش دارد در آستانه برگزاری انتخابات افکار عمومی را نسبت به قیمت ارز مشوش کرده و آن را به تصویب لوایح FATF مرتبط سازد که روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت به صراحت هرگونه اثرگذاری تصمیمات FATF بر اقتصاد ایران را رد و تأکید کرد که اقتصاد ایران با تصمیمات FATF آسیبی نخواهد دید.
همچنین طی چند روز گذشته نیز عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی پاسخ مدعیان اصلاحات در این فضاسازی‌های دروغین را این‌گونه داد: به اعتقاد من، تأثیری که FATF می‌خواهد بگذارد اتفاق نخواهد افتاد. سودجویان سعی دارند که از این فرصت در جهت التهاب بازار ارز استفاده کنند. این اقداماتی که سودجویان در بازار ارز انجام می‌دهند هیچ تأثیر معناداری نخواهد داشت.
انکار نقش دولت در ایجاد امید در جامعه
مصطفی‌ هاشمی‌طبا در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «دليل اين سردي فضاي انتخابات عدم هماهنگي نيروهاي سياسي در کشور است. يعني در حالي که همه مي‌گويند در انتخابات شرکت کنيد به يکديگر تهمت و اتهامات زيادي مي‌زنند. به‌خصوص کساني که با دولت مخالفند خيلي بيشتر از آنچه که ضدانقلاب عليه دولت عمل مي‌کنند عليه دولت تبليغات مي‌کنند».


هاشمی‌طبا در ادامه گفت:«در فضاي مجازي شايد هيچ‌يک از کشورهاي خارجي و ضدانقلاب آن‌قدر که در داخل عليه دولت تبليغ مي‌کنند نسبت به انجام کاري مبادرت نورزند. لذا زماني که مردم مي‌بينند چنين فضايي در کشور است و دولت از نظر بخشي از جامعه که خود را انقلابي مي‌داند اين همه مورد هجمه قرار گرفته و ناکارآمد و فاسد جلوه‌گر مي‌‌شود اعتقادشان به مشارکت در انتخابات و تاثير رأيشان در روي کار آمدن مجلسي کارآمد کاهش مي‌يابد. به‌نظر من تبليغاتي که ضد دولت است خيلي در عدم مشارکت مردم تاثير دارد».
برخلاف ادعای ‌هاشمی‌طبا، عملکرد دولت- به جهت امکانات و اختیارات گسترده‌ای که دارد-  نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در ایجاد امید در جامعه و افزاش مشارکت مردم دارد.
متأسفانه علی‌رغم اینکه دولت در هفتمین سال فعالیت خود قرار دارد، به هیچ عنوان کارنامه قابل دفاعی ندارد.
مدعیان اصلاحات با انکار نقش دولت در ایجاد امید در جامعه، قصور و تقصیر هم‌قطاران خود را به گردن منتقدان دولت می‌اندازند.
موانع داخلی تولید جدی‌تر از موانع خارجی
ارگان دولت در مطلبی نوشت: «بهبود محیط کسب و کار همواره یکی از اولویت‌های اصلی اقتصاد ایران بوده است که همچنان در اولویت است. هم‌اکنون در بسیاری از بخش‌ها با ازدحام قوانین و مقررات روبه‌رو هستیم و می‌توان با حذف قوانین زائد فضای بهتری برای فعالیت فعالان اقتصادی فراهم کرد. این درحالی است که به اعتقاد تولیدکننده‌ها در بسیاری از موارد موانع داخلی جدی‌تر از موانع خارجی بوده است.»
ادعای غیررقابتی بودن برخی حوزه‌های رأی، خلاف واقعیت‌های عینی است
محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران دیروز در روزنامه دولتی ایران نوشت: «وظیفه مردم نسبت به صندوق‌های رأی چیست؟ در پاسخ باید گفت: در جایی که رقابت وجود دارد طبیعتاًً وظیفه مردم همچنان شرکت در انتخابات است. قطعاً حضور مردم در پای صندوق‌های رأی یک ضرورت است و قهر کردن هیچ معنا و مفهومی‌ندارد. اما در حوزه‌هایی که رقابت تنها بین یک جریان سیاسی وجود دارد هم به‌نظر می‌رسد مشارکت در چنین شرایطی حداقل می‌تواند انتخاب بین گزینه بد و بدتر باشد و همین معادله برای کسانی که فکر می‌کنند کاندیداهای مورد نظرشان حضور ندارند لازم است چرا که بالاخره تأثیرگذاری خود را خواهند داشت. در ارتباط با حوزه‌هایی که گفته می‌شود، تکلیف انتخابات از قبل روشن است و اصلاً رقابتی در آن وجود ندارد به‌نظر می‌رسد که بهترین کار این باشد که اختیار را به خود مردم واگذار کنیم.»
مدعیان اصلاحات از درد ناکارآمدی و کارنامه غیرقابل دفاع‌شان، سناریوی «نامزد نداریم» را اجرا کردند تا با مظلوم‌نمایی و تخریب شورای نگهبان، هم از پاسخگویی فرار کنند، هم شکست در انتخابات را توجیه کنند اما واقعیت، خلاف این بازی فریبکارانه بود. ماهیت‌ ترفندآلود این رویه، آنجا روشن‌تر شد که این طیف امروز 6 لیست انتخاباتی را مطرح کرده است. افزون بر اینها، این طیف رقابت انتخاباتی را میان خود و جریان دیگری خلاصه کرده است در حالی که طیف وسیعی از داوطلبان انتخابات، در گروه مستقلین هستند و وابستگی به هیچ‌کدام از احزاب ندارند. از این رو، آمار غیررقابتی بودن 44 حوزه‌ انتخابیه که از سوی دولت ارائه شد، نیز برخلاف واقعیت‌های عینی است.
اصلاح‌طلبان نگاه دقيق و ملی ندارند
فاطمه دانشور فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر تهران در بخشی از یادداشت خود در روزنامه اصلاح‌طلب آرمان نوشته است: «عملاً اصلاح‌طلبان از فرصتي که مردم در مجلس و شوراي شهر به ‌آنها دادند نتوانستند بهره کافي را ببرند و در ادامه عدم ارائه ليست از سوي جبهه اصلاحات اين پروسه را تکميل کرد. بايد دقت کرد که جريان اصلاحات مي‌توانست ليست ارائه دهد اما اين کار را نکرد زيرا به راه دادن نخبگان به ليست خود اعتقاد کافي ندارد و صرفا حزب خود را مدنظر مي‌گيرند. ريشه تمام اين اتفاقات در اين مقوله است که هيچ‌گاه احزاب در ايران همچون ساير کشورهاي جهان عمل نکرده‌اند و اين احزاب صرفا تبديل به گروه‌هاي خانوادگي شده است. احزاب بايد در نخستين گام افراد متعهد، متخصص و وطن‌دوست را درون خود سازماندهي کنند. عملاً اصلاح‌طلبان به علت اينکه از احزاب خود کسي تاييد صلاحيت نشد تصميم گرفتند تا ليست ارائه ندهند؛ زيرا فقط به اطراف خود نگاه مي‌کنند و نگاهي دقيق و ملي ندارند. اين روزها حتي شاهد بوديم حتي برخي افراد اصلاح‌طلب به علت اينکه از نزديکان شوراي مرکزي نبودند مورد حمايت قرار نگرفتند».
رد صلاحیت علی مطهری کفران نعمت است!
اعتماد به نقل از اکبر ‌ترکان، مشاور سابق رئیس‌جمهور و صاحب تئوری «آبگوشت بزباش»  در واکنش به رد صلاحیت علی مطهری، از چهره‌های برجسته حاشیه‌سازی در مجلس دهم گفته که این کار کفران نعمت است!
ترکان گفته است: «اين بساطي که عده‌اي از کانديداها در تبليغات انتخاباتي خود به راه انداخته‌اند از هم‌اکنون نشان مي‌دهند که از معيارهاي مورد نظر انقلاب به دور است. اميدواريم در مجلس بعدي چنين افرادي راي نياورند و انتخاب نشوند. اينهايي که با طبل و تنبک و تشريفات راه انداختن به استقبال انتخابات مي‌روند چه آورده‌اي براي خانه ملت و مردم خواهند داشت؟ علت به‌وجود آمدن چنين شرايطي نيز بدين دليل است که برخي از اوقات کفران نعمت‌هايي صورت مي‌گيرد که موجب بروز چنين اتفاقاتي مي‌شود. وقتي افرادي چون آقاي علي مطهري رد شوند و افرادي که شرحشان رفت، وارد انتخابات و مجلس شوند، مسلما نبايد انتظار کارکرد مثبت و درست از مجلس آينده داشته باشيم. ما از داشتن برخي نمايندگان خوب ناشکري مي‌کنيم و نتيجه آن اين است که عده‌اي مي‌خواهند با دايره، تنبک و کباب وارد مجلس شوند».
باید به آقای‌ ترکان گفت که اتفاقا کفران نعمت وقتی تحقق پیدا می‌کند که شورای نگهبان بخواهد افرادی نظیر علی مطهری، محمود صادقی، الیاس حضرتی و... را تأیید صلاحیت کند. بالاتر از این موضوع آن است که افراد توفیق پیدا کرده برای تکیه بر صندلی‌های خدمت، فرصت پیش آمده را صرف حاشیه‌سازی کنند و با کفران نعمت، روزهای خدمت را سپری کرده و حتی با برخی اعمال و رفتارشان، اسباب خوشحالی ضدانقلاب را هم فراهم کنند.