اولین پرواز فرودگاه حلب بعد از 8 سال انجام شد


به گزارش خبرگزاری فارس، اولین هواپیما پس از هشت سال، دیروز در میان شادمانی مردم، در فرودگاه بین‌المللی حلب به زمین نشست.
«محمد المصری» مدیر فرودگاه بین‌المللی حلب، اعلام کرد که همه بخش‌های این فرودگاه با تلاش کارکنان و مهندسان، آماده استقبال از پروازها و مسافران است.
وی اظهار داشت: بازگشایی این فرودگاه، پیروزی بزرگی برای مردم سوریه بوده و این پیروزی در سایه تلاش‌ها و فداکارهای ارتش و کمیته‌های مردمی برای شکست تروریست‌ها و برقراری امنیت شهر، به دست آمده است. «علی حمود» وزیر حمل‌ونقل سوریه، تصریح کرد، در برنامه‌های فرودگاه بین‌المللی حلب، پروازها از حلب به دمشق و قاهره نیز گنجانده شده است و زمان انجام آنها، طی روزهای آینده مشخص می‌شود. طی روزهای اخیر ارتش سوریه بیش از 100 منطقه‌، روستا‌، شهرک و شهر را در مناطق جنوبی استان حلب، از لوث تروریست‌ها پاک‌سازی و فرودگاه حلب را نیز از پوشش آتش تروریست‌ها خارج کرده‌اند.
ساکنان شهرهای مختلف سوریه به دنبال آزاد ‌سازی شهرک‌ها و روستاهای استان حلب و بخش‌های زیادی از استان «ادلب»، در روزهای گذشته به خیابان‌ها آمده و شادمانی کرده‌اند.


تهدید اردوغان
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، دیروز تهدید کرد که عملیات ارتش این کشور علیه ارتش سوریه در استان ادلب، قریب‌الوقوع است.
به گزارش خبرگزاری فارس، اردوغان افزود، تدارکات لازم برای اقدام نظامی علیه نیروهای سوری تکمیل شده است.
رئیس‌جمهور ترکیه که در جمع نمایندگان پارلمانی حزب «عدالت و توسعه» سخنرانی می‌کرد، تهدید کرد: عملیات ادلب قریب‌الوقوع است و ما عرصه را به رژیم سوریه، که توافق [سوچی] را رعایت نمی‌کند، وا نمی‌گذاریم.
رئیس‌جمهور ترکیه با ادعای اینکه اگر کشورهای منطقه کمک نکنند، آنکارا خودش مجبور به حفظ امنیت خود می‌شود، اظهار داشت: رژیم سوریه و هر کسی که حمایتش می‌کند، جدیّت ما را درک نکرده است.
واکنش روسیه
دولت روسیه به ترکیه هشدار داد که آغاز عملیات نظامی علیه نیروهای ارتش سوریه در ادلب، بدترین سناریو از سوی آنکارا است.
به گزارش خبرگزاری فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین، توضیح داد: اگر (اقدام ترکیه) یک عملیات نظامی علیه تروریست‌ها در ادلب باشد، قطعا در چارچوب روح توافق روسیه با ترکیه (در سوچی) است. اما اگر اقدام ترکیه علیه نیروهای مشروع دولت سوریه باشد که قطعا است، بدترین سناریو از طرف آنکارا خواهد بود.
رؤسای جمهور ترکیه و روسیه سال گذشته در سوچی درباره تنش زدایی و ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب، که آخرین سنگر تروریست‌ها در سوریه است، توافق کرده بودند و این توافق به «توافق سوچی» معروف است.
پسکوف در ادامه افزود: ما از توافق سوچی طی یک سال گذشته راضی بوده ایم. اما بعد از حملات شبه نظامیان و گروه‌های تروریستی از قلمروی ادلب علیه نیروهای مسلح سوریه و پایگاه‌های نظامی روسیه، از این وضعیت کاملا ناراضی هستیم. دلیل نارضایتی ما از توافق سوچی نیز همین است.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، نیز گفت: از ارتش سوریه در برابر ماجراجویی‌ها در ادلب حمایت می‌کنیم. این اظهارات وزیر خارجه روسیه نیز در پاسخ به تهدیدات رئیس‌جمهور ترکیه بیان شده است.
حمایت ترامپ از اردوغان
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، که در سوریه کاملا شکست خورده و به بن بست رسیده است، وقتی که مشاجره رئیس‌جمهور ترکیه با سوریه بر سر ادلب را دیده، ذوق زده شده است، تا آنجا که اردوغان را رهبری «قدرتمند و سرسخت» توصیف کرد! ترامپ مدعی شد که میان آمریکا و ترکیه بر سر ادلب، همکاری نزدیک وجود دارد.
به گزارش ایسنا، ترامپ اعلام کرد: واشنگتن و آنکارا باید درباره حل مشکلات در ادلب همکاری کنند و من با اردوغان درباره آنچه می‌توان در ادلب انجام داد، صحبت کردم. کاخ سفید نیز در رابطه با مکالمه تلفنی سران دو کشور، بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: ترامپ از اردوغان بابت تلاش‌های وی برای پیشگیری از وقوع فاجعه انسانی قدردانی کرد. کاخ سفید در حالی برای ساکنان ادلب دل می‌سوزاند که طی 9 سال اخیر با حمایت از تروریست‌ها، حدود نیم میلیون سوری را
کشته است.