تردید اصولگرایان در معرفی سرلیست!

آرمان ملي: در حالي که برخي خبرها حکايت از توافق شوراي ائتلاف و جبهه پايداري بر سر يک ليست واحد است، بحث بر سر اينکه چه کسي نقش اصلي در رسيدن به اين توافق را داشته داغ شده است. بنا به برخي روايت‌ها طي جلسه‌اي که شامگاه دوشنبه برگزار شد اصولگرايان بر سر يک ليست به توافق رسيدند، ليستي که احتمال سهم گرفتن پايداري‌ها در آن بسيار بالاست و بعيد به نظر مي‌رسد پايداري‌ها تنها به‌خاطر وحدت اصولگرايانه تن به اين تک ليست داده باشند. از جمله آنکه روز دوشنبه که روش اين جبهه از سوي آيت‌ا... مصباح يزدي پدر معنوي آنها مورد تأييد قرار گرفت تا مهر تاييدي بر ليست مستقل پايداري‌ها زده شود. حالا در فاصله دو روز مانده به انتخابات و براساس اخبار منتشر شده، اصولگرايان بعد از مشاهده نتايج نظرسنجي‌هاي روزهاي اخير دچار نگراني شده و با تلاش مضاعفي دنبال وحدت بر سر يک ليست واحد هستند. خبرآنلاين نوشته است که بر اساس اين نظر سنجي‌ها ميزان مشارکت شهروندان تهراني بين 26 تا 28 درصد تخمين زده شده و طبق آمارها 20 درصد از کساني که در نظرسنجي‌ها حضور داشته‌اند، اظهار داشته در انتخابات شرکت مي‌کنند و به اصولگرايان ابراز تمايل کرده‌اند که اتفاقا محمدباقر قاليباف نفر سوم محبوبيت را بين اصولگرايان دارد. به اين ترتيب به احتمال زياد در انتخابات تهران شانس کسب 25درصد راي (يعني نصاب لازم براي ورود به مجلس) تنها براي يکي دو کانديدا وجود دارد و سرنوشت انتخابات به مرحله بعدي که در اواخر فروردين برگزار مي‌شود موکول خواهد شد. نگراني از راي پايين و دومرحله‌اي شدن انتخابات (که مي‌تواند شانس رقيب را بالا ببرد) و احتمال تکرار تجربه شکست در انتخابات قبلي به‌خاطر چند ليستي شدن، زنگ خطر جدي است که ديروز براي اصولگرايان نواخته شده و آنها را دوباره پاي ميز مذاکره کشانده است.
چه کسي پرچمدار وحدت است؟
اما جلسه دوشنبه شب و محوريت براي رسيدن به ليست واحد را چه کسي عهده‌دار بود؟ دو روايت از اين جلسه مطرح است، اطرافيان محمدباقر قاليباف روايت کرده‌‌اند که تلاش‌هاي شهردار اسبق تهران که سرفهرست ليست شوراي ائتلاف نيز هست نتيجه داده و پايداري‌ها تن به ليست واحد داده‌اند. اين ادعا درحالي مطرح مي‌شود که پايداري‌ها طي روزهاي اخير شمشير را بر روي قاليباف بسته بودند و حتي خبرهاي جسته و گريخته حکايت از آن داشت که سرليست بودن قاليباف محور اصلي اختلاف بين شوراي ائتلاف و فرزندان معنوي آيت‌ا... مصباح بوده است. دومين روايت اما آن است که سيدابراهيم رئيسي که خود سنگ بناي شوراي ائتلاف را گذاشته بود منشأ توافق حاصل شده بر سر ليست واحد بوده است. روايتي که با توجه به اعتبار و مقبوليت رئيسي در بين جبهه پايداري دور از ذهن به نظر نمي‌رسد چه آنکه پايداري‌ها در انتخابات 96 هم رئيسي را کانديداي اصلي خود در انتخابات رياست جمهوري معرفي کرده بودند. اما سخنگوي قوه قضائيه در نشستي که با حضور اهالي رسانه برگزار کرد هرگونه خط و ربط رئيس قوه قضائيه با اين موضوع را تکذيب کرد. خبرنگاري پرسيد آيا شما تاييد مي‌کنيد يک جريان سياسي با حمايت آقاي رئيسي ليست واحد داده‌اند؟ که اسماعيلي با اشاره به اينکه اين شايعه را ما هم ملاحظه کرديم، گفت: به صورت صريح اعلام مي‌کنم و با رياست قوه هم در اين ارتباط صحبت کرده‌ام. رئيس قوه قضائيه به هيچ عنوان از هيچ فرد، ليست، جريان در امر انتخابات حمايت نمي‌کند. هيچ ليستي ندارند، هيچ کانديدايي ندارند.
اختلافات سرليستي


اختلافات به حدي در جريان اصولگرا شدت يافته که يکي از اعضاي ارشد اين جريان معتقد است اين اختلاف مي‌تواند به پيروزي اصلاح‌طلبان منجر شود. سيدمصطفي ميرسليم در اين باره گفت: اختلاف ميان جريان اصولگرا بر سر روش‌هاست و نه مبنا که همين اختلاف ممکن است به پيروزي اصلاح‌طلبان بينجامد چرا که تشتت آرا در ميان جريان اصولگرا زياد است و جريان رقيب با يک ليست واحد امکان پيروزي مي‌يابد. عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي با تاکيد بر اينکه قاليباف سر ليست جريان اصولگرايي نيست‌، تصريح کرد: علاقه‌مندان به‌آقاي قاليباف ليست‌هايي را با سرليستي ايشان تهيه کرده‌اند و اين ليست‌ها ارتباطي با ليست شوراي ائتلاف ندارد؛ چراکه شوراي ائتلاف تاکنون سرليستي معرفي نکرده است. عده‌اي از اصولگرايان اما عدم پذيرش قاليباف به عنوان سرليست را دليل قهر او عنوان مي‌کنند؛ مساله‌اي که از سوي مهدي چمران تکذيب مي‌شود. چمران مي‌گويد: آقاي قاليباف بنا بود حضور داشته باشند تا شب و يا حتي صبح جلسه دارند. من اميدوارم که همه در کنار هم باشيم ليست دادن گويي شهرت است که ليست‌هاي قومي و گروهي مختلف مي‌دهند. مگر در مقابل دنياي استکبار چه تعداد هستيم که بخواهيم متشتت باشيم؟ ما تلاش خودمان را انجام مي‌دهيم و با قدرت راه خودمان را ادامه مي‌دهيم.