بازگشت ۴۰۰۰ میلیارد تومان به بیت‌المال فقط از ۲ پرونده

سرویس جامعه جوان آنلاین: روزگذشته غلامحسین اسماعیلی درباره آخرین وضعیت ابربدهکار بانکی گفت: «این فرد مجموعه بدهی‌اش حدود ۴ هزار میلیارد تومان است که ما حدود ۳ هزار میلیارد تومان را در فرآیند تحقیقات اولیه مقدماتی شناسایی کردیم و حدود ۳ هزار میلیارد تومان از بدهی او به بانک تسویه شد. پرونده مراحل تحقیقاتی خود را می‌گذراند و تلاش می‌کنیم قبل از صدور کیفرخواست مابقی مطالبات از محل اموال این شخص به بانک برگردانده شود.» سخنگوی قوه قضائیه اقدام دیگر این دستگاه را در رابطه با گروه صنعتی ایران ترانسفو اعلام کرد و گفت: «در پی واگذاری این گروه صنعتی شاهد بروز مشکلاتی در این مجموعه بودیم که با ورود قوه قضائیه و دادسرای تهران خریدار این مجموعه از خصوصی‌سازی اولاً اهلیت لازم را نداشت و ثانیاً میلیون‌ها دلار وجوه پرداختی را از محل تسهیلات بانکی این شرکت خارج کرده بود که این فرد دستگیر و واگذاری فسخ و مقرر شد، این شرکت از طریق بورس به خریداران واگذار شود که تنها در این اقدام حدود هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت.»
مبادله به سود ایران
سخنگوی قوه‌قضائیه درباره ماجرای مبادله دو زندانی میان ایران و آلمان گفت: «برای یکی از شهروندان ایرانی ما که فعالیت‌های تجاری انجام می‌داد تحت عنوان دورزدن تحریم‌ها پرونده‌ای تشکیل شد و برخلاف ضوابط بین‌المللی تحت تعقیب امریکا قرار گرفت که این شهروند در آلمان با درخواست امریکا دستگیر شد و امریکایی‌ها اصرار داشتند این فرد را به امریکا منتقل کنند، اما تلاش وزارت خارجه و قوه قضائیه بر این بود که این شهروند باید به ایران بازگردد. تبعه آلمانی هم که مدت‌ها قبل در ایران دستگیر شده بود، به لحاظ اینکه از یک‌سری از مناطق ممنوعه و غیرمجاز عکسبرداری و فیلمبرداری کرده بود، بازداشت و در دادگاه به سه سال حبس محکوم شد که در یک فرآیند قضایی ابتدا تبعه ایرانی روز یک‌شنبه وارد کشور شد و روز دوشنبه تبعه آلمانی را آزاد کردیم.»
از طبری تا پیوندی


اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده طبری هم گفت: «تحقیقات در این پرونده تقریباً تمام شده است. آنچه از دادسرا گزارش دادند، حتماً قبل از پایان سال دادسرا تصمیم نهایی خود را می‌گیرد. پیش‌بینی‌های لازم انجام شده در صورتی که در روز‌های اول اسفند منتهی به صدور کیفرخواست شود قبل از پایان سال جلسات دادگاه آغاز می‌شود. قطعاً در اسفند کار تحقیقات دادسرایی در بخشی که امکان تکمیل آن است، تکمیل خواهد شد.»
وی همچنین در خصوص دستگیری علی اصغر پیوندی، رئیس سابق جمعیت هلال‌احمر و جزئیات این پرونده گفت: «بخشی از پرونده منتهی به صدور کیفرخواست شد، اما دادگاه تحقیقات دادسرا را ناقص دانست و پرونده را اعاده کرده که افراد دیگری تحت تعقیب قرار گرفتند و عده‌ای آزاد شدند. در دو بخش هلال‌احمر و دانشگاه شهید بهشتی پرونده در جریان و تحقیقات در حال انجام است و به‌زودی با رفع نواقص به دادگاه برمی‌گردد.»
ماجرای نفوذ در انتخابات
وی در مورد نفوذ و کلاهبرداری برخی افراد در انتخابات هم گفت: «اینکه برخی ادعا می‌کنند ذی نفوذند با اینکه باشند متفاوت است. تاکنون به ادعا رسیده‌ایم، ولی به صاحب نفوذ نرسیده‌ایم! البته این موضوع کلاهبرداری است نه ارتشا، ولی وصف مجرمانه دارد و رسیدگی می‌کنیم که تاکنون ۲۰‌نفر شناسایی و برخی با قرار آزاد شده‌اند و حدود چهار تا پنج نفر در بازداشت هستند، اما به ارتباط این مدعیان با نهاد نظارتی انتخابات نرسیده‌ایم البته در این زمینه فردی از استانداری نیز بازداشت شده است.»
وضعیت وکلا باید شفاف شود
اسماعیلی در مورد عام‌المنفعه شدن کانون وکلا و عدم بارگذاری اطلاعات و مالیات‌های آن‌ها براساس مصوبه اخیر دولت گفت: «براساس قوانین معتقدیم، وکلا باید مالیات بپردازند و حق‌الوکاله باید شفاف بوده و درج شود.»
در لایحه بودجه ۹۹ که هنوز نهایی نشده، حکمی پیش‌بینی شده که وکلا باید در درگاهی که تا تیرماه راه‌اندازی می‌شود مبالغ دریافتی خود را در قراردادهای‌شان ثبت کنند و ما به‌دنبال این هستیم وکلا شفافیت در قراردادهایشان داشته باشند.
۱۰ سال حبس برای طاق‌باز و بیانی
سخنگوی قوه قضائیه درباره احکام مربوط به فعالان محیط‌زیستی در دادگاه تجدیدنظر هم گفت: رأی پرونده متهمان موسوم به پرونده محیط‌زیست از نظر ما یک پرونده اقدام علیه امنیت ملی است که رأی نهایی آن صادر و قطعی شده است. «مراد طاق‌باز» و «نیلوفر بیانی» به جرم همکاری با امریکا به ۱۰ سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت امریکا محکوم شده‌اند.
به گفته اسماعیلی، «در این پرونده «هومن جوکار» به جرم همکاری با دولت امریکا به هشت سال حبس، «طاهر قدیریان» به جرم همکاری با دولت امریکا به هشت سال حبس، «سام رجبی» تبریز به جرم همکاری با دولت امریکا به شش سال حبس، «سپیده کاشان دوست» به جرم همکاری با دولت امریکا به شش سال حبس، «امیرحسین خالقی حمیدی» به جرم جاسوسی به شش سال حبس و «عبدالرضا کوهپایه» به جرم اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به تحمل چهار سال حبس محکوم شدند که محکومیت آن‌ها در دادگاه تجدید نظر هم قطعی شده است.»
امیر آلمانی لیدر اغتشاشات آبان از ترکیه بازگردانده شد
اسماعیلی افزود: جمعی از عناصر اصلی اغتشاشات آبان در استان‌های مختلف شناسایی شدند، کسانی که اموال عمومی و دولتی از جمله بانک‌ها، پمپ بنزین، پاساژ‌ها و اماکن متعلق به مردم را به آتش کشیدند و تخریب کردند و امنیت مردم را مورد خدشه قرار دادند، شناسایی شدند و تا الان به پرونده‌های این افراد رسیدگی شده است و متناسب با اعمال مجرمانه آن‌ها مجازات‌های قانونی در نظر گرفته شده است. هم در تهران، هم اصفهان، هم شیراز و هم خوزستان عناصر متعددی از اغتشاشگران اصلی شناسایی و محاکمه و حکم بدوی صادر شده و در فرآیند تجدیدنظر است.
وی به یک نمونه از پرونده‌های تهران اشاره کرد و گفت: یکی از پرونده‌های رسیدگی شده در تهران که اصطلاحاً از زبان خودشان مشهور به پرونده امیر آلمانی است. باند تبهکاری که هم سابقه اعمال مجرمانه داشتند و هم در همین مقطع مرتکب سرقت مسلحانه و از اراذل و اوباش بودند. بانک و پمپ‌بنزین آتش زدند و از اقدامات خلافکارانه‌شان فیلمبرداری و برای شبکه‌های خارجی ارسال کردند و بعد از احساس خطر از کشور خارج شدند و به ترکیه رفتند که با پیگیری‌های مجدانه از ترکیه برگشتند و بازداشت شدند.
سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در بررسی سوابق یکی از آن‌ها که مشهور به امیر آلمانی است، معلوم شد که سابقه خروج غیرقانونی از کشور به کشور‌های مختلف دارد و مدتی در کمپ پناهندگان در آلمان بوده است و در کمپ پناهندگان آلمان با عناصر وابسته به گروهک نفاق، ملاقات‌ها و همکاری‌هایی داشته است.
اسماعیلی تصریح کرد: این فرد و این تیم در حوادث آبان ماه میدان‌داری و این اغتشاشات را سردمداری کردند و این جنایاتی که مردم شاهد بودند را رقم زدند.