پایان امیدهای دقیقه نودی

آفتاب یزد- گروه سیاسی: ماجرای تایید صلاحیت در
آخرین روزها و یا اصطلاحا دقیقه 90 قبل از انتخابات، موضوعی بود که پیشتر گمانه زنی‌هایی درباره آن می‌شد. با توجه به اینکه جریان اصلاح‌طلب حتی بعد از اعلام نهایی لیست رد صلاحی ت‌ها، بازهم تلاش‌های خود و رایزنی هایش را با نهادهای نظارتی انجام می‌داد و امید به این داشت که بعد از تاریخ قانونی عده‌ای از کاندیداهایش برای نمایندگی تایید صلاحیت شوند این گمانه زنی افزایش یافت.
پیشتر طبق اذعان خود مسئولین تا 30 درصد از نمایندگان فعلی مجلس نیز رد صلاحیت شده بودند، این در حالی است که این رقم برای فراکسیون امید به مراتب درصد بالاتری است به نحوی که از یکصد نفر عضو فراکسیون امید بیش از شصت نفر یا رد صلاحیت شده و یا در انتخابات ثبت نام نکردند. ازهمین رو بود که از چندی پیش گفته می‌شد برخی از چهره‌های نماینده ردصلاحیت شده با رایزنی‌ها نامشان به عنوان کسانی که احتمال تایید صلاحیتشان وجود دارد مطرح است.
در دور دوم اعلام تایید صلاحیت ها، شورای نگهبان هرچند عده‌ای را برخلاف نظر اولیه‌اش به رقابت‌های انتخاباتی بازگرداند اما بازهم اثری از نامزدها و چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب نبود و درعین حال نمایندگان فعلی جریان چپ نیز چندان جایی


دراین میان نداشتند.
با این حال باز هم عده‌ای این فرضیه را مطرح می‌کردند که تعدادی از نامزدهای مشهور نمایندگی دست آخر تایید صلاحیت می‌شوند، اما برای آنکه این نامزد‌ها نتوانند در لیست‌های انتخاباتی جای بگیرند و یا شانس کمتری برای انتخاب شدن داشته باشند و یا فرصت تبلیغات را از دست بدهند، تایید صلاحیت آن‌ها دو سه روز مانده به انتخابات اعلام خواهد شد. از همین رو زمانی که روز گذشته خبر از تایید صلاحیت 30 نفر از نامزدهای نمایندگی مجلس که در میان آن‌ها اسامی مشهوری مانند علی مطهری و یا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نیز منتشر شد چنین خبری برای بسیاری قابل باور بود.
بخصوص اینکه بعد از انتشار این خبر یک نماینده مجلس در گفت‌وگویش با ایسنا نیز از تایید صلاحیت حدود ۳۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس خبر داد، این نماینده فعلی مجلس که پیش از این صلاحیتش برای دوره یازدهم مجلس رد شده بود، گفت که براساس تماسی که از یک «مرجع مهم» داشته به او اعلام شده که صلاحیتش برای دوره یازدهم مجلس تایید شده است.
به گفته این نماینده مجلس حدود ۳۰ نماینده فعلی مجلس تایید صلاحیت شده و به برخی از آن‌ها گفته شده به حوزه‌های انتخابیه خود بروند و منتظر ابلاغ رسمی تایید صلاحیت‌شان برای آغاز تبلیغات باشند.
اما بعد از انتشار این خبر ابتدا مسئولان ستادی انتخابات ازاین می‌گفتند که خبری دراینباره نشنیدند. مثلامسئول دفتر شورای نگهبان در یزد، شایعه تائید صلاحیت نمایندگان رد شده این استان را در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را تکذیب کرد و گفت تمام کسانی که به هر شیوه نسبت به شایعه‌پراکنی در انتخابات اقدام می‌کنند تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و مجازات می‌شوند.
نورمحمد فردی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز هم در این باره گفت: تاکنون اسمی به لیست داوطلبان انتخابات البرز اضافه نشده است. بعد هم نوبت به جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور رسید که در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تایید صلاحیت‌های جدید اظهار کرد: هیچ‌گونه لیستی که مبنی بر تایید صلاحیت افراد جدید باشد به دست وزارت کشور نرسیده است.
در این سر درگمی شورای نگهبان آب پاکی را روی دست همه ریخت و در بیانیه‌ای اعلام داشت: اخبار مربوط به تایید صلاحیت تعدادی از نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس کذب است و نظر شورای نگهبان درباره نمایندگان رد صلاحیت شده تغییری
نکرده است.
به نظر می‌آید که اکنون دیگر باید پذیرفت که رایزنی‌هایی که پیشتر درباره موضوع تایید صلاحیت‌ها از سوی اصلاح‌طلبان شده بود ناکام مانده است و حتی بنا نیست تعداد اندکی از نامزدهایشان دو روز مانده به انتخابات نیز تایید صلاحیت شوند.