تورم سال آینده به زیر ۲۰ درصد می‌رسد

رئیس کل بانک مرکزی درباره ادعای سوداگران بازار ارز برای رسیدن افزایش نرخ ارز به مرز ۲۰ هزار تومان نیز گفت: آنها می‌توانند همچین آرزویی را داشته باشند آرزو بر جوانان عیب نیست.
به گزارش ایرنا عبدالناصر همتی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها تورم سال آینده زیر ۲۰درصد است، گفت: بعید است که ایران وارد لیست سیاه FATF شود؛ با این حال، حتی اگر این اتفاق نیز رخ دهد، تاثیری در نرخ ارز نخواهد داشت. وی افزود: رشد نقدینگی تا بهمن امسال حدود ۲۸درصد بوده است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه میانگین ۵۰ ساله رشد نقدینگی حدود ۲۵درصد بوده است که تلاش می‌کنیم آن را کنترل کنیم، ادامه داد: افزایش سه درصدی رشد نقدینگی امسال در مقایسه با میانگین ۵۰ساله به دلیل بالا رفتن خالص ذخایر ارزی کشور بوده است. وی تاکید کرد:‌ بانک مرکزی چند میلیارد دلار ارز برای افزایش ذخایر ارزی صرف کرده است. همتی خاطرنشان کرد: برخی به اشتباه گفته‌اند که رکورد ۵۰ساله شکسته شده که درست نیست و در برخی سال‌ها بیشتر از این رقم نیز بوده است.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هدف ما کنترل تورم است، اضافه کرد: هیچ کدام از پیش‌بینی‌های ما برای سال آینده، تورم بالای ۲۰ درصد را نشان نمی‌دهد.


رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: برخی می‌گویند که سطح مقاومت ۱۴ هزار تومان نرخ ارز شکسته شده است اما باید به یاد داشت که در یک سال گذشته حدود سه بار این سطح شکسته شده اما بانک مرکزی توانست بازار را کنترل کرده و قیمت‌ها متعادل شود.
همتی ادامه داد: درخواست من این است افرادی که وارد این بازار می‌شوند ریسک آن را بپذیرند، اما باید توجه داشت که بانک مرکزی مراقبت لازم را برای بازار ارز دارد. رئیس کل بانک مرکزی درباره احتمال تصویب نشدن اف ‌ای ‌تی ‌اف
و قطع همکاری بانک‌های کشورهای دوست با ایران گفت: هر کسی یک نظری دارد اما اینکه چه اتفاقی بیفتد مشخص نیست.