جزئیات طرح 4 مرحله ای ایران برای حل مسئله فلسطین

جزئیات طرح چهار مرحله ای ایران برای برگزاری همه پرسی در فلسطین توسط یک نهاد بین‌المللی و با مشارکت سازمان ملل متحد که اواخر آذر در سازمان ملل ثبت شده است، منتشر شد. این طرح را که مبنای آن اخذ رای همه فلسطینیان اعم از یهودی، مسلمان و  مسیحی درباره آینده این کشور است، رهبر انقلاب طی دو دهه اخیر مطرح کرده اند و به تازگی نیز علاج اصلی مسئله‌ فلسطین را راه‌حل «اصولی، اعلام‌شده و ثبت‌شده» جمهوری اسلامی ایران در مراکز جهانی یعنی «نظرخواهی از مردم فلسطینی‌الاصل» دانستند. جزئیات طرح ایران را که 29 آذر توسط مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل  به این نهاد ارائه و ثبت شده است پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا... خامنه ای (KHAMENEI.IR) روز گذشته منتشر کرد.
در مقدمه این طرح آمده است: «جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که تنها راه حل ممکن، برگزاری همه پرسی ملی با مشارکت تمامی فلسطینیان اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان و فرزندان آنان است و بر همین اساس طرح خود را تحت عنوان «همه پرسی ملی در فلسطین» به سازمان ملل متحد ارائه می دهد.ضروری است که همه پرسی یادشده با رعایت معیارهای اصولی منطبق با واقعیت‌های تاریخی و منطبق با اصول مردم سالارانه و حقوق اساسی و خدشه ناپذیر مصرح در اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و نیز میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و رعایت استانداردهای بین‌المللی در خصوص انتخابات برگزار شود.»
همچنین، این طرح چهار مرحله اصلی را برای برگزاری این همه پرسی ارائه کرده است که این چهار مرحله شامل موارد زیر است:1- اعمال حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین تاریخی خود. 2- برگزاری یک همه پرسی ملی در میان مردمان فلسطین که قبل از بیانیه بالفور در فلسطین ساکن بوده اند، شامل پیروان همه ادیان برای تعیین سرنوشت و تعیین نوع نظام سیاسی. 3- تشکیل نظام سیاسی مد نظر اکثریت مردم فلسطین. 4- تصمیم گیری در خصوص وضعیت ساکنان غیربومی فلسطین توسط نظام سیاسی منتخب اکثریت. همچنین در بخش «ساز و کارهای اجرایی» نیز این طرح تاکید کرده است که «تمامی مردم فلسطین از جمله مسلمانان، مسیحیان و یهودیان حق شرکت در همه پرسی را خواهند داشت و نمایندگان مردم فلسطین از بین مسلمانان، مسیحیان و یهودیان، نقش اساسی و مدیریتی در تمام مراحل برنامه ریزی و اجرای طرح را برعهده خواهند داشت.» در این بخش همچنین آمده است: «با هدف تسهیل مشارکت تمامی فلسطینیان، به ویژه آوارگان فلسطینی در این همه پرسی، پروژه جهانی شناسایی، سرشماری و ثبت هویت جامع کلیه شهروندان فلسطینی در فلسطین و دیگر کشورها اجرا خواهد شد. یک نهاد بین‌المللی با حضور نمایندگان مردم فلسطین وظیفه اجرای این پروژه را برعهده خواهد گرفت.» همچنین درطرح ایران تاکید شده است: «یک کمیته بین‌المللی تحت نظارت و با مشارکت سازمان ملل متحد با حضور نمایندگان مردم فلسطین برای اجرای طرح مذکور و تمرکز بر مباحث اساسی فلسطین از جمله مباحث تاریخی، حاکمیتی و سرزمینی فلسطین و قدس شریف تشکیل خواهد شد.» بر این اساس  یک صندوق بین‌المللی نیز با کمک اعضای جامعه بین‌المللی تحت نظارت کمیته مذکور برای پیشبرد و حمایت از اجرای این طرح تشکیل خواهد شد.