آماده گفت‫و‫گو با همسایگان عرب خود هستیم

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که پس از سفر خود به سوریه وارد لبنان شده است، دیروز در بیروت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران راه حل مسائل و مشکلات میان خود و برخی کشورهای عربی را در منطقه خاورمیانه گفت وگوی سیاسی می داند و ما آماده گفت‫وگو هستیم.
به گزارش ایرنا، وی در جمع ۴۰ نفر از نخبگان، استادان دانشگاه و روشنفکران از همه طوایف لبنان در هتل فینیسیا در پایتخت این کشور و در پاسخ به پرسش های آنان گفت: ایران آماده ی گفت وگو است و چند روز پیش نیز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه اعلام کرد که آمادگی لازم برای مذاکره با عربستان را دارد.
لاریجانی با بیان این که گفت گوی ایران و اعراب، مولفه و راهبرد درستی است، اضافه کرد: ما با شماری از کشورهای عربی همسایه و نزدیک هستیم و تصورات مشترک داریم، قطع رابطه را نمی پسندیم و معتقدیم سوءتفاهم ها با گفت‫وگو رفع می‫شود.
وی خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی عرصه‌ها و موضوع ها اختلاف نظر داشته باشیم اما این غیر از دشمنی است. برای نمونه ما روی دموکراسی تاکید داریم و ممکن است برخی کشورهای عربی این تاکید را نداشته باشند اما این مسئله نباید زمینه برای دشمنی باشد. رئیس مجلس گفت: برخی از کشورهای عربی فریب آمریکا را خورده‫اند، این کشور پول و نفت‫شان را می‫گیرد و می‫برد و به آنها لگد می‫زند. ایران با این وضعیت آنها، مخالف است ولی دشمنشان نیست. لاریجانی تاکید کرد: ما از گفت‫وگو فرار نمی‌کنیم بلکه دیگران اجتناب می‌کنند. آمریکا به آنها فشار می آورد که با ایران گفت‫وگو نکنند. در عین حال برخی از آنها پنهانی با ما گفت‫وگو و همکاری می‫کنند اما آشکارا علیه ایران حرف می‌زنند.