رئیس‌جمهوری در جشنواره بین‌المللی خوارزمی: هر مسئله‌ای را دوقطبی نکنیم

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: دانشجویان به دانشگاه آمدند تا علم بیاموزند و یاد بگیرند و در عین حال نیز در مسائل سیاسی حضور یابند و در انتخابات فعال باشند.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با تاکید بر لزوم ایجاد امید به آینده در جامعه و همچنین برقراری فضای مناسب در دانشگاه‌ها، گفت: باید در دانشگاه‌ها فضای علم حاکم باشد و نباید فضای تناضع در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد. علم و هنر را نمی‌توان تقسیم و دوقطبی کرد. من از این می‌ترسم که کم کم ساندویچ فروشی‌ها، بقالی‌ها و لباس فروشی‌ها دو قطبی شوند. یا اینکه میوه نیز دوقطبی شود و ما با عناوینی نظیر پرتقال جناح راست و پرتقال جناح چپ مواجه شویم.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هر چیزی را نباید در جامعه دوقطبی کنیم ادامه داد: چه خبر است؟ به چه سمت حرکت می‌کنیم و می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم؟
روحانی تصریح کرد: قطب، حزب و جناح جای خود را دارد و یک استاد خوب، استادی خوب است. زمانی که من دانشجو بودم به دلیل شوری که برای انقلاب ایجاد شده بود برخی از دانشجویان با برخی اساتید که خیلی با انقلاب موافق نبودند، خوب نبودند. همان زمان نیز من با این سخن مخالف بودم چرا که وقتی استادی در کلاس درس حاضر می‌شود باید از دانش او استفاده کنیم و نباید از ابتدا حرارت سنج بگذاریم و میزان تقوای او را بسنجیم و درباره اصل و نسب او بررسی کنیم بلکه باید از او بیاموزیم.


روحانی با تاکید بر اینکه کلاس درس برای آموختن است اظهار کرد: دانشگاه باید کار سیاسی هم انجام دهد اما این کار نباید باعث به فراموشی سپردن اصل دانشگاه شود. دانشگاه را برای علم و دانش درست کردیم. دانشجویان به دانشگاه آمدند تا علم بیاموزند و یاد بگیرند و در عین حال نیز در مسائل سیاسی حضور یابند و در انتخابات فعال باشند. دانشگاه‌ها همیشه در ایام انتخابات از فعال‫ترین گروه‌ها در جامعه بوده‌اند و حضور دانشجویان در مسائل سیاسی و انتخاباتی نیز خیلی خوب است و اشکالی ندارد اما یادمان نرود که ما به دنبال علم و دانش رفتیم.
وی با بیان اینکه نباید علم و دانش را تقسیم کنیم به بخش‌های از صحبت‌های قبلی خود درباره علوم اسلامی و غیر اسلامی اشاره و خاطر نشان کرد: من قبلا گفتم که فیزیک و شیمی اسلامی و غیر اسلامی نداریم اما برخی در واکنش به این حرف گفتند داریم؛ شاید ما بلد نیستیم و هنوز یاد نگرفتیم که چه جور دو به علاوه چهار در جناح راست می‌شود چهار و در جناح چپ می‌شود شش.
روحانی تاکید کرد: ما حتی درباره مذهب خوارزمی، سعدی و حافظ نمی‌پرسیم، بلکه آنچه برای ما مهم است این است که از علم و دانش این بزرگمردان در تاریخ استفاده کنیم.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید فضا را مناسب و آرام کنیم و از دو قطبی کردن فضا در همه موضوعات فاصله بگیریم خاطر نشان کرد: اینکه تحریم‌ها و فشارها نتوانسته ما را از مسیر خود منحرف کند افتخاری بزرگ محسوب می‌شود. کمتر رهبری در دنیا وجود دارد که در دیدارهای که طی یک سال و نیم گذشته با من داشتند از ایستادگی و تاب‌آوری ملت ایران تجلیل نکرده باشند. برای همه رهبران دنیا جای شگفتی است که یک ملت بزرگ در برابر این همه فشار مقاومت و در علم و دانش پیشرفت می‌کند.
روحانی با بیان اینکه خداوند به ایرانیان فرهنگ و تاریخی بلند داده است، گفت: بیش از آنکه ما در ایران به جغرافیای خود افتخار کنیم به تاریخ‫مان افتخار می‌کنیم، ما در دوران مشروطه دموکراسی را در خاورمیانه پایه‌گذاری کردیم و در دورانی که پارلمانی در منطقه وجود نداشت ما پارلمان ایجاد کردیم و مردم خود را پای صندوق رای آوردیم. ما ملتی اندیشمند هستیم و نخوت و غرور نداریم و علم خود را در اختیار دیگران می‌گذاریم و از علم آنها نیز استفاده می‌کنیم.
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان برخی دستاوردهای شرکت‌های فعال در حوزه دانش و فناوری پرداخت و خاطرنشان کرد: طی چند ماه اخیر از چندین مرکز علمی و صنعتی بازدید کردم که در یکی از آنها کامیونی تمام ایرانی ساخته می‌شد اینکه در شرایط تحریم و فشار توانسته‌ایم یک خودروی سنگین را تولید کنیم برای‫مان افتخار محسوب می‌شود. همچنین در بازدید از یک بخش تولید توربوفن در جنوب کشور زمانی که درباره کیفیت محصولات آن مرکز از وزیر نفت پرسیدم او اعلام کرد که توربوفن‌های تولیدی در این مرکز با همان کیفیتی است که نوع خارجی آن داراست.
روحانی با تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های علمی در کشور گفت: یکی از راه‌های تشویق دانشجویان و محققان برگزاری جشنواره‌های علمی و همچنین فعالیت پارک‌های علم و فناوری است. ما باید دانشمندان، دانشجویان و محققان خود را به روش‌های مختلف به انجام کارهای علمی و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و شتاب دهنده تشویق کنیم.
وی با بیان اینکه همه آمار و ارقام اعلام می‌کند که کشور در مسیر تحول قرار گرفته است اظهار کرد: امروز دولت از چندین سمت در محاصره قرار گرفته است از یک سو از سمت آمریکا در محاصره قرار گرفته‌ایم و از سوی دیگر در داخل نیز با محاصره تبلیغاتی مواجهیم. واقعیت را بنا به دلایل جناحی و سیاسی به مردم نمی‌گویند در حالی که باید واقعیات به مردم گفته شود. نباید افتخارات کشور را دوقطبی کنیم.
روحانی با اشاره به شخصیت سردار سلیمانی ادامه داد: سردار سلیمانی افتخار ما است و جناح چپ و راست نمی‌شناسد. اتفاقا خود ایشان اهل جناح بازی نبود و با همه جناح‌ها خوب بود. معنا ندارد که افتخارات ملی خود را تقسیم و برشی ناصحیح ایجاد کنیم. اگر با اره درختی را به دو نیم تقسیم و آن را جناحی کنیم هر دو قسمت آن درخت خشک می‌شود و دیگر میوه نمی‫دهد.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه حزب بازی برای جای خاص و دوران خاص است، گفت: پیش از انتخابات‌ با یکدیگر دعوا می‌کنیم اما بعد از انتخابات این دعواها باید تعطیل شود و قواعد بازی به صورت رقابت در جامعه تعطیل می‌شود بلکه باید تا انتخابات بعدی در اتاق‌های خود رقابت کنیم؛ مردم اینها را از ما نمی‌خواهند بلکه از ما پیشرفت، زندگی راحت، رفاه، معنویت، آزادی و استقلال به معنای واقعی کلمه و تعامل با جهان را می‌خواهند.
وی با انتقاد از برخی از اظهارات درباره تعامل کشور با جهان اظهار کرد: برخی می‌گویند که با دنیا تعامل نکنیم بلکه خودمان دیواری به دور خود بکشیم؛ این در حالی است که آنقدر اطراف ما دیوار وجود دارد که دیگر نیازی نیست دیوارکشی انجام شود. پمپئو و دیگران همواره مشغول دیوارکشی هستند. در این شرایط باید به دنبال پل باشیم نه دیوار. باید با ملت‌ها و دانشگاه‌های دیگر پل درست کنیم. در این زمینه گزارشی به دست من رسیده که در آن به پروژه‌های مشترک بین دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های خارجی اشاره شده که اتفاقی ارزشمند است و ما باید بتوانیم با دانشگاه‌های دیگر همکاری کنیم و به نتیجه دست یابیم.