باید دنبال پل باشیم نه دیوار سازی



رئیس جمهوری گفت: از دو قطبی کردن فضا در همه موضوعات باید فاصله گرفت تا ایران اسلامی در دانش و علم بیش از پیش پیشرفت کند. دانشگاه‌ها باید فضای علم باشند و آنها را هم دوقطبی نکنند، علم و دانش را نباید بین جناح‌ها تقسیم کنیم. هرچیزی را در جامعه دو قطبی نکنید، قطب بندی، حزب و جناح جای خودش را دارد.
 به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در آیین پایانی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با اشاره به آمار وزارت علوم در حوزه نوآوری و پژوهش افزود: بر اساس آمار وزارت علوم، شاخص جهانی کشور در نوآوری از آغاز دولت یازدهم 120 بوده و در پایان سال 97 به رتبه 65 رسیده است و ما ارتقا پیدا کردیم که این روند تداوم دارد به‌گونه‌ای که در سال 98 به 61 رسیدیم یعنی ارتقای 59 پله، یک آمار افتخار آفرینی برای ما است و همین یک معیار برای اینکه بگوییم دولت تدبیر و امید موفق بود یا نبود.


وی افزود: حالا تحریم، فشار و مشکلات هم بود و هر چه می‌خواهد باشد که البته اگر شرایط تحریم نبود، بی‌تردید شرایط بهتری داشتیم اما در عین حال در شرایط فشار و تحریم هم راه را گم نکردیم و مسیر را درست پیمودیم. اینکه توانستیم در طول این 6 سال، 59 پله در نوآوری ارتقا پیدا کنیم معنایش این است که مسیر انقلاب، مردم و دانش‌پژوهان صحیح و درست بوده است.
 حسن روحانی به افزایش پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: تعداد پارک‌های علم و فناوری در این مدت از 36 در سال 93 به 43 در سال 98 رسیده است. این هم برای ما قابل قبول است که در طول چند سال از 36 به 43 در تعداد پارک‌های علم و فناوری رسیدیم. تعداد واحدهای فناوری‌ مستقر در مراکز فوق از 3 هزار در سال 92 به 7 هزار و 764 در سال 97 رسیده است و بیش از هزارو 625 واحد فناوری به کسب رتبه دانش‌بنیان نائل شدند که این آمار نشان می‌دهد مسیر، مسیر پیشرفت است و مسیری است که به جلو می‌رویم. در همین سال‌های این همه سختی و فشار به نظر من این افتخارآمیز است.
رئیس جمهوری تأکید کرد: در شرایطی که این همه مشکلات برای دانشگاه‌ها، مراکز علمی، مواد اولیه و حتی دسترسی به برخی از سایت‌ها وجود داشت؛ اما حرکت و رشد، حرکت قابل قبولی است. اینکه در علم و فناوری از 21 به 16 رسیدیم به معنای آن است که حرکت ما حرکت سریع در مسیر رشد و علم است که در رشد علمی ما جزو اولین‌ها در دنیا هستیم و معنایش تحرک قابل قبول دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما است. بسیار خوشحالم که اخیراً وزیر صنعت نامه‌ای برای من نوشت که در اواخر سال 97 و در سال 98 درمجموع یک میلیارد و 200 میلیون یورو از قطعاتی که قبلاً در بخش صنعت وارد می‌کردیم، امروز به خودکفایی رسیدیم و در داخل تولید می‌کنیم. برای ما مهم است که ما در ظرف 2 سال بیش از یک میلیارد یورو از آنچه ما از خارج نیازمند بودیم و وارد می‌کردیم امروز در داخل خودمان می‌سازیم. وی درباره خودکفایی در دارو و تجهیزات نیز گفت: وزیر سلامت ما می‌گوید در یک سال گذشته 500 میلیون دلار واردات دارویی و تجهیزات پزشکی ما کمتر شده و همین مقدار در داخل می‌سازیم. بنابراین ما این توانمندی را داریم و باید این توانمندی را افزایش دهیم البته اولین مسأله، مسأله امید جامعه ما به آینده و فضای مناسب در دانشگاه‌ها است. اگر فضای دانشگاه علم باشد و فضای تنازع نباشد و علم را تقسیم نکنیم.علم و هنر و همه چیز در جامعه ما را نمی‌شود دوقطبی کرد. می‌ترسم کم‌کم ساندویچ فروشی، بقالی‌ها و لباس فروشی‌ها هم دو قطبی شوند و یکی بشود این جناح و یکی آن جناح شود و هر کس این جناح است وارد این مغازه شود و هر کس آن جناح است وارد آن مغازه شود. من می‌ترسم میوه هم تبدیل به دوقطبی شود، پرتقال جناح راست، پرتقال جناح چپ، هر چیزی را در جامعه دوقطبی نکنیم. چه خبره؟ به چه سمت حرکت می‌کنیم؟ می‌خواهیم چکار کنیم؟
حسن روحانی با اشاره به اینکه قطب، حزب و جناح جای خودش را دارد، اظهار کرد: یک استاد خوب، استاد خوب است حالا حتی آن زمانی که ما دانشجو بودیم. البته چون یک مقدار در آن سال‌ها شور انقلاب ایجاد شده بود بعضی از دانشجویان با بعضی از استادها خوب نبودند و با بعضی از استادها بهتر بودند. بعضی از استادها با انقلاب موافق بودند بعضی‌ها خیلی موافق نبودند من همان زمان با این حرف مخالف بودم که یک استاد وقتی سر کلاس می‌آید و می‌خواهد درس بگوید ما باید از دانش او استفاده کنیم از اول که نمی‌آییم حرارت سنج بگذاریم ببینیم تقوای او بالا یا پایین است، از اول که نمی‌آییم اصل و نسب او را بررسی کنیم، ببینیم که مال چه‌نژاد و طایفه‌ای است. این عالم و استاد است باید از او بیاموزیم. کلاس برای آموختن است، برای یاد گرفتن است. دانشگاه حتماً باید کار سیاسی هم انجام بدهد اما اصل را نباید فراموش کنیم.
رئیس جمهوری افزود: دانشگاه را ما برای علم و دانش درست کردیم والا یک کلوب درست می‌کردیم یک مرکزی درست می‌کردیم به‌نام خانه احزاب، دانشجو به دانشگاه آمده باید علم بیاموزد و یاد بگیرد در عین حال در مسائل سیاسی هم حضور پیدا کند و در انتخابات هم فعال باشد. همیشه دانشگاه‌های ما در ایام انتخابات از فعال‌ترین گروه‌ها در جامعه بودند. حضور‌شان در مسائل سیاسی وانتخاباتی بسیار خوب است و اشکالی ندارد، اما یادمان نرود آن نکته اول که ما دنبال علم و دانش رفتیم و علم و دانش را نباید تقسیم کنیم. یک وقتی گفتم بعضی‌ها نقد کردند گفتم فیزیک اسلامی و شیمی اسلامی و غیراسلامی نداریم بعضی‌ها گفتند نه داریم. خوب شاید ما این چیزها را بلد نیستیم که چگونه می‌شود 2+2 در جناح راست 4 و در جناح چپ 6 بشود. 2+2 می‌شود 4 برای هر جناحی می‌خواهد باشد، فرقی نمی‌کند، علم، علم است. ریاضیات، ریاضیات است. در مورد همین خوارزمی، آثار علمی‌اش را نمی‌پرسیم، حتی مذهبش را نمی‌پرسیم شیعه بوده یا سنی بوده، در مورد سعدی هم نمی‌پرسیم که او شیعه بوده یا سنی بوده، حافظ شیعه بوده یا سنی بوده؟چه فرق می‌کند، آنچه مهم است از علم و دانش این بزرگمردان در تاریخ استفاده کنید.
 او با تأکید بر اینکه از دو قطبی کردن فضا فاصله بگیریم، اظهار داشت: فضا را یک مقدار مناسب و آرام کنیم. از دو قطبی کردن فضا در همه موضوعات فاصله بگیریم و بگذاریم در علم و دانش پیشرفت شود. بحمدالله وضع ما خوب است و باید به آینده امیدوار باشیم. امروز امیدوار هستیم اینکه تحریم‌ها و فشارها نتوانسته ما را بشکند و نتوانسته ما را عوض کند، این افتخار بزرگی برای ماست. خدا شاهد است در این یکسال و خرده‌ای کمتر رهبری در دنیا است که به من برسد و از ایستادگی و تاب‌آوری ملت ایران تجلیل نکند؛ همه رهبران غربی و اروپایی، همه‌شان برایشان جای تعجب و شگفتی است که یک ملت بزرگ و عظیم در برابر این همه فشار ایستادگی و مقاومت و در علم و دانش پیشرفت می‌کند. در دانش روز و در فناوری‌های نو پیشرفت‌های ما در همه زمینه‌ها قابل ملاحظه است؛ خود این متخصصان اتمی آژانس که برای بازدید می‌آیند، مدتی که یک مقدار آن تعهدات برجامی را کنار گذاشتیم و مراکز فناوری‌هایمان را آزاد گذاشتیم که دست‌شان باز باشد؛ اینکه درعرض یک سال توانستیم چند نوع سانتریفیوژ جدید تولید کنیم، گزارش آژانس را می‌خواندم خود اینها تعجب می‌کنند که ایران چگونه با این سرعت پیشرفت می‌کند.
 حسن روحانی گفت: در این منطقه ما دموکراسی را در خاورمیانه در مشروطیت پایه‌‌گذاری کردیم؛ قبل از اینکه کسی در این منطقه پارلمان داشته باشد، ما پارلمان به‌وجود آوردیم و انتخابات درست کردیم و مردم را پای صندوق آرا آوردیم؛ یک ملت بزرگی هستیم؛ ملت اندیشمندی هستیم؛ البته نخوت و غرور هم نداریم و علم‌مان را در اختیار همه قرار می‌دهیم و از علم دیگران هم استفاده و بهره‌برداری می‌کنیم.
او به دستاوردهای علمی ایران اشاره کرد و افزود: در این چند ماه اخیر 2، 3 مرکز رفتم با اینکه به طور مداوم آمار و اطلاعات روزانه را می‌گیرم؛ برای من بسیار جالب توجه بود؛ در یک مرکزی رفتم که کامیون را می‌ساختند و اخیراً تکمیل کردند با نام جدید ایرانی؛ تمام این کامیون ایرانی است؛ یعنی موتورش، تمام قسمت‌ها، اتاقش، تمام این کامیون ایرانی از اول تا آخر است؛ یک جاهایی از یک شرکت‌هایی استفاده و بهره‌برداری کردند. این جای افتخار دارد که ما در شرایط تحریم و فشار توانستیم روی پای خودمان یک خودروی سنگین درست کنیم. در پتروشیمی هر روز در حال افتتاح هستیم و تا آخر این دولت ان‌شاء‌الله 18 پتروشیمی و 18 مجتمع دیگر افتتاح خواهد شد و سالانه مرتب افتتاح می‌شود، جز قسمت‌های کمی همه این ساختمان عظیم و این تأسیسات عظیم به دست ایرانی‌ها و دانشمندان ما درست می‌شود و این کار، کار عظیمی است. در بخش بیوتکنولوژی کار بزرگی انجام می‌دهیم. در بسیاری از داروها روی پای خود می‌ایستیم. در هوا و فضا، قدم‌های خوبی امروز برداشتیم و در دولت قبلی ما در یک سطحی در فضا کار می‌کردیم، مثلاً سطح 250 کیلومتر و الان درارتفاع آن مشکلی نداریم و بالای 500 کیلومتر رفتیم و در این هم موفقیت‌های بسیار خوبی داشتیم. رئیس جمهوری اعلام کرد: همین گزارش می‌گوید ما در آغاز این دولت 1625 واحد فناوری داریم که به کسب رتبه دانش‌بنیان رسیدند و بعد می‌گوید سال 92 فقط 11 شرکت بودند که حائز این رتبه بودند. از 11 شرکت در این چند سال به 1625 شرکت رسیدیم و معنی آن این است که در مسیر تحول قرار داریم. همه آمار و ارقام این را می‌گوید و چون دستگاه‌های تبلیغاتی دولت ما چند نوع محاصره دارد که یک محاصره امریکا است. در داخل هم مداوم. یک محاصره، محاصره تبلیغاتی است. واقعیت‌ها را نمی‌گویند. همین آمار را به مردم بگوییم که اول این دولت 11 شرکت بوده و الان 1625 شرکت شده است. به دلایل سیاسی، جناحی همین است که می‌گویم این چیزها را دو قطبی نکنیم. افتخارات کشور را دو قطبی نکنیم. افتخار، افتخار است.
حسن روحانی با تأکید بر اینکه سردار سلیمانی افتخار ماست، جناح راست و چپ نمی‌شناسد، گفت: سردار سلیمانی کسی بود که اصلاً جناحی نبود. اصلاً در این جناح‌بازی‌ها نبود، با همه جناح‌ها و با همه خوب بود و اصلاً تفکرش، تفکر جناحی نبود. اساساً این چیزها جناحی کردن نیست، معنی ندارد که ما افتخارات ملی‌مان را تقسیم کنیم. این برش، برش ناصحیح و نادرست ایجاد کردن است. اگر درختی هم که میوه دارد از وسط نصف کنید و بگویید ما دو جناح هستیم در این صورت هر دو خشک می‌شود.
او اظهار داشت: قواعد بازی وحزب بازی برای محیط خاص و دوران خاصی است، با هم دعوا و انتخابات می‌کنیم و یکی برنده می‌شود از اینجا به بعد، دیگر این قواعد بازی به آن صورت رقابت در جامعه باید تعطیل شود. نه اینکه داخل اتاق هایمان برویم و تا انتخابات بعدی رقابت کنیم، یعنی آیا ما همین طور می‌خواهیم ادامه بدهیم؟ و همچنان تا انتخابات بعدی و بعدی ادامه می‌دهیم.مردم اینها را از ما نمی‌خواهند، مردم پیشرفت کشور را از ما می‌خواهند، مردم زندگی راحت، رفاه، معنویت، آزادی در جامعه و استقلال به معنی واقعی کلمه را می‌خواهند، مردم تعامل با جهان را می‌خواهند. می‌گویند با دنیا تعامل نکنیم یک دیوار دور خودمان بکشیم. اینقدر دیوار دور ما هست دیگر نیاز نیست شما دیوار بکشید. آن آقای پمپئو اینها دائماً مشغول دیوار کشی هستند ما باید دنبال پل باشیم نه دنبال دیوار، با ملت‌های دیگر و با دانشگاه‌های دیگر پل درست کنیم. در همین شرایط می‌بینیم که داریم به‌سمت رشد و توسعه حرکت می‌کنیم؛ امسال و در پایان سال همه ویژگی‌ها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی بدون نفت مثبت و حتی بالای یک خواهد بود؛ البته رقم دقیق آن در ماه‌های اول سال آینده باید مشخص شود.
رئیس جمهوری اعلام کرد: حالا نمی‌خواهم این دولت را با دولت قبلی مقایسه کنم؛ در دولت قبل با وجود اینکه ما در سال 90 ، 100 میلیارد دلار پول نفت داشتیم؛ در سال 1390، 100 میلیارد دلار درآمد نفتی بود؛ با وجود آن شرایط و بالاترین فروش نفت که قیمت نفت در بالاترین سطح خود در آن سال‌ها بود، اشتغال خالص ما در سال در اوایل 92 و آخر 91 کمتر از 10 هزار نفر بود؛ باورتان می‌شود؟ اشتغال خالص یعنی آن کسی که مشغول به کار شده و آن کس که بیکار شده هیچی به هم بدهند؛ اشتغال خالص 9 هزار و خرده‌ای حدود 10 هزار اشتغال؛ در طول این 6 سال، 3 میلیون و 600 هزار اشتغال خالص داریم؛ چون دستگاه تبلیغات نداریم؛ مردم وضع‌شان خیلی بد است، بله مردم وضع‌شان خوب نیست، مردم در فشار هستند، قبول دارم؛ اما بین این 6 سال و 6 سال قبل، بین این 8 سال تا پایان دولت با 8 سال قبل یک مقایسه‌ای بکنیم؛ اشتغال را چه کسی درست کرده؟ مردم، کشاورزان، مهندسان و صنعتگران درست کردند؛ آنهایی که در بخش گردشگری دارند تلاش می‌کنند، درست کردند؛ در بخش خدمات درست کردند؛ مردم درست کردند.