کارت‌های بازرگانی یکبارمصرف منجر به فرار مالیاتی می‌شود


به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا عربی؛ عضو سابق هیئت مدیره سازمان بورس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رتبه‌بندی کردن کارت‎های بازرگانی توسط اتاق بازرگانی چه عواقبی در پی خواهد داشت گفت: این اقدام، مزایا و معایب خاص خودش را دارد، مزیت آن این است که اتاق بازرگانی روش و شیوه منحصر به فرد خود را برای بازرگانان اجرایی می‌کند.
وی ادامه داد: اما از سوی دیگر مستقل بودن و حرفه‌ای بودن دو استاندارد اصلی موسسات رتبه‌بندی محسوب می‌شود در این رویه در نظر گرفته نشده است. بازرگانان به نوعی زیرمجموعه و عضو اتاق بازرگانی محسوب می‌شوند. ذی‌نفع بودن بازرگانان در اتاق بازرگانی باعث می‌شود رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی توسط این نهاد، دو استاندارد مستقل بودن و حرفه‌ای بودن را کاملا نقض کند.
همچنین حسین تاجمیر ریاحی؛ مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور درباره واگذاری صدور مجوز موسسات رتبه‌بندی به اتاق بازرگانی اظهار داشت: در بسیاری از موارد، برای افراد فاقد شرایط که عمدتا بی‌سواد، فاقد تمکن مالی یا فاقد صلاحیت بودند، کارت بازرگانی یکبارمصرف صادر می‌شود که این امر منجر به سوءاستفاده‌های گسترده و فرار مالیاتی شده است.
همچنین محمدجواد هادی؛ مدیر سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی وزارت صمت با‌ اشاره به ضعف‌های سیستم رتبه‌بندی اتاق بازرگانی گفت: سامانه اتاق بازرگانی مجهز به شرایط احراز استعلام‌های لازم نیست چراکه استعلام مواردی همچون تایید گواهی سوءپیشینه، وضعیت نظام وظیفه و مدرک تحصیلی در این سامانه به محض رؤیت و به سطحی‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود که با این شرایط، به صورت منطقی احتمال خطای سهوی یا عمدی وجود خواهد داشت.