تا آخرین ساعت هستم

آفتاب یزد- گروه سیاسی: استعفا. این شایعه‌ای است که اساسا از سال 96 به بعد پیرامون دونفر از بالاترین مقامات دولت به کرات عنوان شد. یکی استعفای شخص رئیس جمهور و دیگری استعفای معاون اول او.
هر بار شایعه‌ای و هر بار تکذیبی ازاین بابت. یک روزخبری از قهر و یک روز تصویری از لبخند در قاب دوربین‌ها. یکبار موضوع استعفا مطرح می‌شد و یکبار موضوع اتحاد و همبستگی تمام ارکان نظام با یکدیگر. یکبار روحانی و جهانگیری در نشستی غایب می‌شدند و دفعه بعد جمع همگی جمع بود.
اما درمورد اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی شایعه استعفا را گاه به دلیل اختلافات درونی دولت برمی‌شمرند و گاه به دلیل اختلافات و مشکلات فرادولتی. شایعه استعفای معاون اول رئیس‌جمهور از همان مردادماه96 همزمان با آغازکار دولت دوازدهم و چیدمان کابینه آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. از ابتدا که موضوع اختلافاتش با واعظی رئیس دفتر روحانی کار را به جایی رساند که در یک گفتگو اعلام کند تاکنون اجازه برکنارى منشى خود را هم نداشته‌است، اما این شایعه همیشه به واسطه رقابت‌ها و اختلافات درونی دولت مطرح نبود. همین چند وقت پیش بعد از حادثه هواپیمای اوکراینی اینبارهم شایعه استعفای یک مقام دولتی عنوان شد که بسیاری می‌گفتند او همان جهانگیری است.
>اشکال مختلف یک خواسته


اما نکته جالب‌تر و عجیب‌تر موضوع شنیدن اینگونه شایعات در مورد شخص رئیس جمهور است. حسن روحانی که برخلاف همه خواب و خیال‌هایی که برای دوره دوم ریاست جمهوری‌اش دیده بود، با بدترین و دشوارترین شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روبه رو شده است. خروج آمریکا از برجام، اعمال تحریم‌ها، حوادث دی ماه 96، آبان 98، هواپیمای اوکراینی و... کاملا با آن چه که در رقابت‌های انتخاباتی‌اش پشت تریبون‌ها وعده داده بود تفاوت دارد. از همین رو عده‌ای در رسانه‌ها بحث استعفای وی را نیز پیش کشیدند.
موضوع استعفای حسن روحانی اما به سه شکل مختلف در رسانه‌ها عنوان می‌شود، نخست به صورت یک پیشنهاد از سوی گروهی از اصلاح‌طلبان. این جریان معتقداست که در کوران حوادث، رئیس جمهور برای مدیریت بحران نیاز به همسویی و همراهی سایر بخش‌ها و نهادهایی دارد. رئیس جمهور چون در چنین شرایطی قادر نخواهد بود کشور را اداره نماید باید قوه مجریه را رها کند، با استعفا هم حسن روحانی می‌تواند به بازسازی پایگاه اجتماعی از دست رفته خود بپردازد و هم تمام بلاها بر سر او آوار نخواهد شد و هم آنکه سنگ اندازی در امور کشور توسط تندروها کاهش می‌یابد. به واسطه همین موارد است که مدتی است چندتن از اصلاح‌طلبان موضوع لزوم استعفای وی را مطرح کردند. گروه دیگری که بر استعفای رئیس جمهور و نیاز به انجام آن تاکید می‌کنند همان مخالفان دوآتشه و اصولگرای او هستند؛ کسانی درصدد القای این موضوع بوده‌اند که فقط رئیس جمهور و دولت را عامل تمامی وضعیت بد اینروزهابدانند و نه کس و نهاد و بخش دیگری، از همین رو روحانی یا باید استعفا بدهد یا استیضاح شود. جالب این که عده‌ای از نامزدهای تندروی این جناح در مجلس یازدهم از هم اکنون شعار‌های خودشان را اینگونه انتخاب کرده اند:«روحانی باید برود»
>شایعه استعفاهای روحانی
اما در این میان بعضا اعلام می‌شود که خود رئیس جمهور نیز نه تنها مایل به استعفاست بلکه حتی دوسه باری هم قصد استعفا کرده اما مانع آن شدند. یکبار در سال 97 بعداز فشارهای اقتصادی این شایعه به صورت جدی انتشار یافت، در ابتدای دی ماه نیز موضوع استعفای روحانی از سوی نصرالله پژمان‌فر نماینده اصولگرای مجلس عنوان شد. او گفته بود که در جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه با کمیسیون تلفیق، نوبخت نمایندگان را به استعفای رئیس جمهوری در صورت تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه تهدید کرده است.
یکبار هم این گونه شایعه‌سازی شد که روحانی به درخواست معاونش یعنی اسحاق جهانگیری قرار است استعفا دهد! شایعه‌ای که ربیعی سخنگوی دولت آن را تکذیب کرد. 21دی‌ماه نیز زمان حادثه هواپیمای اوکراینی در آن ساعاتی که هیچکس به اصل ماجرا پی نبرده بود، خبرگزاری فارس نوشت: « شایعاتی پیرامون استعفای حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در فضای مجازی منتشر می‌شود که پیگیری خبرنگار فارس از یک منبع آگاه در دولت نشان می‌دهد، این خبر از اساس کذب بوده و رئیس جمهور در دفترش حضور یافته و درحال انجام فعالیت‌های خود است.»
همین چندروز پیش هم در شبکه‌های اجتماعی اینگونه بیان شد که رئیس جمهور قصد دارد در آستانه 22 بهمن استعفا دهد!موضوعی که نتیجه‌اش تکذیبیه علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور بود. شایعه‌های متوالی استعفای حسن روحانی اما باعث شد تا روز گذشته درنشست خبری وی با رسانه‌ها درباره این موضوع توضیح بدهد. اگر چه او به قول خودش موضوع استعفا را تکذیب می‌کند اما در کنار این، اظهاراتی نیز بیان می‌کند.
رئیس جمهور گفت: هیچ وقت در ذهنم مسئله استعفا مطرح نبوده است و حالا که مطرح کردید می‌گویم که در ماه‌های اولیه که انتخابات برگزار شد، مسئله‌ای در ذهن من بود و به همین دلیل به خدمت رهبری معظم مطرح کردم. هنوز مراسم تحلیف و تنفیذ انجام نشده بود، گفتم این دولت آمده است و می‌خواهد کار کند، اگر شما به هر دلیلی که فکر می‌کنید دولت و فرد دیگری بهتر می‌تواند خدمت کند، آماده ام که به راحتی کنار بروم؛ ایشان به شدت این را رد کردند و گفتند که دلم می‌خواهد تا روز و ساعت آخر به خدمت خود ادامه دهید. روحانی اظهارداشت: یک‌بار دیگر در سال ۹۷ این موضوع را خدمت رهبر معظم انقلاب مطرح کردم و ایشان گفتند من حتی اجازه نمی‌دهم دولت یک ساعت زودتر – بحث ماه و هفته نیست- مسئولیت خود را ترک کند. رئیس جمهوری تاکید کرد: نظر من نیز همان است، اگر شرایط بهتر می‌خواهیم باید از نظام حمایت کنیم و اگر نقدی داریم آن را دلسوزانه مطرح کنیم چون ممکن است جایی نیاز به اصلاح باشد؛ این شایعه (استعفا) را قویا تکذیب می‌کنم. دولت پای مسئولیت و عهد خود تا ساعت آخر خواهد ماند.
اگرچه رئیس جمهور موضوع استعفایش را همان گونه که انتظار میرفت تکذیب کرده است اما اشاره به ملاقات‌هایی دراین رابطه و بیان آمادگی درراستای کناره گیری، این مسئله رابیان می‌کند که اساسا موضوع کناره گیری وی عملی نخواهد بود؛ چه رئیس جمهور بخواهد چه نخواهد. چه اصلاح طلبان از وی درخواست این موضوع را داشته باشند چه نداشته باشند. چه رقبای اصولگرا برای تخریب بیشتر او شعارشان را بر «روحانی باید برود»بگذارند چه نگذارند، روحانی ماموریت دارد که تا پایان ادامه دهد.