کوتاهی تعاون روستایی در حل مشکل خیارکاران کرمانی

آفتاب یزد: در حالیکه سازمان تعاون روستایی مدعی خرید به موقع و به صرفه محصولات کشاورزان است، اخیرا افزایش هزینه‌های تولید و قیمت پایین خیارسبز در جنوب استان کرمان باعث شد تا خیارکاران این منطقه، محصول خود را به خیابان بریزند.
سازمان تعاون روستایی آمارهای پرطمطراقی از رسیدگی به وضعیت کشاورزان و خرید محصولات آنها ارائه می‌کند اما در عمل و به واقع آنچه مشاهده می‌شود نارضایتی محصول کاران است که در تازه ترین مورد کشاورزان کرمانی به نشانه خرید پائین محصول و جولان دلالان دست به اعتراض زدند.
افزایش سطح زیر کشت و هزینه‌های تولید، نبود بازار مناسب و در نهایت پایین بودن قیمت خیارسبز در جنوب کرمان باعث ورود خسارت به کشاورزان این منطقه شده است به گونه‌ای که برخی از کشاورزان حتی از برداشت محصول خود دست کشیده‌اند و برخی از آنها در شهرستان رودبار جنوب وقتی با نرخ پایین این محصول مواجه شدند تولیدات خود را به خیابان ریختند تا با این کار، اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.
> مشکل خیارکاران جنوب کرمان چیست؟


به گزارش ایرنا، صادرکننده نمونه کشور در این خصوص گفته: مشکل خیارسبز هفت شهرستان جنوبی استان کرمان، نبود بازار مناسب است.
جهانبخش بهزادنژاد اظهار داشت: قیمت هر کیلو خیارسبز زمینی ۵۰۰ تومان و خیار گلخانه‌ای یکهزار تومان است که با توجه به هزینه‌های بالای کشت، این مبلغ توجیه اقتصادی نداشته و ضرر ۱۰۰ درصدی کشاورزان را به همراه داشته است.
وی تصریح کرد: تولید زیاد محصول خیار سبز و در نتیجه نبود توازن بین بازار تولید و مصرف یکی از علت‌های اصلی پایین بودن قیمت خیار سبز جنوب کرمان است.
این صادرکننده با بیان اینکه در سال‌های قبل بیشتر خیار کشور در منطقه جنوب کرمان تولید می‌شد، بیان داشت: امروز کشت خیار در سراسر کشور انجام می‌شود و این موضوع باعث افزایش تولید این محصول شده است.
وی اظهار داشت: یکی از عمده‌ترین بازارهای صادراتی محصول خیار، کشور عراق بوده ولی با ممنوع شدن صادرات به این کشور میزان تولید با نیاز داخلی نامتوازن شده است.
بهزادنژاد نبود بسته‌بندی مناسب صادراتی را از جمله مشکلات حوزه کشاورزی جنوب کرمان برشمرد و گفت: اگر بسته‌بندی، صادراتی باشد دست صادرکنندگان برای صادرات باز شده و در نهایت شاهد کاهش مشکلات بخش کشاورزی خواهیم بود.
صادر کننده نمونه در سال ۹۸ گفت: مهمترین معضل بخش کشاورزی نبود برنامه‌ریزی صحیح در انتخاب محصول و نوع رقم محصول برای کاشت و بازار هدف است و تا زمانی که بازار هدف مشخص نباشد هیچ برنامه‌ریزی هدفمندی در سیستم کشت کشاورزی وجود ندارد.
بهزاد نژاد افزود: یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی نبود حمل و نقل و ترانزیت مناسب بوده که زنجیره صادرات را دچار مشکل می‌کند.
>ورود دیرهنگام!
نکته بسیار جالب اینجاست که تعاون روستایی بی خبر از همه جا تنها با دستور معاون استاندار کرمان، مجبور به مداخله می‌شود.
محمود قانعی گفت: خیارکاران این شهرستان به دلیل کاهش نرخ قیمت خیار سبز، در فرمانداری برای رفع مشکل حضور یافتند که پس از شنیدن صحبت‌های کشاورزان، ۲۰ نفر به عنوان نماینده کشاورزان انتخاب شدند.
بعد از اینکه نارضایتی کشاورزان بوجود آمد نشست شورای تامین شهرستان رودبارجنوب به دلیل اعتراض کشاورزان به کاهش نرخ خیارسبز تشکیل شد در این نشست ۲۰ نماینده کشاورزان حضور داشتند و پس از بررسی موضوع و رایزنی انجام شده در نهایت با دستور معاون استاندار مقرر شد که سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان برای خرید خیار با نرخ توافقی ورود کند.
فرماندار رودبار جنوب گفته هم اکنون قیمت هر کیلو خیار سبز محلی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان است.
با این حال ورود سازمان تعاون روستایی که باید پیش از وقوع چنین مشکلات تاسف آوری در صحنه حاضر می‌بود بسیار با تاخیر انجام گرفت و بسیاری از کشاورزان هم معتقدند سیاستگذاری‌های اشتباه این سازمان عامل اصلی وقوع این مشکلات نه فقط در کرمان بلکه در بیشتر بخش‌های مرتبط با امور محصولی کشاورزان است.
ممنوع شدن واردات خیارسبز توسط کشور عراق یکی از مشکلات این کشاورزان بود اما به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی زیادی در زمینه جلوگیری از کشت خیارسبز انجام نشد البته فرماندار رودبار جنوب گفته اطلاع رسانی‌ها به موقع انجام شده ولی کشاورزان به این اطلاع رسانی‌ها توجه نکردند و امروز با این مشکل مواجه شدند.
این در حالی است که سازمان تعاون روستایی باید در خصوص خرید محصول از کشاورزان فعال باشد و مشکل صرفا بحث صادرات خیار به عراق نیست.
>اصلا توجیه دارد؟
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از پیش‌بینی تولید ۴۵۰ هزار تن خیار سبز در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و گفت: این میزان محصول خیار سبز از سطح ۱۲هزار هکتار برداشت می‌شود.
فرامرز رستگاری افزود: برداشت خیار در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان از اول آذر آغاز و تا پایان فروردین‌ماه ادامه دارد.
وی هزینه تولید هر کیلو خیار سبز گلخانه‌ای را یکهزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: کشاورز باید هر کیلو خیار سبز خود را به قیمت یکهزار و ۸۰۰ تومان به فروش برساند تا توجیه اقتصادی داشته باشد.
رستگاری افزود: هزینه تولید هر کیلو خیار سبز تونلی ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان بوده لذا این محصول برای داشتن توجیه اقتصادی باید یکهزار و ۲۰۰تومان به فروش برسد.
بر این مبنا مشخص نیست که آیا تعاون روستایی توجهی به منافع کشاورزان در فروش محصول خود دارد یا خیر.
>بازاری که قولش را دادند کو؟
از سوی دیگر سازمان تعاون روستایی بارها اعلام کرده که در زمینه توانمند‌سازی کشاورزان و پیدا کردن بازار برای محصولات آنها فعال است اما به نظر می‌رسد در واقع نبود بازار مشکل اصلی خیار کاران است.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی چندی قبل به ایرنا گفته بود: دولت از طریق دیپلماسی اقتصادی می‌تواند بازارهای جدیدی را برای محصولات تولیدی داخل کشور ایجاد کند تا کشاورزان با مشکل افت قیمت محصولات مواجه نشوند.
یحیی کمالی پور اظهار داشت: افت قیمت محصولات کشاورزی باعث نارضایتی کشاورزان هفت شهرستان جنوبی استان شده لذا از تمامی اهرم‌های قانونی برای رفع این مشکل استفاده می‌کنم.
وی با بیان اینکه ۶ ماه پیش در مجلس شورای اسلامی برای برنامه‌ریزی بازار فروش محصولات کشاورزی منطقه جنوب کرمان به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت تذکر دادم، گفت: متاسفانه امروز شاهد کاهش قیمت و نارضایتی کشاورزان هستیم که این مساله نتیجه توجه نکردن برخی مدیران به این بخش است.