دو بار درخواست استعفا داشتم

آرمان ملي: نشست خبري رئيس‌جمهور روز گذشته در شرايطي برگزار شد که طي ماه‌هاي اخير، اتفاقاتي پر از ابهام رقم خورده و کشور در آستانه يک انتخابات مهم و تأثيرگذار قرار دارد. حجت‌الاسلام حسن روحاني در ابتداي نشست خبري خود با رسانه‌هاي داخلي و خارجي با تبريک ايام ميلاد دختر پيامبر اسلام و قدرداني از حضور مردم در مراسم راهپيمايي 22 بهمن گفت: سالي که گذشت، مثل سال قبل سال پرماجرايي براي ايران بود. از آغاز سال با سيل در 25 استان کشور مواجه بوديم که حادثه‌اي بي‌سابقه در تاريخ ايران بود و بعد هم حوادث طبيعي غيرمترقبه ديگري رخ داد. شهادت سردار سليماني که براي همه مردم ما يک واقعه بسيار سخت بود و در عين‌حال حضور باشکوه مردم در مراسم تشييع ايشان نشان داد که مسيري که انتخاب کردند ادامه خواهند داد. همچنين حادثه هواپيماي اوکرايني که موجب تاثر همه مردم شد و حادثه‌ کرمان که برخي از هموطنان جان خود را از دست دادند. روحاني با بيان اينکه اين تحريم‌ها ثمري براي دشمنان ما نخواهد داشت، اظهارکرد: آنان مي‌خواهند با فشار حداکثري به ما شرايطي را ايجاد کنند که دولت با ضعف به ميز مذاکره برود اما اين نشدني است. ما هيچ‌گاه با ضعف پاي ميز مذاکره نمي‌رويم. وي با بيان اينکه «وقتي آمارها را با سال‌هاي قبل از اين دولت مقايسه مي‌کنيم، مي‌بينيم به‌رغم تحريم و فشار داريم اقتصاد بدون نفت را براي اولين‌بار در تاريخ جمهوري اسلامي تجربه مي‌کنيم و ديديم که کشور بدون نفت قابل اداره است»، افزود: ضمن تشکر از همه مردم اعلام مي‌کنم که ما سال آينده هم همين روند را با قدرت ادامه مي‌دهيم و بالاخره اين دشمن خواهد بود که پاي ميز مذاکره باز مي‌گردد. اهم اظهارات رئيس‌جمهور در نشست خبري را در ادامه مي‌خوانيد:
طرح صلح هرمز به همه کشورهاي عضو سازمان ملل و دبير کل ارسال شد. به طور رسمي براي همه سران کشورهاي منطقه ارسال کردم. برخي کشورهاي منطقه به خوبي استقبال کردند و برخي پاسخ صريحي ندادند. ما همگان معتقد هستيم که کشورهاي منطقه بايد به صلح در منطقه استقرار ببخشند و همه کشورهاي منطقه بايد از صلح در منطقه برخوردار باشند. اگر بخواهيم برخي کشورها از صلح برخوردار باشند و برخي نه، به صلح پايدار نخواهيم رسيد.
براي ما فرقي نمي‌کند چه حزبي در آمريکا حاکم باشد. منافع ملي براي ما مهم است. يک گروه در آمريکا معتقد است با فشار مي‌تواند ايران را مجبور کند که آنچه مي‌خواهيم انجام دهند و گروهي هم مي‌گويند بايد مذاکره شود در دولت قبلي آمريکا اين توافق انجام شد که سخت هم بود، اما در زمان اجراي آن گروه دوم بر سر کار آمد و راهکار خود را تحميل کردن مواردي به ايران اعلام کرد نه اينکه بخواهد با ايران توافق کند.
در گزارشي که وزارت کشور به من داد، اعلام کرد هفتاد حوزه رقابتي نيست. من امروز ظهر پرسيدم آخرين گزارشي که دادند فقط 44 حوزه رقابتي نيست. اين براي من خيلي خوشحال‌کننده بود. آنجاهايي که وزارت کشور اعلام مي‌کند که حوزه رقابتي نيست باز هم مردم بايد حضور پيدا کنند. ممکن است از حزب آنان نباشد اما همه ما هموطن هستيم آدم فردي را انتخاب مي‌کند که اصلح‌تر است و براي کشور بيش‌تر مفيد باشد. دولت درانتخابات هيچ دخالتي ندارد، ما هيچ ليستي نداريم، روحاني هم هيچ ليستي ندارد. اميدوارم ما با مجلسي بسيار خوب و با روحيه جديد روبه‌رو باشيم.


هيچ وقت به دنبال استعفا نبودم، ولي در همان روزهاي اول دولت در حالي که هنوز مراسم تحليف انجام نشده بود و مسائل اقتصادي آن روز مطرح بود خدمت رهبري گفتم که اگر کسي يا دولت بهتري وجود دارد که مي‌تواند خدمت کند من حاضرم کنار بروم، اما ايشان شديداً رد کردند و گفتند دوست دارم تا آخرين روز خدمت کنيد. در سال 97 هم باز به دليل مسائلي که در دولت پيش آمد همين موضوع را با ايشان مطرح کردم و ايشان اين بار گفتند که من حتي يک ساعت زودتر هم اجازه نمي‌دهم که کار دولت خاتمه يابد. من اين شايعه را شديداً تکذيب مي‌کنم، دولت تا آخرين روز پاي کار خود مي‌ماند.
من هيچ موقع انتخابات را زير سوال نبردم و نمي‌برم. انتخابات رکن رکين است و همه ارکان کشور به صورت مستقيم يا غيرمستقيم با انتخابات روي کار آمده‌اند. همه حرف من از روز اول اين بوده که نگذاريم انتخابات تبديل به انتصابات شود. اگر انتخابات نيست، پس چرا من اينهمه دعوت مي‌کنم که مردم شرکت کنند اگر انتصابات است پس چرا من اينهمه اصرار مي‌کنم که نهادهاي نظارتي سختگيري را کم کنند تا مشارکت بيشتر شود. اصلا انتصابات نيست و حتما ما امروز انتخابات داريم...
ادامه در صفحه 11