گمنامان مدعی ‌كرسی سبز!

آرمان ملي- مطهره شفيعي: فضاي کشور انتخاباتي نيست و اين جمله يک ادعا نيست بلکه بايد آن را باور کرد چون ديگر نه خبري از ذوق و شوق جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا براي ارائه ليست‌هاي مورد توجه مردم است و نه اينکه رقابت جدي و رجزخواني به وسعت انتخابات‌هاي قبلي ميان دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد. حاصل اين شرايط شکل‌گيري آرام جريان سومي است که نمي‌توان نام آن را اعتدال گذاشت بلکه اين جريان نه خود را اصلاح‌طلب و نه اصولگرا مي‌داند و به‌طور کلي به‌رغم ادعاي سياسي بودن اما سوگيري سياسي مشخصي در آن مشاهده نمي‌شود. اين جناح به آرامي درآستانه انتخابات مجلس در حال شکل‌گيري است و نشاني از اعضاي اين جناح جديد در ليست‌هاي انتخاباتي قابل مشاهد است.
همت با چهره‌هاي ناشناس
ليست همت سرشناس‌ترين ليست گمنامان سياسي يا جناح سوم است. ديروز مرتضي فغاني، جانشين دبيرکل حزب همت توضيح داد: «اين حزب به عنوان يک جريان مستقل سياسي با شعار همدلان تحول‌خواه، مطالبه‌گران شفافيت و مسئولان پاسخگو، وارد عرصه يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي شد و تعداد 26 نفر را براي تهران و تعداد ديگري را براي ساير شهرها معرفي کرده است.» زماني که نام کانديداهاي ليست همت در جست‌وجوگر گوگل وارد مي‌شود نشاني از تجارت سياسي يا عملکردهاي مشخص سياسي آنها وجود ندارد. نکته قابل تامل آنجاست که هيچ اظهارنظر سياسي هم از اعضاي اين ليست منتشر نشده که بتوان پي به هويت آنها برد.
نيمي اصولگرا؛ نيمي ناشناس


از ليست همت که عبور شود ليست‌هاي ديگر مشاهده مي‌شود مانند ليست نهايي جبهه مردمي در تهران بزرگ که با نام همت بلند ايران مقتدر‌ منتشر شد. ليست مورد اشاره نشانه شناسايي بيشتري نسبت به ليست همت دارد به عنوان محمدباقر قاليباف در سرليست قرار گرفته و افرادي مانند سيدمصطفي ميرسليم، سيدرضا تقوي، محسن پيرهادي، زهره الهيان و فاطمه رهبر در آن حضور دارند که نشان از اصولگرا بودن اين ليست دارد اما تمام اعضاي اين ليست قابل شناسايي نيستند و افراد گمنامي درآن حضور دارند که مشي سياسي آنها اگر چه اصولگراست اما طيف‌بندي آنها ناشناس است و نمي‌توان اذعان داشت که اين کانديداهاي ناشناس از چه جرياني هستند.
نشان علني از غيراعتماد بودن
ليست انتخاباتي عدالتخواهان هم داراي ابهامات زيادي است. اگر چه در توضيح اين ليست بر اصولگرا بودنش تاکيد شده است و شاخص‌ترين فرد ليست محمدصادق شهبازي دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجويي است اما هيات فعلي اين جريان مشخص نيست چرا که جريان‌هاي عدالت‌خواه در مواقع مقتضي و بنا بر شرايط به راحتي تغيير موضع مي‌دهند يا سعي مي‌کنند تعلق سياسي آنها عيان نشود تا در مواقع لازم بتوانند به انکار يا تغيير بپردازند. جبهه جهادگران ايران اسلامي شرايط قابل تاملي دارد. اکثر اعضاي اين ليست درگذشته به احمدي‌نژاد ارادت داشتند مانند سيدمحمد حسيني که وزير ارشاد دولت احمدي‌نژاد بود درسرليست قرار دارد. اعتماد به مواضع سياسي اين ليست زماني به بي‌اعتمادي نزديک مي‌شود که شناسنامه سياسي برخي کانديداهاي موجود در آن ليست با تغيير مواضع ناگهاني همراه مي‌شود که بارزترين آن الهه راستگو است که در انتخابات چهارمين دوره شوراي شهر تهران در ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار داشت و توانست به چهارمين دوره شوراي شهر تهران راه يابد اما در دوره چهارم در جريان راي او به نفع انتخاب قاليباف به شهرداري تهران موضع سياسي جناحي خود را تغيير داده و به اصولگرايان متمايل شده بود. در انتخابات دوره پنجم شوراي تهران (1396) در ليست اصولگرايان قرار گرفت و به شورا راه نيافت. 25 بهمن البته باشگاه خبرنگاران خبر از انصراف تداوم مسير انتخابات از سوي الهه راستگو داد اما اين کناره‌گيري نشانگر تداوم رويکرد نامشخص ليست نيست. ليست ديگري هم به نام ائتلاف مردم موسوم به مديران دولت احمدي‌نژاد منتشر شد است.
صف انصراف اصولگرايي شلوغ است
محمدحسن قديري ابيانه از نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات مجلس با حضور در فرمانداري تهران از کانديداتوري انصراف داد. متن اطلاعيه قديري ابيانه به شرح زير است: با حضور در فرمانداري تهران، از نامزدي انتخابات مجلس شوراي اسلامي انصراف دادم. لازم مي‌دانم نکاتي را در اين باره با مردم عزيزمان در ميان بگذارم: 1. اگرچه نيروهاي انقلاب نتوانستند به ليست مشترکي در تهران دست يابند اما ان‌شاءا... مردم ولايي ايران بدون توجه به آن با حضور پرشور خود، دشمنان خارجي و داخلي اين انقلاب را يک بار ديگر نااميد خواهند کرد. 2. خوشبختانه با وجود حاشيه‌ها، همچنان در تهران بيش از 30 نامزد شايسته نمايندگي مردم انقلابي پايتخت‌ ام‌القراي اسلام، از ميان فهرست‌هاي جبهه پايداري و شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب و ساير فهرست‌هاي نخبگاني و انقلابي قابل استخراج است و در بسياري ديگر از شهرها هم نامزدهاي شايسته در دسترس مردمند. 3. با توجه به آرايش انتخاباتي اين روزها، در تهران راي دادن به نامزدهاي مستقل خارج از فهرست‌هاي اصلي را به مصلحت نمي‌دانم و دليل انصراف اين حقير نيز همين بود. 4. وضعيت احزاب ما مناسب و متناسب با آرمان‌ها و نياز کشور نيست. پيشبرد گام دوم انقلاب نيازمند عزمي جدي براي تشکيل گروه‌هاي سياسي مردمي و انقلابي و برنامه محور است. همچنين جليل بشارتي، هم که نامزد يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر و از نامزدهاي شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب بود و نامش در ليست نهايي اين شورا اعلام نشد با حضور در فرمانداري تهران از شرکت در انتخابات انصراف داد.