«تورم انتظاری» به معیارهای تعیین دستمزد اضافه شد

اظهارات مسئولان وزارت کار نشان می دهد که نرخ تورم انتظاری سال آینده به عنوان یکی از مولفه های تعیین دستمزد کارگران مورد توجه قرار خواهد گرفت.از این رو با توجه به روند نزولی نرخ تورم در ماه های اخیر، احتمال چانه زنی دولت برای رشد حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، به میزانی کمتر از نرخ تورم امسال وجود دارد. 
به گزارش تسنیم، شاه کرمی، معاون روابط کار وزارت کار، در خصوص دستمزد 99 کارگران، در نشستی خبری اظهار کرد: دستمزد کارگران در کمیته دستمزد وزارت کار در حال بررسی است. در این زمینه و بر اساس ماده 41 قانون کار، قرار است هزینه معیشت کارگران در کمیته مزد، اوایل هفته آینده و متناسب با اطلاعات مرکز آمار (نرخ تورم) تعیین شود. پس از آن نیز در ابتدای اسفند، بحث عدد و رقم مزد به صورت نهایی مشخص خواهد شد.
این در حالی است که چند روز قبل، دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران هزینه تامین معیشت کارگران (با احتساب یک خانوار چهار نفری) را در شرایط فعلی شش میلیون تومان بیان کرده بود.در این زمینه، اظهارات مسئولان وزارت کار در خصوص دستمزد سال آینده کارگران نشان می دهد که علاوه بر دو مبنای هزینه معیشت و تورم، عوامل دیگری نیز بر این موضوع اثرگذار خواهند بود. به طوری که معاون روابط کار وزارت کار بیان کرد: به نظر می رسد بحث دستمزد کارگر و کارفرما با هدف حفظ مشاغل موجود و پایداری مشاغل باشد.
وزیر کار نیز دیروز در حاشیه نشست با اعضای اتاق بازرگانی، موضع مشخص تری گرفت و «نرخ تورم انتظاری سال آینده» را به عنوان یکی از عوامل موثر در تعیین حداقل مزد سال آینده علاوه بر مؤلفه حداقل هزینه معیشت خانوارکارگران مطرح کرد. به گزارش خراسان، این در حالی است که نرخ تورم در ماه های اخیر روندی نزولی یافته است. به طوری که از بیشینه خود در شهریور امسال به میزان 42.7 درصد، به 38.6 درصد در دی ماه کاهش پیدا کرده است بنابراین به نظر می رسد احتمالاً موضع مسئولان وزارت کار در جلسات تعیین سه جانبه حداقل دستمزد 99 رشد به میزان کمتر از نرخ تورم امسال باشد.