نمایش تیم‌های پرافتخار



حامد جیرودی
خبرنگار


هفته دوم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا 2020 از امروز با برگزاری دیدارهایی در شرق و غرب قاره آغاز می‌شود. در بازی‌های گروه B پاختاکور از ساعت 14:30 در ورزشگاه مرکزی تاشکند، میزبان شهرخودرو است. این دیدار با قضاوت هویکان کانام کریشان، داور سریلانکایی برگزار خواهد شد. نماینده ازبکستان که پانزدهمین دوره حضور در لیگ قهرمانان را تجربه می‌کند، هفته نخست را با پیروزی 2-1 برابر الاهلی امارات پشت سر گذاشت. پاختاکور در تعداد دفعات حضورش در لیگ قهرمانان آسیا، 2 دوره (۲۰۰۳ و ۲۰۰۴) تا مرحله نیمه‌نهایی پیش رفته است. پاختاکور در سال 1956 تأسیس شده و همواره یکی از اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی سوپرلیگ ازبکستان به حساب می‌آید. گفتنی است لیگ فصل جدید ازبکستان هنوز آغاز نشده اما پاختاکور که فصل گذشته قهرمان کشورش شد، مجموعاً 11 قهرمانی لیگ و 11 قهرمانی در جام حذفی را در کارنامه‌اش دارد. هدایت تیم ازبک برعهده «شوتا آرولادزه» مربی 46 ساله گرجستانی است. «پنبه‌سازان» لقب اصلی پاختاکور است که در لوگوی این باشگاه هم مشهود است اما برای این تیم از دو لقب «تیم مردمی» و «شیرها» نیز استفاده می‌شود. حریف امروز شهرخودرو در ترکیب خود از 5 بازیکن ملی پوش بهره می‌برد و 2 مهاجم خارجی هم دارد؛ دراگان سران مهاجم صربستانی که فصل گذشته 23 گل در لیگ برای پاختاکور زد و ارن دردیوک مهاجم ترکیه‌ای الاصل و تازه وارد این تیم که 60 بازی برای تیم ملی سوئیس انجام داده و سابقه بازی در تیم‌های بازل، بایرلورکوزن و گالاتاسرای را در کارنامه خود دارد. با این اوصاف می‌توان مدعی شد شهرخودرو که نخستین حضورش در آسیا را تجربه می‌کند، در یکی از سخت‌ترین گروه‌ها قرار گرفته است. شاگردان مجتبی سرآسیایی که در اولین مسابقه خود با 2 گل مغلوب الهلال عربستان (قهرمان دوره قبل مسابقات) شدند، امروز باید برابر قهرمان فصل گذشته ازبکستان قرار بگیرند که در خانه بازی می‌کند و از حمایت هوادارانش هم برخوردار است. با این حال، مشهدی‌ها نشان داده‌اند که می‌توانند در بازی‌های خاص هم به موفقیت برسند و امیدوارند در حضور بازیکنانی همچون سیدمهدی رحمتی، امین قاسمی نژاد، محمدرضا خلعتبری و میروسلاو اسلاوف مهاجم اوکراینی‌شان از این مسابقه دست خالی برنگردند. در دیگر دیدار این گروه، الاهلی امارات از ساعت 17 میزبان الهلال عربستان است.
استقلال با یک لشکر مصدوم مقابل تیم بحران‌زده
در بازی‌های گروه A، الاهلی عربستان از ساعت 19 در زمین ثالث (جابر الاحمد شهر کویت کشور کویت) میزبان استقلال است. قضاوت این مسابقه را کو هیون جین داور اهل کره جنوبی برعهده خواهد داشت. دو تیم در شرایطی مشابه برابر هم قرار می‌گیرند؛ الاهلی هفته گذشته در خانه الوحده امارات به تساوی 1-1 رسید و استقلال هم در خانه الشرطه عراق همین نتیجه را به دست آورد. گرچه لازم به یادآوری است که هر 4 تیم گروه در بازی نخست، شرایط یکسانی به لحاظ نتیجه‌گیری داشته‌اند. الاهلی تیم پرافتخاری در عربستان محسوب می‌شود و جام‌های مختلفی، ویترین افتخارات این تیم را تشکیل می‌دهد. این تیم 3 قهرمانی لیگ برتر عربستان، 13 قهرمانی جام حذفی، 6 قهرمانی جام ولیعهد، یک قهرمانی سوپرجام، یک قهرمانی جام باشگاه‌های عرب را در کارنامه خود دارد. سفید و سبزپوشان الاهلی که لقب «امپراطور» را یدک می‌کشند، 11 دوره در لیگ قهرمانان آسیا حاضر بوده‌اند که سال  ۲۰۱۲ نایب قهرمان شدند. در ضمن در سال 1986 که مسابقات با عنوان جام باشگاه‌های آسیا برگزار می‌شد هم نایب قهرمانی را از آن خود کردند. در آستانه بازی الاهلی مقابل استقلال، اتفاق مهمی برای تیم سعودی افتاد که البته می‌تواند به سود نماینده ایران باشد. دیروز نشریه «عکاظ» عربستان خبر داد که باشگاه الاهلی به همکاری خود با کریستین گروس، سرمربی سوئیسی خود پایان داده و او به همراه تیم به کویت نرفته است. طبق اعلام این نشریه، قرار است «مازن بهکلی» مربی عربستانی و دستیار گروس نفر اول نیمکت الاهلی در دیدار با استقلال باشد. الاهلی پس از تساوی با الوحده امارات، در هفته هجدهم لیگ برتر عربستان 2-0 به الوحده این کشور باخت تا پنجمین شکست خود را تجربه کند و با 33 امتیاز در رده سوم قرار بگیرد. اتفاقی که باعث شد فاصله این تیم با الهلال صدرنشین به 8 امتیاز برسد و برای همین مسئولان الاهلی تصمیم گرفتند با این مربی که جانشین برانکو ایوانکوویچ شده بود، قطع همکاری کنند. بنابر گزارش‌ها، بند فسخ قرارداد این مربی 6 میلیون ریال سعودی (حدود 24 میلیارد تومان) است که الاهلی باید به گروس بپردازد. با این حال، الاهلی یک تیم پرستاره است که 3 بازیکن ملی‌پوش دارد و از لوکاس لیما برزیلی در خط دفاع، الویس ساریچ بوسنیایی، مارکو مارین آلمانی و جوزف دسوزا برزیلی در خط‌ هافبک بهره می‌برد. این تیم 3 مهاجم خارجی هم دارد که محمد یوسف بلحاجی الجزایری، دیجانینی تاوارس اهل کیپ ورد و عمر السوما سوریه‌ای هستند. عمر السوما بازیکن نام آشنایی برای فوتبالدوستان ایرانی است چرا که بارها مقابل تیم‌های کشورمان قرار گرفته و موفق به گلزنی هم شده است.
اما در سوی مقابل، استقلال در شرایطی به میدان می‌رود که یک لشکر مصدوم دارد؛ از شیخ دیاباته و مهدی قائدی گرفته تا عارف غلامی و سیاوش یزدانی. با این حال فوتبالدوستان ایرانی چشم امیدشان به پتانسیل بازیکنانی چون ارسلان مطهری است و اینکه با تعصب و تلاش مضاعف، فعل خواستن را مقابل حریف سعودی صرف کنند. در استقلال وضعیت روی نیمکت هم خیلی بسامان نیست. سعید رمضانی، سرپرست تیم به دلیل نارضایتی از شرایط همراه با آبی‌پوشان به کویت نرفت و امروز امیر سلطانی معاون باشگاه استقلال به عنوان سرپرست موقت، روی نیمکت می‌نشیند. در این میان فرهاد مجیدی هم از شرایط مدیریت باشگاه گلایه دارد با این حال امیدواریم استقلال بتواند از حریف سعودی خود امتیاز بگیرد و دست خالی راهی تهران نشود. نکته حائز اهمیت اینکه استقلال همچنان با مجیدی بدون باخت است و از سویی سابقه پیروزی بر الاهلی را هم دارد. دو تیم در فصل 2010 لیگ قهرمانان آسیا به مصاف هم رفتند که بازی رفت در جده 2-1 به سود استقلال شد و هر 2 گل آبی‌پوشان را هم مجیدی به ثمر رساند. استقلال در بازی برگشت هم در آزادی 2-1 برنده شد که گلزنان استقلال در آن مسابقه سیدمهدی سیدصالحی و امیرحسین صادقی بودند. گفتنی است در دیگر بازی این گروه، الشرطه عراق از ساعت 17:30 میزبان الوحده امارات است.