مردم اشتباه نمی‌کنند

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری در نشست خبری روز گذشته خود، بار دیگر چهره یک سیاستمدار واقعگرا را از خود به نمایش گذاشت، سیاستمداری که واقعیات زمین سیاست و اجرا را می‌بیند و براساس مقدورات، تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند. مشخصاً وقتی حسن روحانی از شرایط سه گانه انتخاباتی گفت، این واقعگرایی نمایان‌تر شد. او گفت برای انتخابات سه شرط می‌توان متصور بود؛ انتخاب مطلوب، انتخاب محدود و انتخاب نکردن. براین اساس او توصیه کرد حال که شرایط انتخاب مطلوب وجود ندارد، بهترین راه انتخاب محدود است، نه اینکه اساساً انتخاب کنار گذاشته شود. به همین سیاق اگر بخواهیم نشست خبری روز گذشته رئیس جمهوری را توصیف کنیم، می‌توانیم آن را نشستی برای تشریح شرایطی بدانیم که دولت در آن قرار دارد؛ شرایط فشار حداکثری امریکا از یک سو و تلاطم‌های سیاست داخلی از سوی دیگر، باوجود این، روحانی نشان داد دولت دوازدهم تلاش کرده است بهترین تصمیمات را اتخاذ کند، تصمیماتی که زمینه‌ساز کاهش نوسان‌های اقتصادی در ماه‌های اخیر شده است. نشست خبری روز گذشته روحانی یک تفاوت عمده هم داشت؛ اینکه او زمان کمتری را به صحبت‌های آغازین خود اختصاص داد و این بار ترجیح داد به سؤالات تعداد بیشتری از خبرنگاران پاسخ بگوید. او درباره ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی، به تفصیل توضیح داد که خود او و دولت چطور و چه زمانی از واقعیت حادثه مطلع شدند، یا درباره انتخابات، نه تنها همگان را به شرکت در انتخابات توصیه کرد، بلکه گفت وقتی او پشت تریبون از هیأت‌های نظارت انتقاد می‌کند، به این معنی است که رایزنی‌های پشت صحنه او جواب نداده است و چه بسا این پشت تریبون گفتن‌ها نتیجه بخش هم بوده است، از جمله این نتیجه که تعداد حوزه‌های انتخابیه غیررقابتی، براساس آمار وزارت کشور به 44 حوزه کاهش یافته است. روحانی در دفاع از انتخاب‌های مردم هم تأکید کرد که مردم اشتباه نمی‌کنند. مشروح این نشست خبری را در ادامه می‌خوانید.

دولت هیچ لیست انتخاباتی ندارد
قرار داشتن در آستانه انتخابات و انتقادات دولت در روزهای گذشته نسبت به بخش نظارتی انتخابات در موضوع رد صلاحیت‌ها سبب شد که موضع دولت نسبت به انتخابات و تأیید صلاحیت‌ها یکی از مکررترین موضوعات مورد پرسش باشد.روحانی در پاسخ به سؤال خبرگزاری تسنیم و پرسش او درباره آنچه در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان فهرست یاران روحانی تبلیغ می‌شود، تأکید کرد: دولت در انتخابات هیچ دخالتی ندارد. هیچ لیستی به نام دولت در انتخابات نداریم. روحانی هم هیچ لیستی ندارد مردم آزاد هستند، امیدوارم به بهترین شکل مردم در انتخابات شرکت کنند.


رئیس جمهوری با ابراز خرسندی نسبت به به وجود آمدن شور و نشاط نسبی برای انتخابات در کشور افزود:  حتماً یک انتخابات پرشور و حداکثری به نفع همه ماست و به طور حتم امریکایی‌ها از حضور حداکثری مردم خوشحال نمی‌شوند و حتماً از انتخاباتی که با حضور حداقلی باشد، خوشحال می‌شوند و به نفع کشور ما هم نخواهد بود.
روحانی با بیان اینکه نگران بودم نکند شرایط به گونه‌ای باشد که یک رقابت خوبی صورت نگیرد و وقتی رقابت نیست، انتخابات ممکن است سالم و درست باشد اما حضور کم می‌شود، حضور مردم با رقابت بیشتر می‌شود، گفت: گزارشی که وزارت کشور قبلاً به من داده بود و در دولت مطرح کرد این بود که 70 حوزه غیررقابتی است و این من را نگران کرد و همه تلاش من این بود که یک کاری کنیم که این رقابت بیشتر شود و حتی‌الامکان آنهایی که می‌شود طبق قانون تأیید شوند، تأیید شوند و به صحنه بیایند و رقابت پرشور شود. براساس آخرین گزارشی که امروز به من دادند فقط 44 حوزه رقابتی نیست و بقیه حوزه‌ها رقابتی است. اینکه انتخابات در اکثر حوزه‌ها رقابتی است و مردم حضور پیدا می‌کنند برای من خوشحال کننده بود.
رئیس جمهوری تأکید کرد: در جاهایی هم که وزارت کشور اعلام می‌کند رقابتی نیست باز هم  مردم باید حضور پیدا کنند، ممکن است از حزب آنها کسی نباشد، اما به هر حال همه ما ایرانی هستیم، علاقه‌مند به انقلاب و کشور هستیم، در حزب رقیب هم می‌شود  افرادی را انتخاب کرد که به نظر مردم اصلح و بهتر هستند و می‌توانند بهتر برای کشور در پارلمان و مجلس‌شان مفید باشند.

انتصابات مربوط به رژیم گذشته بود
او در پاسخ به سؤال خبرنگار «فارس» که سخنان اخیر روحانی درباره انتخابات را حائز تأثیر منفی بر حضور حداکثری مردم ارزیابی کرد، گفت: هیچ موقع من انتخابات را زیر سؤال نبردم و نخواهم برد. انتخابات مسأله بسیار مهمی در کشور ما است و یک رکن رکین است و همان طور که رهبری هم فرمودند، همه ارکان کشور با انتخابات و به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی کار آمدند و مشروعیت خود‌شان از لحاظ حقوقی و اجتماعی با رأی مردم است. همه حرف من از روز اول که ممکن است بعضی‌ها برداشت‌شان دقیق نباشد، این بود که نگذاریم انتخابات تبدیل به انتصابات شود و نه اینکه الان انتصابات است و انتخابات نیست. او افزود: اگر انتخابات نیست پس چرا خود من اصرار می‌کنم بیایید شرکت و حضور پیدا کنید، اگر انتخابات واقعی نیست چرا این همه خواهش می‌کنم از نظارت شورای محترم نگهبان که یک مقدار از سختگیری کم کنید که رقابت بیشتر شود و اگر انتصابات است، اصرار و التماس نمی‌خواهد و همه بحث‌ها برای این است که ما انتخابات داریم و همه انتصابات نیست.
روحانی تأکید کرد: آن انتخاباتی که انتصابات بود، برای قبل از انقلاب و رژیم گذشته بود. من هم در آن سخنرانی گفتم که در زمان رژیم گذشته همه در تهران انتخاب می‌شدند و بی‌جهت در حوزه‌های مختلف مردم را پای صندوق رأی می‌کشاندند و نباید یک روزی آنچنان اتفاقی در تاریخ ما بیفتد و حتماً امروز انتخابات داریم. او افزود: الان در انتخابات مثل همه امور ممکن است از فرآیندها به طور کامل راضی نباشیم. اشکال ندارد، انتقاد داشته باشیم اما نباید بخاطر انتقاد به فرآیندها، انتخابات را ترک و قهر کنیم .رئیس جمهوری تأکید کرد: افتخار می‌کنم که در سال‌های 92 و 96 با انتخاب مردم روی کار آمدم و اگر انتخاب مردم نبود حتماً مشروعیت نداشتم و نه من بلکه مجلس و همه ارکان کشور  هم همینطور و به نوعی انتخابات و با رأی مردم است.
روحانی یک اشکال رقابت‌های سیاسی در کشور را ادامه دادن به رقابت بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات دانست و افزود: اشکال ما این است که در این داستان ما رقابت را ادامه می‌دهیم یعنی انتخابات هم که تمام می‌شود، باز رقابت را ادامه می‌دهیم و باز می‌خواهیم به مردم بگوییم شما اشتباه کردید، نه مردم اشتباه نمی‌کنند. می‌خواهیم به مردم بگوییم شما اگر به این آقای «الف» رأی دادید اشتباه کردید ما به شما گفته بودیم «ب» بهتر است. چرا شما الف را انتخاب کردید. انتخابات همین است. ممکن است، جناح ما و جناح شما یک نظری داشته باشد. این نظر را ما عرضه می‌کنیم به ملت. وقتی اکثریت قاطع مردم رأی دادند همه باید تسلیم شویم.

رهبری مخالف استعفای دولت است
روحانی در پاسخ به سؤالی درباره شایعات استعفای رئیس جمهور که احتمالاً از سوی رقبای دولت مطرح می‌شود، گفت: استعفا به نظر من خیلی معنا ندارد؛ از آغاز انتخابات آمدیم و به مردم وعده‌ای دادیم و قولی به مردم دادیم؛ پای وعده و قول‌مان تا پایان، تا ساعت آخر ان‌شاء الله خواهیم ماند و تلاش می‌کنیم تا حد امکان آنچه به مردم وعده دادیم را اجرایی کنیم؛ هرچند ممکن است شرایط اقتصادی و فشار دشمن یک مقدار مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده باشد. او در ادامه افزود: ماه‌های اولیه‌ای که انتخابات برگزار شد، یک چیزی به دلایلی در ذهن من بود و من خدمت رهبری مطرح کردم و گفتم دولت آمده است و هنوز مراسم به اصطلاح تنفیذ و تحلیف انجام نشده بود. دولت آمده و می‌خواهد کار کند و شما اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید دولت یا فرد دیگری بهتر می‌تواند خدمت کند، آماده‌ام براحتی کنار روم و ایشان بشدت این را رد کرد و فرمود به هیچ‌ عنوان؛ دلم می‌خواهد تا روز و ساعت آخر شما به خدمت‌تان ادامه دهید و من هم حمایت می‌کنم. روحانی ادامه داد: یکبار دیگر در سال 97 به دلایلی که الان نمی‌خواهم بگویم در دولت مباحثی که مطرح شد؛ دو مرتبه خدمت ایشان مطرح کردم، ایشان فرمود که من حتی اجازه نمی‌دهم دولت یک ساعت زودتر مسئولیت را؛ بحث ماه و هفته نیست؛ یک ساعت هم اجازه نمی‌دهم؛ دولت تا ساعت آخر باید کار خود را انجام دهد و من هم از اول نظرم همین بوده، الان هم نظرم همین است و دولت تا ساعت آخر کار خودش را انجام می‌دهد و به وظیفه خودش عمل می‌کند. رئیس جمهوری تأکید کرد: همه مردم هم تا امروز از نظام و از دولت حمایت کردند و دل‌شان می‌خواهد شرایط کشور بهتر شود؛ اگر شرایط بهتر می‌خواهیم همه باید از نظام حمایت کنیم؛ در عین حال اگر نقدی داریم، آن نقد را دلسوزانه مطرح کنیم، اشکال ندارد ممکن است جایی اصلاح نیاز داشته باشد؛ بنابراین این حرف و شایعه را قویاً تکذیب می‌کنم؛ دولت پای مسئولیت و عهد خودش تا ساعت آخر خواهد ماند.

مشکل غیر قابل حل با عربستان نداریم
دیپلماسی منطقه‌ای، آخرین تحولات آن و موضع دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال شان یکی از مسائلی بود که در پرسش‌های خبرنگاران مورد توجه قرار گرفت. رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که طرح صلح هرمز و تلاش‌های دولت و دستگاه دیپلماسی برای تحقق آن تا کنون چه نتیجه‌ای را در پی داشته است، گفت: برای همه جهانیان روشن است که در این منطقه صلح و ثبات بدون مشارکت ایران و حضور ایران امکان ناپذیر است.
 او با اشاره به اینکه شهید سلیمانی به دنبال ثبات و امنیت در منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه بود و در مسیر گفت‌و‌گو با نخست‌وزیر عراق بود که ناجوانمردانه او را به شهادت رساندند، درباره بازتاب‌های پیشنهاد طرح صلح هرمز، گفت: از کشورهای منطقه، برخی کشورها به خوبی استقبال کردند، برخی کشورها تاکنون پاسخ صریحی به ما ندادند اما در عین حال همچنان معتقدیم که راه‌حل صلح و امنیت منطقه، کشورهای منطقه باید این صلح را استقرار ببخشند و تلاش همگانی آنها باید این هدف را محقق بکنند و البته تأکید می‌کنیم که از صلح و ثبات منطقه همه باید استفاده کنند. او افزود: در این منطقه اگر صلح و ثباتی است باید همه کشورهای منطقه از این امنیت برخوردار باشند، اگر بخواهیم برخی کشورها را از ثمرات امنیت برخوردار کنیم، برخی را نگذاریم مسلماً آن صلح پایدار نخواهد بود. ما همچنان بر طرح صلح هرمز یا طرح امید اصرار می‌ورزیم و یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای ایجاد امنیت پایدار در این منطقه است.
روحانی در پاسخ به سؤال تلویزیون المسیره یمن درباره مضمون پیام‌هایی که گفته می‌شود بین تهران و ریاض و پیرامون یمن رد و بدل شده است، با بیان اینکه تا کنون دولت‌های مختلف از جمله دولت‌های پاکستان و عراق و دولت‌های اروپایی پیام‌هایی آورده و در این زمینه فعال بوده‌اند، گفت: همیشه پاسخ ما این بوده که ما یک مشکل پیچیده غیرقابل حل با عربستان نداریم و هر زمانی که عربستان آماده باشد، مسائلی که بین ما است، قابل گفت‌و‌گو است. البته مهم‌ترین مسأله الآن در منطقه، مسأله یمن است، برای عربستان سعودی هم بسیار مهم است که پایان کار چگونه باشد.روحانی حمله عربستان به یمن و کشتار بی‌سابقه انجام شده را اشتباه بزرگ ریاض تعبیر کرد و افزود: البته اگر عربستان دست از تجاوزش در یمن بردارد، همان‌طور که شما اشاره کردید شرایط برای گفت‌و‌گو و مصالحه بسیار آماده‌تر خواهد بود و یکی از مسائل بسیار مهم مسأله یمن است. او تأکید کرد: معتقدیم مسأله یمن باید به خود مردم یمن واگذار شود. خود مردم یمن باید حل و فصل کنند و کشورهایی که به یمن تجاوز کردند هم باید دست از تجاوز بردارند و هم باید غرامت و خسارت را به مردم یمن پرداخت کنند.



ادامـــــه از صفحه اول
روحانی با بیان اینکه  در زمینه هواپیمای اوکراینی که اشاره کردید، یک اشتباه موردی در این حادثه رخ داد و این اشتباه آنقدر عجیب و غریب بود که آدم باورش نمی‌شد، ادامه داد: 7 سال خودم مسئول پدافند هوایی بودم. همچون حادثه‌ای در زمان جنگ هم در تاریخ ایران رخ نداده است. از روزی که هواپیما در ایران آمده و سیستم پدافندی در ایران آمده تا امروز چنین حادثه‌ای نداشتیم که در پایتخت کشور کنار فرودگاه بین‌المللی در روت پروازی چنین خطایی صورت گیرد.
او افزود: یک خطای موردی عجیب و غریبی اتفاق افتاد، برای همه هم عجیب بود که واقعاً می‌شود همچین چیزی؟ و لذا تا رفتند بازرسی و بررسی کنند و به نتیجه برسند، می‌بایست یک مقام مسئولی به ما اطلاع می‌داد که این اشتباه رخ داده است، بله یک تخمین‌هایی مخصوصاً از روز پنجشنبه در ذهن ما بود، اما در عین حال آن مقام مسئول باید رسماً به ما می‌گفت این شده یا نشده.
رئیس جمهوری با بیان اینکه معتقد است باید در بررسی ها تسریع و اعلام دلیل زودتر انجام می‌شد، ادامه داد: به اعتقاد من ممکن بود به یک صورتی این روند تسریع می‌شد، مثلاً پنجشنبه غروب اعلام می‌شد به جای اینکه شنبه صبح اعلام شود، این لطمه زد، اما به نظر من تعمدی در کار نبود که به اعتماد مردم لطمه بزنند، همان نیروی مسلحی که برای ما در طول تاریخ افتخارات فراوانی را آفریده، آمد این اشتباه را به عهده گرفت، از مردم هم عذرخواهی کرد من هم اینجا  نحوه کار سپاه پاسداران را ستایش می‌کنم. هم در موضوع شهادت شهید سلیمانی، پاسخ سریع و قاطعی به امریکایی‌ها داد و هم در این اشتباه در اولین فرصت ممکن آمدند از مردم عذرخواهی کردند و به مردم اعتماد دادند که کاری خواهند کرد که چنین اشتباهی هیچ‌وقت ان‌شاء‌الله در تاریخ ایران رخ ندهد. بنابراین نباید بگذاریم این گونه حوادث به انسجام ما لطمه بزند و ما را از هم جدا کند.
شفاف سازی درباره هواپیمای اوکراینی
پرسش خبرنگار دیگری درباره هواپیمای اوکراینی و اینکه زمان اطلاع رئیس جمهوری از دلیل حادثه چه زمانی بوده و چرا دولت آسمان کشور را کلییر نکرد و چرا برای بررسی موضوع از سوی دولت درخواست تشکیل دادگاه ویژه داده شده است، این گونه پاسخ داد که  «در موضوع هواپیمای اوکراینی، حادثه صبح چهارشنبه اتفاق افتاد و ما هم صبح چهارشنبه و در واقع بعد از آن حادثه در دولت بودیم؛ آنچه در دولت مطرح شد، یک سانحه بود؛ یعنی آنکه وزیر راه آمد موضوع را مطرح کرد که یک سانحه بود و من هم در آن لحظه اول پرسیدم که این 737 مکس بود یا مدل دیگری بوده؟ که گفت من نمی‌دانم و گفتم مدلی است که در این مدت حادثه ساز هست یا نه مارک دیگری بوده که معلوم شد به هر حال آن مدل نبوده است؛ بعدازظهر آن روز شورای عالی امنیت ملی داشتیم، البته نه برای هواپیمای  اوکراینی، برای مسأله عین الاسد و عکس‌العمل‌های احتمالی امریکا و این گونه مسائل.»
روحانی افزود: بعدازظهر چهارشنبه ساعت 3 تا حدود 5 و ربع الی 5 و نیم شورای عالی امنیت ملی داشتیم؛ در آن جلسه هم گرچه بحث هواپیما بحث اصلی ما نبود ولی آخر جلسه که مطرح شد باز هم مسأله سانحه مطرح بود نه چیز دیگر؛ شب که رئیس جمهوری اوکراین با من صحبت کرد لحن او یک مقدار متفاوت بود و یک احتمالاتی را می داد یا اطلاعاتی را برخی از کشورها به او داده بودند و من هم شب با وزیر راه مفصل در این زمینه صحبت کردم که او باز هم می‌گفت این یک سانحه‌ای بوده و خبری نبوده است؛ به دلیل اینکه پدافند هوایی کشور می گفت شلیکی از طرف ایران صورت نگرفته است.
او در ادامه گفت: پنجشنبه یک مقدار شبهات بیشتر شد؛ باز با مسئولین امر صحبت کردم، غروب پنجشنبه که با رئیس ستاد کل صحبت می کردم تقریباً این احتمال دیگر قوی بود؛ البته تیم بازرسی آنها هنوز گزارش نداده بود، ولی این احتمال قوی بود که این حادثه روی خطایی در پدافند صورت گرفته است؛ به ایشان گفتم که اگر شما همین طور فکر می کنید و به این نتیجه رسیدید الان اعلام رسمی کنید که این خطا بود؛ گفت نه ما هنوز شبهاتی داریم و فردا در دبیرخانه شورای امنیت ملی جلسه ای داریم و آنجا بررسی و نهایی می‌کنیم؛ گفتم اگر شما شبهه ای دارید، آنجا بررسی شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه به هر حال مقامات مسئول باید به ما گزارش رسمی بدهند؛ آنها قبل از ظهر در شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای داشتند و بعدازظهر سؤال کردم و تقریباً دیگر پاسخ آنها روشن بود که جمع‌بندی این است که یک خطای انسانی صورت گرفته و این در بعدازظهر روز جمعه بود، افزود: من گفتم اگر این چنین است، اعلام کنید و گفتند ما داریم بیانیه آن را می‌نویسیم؛ ساعت 4 و نیم بعدازظهر رئیس ستاد کل فرماندهی نیروهای مسلح با من تماس گرفت و آنجا رسماً به من اعلام کرد که این خطا صورت گرفته است؛ یعنی اولین لحظه‌ای که به طور رسمی به من اعلام شد سقوط هواپیمای اوکراینی ناشی از خطای انسانی بوده، ساعت 4 و نیم بعدازظهر جمعه بود و من همان لحظه هم گفتم که پس همین الان اعلام شود؛ گفتند باشد؛ بعد که دیدم اعلام نشد پرسیدم و دیدم در نهایت تصمیمی گرفته شده که جلسه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شود.
روحانی سپس ادامه داد: گفتم اگر چنین تصمیمی هست همین امشب تشکیل دهیم و جمعه شب جلسه شورای عالی امنیت ملی را تشکیل دادیم؛ آنجا بحث مفصل انجام و کاملاً ابعاد قضیه روشن شد؛ بیانیه‌ای هم که ستاد کل آماده کرده بود در آن جلسه مطرح شد و تصمیم نهایی اتخاذ شد که رسماً اعلام شود و مسئولیت را بپذیرند؛ ساعت 12 دیدم اعلام نشده تعجب کردم؛ به هر حال صبح شنبه اعلام شد.
او در پایان پاسخ به این بخش از سؤال خبرنگار افزود: بنابراین کل ماجرا که ما کرونولوژی (سیر زمانی) آن را برای شما از اول تا آخر در این مصاحبه گفتیم این بود و الان هم مسیر را دنبال می‌کنیم؛ طبق مقررات بین‌المللی، عمدتاً با اوکراینی‌ها راجع به مسائل هواپیما و مسأله جعبه سیاه داریم صحبت می‌کنیم و امیدوارم مسأله حل و فصل نهایی شود.
پاسخ روحانی به چرایی کلییر نشدن آسمان ایران در آن شب خاص نیز گفت: آسمان ما باز است و همه هواپیماها به طور طبیعی رفت و آمد می‌کنند؛ به هر حال در یک شرایطی آسمان باید در یک بخشی و روتی بسته شود؛ اینجا باید هواپیمایی کشوری اعلام کند که این مسیر از این ساعت تا آن ساعت یا این روز تا آن روز یا هر چه که هست بسته است؛ معمولاً دو تا مقام بیشتر نیست؛ یا هواشناسی کشور است که ممکن است یک شرایط فوق‌العاده جوی پیش‌بینی کند و بگوید این روت به این دلیل مثلاً از این ساعت تا آن ساعت بسته شود و یا نیروهای مسلح هستند؛ یعنی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کند و بگوید این فضا به دلیل مانور، عملیات یا احتمال خطر جنگ یا هر چه هست بسته شود. دولت در این زمینه اصلاً مسئولیتی برای کلییر کردن به عهده ندارد و این مسئولیت در مسائل امنیتی یعنی غیرمسائل طبیعی و هواشناسی و اینها مربوط به نیروهای مسلح می‌شود؛ در طول این 41 سال هم همین روال بوده؛ همیشه روال  این چنین بوده است.
آمار کشته های  آبان  در اختیار پزشکی قانونی است
رئیس جمهوری در پاسخ به این سؤال که بخشی از آن به چرایی تأخیر در اعلام دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی و نیز حوادث آبان ارتباط داشت، گفت: واقعیت این است که همه ما،  همه احزاب و جناح‌ها باید از این ذهنیت خارج شویم که یک جناح باید کشور را در اختیار داشته باشد، همه باید احساس کنیم که همه احزاب و همه جناح‌ها، همه گروه‌ها در حد خودشان حق دارند و باید حضور داشته باشند. او افزود: اینکه شما می‌فرمایید بعضی چیزها به اعتماد مردم لطمه خورده است همین طور است وباید تلاش کنیم این اعتماد را برگردانیم. به اعتقاد من در آبان ماه، غروب جمعه (روز اجرایی شدن تصمیم سهمیه‌بندی بنزین) علامتی داده شد که علامت غلطی بود.
روحانی با بیان اینکه غروب جمعه بعضی در فضای مجازی نوعی شکاف حاکمیتی به نادرستی القا کردند در حالی که موضوع حامل‌های انرژی، تصمیم تنها دولت نبود و تصمیم کل نظام بود که در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اتخاذ شد، گفت: هر سه قوه رأی داده بودند، به اتفاق آرا تصویب شده بود، رهبری آن را تأیید کرده بود، بنابراین چیزی نبود که تنها دولت باشد، همه با هم و کل نظام در این زمینه یک تصمیمی اتخاذ کرده بودند، اما تا صبح یکشنبه این تردید را مرتب نشر می‌دادند که اختلاف است، چند طور نظر است تا اینکه مقام معظم رهبری که در بیاناتشان تصریح فرمودند این شبهه برطرف شد و کنار رفت. شرایط هم غروب همان روز عادی شد، یعنی شب و روز دوشنبه ما هیچ مسأله ای در کشور نداشتیم. مشکل ما روز شنبه و یکشنبه بود.
 رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار مجله نیویورکرز درباره تعداد شهروندان غیرنظامی که در حوادث آبان کشته شده‌اند، با بیان اینکه  «در این حادثه البته رسانه‌های خارجی اغراق و مبالغه عجیب و غریب کردند و عددهای عجیب و غریبی اعلام کردند. البته یک عددی را اول اعلام کردند بعد به آنها چیزی گفته نشد و همین طور بالا بردند و  روزانه 100 نفر 100 نفر بالا بردند تا از هزار هم  عبور کرد»، گفت: اینها کاملاً نادرست و ناصحیح است و  این ارقام از ابتدا هم گفته بودم که آنهایی که از نیروهای خودی بودند در این زمینه کاملاً مشخص شود چراکه عده‌ای از اینها که کشته شدند از نیروهای خودی، بسیج، نیروهای انتظامی، مردم عادی و مردم عابر بودند و مورد هدف قرار گرفته‌اند و آنهایی که به هر حال جزو معترضین بودند و تخلف کردند یعنی  به یک مرکز نظامی تهاجم کردند و مرکز نظامی از خود دفاع کرد که اینها تفکیک شود و به مردم اعلام می‌شود.
روحانی افزود: آمار اینکه چند نفر کشته شدند در اختیار پزشکی قانونی کشور است و اگر برای پزشکی قانونی همه ابعاد روشن است که قاعدتاً در این مدت باید روشن باشد، می‌توانند این مسأله را اعلام کنند و مشکلی نیست ولی آمار واقعی آنچه تاکنون ما اطلاع داریم و به ما اعلام شده با آماری که در رسانه‌ها اعلام می‌شود خیلی خیلی فاصله زیادی دارد.
مذاکره با امریکا به شرط بازگشت به برجام
رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی پیرامون تلاش‌ها برای گشایش در بن‌بست ایجاد شده در مسیر برجام با توجه به احتمال تمدید دوره ریاست جمهوری ترامپ در امریکا تأکید کرد: برای ما فرقی نمی‌کند که چه حزبی در امریکا حاکم باشد. آنچه برای ما مهم است منافع ملی کشور خودمان است.
 شما می‌دانید در امریکا دو گروه از اول بودند و الان هم هستند یک گروه معتقد بودند که با فشار ایران را می‌توانیم به آن مسیری که دلخواه‌مان است، وادار کنیم.گروه دیگری هم معتقد بودند، ایران قدرتمندتر از این حرف‌هاست و باید برویم با ایران تفاهم کنیم.
روحانی درباره آن بخش از سیاستمداران امریکایی که به جای تفاهم به‌دنبال تحمیل هستند گفت: فکر می‌کردند اگر یک تحریم حداکثری را بر ایران طراحی و اجرا کنند - پیش‌بینی آنها چند ماه بیشتر نبود - ایران 3، 4 ماه بیشتر نمی‌تواند مقاومت کند و تسلیم می‌شود و وقتی تسلیم شد، ‌آن وقت، بسته پیشنهادی خودشان را روی میز مذاکره می‌گذارند و به تعبیر آنها ایران مجبور است که به یک صورتی بپذیرد. وی افزود: از تحریم جدید و فشار حداکثری امریکا تا امروز بیش از 20 ماه گذشته است. شرایط ما در این 5، 6 ماه اخیر از سال قبل بهتر شده است. بنابراین این تحریم و فشار حداکثری شکست خورده است. در منطقه، شرایط بهتری از 2 سال پیش داریم و در شرایط داخلی، اتحاد و وحدت داریم. آنها می‌خواستند در درون کشور مردم در شرایطی قرار بگیرند که به این باور برسند که بدون تفاهم و توافق با امریکا نمی‌توانیم زندگی‌مان را ادامه دهیم این را هم هیچ کس در کشورمان قبول ندارد.
روحانی افزود: همه در مقام عمل دیدند که ما در این 20 ماه، تحت فشار حداکثری بودیم، اما با کمی سختی و مشکل از آن عبور کردیم. بنابراین، اینکه دولت بعدی چه کسی است، گروهی که الان حاکم هستند، قبل یا بعد انتخابات، طرح و حرف ما یکی بوده و گفتیم اگر امریکا به برجام برگردد و از تحریم‌ها دست بردارد، می‌تواند در قالب 1+5 باز هم حضور پیدا کند و مذاکره کند و تا زمانی که اینچنین نشود امکان مذاکره با امریکا وجود ندارد.
رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار آزاد رسانه‌های امریکا  درباره صحبت مقام‌های کاخ سفید از تغییر رژیم در ایران و نظر روحانی در مورد برنی ساندرز از نامزدهای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفت: آنچه برای ما مهم است، اینکه مسئولین امریکا و کاخ سفید تغییر فکر بدهند، تغییر رژیم نمی‌دانم. تغییر فکر بدهند و آنچه به نفع مردم امریکا و به نفع ملت‌های منطقه است، آن را انتخاب کنند؛ از هر حزب و فردی که هست. نه نسبت به حزب خاصی نظر خاص دارم و نه نسبت به فرد خاصی؛ آنچه برای ما مهم است، اینکه کسی در کاخ سفید باشد که درست محاسبه کند و مسیری را برگزیند و انتخاب کند که به نفع همه است. امریکا باید یکجانبه‌گرایی و اینکه رهبر دنیاست را فراموش کند و از یاد ببرد؛ نه امریکا رهبر دنیاست و نه یکجانبه‌گرایی پیروز می‌شود؛ اگر امریکایی‌ها این دو را  رها کنند، آنهایی که بر کاخ سفید حاکم می‌شوند چندجانبه‌گرایی را انتخاب کنند و خودشان را رهبر دنیا ندانند و برای همه ملت‌ها و همه حکومت‌های قانونی ارزش و حق مساوی قائل باشند، به نظر من می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم.
رهبری مخالفتی با لوایح اف ای تی اف ندارد
معطل بودن لوایح مربوط به اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به رو به پایان بودن مهلت گروه اقدام ویژه مالی نیز سؤال خبرگزاری ایرنا بود که رئیس جمهوری در پاسخ به آن با ابراز تأسف نسبت به معطل ماندن لوایح متعددی که دولت در موضوعات مختلف به مجلس فرستاده است، نظیر لایحه جامع انتخابات، لایحه شفافیت، لایحه تعارض منافع و  لایحه مبارزه با فساد، گفت: دو لایحه بسیار مهمی هم دولت به مجلس داد که همان پالرمو که مبارزه با جرایم سازمان یافته از لحاظ مالی است و لایحه دیگر هم الحاق کنوانسیونی برای مبارزه با مسائل مالی تروریسم بود. این دو را دولت تصویب و به مجلس داد، تقریباً در مجلس هم با این لوایح خوب برخورد شد و خوب هم مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد. در شورای نگهبان هم تقریباً در یک مورد که هیچ مسأله‌ای نبود که می‌توانست حل و فصل شود، در یک موردی هم می‌توانست به هر حال با مجلس تفاهم و حل شود، متأسفانه به  مجمع تشخیص رفت البته نه با روال معمولی که ما همیشه می‌شناختیم. روحانی با اشاره به روال معمول تصویب لوایح افزود: یک چیز دیگری اخیراً مرسوم شده که قدیم کمتر روی این روند بود و آن اینکه یک گروهی در مجمع به عنوان ناظر یا هیأت نظارت یا هیأت عالی نظارت، اینها بگویند این لایحه‌ای که دولت فرستاده یا حتی این را که مجلس تصویب کرده با مصوبات مجمع یعنی با سیاست‌های کلی که مجمع تصویب کرده، نمی‌خواند. این روند در قانونگذاری خیلی سابقه طولانی ندارد و این اواخر راه افتاده است. به هر حال به این صورت درآمده و این دو لایحه گرفتار این روند شده است.
روحانی در ادامه با اشاره به پیگیری‌های دولت در این باره گفت: من بسیار متأسفم از آنچه که امروز پیش آمده اما به نظر من دیگر از توان دولت خارج است یعنی اینقدر ما در این زمینه مکاتبه کردیم، اینقدر نامه نوشتیم، من حضوراً چند بار خدمت مقام معظم رهبری صحبت کردم، ایشان صریحاً به من فرموده من نسبت به لوایح دولت نظر مخالفی ندارم و بنابراین، این لوایحی که دولت تأیید کرده و رهبری با آن مخالف نبوده و گفته من نظر مخالف ندارم ولی در مجمع در این پیچ و خم گرفتار شده است. اما اینکه گروه ویژه اقدام مالی چه نظری خواهند داد، چه مشکلاتی پیش می‌آید؟ به هر حال ما امیدواریم و همه تلاش‌مان را انجام می‌دهیم که به لیست سیاه برنگردیم و اگر هم چنین باشد، باز دولت تلاش خود را ادامه خواهد داد.
بهترین راه، رفتن پای صندوق رأی است
او سپس در پاسخ به پرسش روزنامه سازندگی درباره اقداماتی که در رایزنی با شورای نگهبان در زمان تجدید نظرها و بعد از اعلام بررسی صلاحیت‌ها انجام داده است، گفت: وقتی در یک سخنرانی عمومی می‌آیم حرف می‌زنم مردم باید بدانند که اقدامات قبلی من مؤثر واقع نشده است و اگر مؤثر واقع می‌شد نیازی نبود که در سخنرانی چیزی بگویم؛ هر وقت مردم دیدند من در سخنرانی به یک مسأله مهم اشاره کردم، پیشاپیش بدانند من اقداماتی که لازم بوده انجام دادم و به ثمر نرسیده است؛ با هر که لازم بوده صحبت کنم؛ با هر جا که لازم بوده بنویسم من نوشته‌ام و پیام فرستادم و حرف زدم؛ وقتی دیدم به نتیجه نرسیدم، ناچارم به مردم بگویم که همچون نقدی را دارم و اگر نگویم به مردم خیانت کردم؛ حاضر نیستم به ملت خودم خیانت کنم.
روحانی با بیان اینکه رایزنی‌ها و نامه نگاری هایش با شورای عالی امنیت ملی و شورای نگهبان همگی اقدامات معمولی و قانونی و دائمی او هستند ، افزود: جایی لازم می‌دانم حرفم و نظرم را خدمت مردم بگویم و فکر می‌کنم وقتی اعلام عمومی می‌کنم تأثیر دارد می‌گویم؛ کما اینکه تأثیرداشت؛ صحبت‌های من و نقد من تأثیر داشت؛ حالا ممکن است ما در آن نقطه مطلوب نباشیم ولی به هر حال شرایط بهتر شد.
رئیس جمهوری در ادامه گفت: مردم در برابر این 3 گزینه هستند؛ انتخاب مطلوب، انتخاب محدود و بدون انتخاب؛ این 3 گزینه را بیشتر نداریم؛ انتخاب مطلوب ممکن است نباشد، یعنی از نظر بعضی‌ها ممکن است این انتخابات مطلوب باشد و از نظر بعضی‌ها ممکن است مطلوب نباشد؛ اگر مطلوب نبود، انتخاب محدود را هم کنار بگذاریم؟ یعنی بنا بود بین 100 نفر 2 نفر را انتخاب کنم حالا بین 50 نفر ناچارم 2 نفر انتخاب کنم، رها کنم؟
او افزود: این انتخابات ممکن است مطلوب و صددرصد ما نباشد؛ ممکن است در فرآیندها نظری داشته باشیم؛ ولی باید برویم پای صندوق و میان اینها انتخاب کنیم. به نظر من امروز بهترین راه این است که ما برویم پای صندوق انتخابات و رأی‌مان را به صندوق بیندازیم.
رئیس جمهور درباره اینکه گفته می‌شود شرایط برای دولت در مجلس بعدی سخت‌تر خواهد شد، گفت: الآن زود است که قضاوت کنیم. کاری ندارم به اینکه جناحی که در مجلس روی کار می‌آید اصولگرا، اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا یا چیزی بینابین اینها است. آنچه توقع من است اینکه دولت و مجلس در مصالح و منافع ملی بتوانیم با هم کار کنیم.
او در ادامه افزود: ما نسبت به مجلس آینده در هر فرم و شکلی باشد، اگر اکثریت قاطع اصولگرا باشند یا تعدادی غیراصولگرا باشد، داور بین‌ ما قانون اساسی است، یعنی مبنای ما قانون اساسی است. ما امیدواریم مجلس آینده هم به قانون اساسی متعهد باشد، دولت هم به قانون اساسی متعهد باشد. اگر هر دو به قانون اساسی متعهد باشیم، به نظر من راه برای ما وجود دارد، اما اینکه با مجلس بعدی راه برای پایان تحریم سخت‌تر شود، به نظر من کمی زود است که از الآن قضاوت کنیم.

بـــــرش
سال آینده سال خوبی خواهد بود

رئیس جمهوری در مقدمه نشست خبری با اصحاب رسانه، با تبریک ایام میلاد با سعادت دخت پیامبر اسلام(ص) حضرت صدیقه کبری(ع)، از ملت بزرگ ایران به‌خاطر حضور پرشورشان در راهپیمایی 22 بهمن چهل‌و‌یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سپاسگزاری کرد.
حسن روحانی با برشمردن حوادث سخت و تلخ یکسال گذشته در کشور از جمله حادثه سیل بی‌سابقه در 25 استان کشور، شهادت ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی، حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی که موجب تأثر همه مردم ایران شد و حادثه کرمان در مراسم تشییع سردار شهید سلیمانی که عده‌ای از عزیزان و هموطنان جان خود را از دست دادند، گفت: در برابر همه این حوادث سخت، مردم ما در طول سال 98 تا امروز و همچنین سال 97 ایستادگی و مقاومت بی‌نظیری را در برابر فشارهای خارجی از خود نشان دادند.
روحانی تصریح کرد: برغم اینکه بدخواهان می‌خواستند ما امسال با شرایط غیرقابل تحمل مواجه شویم، خوشبختانه مشکلات ما امسال کمتر از سال گذشته است و با وجود اینکه شرایط در مجموع از سال گذشته سخت‌تر است اما همه شاخص‌ها از لحاظ اجتماعی، امنیتی و اقتصادی نشان می‌دهد که موضوع فشار حداکثری امریکا را پشت سر گذاشته‌ایم.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه بی‌تردید محاسبه مسیر و استراتژی امریکایی‌ها غلط بوده و نسبت به ملت بزرگ ایران تأثیرگذار نخواهد بود، گفت: البته تحریم‌ها به طور طبیعی مشکلاتی را برای مردم به وجود می‌آورد و از این نظر ممکن است در زندگی مردم اثر داشته باشد اما این تحریم‌ها بی‌ثمر خواهد بود و ثمری برای دشمنان ما نخواهد داشت.
رئیس جمهوری اظهار داشت: آنها فکر می‌کنند که با فشار حداکثری می‌توانند در حال ضعف ما را پای میز مذاکره ببرند و تمام هدف امریکا همین است که با فشار حداکثری درحالی که مردم در مسیر سختی فراوان و استیصال قرار گرفتند، دولت با ضعف در برابر میز مذاکره حضور پیدا کند اما این کار امکان‌ناپذیر است.
روحانی تأکید کرد: ما با قدرت و توانمندی و با عزت در برابر دنیا سخن حق‌مان را به صراحت بیان می‌کنیم اما هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت.
رئیس جمهوری با یادآوری اینکه اولین بار است که در تاریخ معاصر ایران اقتصاد بدون نفت را در سال 97 و 98 تجربه می‌کنیم، افزود: البته ممکن است پیشرفت‌های ما نسبت به اهدافی که دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم و این دولت ترسیم کرده بود، کند شده باشد، اما وقتی آمار و ارقام را مقایسه می‌کنیم در بخش انرژی، نفت، گاز، ‌برق، کشاورزی، گردشگری، شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت و معدن، خدمات و آموزش و سلامت، شرایط نسبتاً مناسب است.
روحانی سپس تصریح کرد: پیام من در سخن کوتاه آغاز مصاحبه تشکر از مردم بزرگ ایران و اعلام این نکته به مردم است که سال آینده هم با همین توانمندی و قدرتمندی مسیر را ادامه خواهیم داد و بالاخره مثل گذشته روزی ما دشمن را مجبور خواهیم کرد که پای میز مذاکره بیاید کما اینکه مذاکرات‌مان در سال‌های 92 و 93 هم آنها بودند که پای میز مذاکره آمدند و از ما درخواست مذاکره کردند. رئیس جمهوری افزود: البته امروز هم از ما درخواست مذاکره می‌کنند، اما باید به شرایط عادلانه برگردند تا این کار امکان‌پذیر باشد.
روحانی مسیر سال آینده کشور را مسیر ایستادگی، مقاومت و پیشرفت دانست و با بیان اینکه سال آینده رشد اقتصادی و مسیر کنترل تورم بهتر خواهد بود گفت: پیام من این است که سال آینده سال خوبی خواهد بود و از مردم بسیار شریف ایران به خاطر ایستادگی آنان در روزهای سخت زندگی در برابر فشارهای دشمن تشکر می‌کنم.

بـــــرش
رئیس جمهوری مسئول قانون اساسی است نه ناظر آن

رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری مهر درباره موضع دولت به مطالبات مردم در موضوع گرانی، تورم، مشکلات معیشتی و بیکاری و این عقیده او که روحانی درباره برجام، شورای نگهبان و برخوردهای قضایی بیشتر صحبت کرده و در پاسخ به اعتراض‌ها در بحث افزایش قیمت بنزین لبخند زده، گفت:  اشکال شما به روند کار دولت و یا به لبخند بنده بود؟!به هر حال هر کدام که بود، ببینید اینکه مردم مشکل دارند، حتماً همین طور است؛ مردم مشکل دارند. اینکه زندگی مردم طبق مراد و مطلوب شان نیست کاملاً درست است و دلیلش این است که کشور ما با یک تحریم بی سابقه در تاریخ مواجه شده؛ یعنی نه تنها در ایران سابقه نداشته در دنیا هم تقریباً بی سابقه است که یک کشوری نتواند فعالیت بانکی در دنیا داشته و برای صادراتش این همه مشکلات داشته باشد؛ به ویژه در صادرات انرژی خود این همه مشکل داشته باشد. بنابراین وقتی فشار وارد می‌شود حتماً تأثیرگذار است و نمی‌توانیم از اثرش فرار کنیم؛ به هر حال اثر دارد.
رئیس جمهوری با یادآوری رشد اقتصادی 12.5 درصدی ایران در سال 95 و تورم تک رقمی آن سال افزود: اینکه شما می‌گویید امروز دولت به اعتراض مردم گوش نمی کند، چرا ما که حتماً گوش می‌کنیم؛ اگر گوش نکنیم حتماً گوش ما ایراد دارد؛ حتماً باید به اعتراض مردم گوش کنیم؛ به هر حال مال آنهاست و آنها ولی نعمت ما هستند و مشروعیت ما از آنهاست.
روحانی برخلاف نظر پرسش کننده رشد تحقق یافته در بخش‌های کشاورزی و صنعت را محصول حمایت دولت از تلاش کشاورزان و صنعتگران دانست و افزود: آیا اینکه آخر امسال تولید گاز از حدود 620 میلیون متر مکعب  به هزار میلیون متر مکعب می‌رسد یعنی دولت ناکارآمد است یا کارآمد است؟ اینکه پتروشیمی تا پایان دولت 2 برابر می‌شود؛ یعنی 56 میلیون تن پتروشیمی اوایل دولت یازدهم در آخر این دولت 100 میلیون تن می‌شود؛ یعنی 2 برابر می‌شود. اینکه بنزین بیش از 2 برابر شده است و در گازوئیل این خودکفایی‌هایی که حاصل شده و این تحولاتی که در بحث سلامت، روستاها، درهمه بخش‌ها ایجاد شده؛ این کلمه ناکارآمدی که دوستان رقیب ما به کار می‌برند، به اعتقاد من جمله دقیقی نیست؛ آنها باید به ما کمک کنند؛ در شرایطی که در فشار امریکا و بین‌المللی که مسبب‌اش امریکایی‌ ها هستند و به ما وارد می‌شود، آنها باید امروز بیشتر کمک کنند و ما را یاری کنند؛ حتماً دولت، مجلس و قوه قضائیه‌ به تنهایی ، موفقیت شان کم خواهد بود؛ هر سه باید در کنار هم باشیم.
روحانی در پاسخ به چرایی انتقادش از شورای نگهبان در موضوع انتخابات  با بیان اینکه  اسم شورای نگهبان را  نبرده بلکه از هیأت‌های نظارت به عنوان زیر مجموعه شورای نگهبان انتقاد کرده، گفت: بنده به عنوان رئیس جمهور برای مسئولیت اجرای قانون اساسی موظفم و باید جایی که می‌بینم قانون اساسی نقض می‌شود به مردم اطلاع دهم؛ تنها وظیفه قانون اساسی در اجرای قانون اساسی یک نفر در کشور است و آن رئیس جمهور است و هیچ کس دیگری نیست؛ قانون متولی دارد و متولی‌اش مجلس یا اجرای قانون و حتی بعضی از موارد قوه قضائیه است؛ آیین‌نامه‌هایی که دولت وضع می‌کند، متولی دارد، آیین‌نامه به مجلس می‌رود و مجلس نظر می‌دهد.
او در ادامه افزود: وقتی رئیس جمهور مسئول اجراست، خود قانون اساسی مسئولیتش را به رئیس جمهور داده و گفته تو مسئولی و تو بالاسر قانون اساسی، ببین چرا اجرا نمی‌شود؛ ما حداقل می‌آییم در حضور مردم نقد می‌کنیم، این هم قابل تحمل نیست؛ می‌خواهید این را هم تعطیل کنید!