از موضع ضعف مذاکره نمی‌کنیم

رئیس جمهوری با تأکید براینکه دولت هیچ لیستی در انتخابات ندارد، گفت: «هیچ موقع انتخابات را زیر سوال نبرده و نخواهم برد و افتخار می‌کنم با رأی مردم انتخاب شدم.» حسن روحانی عصر دیروز در چهاردهمین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی اظهارداشت: «ایام میلاد دخت پیامبر اسلام (ص) را تبریک و تهنیت می‌گویم و همچنین از ملت بزرگوار ایران برای حضور پرشورشان در راهپیمایی ۲۲بهمن ۴۱‌سال پیروزی انقلاب اسلامی سپاسگزاری می‌کنم.» رئیس جمهوری افزود: «سالی که گذشت و رو به پایان است مانند ‌سال قبل‌ سال پرماجرایی برای مردم بزرگ ایران بود. از آغاز‌سال با سیل در ۲۵ استان کشور مواجه بودیم، حادثه‌ای بی‌سابقه در تاریخ ایران و بعد حوادث طبیعی دیگری که در طول ماه‌های گذشته غیرمنتظره بود، مانند ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی که برای همه مردم ما یک واقعه بسیار سخت بود و حضور باشکوه مردم نشان داد که مردم مسیر و راهی  را که انتخاب کردند به درستی ادامه خواهند داد. همچنین حوادث دیگری ازجمله  سقوط هواپیمای اوکراینی که موجب تأثر مردم ایران شد و حادثه کرمان که عده‌ای از هموطنان جان خود را از دست دادند.»
روحانی تأکید کرد: «با همه اتفاقات سخت ملت ما ایستادگی و مقاومت عظیمی را برابر فشارهای خارجی از خود بروز دادند. به‌رغم اینکه بدخواهان می‌خواستند با شرایط غیرقابل تحمل مواجه شویم ولی خوشبختانه مشکلات ما کمتر از‌سال گذشته است.»
او افزود: «با اینکه شرایط از‌سال گذشته سخت‌تر است اما همه شاخص‌ها نشان می‌دهد که موضوع فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشتیم. بی‌تردید آمریکایی‌ها امروز به این نتیجه رسیدند مسیری که انتخاب کردند با محاسبه‌شان غلط بوده و نسبت به مردم ایران تأثیرگذار نخواهد بود.»
روحانی ادامه داد: «این تحریم‌ها بی‌ثمر خواهد بود. ثمری برای دشمنان ما نخواهد داشت و آنها فکر می‌کنند با فشار حداکثری می‌توانند درحال ضعف ما را پای میز مذاکره ببرند، در حالی که چنین چیزی امکان ندارد.»


رئیس جمهوری گفت: «تمام هدف آمریکا این است که با فشار حداکثری و درحالی‌که مردم در سختی فراوان و استیصال قرار گرفتند، دولت با ضعف برابر میز مذاکره حضور پیدا کند که این کار امکان‌پذیر نیست و ما با قدرت و توانمندی و عزت در برابر دنیا سخن حق خود را به صراحت بیان کردیم و می‌کنیم اما هیچ‌گاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت.» او گفت: «در همه بخش‌های مختلف کشور در طول این ۶ و نیم‌سال گذشته وقتی آمار را با ۶.۵ یا ۸‌سال قبل از دولت یا سال‌های قبل از این دولت مقایسه کنیم به‌رغم تحریم و فشار نخستین بار در تاریخ ایران اقتصاد بدون نفت را در‌سال ۹۷ و ۹۸ تجربه می‌کنیم.»
رئیس‌جمهوری افزود: «هیچ دولتی در تاریخ ایران اقتصاد بدون نفت را تجربه نکرده است اما ما در‌سال ۹۷ و ۹۸ اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم و دیدیم کشور بدون نفت قابل اداره است. البته ممکن است پیشرفت‌های ما نسبت به اهدافی که دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم ترسیم کرده بود، کند شده باشد.
روحانی درباره طرح پیشنهادی صلح هرمز از سوی دولت و اینکه تلاش‌های دولت و دستگاه دیپلماسی برای تحقق این طرح چه نتایجی به همراه داشت، گفت: «برای همه جهانیان روشن است که در این منطقه صلح و ثبات، بدون مشارکت ایران و حضور ایران امکان‌پذیر نیست. ثبات و صلح در منطقه با حضور کشور مهم و قدرتمندی مانند ایران امکان‌پذیر خواهد بود.»  هیچ لیستی به نام لیست دولت و روحانی نداریم
او تأکید کرد: «دولت در انتخابات هیچ دخالتی ندارد و هیچ لیستی به نام لیست دولت و روحانی نداریم. امیدواریم مردم در انتخابات به بهترین شکل شرکت کنند و ان‌شاءالله آثار آن بسیار خوب برای ملت باشد و با مجلس بسیار خوب و با روحیه جدید برای اداره کشور مواجه باشیم.»
روحانی در پاسخ به سوالی درباره استعفای خود گفت: «چه کسانی می‌گویند می‌خواهم استعفا کنم؛   استعفا به نظر من خیلی معنا ندارد ما از آغاز انتخابات به مردم وعده و قول دادیم و پای وعده و قول خود تا پایان دولت و ساعت آخر کار دولت خواهیم بود و تلاش می‌کنیم در حد امکان آنچه را به مردم وعده داده‌ایم انجام دهیم، اگر چه ممکن است شرایط اقتصادی و فشار دشمن تا حدی مشکلاتی را برای ما ایجاد کند.»رئیس جمهوری ادامه داد: «هیچ وقت در ذهنم مسأله استعفا مطرح نبوده است و حالا که مطرح کردید می‌گویم که در ماه‌های اولیه که انتخابات برگزار شد،  مسأله‌ای در ذهن من بود و به همین دلیل به خدمت رهبری مطرح کردم. هنوز مراسم تحلیف و تنفیذ انجام نشده بود، گفتم این دولت آمده است و می‌خواهد کار کند، اگر شما به هر دلیلی که فکر می‌کنید دولت و فرد دیگری بهتر می‌تواند خدمت کند؛ آماده‌ام که به راحتی کنار بروم؛ ایشان به شدت این را رد کردند و گفتند که دلم می‌خواهد تا روز و ساعت آخر به خدمت خود ادامه دهید.»
روحانی اظهارداشت: «یک‌بار دیگر در‌سال ۹۷ این موضوع را خدمت رهبر مطرح کردم و ایشان گفتند من حتی اجازه نمی‌دهم دولت یک ساعت زودتر – بحث ماه و هفته نیست-  مسئولیت خود را ترک کند.» رئیس جمهوری تأکید کرد: «نظر من نیز همان است و دولت تا ساعت آخر خدمت می‌کند، همه مردم هم تا امروز از نظام و دولت حمایت کردند و می‌خواهند شرایط کشور بهتر شود و اگر شرایط بهتر می‌خواهیم باید از نظام حمایت کنیم و اگر نقدی داریم آن را دلسوزانه مطرح کنیم. چون  ممکن است جایی نیاز به اصلاح باشد؛ این شایعه (استعفا) را قویا تکذیب می‌کنم. دولت پای مسئولیت و عهد خود تا ساعت آخر خواهد ماند.» اظهارات روحانی درباره سانحه هواپیمای اوکراینی
او در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در مورد حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: «در موضوع هواپیمای اوکراینی حادثه صبح چهارشنبه اتفاق افتاد، آن زمان ما در دولت بودیم، آنچه در دولت مطرح شد این بود که این یک سانحه و چیزی بود که وزیر راه‌وشهرسازی در جلسه مطرح کرد. بعدازظهر آن روز شورای‌عالی امنیت ملی جلسه داشت، موضوع اصلی حمله به عین الاسد بود، ولی در حاشیه آن ما این موضوع را نیز بررسی کردیم.»رئیس‌جمهوری ادامه داد: «تا پنج و نیم جلسه طول کشید. در آنجا بحث هواپیما، بحث اصلی نبود. در آن جلسه هم مسأله حادثه بود، آن شب من با رئیس‌جمهوری اوکراین صحبت کردم، لحنش متفاوت بود و اشاراتی به موضوع خطا داشت. شب با وزیر راه صحبت کردم. او باز هم می‌گفت که سانحه بوده است، چون پدافند هوایی کشور می‌گفت شلیکی از سوی ایران صورت نگرفته است.»روحانی افزود: «پنجشنبه شبهات بیشتر شد. پنجشنبه شب که با ستاد کل نیروهای  مسلح صحبت کردم، این احتمال قوی بود که خطایی در پدافند صورت گرفته است. به آنان گفتم اگر به این نتیجه رسیدید، اعلام رسمی کنید. گفتند، نه ما شبهاتی داریم که باید در دبیرخانه شورای امنیت بررسی کنیم. قبل از ظهر جمعه در شورای‌عالی امنیت ملی جلسه داشتند و بعدازظهر گفتند که خطای انسانی صورت گرفته است.»او گفت: «به آنان گفتم اگر اینچنین است، این موضوع را اعلام‌کنید که گفتند ما درحال نوشتن بیانیه هستیم، ساعت پنج عصر جمعه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به من اعلام کرد که به‌طور قطعی خطایی انجام شده است. گفتند که جلسه شورای‌عالی امنیت تشکیل شود که ما جمعه شب آن را تشکیل دادیم. در آنجا بیانیه ستاد کل را آماده کرده بودند که در جلسه مطرح و قرار شد تصمیم کلی اعلام شود و مسئولیت را بپذیرند.» رئیس‌جمهوری یادآورشد: «من اصرار داشتم همان شب اعلام شود، تعجب کردم که چرا صبح اعلام شد. می‌شد چند ساعتی زودتر این خبر را اعلام کرد، ولی به‌طور طبیعی این خبر آن‌قدر عجیب‌وغریب بود که یک سیستم پدافندی یک تصمیمی گرفته بدون هماهنگی، چیز عجیبی بود که آدم باورش نمی‌شد، کل ماجرا این بود و ما مسیر را دنبال می‌کنیم. درحال گفت‌وگو با اوکراینی‌ها هستیم و امیدواریم مسائل حل‌وفصل شود.»
او در پاسخ به این سوال که چرا کلیر شدن آسمان انجام نشد، و  این مسئولیت به عهده چه کسانی بود، گفت: «آسمان ما باز است و همه هواپیماها رفت‌وآمد می‌کنند. در دو شرایط باید آسمان بسته شود که این مسأله را دو نهاد هواشناسی و نیروهای مسلح اعلام می‌کنند.»
روحانی افزود:« این موضوع را هواپیمایی اعلام می‌کند، ولی اینکه چه کسانی باید به آنان بگویند، این دو نهاد هستند که باید اطلاع دهند. دولت در زمینه کلیر کردن و مسائل امنیتی مسئولیتی ندارد و این موضوع به عهده نیروهای مسلح است.»  مکانیسم ماشه برای مدت نامعین تعلیق شده است
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره درباره فعال‌شدن مکانیسم ماشه توسط طرف‌های اروپایی برجام و احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل طی چند هفته آینده گفت: «من به آقای بورل همچنین توضیح دادم که استفاده از ماده ۳۶ به نفع هیچ‌کدام از طرفین نیست. آنها هم به خوبی می‌دانند پایان قصه چه خواهد شد و من هم در یک نامه صریح به سران اروپا نوشته‌ام که پایان این قصه چه خواهد شد. بنابراین به نظر من دنبال این قصه نخواهند رفت و آقای بورل هم در ملاقات با من گفت برای مدت نامعین ما این روند را تعلیق کردیم، یعنی برای طولانی‌مدت ما فعلا تعلیق کردیم تا بعدها با هم بنشینیم و ببینیم باید چه کار کنیم.» روحانی تصریح کرد: «بنابراین فعلا نه مکانیسم ماشه‌ای در کار خواهد بود، نه در هفته‌های آینده، حتی ماه‌های آینده. ما به فعالیت‌های هسته‌ای خودمان ادامه می‌دهیم، البته تحت نظارت آژانس که همچنان ادامه خواهد داشت.»
او گفت: «امیدواریم اروپایی‌ها بتوانند راه‌حلی را پیدا بکنند که ما بتوانیم با هم تفاهم کنیم و آنها بتوانند به تعهدات خودشان در برجام برگردند تا ما هم به تعهدات خود در برجام به‌طور کامل برگردیم. در این باره اروپایی‌ها قول‌هایی کمابیش به ما داده‌اند که در این زمینه تلاش می‌کنند و امیدواریم به نتیجه برسند.» آمار کشته‌‌شدگان آبان ماه در اختیار پزشکی قانونی است
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری از مجله نیویورکر که پرسید ابهاماتی وجود دارد که قیمت بنزین افزایش پیدا کرد، چه تعداد شهروند کشته شدند، شفاف‌سازی کنید تا ابهامات رفع شود گفت: «در این حادثه رسانه‌های خارجی اغراق و مبالغه عجیب‌وغریبی کردند و عددهای عجیب‌وغریبی اعلام کردند. اول یک عددی را اعلام کردند، بعد به آنها چیزی گفته نشد و همین‌طور روزانه عدد را بالا بردند. صدنفر، صدنفر بالا بردند تا از ‌هزار نفر هم عبور کرد.»رئیس‌جمهوری گفت: «اینکه چند نفر کشته شدند آمار آن در اختیار پزشکی قانونی کشور است؛ اگر برای پزشکی قانونی همه ابعاد روشن است که قاعدتا در این مدت باید روشن باشد، آنها می‌توانند این مسأله را اعلام کنند و مشکلی نیست. ولی آمار واقعی آنچه تاکنون اطلاع داریم و اعلام شده با آماری که در رسانه‌ها اعلام می‌شود فاصله خیلی زیادی دارد.» انتخابات برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد
او در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه سازندگی مبنی بر اینکه او چه تلاشی برای بهتر برگزارشدن انتخابات با شورای نگهبان داشته و مقصود او از سخنانش درباره انتخابات در ۲۲ بهمن چه بود، اظهار کرد: «سخنانم در  ۲۲ بهمن این بود که اگر رژیم گذشته از مردم سوال می‌کرد و حاضر می‌شد نظر مردم را درباره نظام بشنود و از آنان نظرخواهی می‌کرد، دیگر نیازی به انقلاب نبود و مردم می‌گفتند که چه می‌خواهند.» روحانی تأکید کرد: «آنان این‌ کار را نکردند و مردم هم در روند انقلاب حکومت مردم‌سالار را برگزیدند و یکی از دلایل آن هم همین بود که در هر موعد لازم از مردم درباره مسائل نظرخواهی شود.» او با بیان اینکه امروز همه نهادهای ما براساس انتخابات شکل گرفته است، ادامه داد: «رژیم گذشته انتخابات و نظر مردم را زیرپا گذاشت و قلدری کرد اما انقلاب ما با انتخاب، راه امام(ره) را برگزیدند و انقلاب کردند برای اینکه انتخابات زنده بماند.»روحانی با بیان اینکه سخن ما این است که انتخابات برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، اظهار کرد: «در انتخابات پیش‌رو هم باید گفت که وقتی می‌آیم در سخنرانی صحبتی می‌کنم که در آن به مسأله مهمی اشاره می‌کنم، پیشاپیش بدانند که من تلاشم را کردم، پیام دادم، نامه نوشتم و حرف زدم اما به نتیجه نرسیدم، ولی اگر این را نگویم یعنی به مردم خیانت کردم و من حاضر نیستم به مردم خیانت کنم. حالا اینکه بیایم همه نامه‌هایی که به شورای نگهبان درباره انتخابات نوشتم و همه روندی که طی شده را جزء به جزء اعلام کنم فکر نمی‌کنم لازم باشد.» رئیس‌جمهوری افزود: «ما الان مردم‌مان در برابر سه گزینه انتخاب محدود، انتخاب مطلوب و بدون انتخاب هستیم که از نظر برخی ممکن است انتخاب مطلوب امکان نداشته باشد اما آیا باید انتخابات محدود را هم کنار بگذاریم و کل انتخابات را کنار بگذاریم؟ این انتخابات ممکن است مطلوب صددرصد ما نباشد، اما امروز بهترین کار این است که برویم پای صندوق‌های انتخابات و رأی بدهیم.»