حضور گسترده مردم در تشییع حاج قاسم زمینه‌ساز اصلاح امور است


آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز یکشنبه در آئین چهلمین روز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش افزود: سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خوب دشمن را می‌شناخت، آمریکا و اسرائیل را می‌شناخت و زبان آنها را می‌دانست و می‌دانست زبان آنها زبان زور است و تنها راه در مقابل آنها، قدرت نشان دادن و اقتدار است.
وی با‌ اشاره به اینکه عقلانیت و انقلابی بودن یکی از ویژگی‌های سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند که انقلابی بودن به کارهای زودگذر، زودهنگام احساسی است اما درون اندیشه انقلابی؛ عقلانیت، بصیرت، دوراندیشی، نگاه به آینده و عقل حسابی قرار دارد.
رئیس قوه قضائیه با‌ اشاره به این مطلب که دومین نکته در مکتب حاج قاسم سلیمانی ولایت‌مداری ایشان بود، گفت: اگر وصیت‌نامه او هم نمی‌بود، مشی و سلوک او را که می‌دیدید می‌گفتید او یک ولایت‌مدار واقعی است و انسان ولایت‌مدار با انسان ولایت شعار فرق دارد خیلی‌ها ممکن است صحبت از ولایت بکنند اما ولایت‌مداری با ولایت شعاری متفاوت است.
آیت‌الله رئیسی افزود: وقتی سخن از ولی است جای چون چرا ندارد و سخن او در وصیت‌نامه، ولایت‌نامه است و سخن سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، کلام و پیام او به بازماندگان، ملت ایران و جهان اسلام این است که بدانند عزت آنها در تبعیت از ولایت فقیه است و او در عرصه ولایت‌مداری سر از پا نشناخت و سردار رشید اسلام آنچه ولی می‌خواست و آنچه را که ولی صلاح می‌دانست، سعادت را در آن می‌دانست و می‌داند.


وی یادآور شد: ولایت‌مداری شهید سلیمانی در زمان امام(ره) به امام راحل و در زمان جانشین به حق امام نسبت به مقام ولایت، همواره بوده است.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر این مطلب که حاج قاسم و مکتب وی مردم باوری را می‌آموزد، گفت: باور نسبت به مردم خیلی مهم است و در عالم سیاستمداران دم از مردم می‌زنند اما مردم را حقیقتا باور ندارند اما سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مردم را باور داشت و به تبعیت از ولایت و رهبری و نظر حقیقتا مردم باور بود.
آیت‌الله رئیسی تواضع و فروتنی و توجه به مردم را از دیگر ویژگی‌های سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برشمرد و گفت: او رحماء بینهم بود و واقعاً نسبت به مردم و مظلومان عالم عشق می‌ورزید و به همه کسانی که مصداق «بینهم» بودند، «رحماء» بود و به مظلومان عالم می‌اندیشید و به آنها عشق می‌ورزید و به نحوی دلدادگی به او افزون بود که بچه‌های مدافع حرم، پدر دوم خود را حاج قاسم می‌دانستند و در فراق او ‌اشک می‌ریختند و می‌گفتند یک ملجا و پناه را از دست داده‌ایم.
وی گفت: سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به مظلومان، فقرا و ستمدیدگان توجه  داشت و یک موی ایران را به همه داشته‌های کاخ‌نشینان ‌ترجیح می‌داد و سخنش با همه همین بود.
رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: ‌اشرافیت یکی از روحیه‌های زشت و آفات برای انسان سالک الی الله
 است و روحیه ‌اشرافی‌گری مورد پسند سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نبود و او با مردم بود و دلیل محبوبیت او همین است که به مردم توجه و باور داشت.
وی تصریح کرد: شهادت وی قیامتی برپا کرد و با شهادت او  دل‌ها در سراسر ایران و جهان اسلام متوجه او شد و او متوجه به وجه‌الله شد.
وی تصریح کرد: رمز بقای سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، اخلاص اوست و رمز متوجه شدن دل‌ها به او، اخلاص اوست و اولین شاخص حاج قاسم اخلاص و دلدادگی او به خداست و چون متوجه خدا شد خدا هم دل‌ها را متوجه او کرد.
رئیس قوه قضائیه گفت: دیپلماسی حاج قاسم در راستای تقویت جبهه مقاومت و در جهت ایستادگی کشور بود و راهبرد وی مقاومت است، تسلیم شدن و کوتاه آمدن در مقابل دشمن در قاموس حاج قاسم هرگز راه نداشته و در مکتب او راه ندارد؛ سپهبد شهید سلیمانی یک انقلابی بود که انقلاب را با تمامی ‌وجود دوست می‌داشت و به توسعه پیامهای آن می‌اندیشید.
آیت‌الله رئیسی افزود: سردار سلیمانی تلاش می‌کرد از تمامی ‌تهدیدها فرصت و قدرت بسازد، همان‌طور که در کشورهای لبنان، افغانستان و تمامی‌کشورهای اطراف قدرت ساخت.
وی عنوان کرد: خون بهشتی عظمت به کشور آفرید و طومار نفاق و بنی‌صدری کشور را در هم پیچید و تشییع جنازه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یوم اللهی رقم زد که دل‌ها را.
وی گفت: امروز مردم با تمامی‌وجود به آمریکا و سیاست‌های استکباری نفرت می‌ورزند و نسبت به آن خشم دارند.
آیت‌الله رئیسی گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها این پیام مقاومت ملت ایران را دریافت کردند و اگر در منطقه خطایی کنند باید دست به سر و سر به زیر تسلیم نیروهای جمهوری اسلامی ایران شوند که از این حرکت جلوه‌هایی در خلیج ‌فارس مشاهده شد.
رئیس قوه قضائیه افزود: امروز حضور مردم و حرکت‌های افتخارآمیز نیروهای مسلح در کوبیدن پایگاه آمریکایی‌ها قدرتی عظیم برای کشور ایجاد کرده و موجب امیدواری به نظام بیش از هر زمانی شده است.
رئیس قوه قضائیه افزود: حضور مردم در تشییع جنازه حاج قاسم و به برکت حضور نیروهای در صحنه ایجاد شده که باید زمینه اصلاح امور باشد.