لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان منتشر شد ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان

بالاخره بعد از اما و اگرها و با وجود محدودیت‌های زیادی که جریان اصلاحات با آن روبه‌رو بود، لیست انتخاباتی این جریان سیاسی معرفی شد. اصلاحات شاید فکرش را نمی‌کرد که اینگونه اکثر نامزدهای خود را در پشت دیوار محکم شورای نگهبان جا بگذارد به همین خاطر تا پیش از این گمانه‌زنی‌های زیادی بر عدم معرفی لیست از سوی اصلاح‌طلبان می‌رفت. اما به هر حال احزاب این جریان سیاسی بالاخره بعد از کش‫وقوس‌های فراوان روز گذشته ۸ حزب اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی با برگزاری نشست خبری، لیست مشترک ۳۰ نفره خود را برای حوزه انتخابیه تهران منتشر کردند. فرج کیمجانی، رئیس ستاد انتخاباتی «ائتلاف برای ایران» طی نشست خبری با اهالی رسانه در ارتباط با فعالیت احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش‌ رو‫ گفت: برای برگزاری باشکوه انتخابات تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب ائتلاف جدیدی شکل دادند به نام «ائتلاف برای ایران» که مراحل قانونی آن در حال پیگیری است.
این هشت حزب اصلاح‌طلب که «ائتلاف برای ایران» تشکیل داده‌اند، شامل احزابی از جمله حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب مردم‫سالاری، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب آزادی، حزب همبستگی دانش آموختگان ایران، حزب وحدت و همکاری و انجمن اسلامی معلمان هستند.
بسیاری از فعالان و نخبگان سیاسی اصلاح‌طلب معتقدند با وجود همه محدودیت‌ها و فیلترهای موجود برای جریان اصلاحات باید در انتخابات حضور فعال داشت، چرا که تفکر اصلاح‌طلبی با صندوق رای گره خورده است. درواقع این جریان سیاسی که در سال‌های اخیر از سوی پایگاه اجتماعی خود دچار ریزش شده است باز هم تنها راه موفقیت و آشتی دوباره با پایگاه اجتماعی و رسیدن به اهداف خود را صندوق رای می‌داند. با این حال از آنجا که اکثر دبیران کل احزاب فعال اصلاح‌طلب از جریان انتخابات حذف شدند و امکان مانور از سوی این جریان به شدت کاهش یافت، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد که برای این دوره از انتخابات لیست واحد معرفی نخواهد کرد و خود احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند با یکدیگر ائتلاف کرده و لیست انتخاباتی معرفی کنند.
در همین رابطه محمدعلی ابطحی درخصوص تصمیم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم انتشار لیست واحد توسط این مجموعه و اختیار داده شده به احزاب برای انتشار لیست انتخاباتی، به «خبرآنلاین» گفت: درمجموع شرایط برای اصلاح‫طلبان دشوار است. واقعیت این است که اصلاح‫‫طلبی و تفکر اصلاح‫طلبی با صندوق رای پیوند خورده و اصلاحات بدون آن تعریف نمی‫شود حتی اگر نتواند در جریان انتخابات تاثیرگذار باشد و اصلاحی انجام دهد.


سید عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور در دولت اصلاحات، در ارزیابی خود در‫خصوص انتخابات مجلس یازدهم گفته: اصلاح‫طلبان هر جا که کاندیدا داشته باشند قطعا مشارکت خواهند کرد.
او تصریح کرد: ترکیب مجلس آینده از الان تا حد زیادی مشخص است و در بسیاری از حوزه‌ها تکلیف روشن است. اصلاح‫طلبان شانس کمی دارند و احتمالاً اقلیت محدودی از مجلس آینده را در اختیار خواهند داشت.
هر چند بسیاری از نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی معتقدند رقابت دو جریان سیاسی اصلاحات و اصولگرایان در شرایط کنونی به معنای واقعی وجود ندارد چرا که مردم در سال‫های اخیر از آنها ناامید شده‌اند. بنابراین رقابت در چنین فضایی معنی ندارد. از جمله این افراد مصطفی معین است. او تاکید دارد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان پایگاه اجتماعی‌شان را از دست داده‌اند و در افکار عمومی تفاوت چندانی بین این دو جریان وجود ندارد. از نظر جامعه به ویژه جوانان، موضوع رقابت اصلاح‫طلب و اصولگرا در عرصه‫های سیاسی و انتخاباتی در این مقطع زمانی، ماجرای تمام شده‌ای است. فقدان سازمان‌های مردم نهاد و احزاب دیرپا و فراگیر سیاسی خود را در این بی‫ثباتی‫های سیاسی و مدیریتی و سردرگمی‌های اجتماعی نشان می‌دهد.
در هر صورت حالا که بالاخره اصلاح‌طلبان بعد از اما و اگرهای فراوان با ائتلاف هشت لیست وارد گود انتخابات شدند، باید دید آیا در این یک هفته باقی مانده این جریان سیاسی که از پایگاه اجتماعی بالایی نسبت به رقیب خود برخوردار است خواهد توانست مشارکت سیاسی را بالا ببرد و دوباره امید را به بدنه اجتماعی برگرداند یا نه. آیا اصلاح‌طلبانی که به واسطه عملکرد دولت روحانی و همچنین مجلس یازدهم از سوی پایگاه اجتماعی خود دچار ریزش شدید طی این سال‌ها شد خواهد توانست دوباره اعتماد بدنه اجتماعی خود را کسب کند؟ در شرایطی که میدان انتخابات کاملا در اختیار اصولگرایان قرار گرفته است، آیا اصلاح‌طلبان فرصت مانور در این میدان رقابتی را خواهند داشت و این ائتلاف حزبی اصلاح‌طلبان چگونه و بر اساس کدام استراتژی در این فضا برای کسی کرسی‌های بهارستان پیش خواهد رفت. اصلاح‌طلبان چه اندازه شانس کسب کرسی‌های بهارستان را خواهند داشت و آیا این جریان سیاسی قادر خواهد بود با توجه به تفرقه‌ و چندپاره شدن اصولگرایان می‌تواند سهمی در مجلس یازدهم خواهد داشت.
لیست مورد توافق ۸ احزاب اصلاح‫طلب برای انتخابات 2 اسفندماه
۱-مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز
۲-مصطفی کواکبیان دبیر‫کل حزب مردم‫سالاری
۳-علیرضا محجوب دبیر‫کل خانه کارگر
۴-داوود محمدی دبیر‫‫کل انجمن اسلامی معلمان
۵-محمد حسین مقیمی مدیر دوران اصلاحات
۶-محمدرضا راه‫چمنی دبیر‫کل حزب وحدت و همکاری
۷-علی داستانی از اعضای شورای مرکزی حزب همبستگی
۸-سهیلا جلودارزاده عضو خانه کارگر
۹- امیر عسگری از مجمع فرهنگیان ایران اسلامی
۱۰- افشین اعلا فعال سیاسی
۱۱-پروانه مافی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران
۱۲- اعظم صمصامی عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی
۱۳-محمدرضا بادامچی اعضای حزب اسلامی کار
۱۴- محمدهادی انتشاری فعال سیاسی اصلاح‫طلب
۱۵- فریده اولاد قباد از نمایندگان فعلی مجلس
۱۶-فخرالدین صابری نماینده ادوار مجلس
۱۷-سعید باقری فعال سیاسی اصلاح‫طلب
۱۸- محمدرضا شریفی اقتصاد‫دان
۱۹- زهرا ساعی از اعضای خانه کارگر نماینده فعلی مجلس
۲۰- محمدعلی وکیلی روزنامه نگار ، نماینده مجلس
۲۱- سید فرید موسوی نماینده فعلی مجلس
۲۲- محسن علیجانی نماینده فعلی مجلس
۲۳- محمدرضا نجفی نماینده فعلی مجلس
۲۴- محمد حسین شیخ محمدی فعال سیاسی اصلاح‫طلب
۲۵- وحید توتون‌چی فعال سیاسی اصلاح‫طلب
۲۶- حسن انصاری فعال سیاسی در شهر ری و عضو حزب آزادی
۲۷- علی حسین رضاییان عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه‫ها
۲۸- ابوالفضل سروش نماینده فعلی مجلس
۲۹- حبیب پارسا سازمان نظام مهندسی
۳۰- مهدی شیخ نماینده فعلی مجلس