مردم می‌دانند چگونه حرف خود را در انتخابات بزنند

- برای سربلندی ایران  در انتخابات شرکت کنیم
- برای برون رفت از چالش‌ها راهی جز تقویت سرمایه و امید اجتماعی نیست
 - مرجعیت رسانه داخلی باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد
- صداقت در گفتار و رفتار لازمه جلب اعتماد جامعه است


- جناحی که در صحنه انتخابات حضور دارد باید از ضرورت حضور رقیب دفاع کند
- برگزیدگان جشنواره آثار برتر «ایران» جوایز خود را از معاون اول رئیس جمهوری  دریافت کردند
- مدیرعامل ایرنا: جنگ رسانه‌ای تمامی مرزها را با چالش مواجه کرد

 «استودیو ایران» افتتاح شد

25 سال پس از اول بهمن 1373 که نخستین شماره روزنامه «ایران» روی دکه‌ها قرار گرفت، دیروز در مراسمی، ربع قرن فعالیت مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی «ایران» و آغاز بیست و ششمین سال فعالیت این مؤسسه و انتشار روزنامه گرامی داشته شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری میهمان ویژه این مراسم بود؛ مراسمی که با معرفی برگزیدگان جشنواره انتخاب برترین‌های مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی «ایران» به پایان رسید. علاوه بر جهانگیری، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، سیدضیاء هاشمی مدیرعامل «ایرنا»، محمدرضا نوروزپور دبیر هیأت دولت، خسرو طالب‌زاده مشاور وزیر ارشاد، مجید رضاییان، علی اکبر قاضی زاده، بهروز بهزادی و عباس عبدی از روزنامه‌نگاران کشور و نیز اسماعیل خلج هنرمند عرصه تئاتر و محمد مبین مدیرعامل برنا از دیگر میهمانان این مراسم بودند. جهانگیری در بدو ورود خود، استودیوی خبری روزنامه ایران را افتتاح کرد.به گزارش «ایران» معاون اول رئیس جمهوری پس از افتتاح این استودیو، به عنوان نخستین فعالیت خبری این مجموعه، در گفت‌وگویی کوتاه به پرسش‌های خبرنگار «ایران» پاسخ گفت. نخستین پرسش این بود که «یک سال و یک ماه تا پایان قرن باقی مانده است، قرنی که در آن ایران فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشت، با کودتای انگلیسی آغاز کرد، با شهریور 20 ادامه داد، جنگ تحمیلی، شهادت سردار سلیمانی و با این همه، گویا ایران قرار است تحت فشار حداکثری امریکا این قرن را به پایان ببرد. با این همه، ایران در 100 سال اخیر چه اندوخته است و چه پیش رو دارد؟»
جهانگیری در پاسخ با بیان اینکه اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در منطقه ما رخ داد، هر کدام تحولی بزرگ و تأثیرگذار بوده و چنین تحولاتی معمولاً در طول یک قرن رخ می‌دهد، اظهار کرد: این تحولات نشان داد ایران کشوری با عقبه‌ای بزرگ فرهنگی - تاریخی و مردمی است که با وجود بروز حوادث مختلف که بعضی از آن‌ها برای تسویه حساب با جمهوری اسلامی ایران بوده  همچنان استوار است و این ملت از همه این اتفاقات سربلند بیرون آمده است. او با اشاره به اینکه ملت ایران هزینه‌های زیادی نیز برای این سربلندی پرداخت کرده است که نمونه آخر آن شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی بود، تصریح کرد: سردار سلیمانی فردی استراتژیست بود و بسیاری از اتفاقات منطقه نتیجه حضور این سردار بزرگ اسلام بود.  جهانگیری با بیان اینکه سردار سلیمانی اهل فکر و مدارا بود، گفت: این سردار بزرگ در مسائل داخلی کشور نیز کمک‌های شایانی می‌کرد و انسانی بن‌بست شکن بود و امروز جای او بین ما بسیار خالی است. او از جنایت امریکا در ترور سردار سلیمانی به عنوان اشتباهی بزرگ یاد کرد و با بیان اینکه خون این شهید همانند دوران حیاتش برای کشور اثرگذار بود، گفت: مردم ایران در تشییع و خاکسپاری این شهید بزرگوار به خوبی از خدمات او قدرشناسی کردند و این حضور بسیاری از توطئه‌ها و طراحی‌های دشمن را برهم زد. معاون اول رئیس جمهوری همچنین درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه انتخابات یکی از آرمان‌های ملت ایران است و همه باید از آن حمایت کنیم، اضافه کرد: بسیاری از تحولات مهم سیاسی - اجتماعی در کشور با انتخابات رقم خورد که نمونه آن انتخابات دوم خرداد بود که پس از آن حرکتی به نام اصلاحات در کشور شکل گرفت.
او با بیان اینکه مردم ایران آگاه هستند و به خوبی می‌دانند که در انتخابات باید به چه کسانی رأی دهند، گفت: البته برگزاری انتخابات در کشور ضعف‌هایی نیز داشته است و هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم و باید با صبر و حوصله موانع پیش روی انتخابات را برطرف کنیم. جهانگیری گفت: گله‌ها و نقدها سر جای خود باقی است و باید به آنان رسیدگی شود، اما همه باید برای سربلندی کشور در انتخابات شرکت کنیم. او یکی از شاخص‌های مهم جمهوری اسلامی را انتخابات دانست و تصریح کرد: انتخابات یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که باید از آن دفاع کرد. صندوق رأی را نباید راحت کنار گذاشت زیرا مردم بلد هستند چگونه حرف خود را پای صندوق رأی بزنند.

پس از اعطای جوایز جشنواره «ایران» از سوی معاون اول رئیس جمهوری به برگزیدگان، جهانگیری در سخنانی بر ضرورت مرجعیت رسانه‌های داخلی تأکید کرد و گفت: ضرورت امروز کشور وجود رسانه‌های دوسویه، متکی به اعتماد دوطرفه از سوی نخبگان و جامعه است و در چنین شرایطی است که رسانه‌های داخلی برای مردم کشور مرجعیت پیدا می‌کنند و قطعاً در این مسیر رسالت نهاد‌های حاکمیتی و مسئولان دولتی بسیار سنگین‌تر است.
او با قدردانی از تلاش‌های دست‌اندرکاران و فعالان مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران در 25سال اخیر، روزنامه ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را از افتخارات کشور در حوزه ارتباطات فرهنگی برشمرد و اظهارکرد: رسانه‌ها می‌توانند هم میدان گفت‌و‌گو، نقد و روان شدن جریان اطلاعات باشند و هم می‌توانند منشأ اختلال در گفت‌و‌گو، ترویج خشونت، نفرت افکنی، جعل خبر و متأسفانه تخریب بنیان‌های اخلاقی جامعه باشند.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که خروجی آن تقویت گفت‌و‌گو، تفاهم، همبستگی و امید اجتماعی در جامعه باشد، راه برون رفت از مشکلات و چالش‌ها را تقویت سرمایه و امید اجتماعی دانست و تصریح کرد: امروز شنیدن حرف واقعی و طرح کردن آن در جامعه قدری دشوار شده است و سرعت انتشار و پذیرش اخبار جعلی در جامعه افزایش یافته و این موضوع مسئولیت سنگینی را بر دوش رسانه‌های کشور قرار داده است. معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: به عنوان مثال اقدامات و کارهایی که در همین دولت و در شرایط تحریم و محدودیت منابع در بخش‌های مختلف اقتصادی نظیر نفت و گاز، آب و خاک، کشاورزی و سایر زیرساخت‌ها انجام شده است با دولت‌های گذشته قابل مقایسه نیست اما به دلیل فضای منفی و اختلال ارتباطی موجود، حتی برای مسئولین همین بخش‌ها نیز بیان و گفت‌و‌گو در خصوص این دستاوردها دشوار است.
جهانگیری تصریح کرد: مسئولیت روزنامه نگاران مستقل و نهادهای حرفه‌ای و صنفی خارج از این مسئولیت ملی نیست که باید در اندیشه ایران باشند و قدرت شنیدن و دیدن جامعه، حکومت و نخبگان را بالا ببرند. او با تأکید بر اینکه متأسفانه در همه این بخش‌ها اختلال ارتباطی وجود دارد، افزود: در فضایی که اختلال ارتباطی حاکم است، بی‌افق شدن جامعه، هراس از آینده و ناامیدی و انفعال در کشور رونق و رواج پیدا خواهد کرد. معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه هر کس در اندیشه و به فکر آینده ایران است باید برای اصلاح اختلال ارتباطی گام بردارد، تصریح کرد: هیچ‌گاه نقش رسانه‌ها به اندازه امروز پراهمیت و تعیین کننده نبوده است، سرنوشت همه بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه به رسانه‌ها گره خورده است و امروز پارادایمی که در پیش داریم از رسانه‌های یکسویه و حرف‌های آمرانه به سمت رسانه‌های چند سویه، آزادانه و مختار است. جهانگیری از اعتماد به عنوان مهمترین سرمایه برای رسانه‌های کشور نام برد و گفت: لازمه جلب اعتماد جامعه، صداقت در گفتار و رفتار همه بخش‌ها خصوصاً رسانه‌ها است. او با اشاره به اینکه روزنامه ایران با وجود اینکه متعلق به دولت است همواره برای جلب اعتماد جامعه تلاش کرده است، گفت: دولت به دنبال ایجاد یک مجموعه تبلیغاتی و پروپاگاندایی از روزنامه ایران نیست چرا که معتقد است وقتی اعتماد مخاطب و بخصوص نخبگان جلب شود، تأثیرگذاری رسانه دوچندان خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: انتخابات یکی از شاخص‌های جمهوری اسلامی ایران است و نقش تعیین کننده‌ای در تحولات سیاسی و اجتماعی 40 سال گذشته داشته و بسیاری از اتفاقات سیاسی و اجتماعی کشور که در سال‌های گذشته به ثبت رسیده و هنوز آثار مثبت و منفی آن باقی است نیز نتیجه انتخابات بوده است. او با بیان اینکه همان‌گونه که از آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران نظیر استقلال و آزادی حفاظت می‌کنیم، باید از انتخابات و صندوق رأی نیز به عنوان دستاوردی بزرگ در کشور دفاع و حفاظت کنیم، اضافه کرد: مردم می‌دانند که چگونه حرف خود را از طریق صندوق رأی با حکومت بزنند.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: چندی پیش در انتخابات مجلس خبرگان نیز در یکی از استان‌ها کاندیدای آن استان رقیبی نداشت و فقط برای آنکه یک کاندیدا نباشد از شخصی درخواست کردند که به صورت شکلی کاندیدا شود که پس از شمارش آرا آن شخص گمنام انتخاب شد.
جهانگیری با تأکید بر اینکه انتخابات از مصالح و منافع ملی کشور و دغدغه مشترک ملت ایران است، تصریح کرد: انتخابات باید رقابتی باشد و جناحی که در صحنه حضور دارد باید از نبود رقبا در انتخابات ناراحت باشد و از ضرورت حضور رقیب دفاع کند. معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه امروز بشدت به حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات نیاز داریم، ابراز امیدواری کرد مردم با مشارکت گسترده در انتخابات پیش روی مجلس حضور یابند و شاهد انتخاباتی باشکوه باشیم.
مدیرعامل ایرنا: جنگ رسانه‌ای تمامی مرزها را با چالش مواجه کرد
سید ضیاء هاشمی مدیر عامل ایرنا هم در مراسم دیروز با تشکر از معاون اول رئیس جمهوری از دغدغه وی نسبت به تقویت سرمایه اجتماعی کشور و ارتباط جهانگیری با رسانه ها تشکر کرد. هاشمی در سخنان خود، با بیان اینکه در روزگاری به سر می‌بریم که در جنگ تمام عیار رسانه‌ای گرفتار هستیم، تصریح کرد: این جنگ رسانه‌ای منحصر به بیرون مرزها نیست چه بسا در درون مرزها هم با چالش‌های جدی مواجه هستیم. او با بیان اینکه این نبرد کار رسانه یعنی رساندن پیام واقعیت‌ها به مخاطبان را سخت می‌کند، خطاب به جهانگیری اضافه کرد: به یاد می‌آوریم روزهایی که اصحاب رسانه به دلیل نقد دولتمردان با توبیخ‌های سنگینی مواجه می‌شدند و بعدها نیز به یاد می‌آوریم روزهایی را که رسانه‌ها در نقد بزرگانی همچون جنابعالی و سایر بزرگان دولت دشواری زیادی نداشتند و نقد رسانه‌ها نسبت به دولتمردان باعث نشده است که آنان به لکنت زبان بیفتند و این خواسته‌ای بوده که جنابعالی، دولت و رئیس جمهوری رسماً داشته‌اید که بسیار قابل تقدیر است.
هاشمی ادامه داد: حتماً مطالبه اصحاب رسانه نیز همین است که نقد دولتمردان و نقد بزرگان کشور با سهولت انجام شود چرا که نقد هدیه‌ای است که به دولتمردان ارائه می‌شود.
گفتنی است در این مراسم به مناسبت روز زن از همکاران پیشکسوت موسسه خانم‌ها نسرین خادمی، مینو طباطبایی‌سلطانی و راضیه کباری هم تجلیل شد. همچنین  با گرامی داشت یاد همکاران تازه درگذشته  مرحوم همتی و مرحومه فرهمند از خانواده های آنها نیز تقدیر شد.

برش
دست نوشته جهانگیری در دفتر یادبود روزنامه ایران

جهانگیری، هنگام حضور در مؤسسه ایران و افتتاح استودیوی روزنامه، متنی در دفتر یادبود روزنامه نوشت که متن آن به شرح زیر است:
بسم الله الرحمان الرحیم
توفیق نصیب شد در مراسم بیست و ششمین سالگرد تأسیس مؤسسه ایران شرکت نمایم که مصادف است با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و چهلمین روز شهادت سردار عزیز سپهبد حاج قاسم سلیمانی رفیق شفیق روزهای سخت. به همه کارکنان، روزنامه‌نگاران  و مدیران عزیز روزنامه و مؤسسه ایران دست مریزاد و خسته نباشید می‌گویم. خوب درخشیدند و نام نیکی به جا گذاشته‌اند.