جمعه بازار پاساژ پروانه به پارکینگ پلاسکو تبدیل خواهد شد

اگر موضوع اختصاص پارکینگ به پلاسکوی جدید پیش نمی آمد و کار ساخت پلاسکوی جدید به دلیل همین موضوع متوقف نمی شد باز هم در ساختمان پاساژ پروانه مقاوم سازی و ایمن سازی صورت نمی گرفت و معلوم نبود چه خطری جان 20 هزار نفری که به گفته علی اعطا سخنگوی شورای شهر، جمعه هر هفته به این ساختمان رفت و آمد دارند را تهدید خواهد کرد
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: حادثه ساختمان پلاسکو خاطره تلخی در یاد مردم کشورمان بر جای گذاشته است، با این حال پس از آن حادثه سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام کرد: «بیش از 7 هزار ساختمان نا ایمن در تهران وجود دارد که این ساختمان‌ها هنگام بروز سوانح از جمله آتش سوزی با مشکل جدی روبه رو می شوند.» از همان زمان نگرانی‌ها درباره ساختمان‌های نا ایمن در سطح شهر افزایش یافت اما هیچ یک از 7 هزار ساختمانی که سخنگوی آتش نشانی اعلام کرده بود تخلیه و بازسازی نشدند تا این که هفته گذشته زمزمه‌هایی از بازسازی ساختمان جمعه بازار پاساژ پروانه که یکی از همان ساختمان‌های نا ایمن سطح شهر
به شمار می آید، به گوش رسید و در نهایت روز گذشته اعلام شد ساختمان پارکینگ پاساژ پروانه برای بازسازی تخلیه خواهد شد اما این ساختمان پس از بازسازی به پارکینگی برای ساختمان پلاسکوی جدید تبدیل شده و دستفروشان ساکن در این ساختمان به مکان دیگری منتقل خواهند شد و دیگر به این ساختمان باز نخواهند گشت. با توجه به اینکه جمعه بازار پروانه بیش از دو دهه در حال فعالیت است و در این بازه زمانی به هویتی دست یافته که مردم آن را به بازار صنایع دستی و عتیقه می‌شناسند بنابراین به نظر می رسد چنین اتفاقی بخشی از هویت شهری را نابود کرده و خاطرات 2 دهه را از بین خواهد برد!
> تغییر کاربری با نام مقاوم سازی


زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران در رابطه با این موضوع به آفتاب یزد گفت: «پاساژ پروانه همچنان تا پایان سال روزهای جمعه به فعالیت خودش ادامه می‌دهد، شهرداری به منظور ایمن سازی این ساختمان و بهبود شرایط و استفاده بهینه از فضا، مکان دیگری را در منطقه 12 تعریف کرده که در اختیار فروشندگان قرار دهد و بعد از عید بتوانند از آن استفاده کنند. ساختمان پاساژ پروانه نیمه کاره است و به همین دلیل هم باید ایمن سازی صورت بگیرد. بنیاد مستضعفان هم با توجه به توافقاتی که با شهرداری صورت گرفته است تصمیم گرفته که ساختمان پاساژ پروانه را ایمن سازی کند و امنیتش را برقرار کند.» او در رابطه با اینکه ساختمان جدید قرار است به پارکینگ ساختمان پلاسکو جدید تبدیل شود گفت:« برای ساختمان جدید پلاسکو که در حال ساخت است نیاز به تامین پارکینگ داریم چون پارکینگ‌های لازم برای این ساختمان را نمی توان درون پلاسکوی جدید قرار داد بنابر این مجبور هستیم از ساختمان‌ها و فضای‌های پیرامونی آن استفاده کنیم چون ما اجازه ساخت پارکینگ را در مناطق مرکزی شهر نداریم بنابر این از چنین ساختمان‌هایی باید استفاده شود. بنیاد مستضعفان برای تامین پارکینگ ساختمان پلاسکوی جدید ساختمان پاساژ پروانه را مقاوم سازی خواهد کرد و شهرداری هم این را به عنوان بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز پلاسکوی جدید قبول می کند تا بنیاد مستضعفان بتواند بعد از تائید نقشه کار ساخت پلاسکوی جدید را از سر بگیرد. این ساختمان نیمه کاره است و از نظر ایمنی هم صلاح نیست که این همه جمعیت در آن رفت و آمد داشته باشند. با این همه من پیشنهاد
داده ام با توجه به اینکه
پاساژ پروانه تنها جمعه‌ها برقرار است و از آن جایی که ساختمان پلاسکو یک ساختمان تجاری است و معمولا روزهای جمعه از آن کمتر استفاده می شود، طی توافقی که میتواند با شهرداری تهران صورت بگیرد بعد از ایمن سازی و مقاوم سازی بتوان روزهای جمعه بخشی از این ساختمان را در اختیار دستفروش‌ها قرار داد.»
نکته حائز اهمیت این است که اگر موضوع اختصاص پارکینگ به پلاسکوی جدید پیش نمی آمد و کار ساخت پلاسکوی جدید به دلیل همین موضوع متوقف نمی شد باز هم در ساختمان پاساژ پروانه مقاوم سازی و ایمن سازی صورت نمی گرفت و معلوم نبود چه خطری جان 20 هزار نفری که به گفته علی اعطا سخنگوی شورای شهر، جمعه هر هفته به این ساختمان رفت و آمد دارند را تهدید خواهد کرد.
> با جمعه بازار پارکینگ پاساژ پروانه بیشتر آشنا شوید
جمعه بازار پروانه جایی است که می‌توان کسانی را پیدا کرد که جمعه‌هایشان در لمیدن روی کاناپه و تماشای فیلم یا خواندن کتاب خلاصه نمی‌شود. کسانی که بخشی از لذت روز تعطیل‌شان پلکیدن میان اشیای قدیمی با هزار خاطره ناگفته است. می‌توان گفت که بیشتر افرادی که به اشیای قدیمی از آلبوم‌های قدیمی تمبر و صفحه‌های قدیمی گرامافون گرفته تا ظروف برنجی و... علاقمندند، دست کم یک مرتبه در ماه به جمعه بازار پروانه مراجعه می‌کنند. برای این افراد، اگر بودجه‌شان به خرید اشیای قدیمی و قیمتی این بازار هزار رنگ نرسد، تماشای این اجناس خالی از لطف نیست.
جمعه بازار پروانه محل تجمع بسیاری از هنرمندان و فروشندگانی است که از شهرهای مختلف برای فروش لوازم دست‌ساز هنری، اجناس آنتیک و بسیاری لوازم دیگر هر جمعه در پارکینگ پروانه گردهم می‌آیند. جمعه‌ها دیگر در این پارکینگ ماشینی پارک نمی‌شود بلکه این فروشندگان هستند که بساط خود را پهن می‌کنند. این پارکینگ در سه طبقه به این جمعه بازار اختصاص دارد و هر طبقه از آن مختص فروش اجناس متفاوتی است.
این بازار را شاید بتوان محلی برای بروز خلاقیت‌های هنرمندانی دانست که به دنبال بستری برای عرضه دستاوردهایشان هستند. جمعی که جمعه صبح‌ها بساطشان را پهن می کنند تا عجیب ترین اشیای موجود پایتخت از گرامافون‌های قدیمی گرفته تا انگشترهای عقیق و یشم و فیروزه را در معرض دید مشتریان قرار دهند. پارکینگ، طبقات مختلفی دارد که هر طبقه تقریبا به یک دسته از کالاها اختصاص یافته بعنوان مثال طبقه اول متعلق به عتیقه دوست‌هاست، کسانی که به دنبال صفحات گرامافون قدیمی و انگشترهای نقره می گردند. انواع کیف و کفش و مانتوهای سنتی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف را در کنار اشیای زینتی و دست ساز می توانید در طبقه دوم بیابید.