خواب زمستانی ستاد بحران گیلان

دستگاه‌هاي اجرايي و مديريت بحران استان گيلان هم در کمک‌رساني و امداد و نجات، خيلي کامياب نبودند. ارسلان زارع، استاندار گيلان گفته با وجود همه تلاش نيروهاي امداد و مديريت بحران، آمادگي‌ها براي اين بحران کافي نبوده است. از سوي ديگر برخي از نهادهاي نظارتي از برخورد با مديران کم کار خبر دادند، اما محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي در رابطه با ضعف‌هاي مديريتي که وجود داشت گفته است: به آسيب شناسي مديريتي بحران برف در گيلان خواهيم پرداخت و برخورد سيستمي، نه انتظامي با مديران صورت مي گيرد، زيرا سيستم مديريت بايد به روز باشد تا خدمات رساني همگاني به نحو احسن انجام شود.
مشکل هميشگي قطعي آب و برق
شرق گيلان و شهرستان‌هايي همچون لاهيجان، صومعه سرا، رودبار، آستانه، فومن، رودسر، لنگرود از شهرستان‌هايي بودند که بيشترين تاثير را از برف سنگين گرفتند و زندگي در آنجا طاقت فرسا شده است. علي خوشتراش يک فعال رسانه‌اي در استان گيلان در اين رابطه به «آرمان ملي» مي‌گويد: قطعي برق در استان گيلان بعد از هر بارش برف و باران‌هاي کم حجم به يک رويه عادي تبديل شده است و هر بار مديران اين بهانه را مي‌آورند که سيستم‌هاي ما فرسوده است و با مرمت جزئي سيستم‌هاي برق و آب رساني، تا برف و باران بعدي آن را رها مي‌کنند، اما قطعي گسترده برق و آب مشترکان و رسانه‌اي شدن آن در چند روز اخير شايد تلنگري باشد که يک بار براي هميشه مشکل زيرساخت‌هاي برق و آب اين استان برطرف شود. مسئولان برق استان مي‌گويند که سنگيني برف باعث شده که دکل‌هاي برق بشکند، در صورتي که اين صحبت اصلا منطقي به‌نظر نمي‌رسد و نشان مي‌دهد نظارتي بر ساخت دکل‌هاي برق شهري و روستايي صورت نمي‌گيرد. وضعيت زير ساخت‌هاي لوله‌کشي آب هم بهتر از برق نيست و ما به اين قطعي آب و برق عادت کرده‌ايم. وي در ادامه مي‌افزايد: بزرگترين مشکل استان گيلان خواب زمستاني ستادبحران است و هر سال با کمترين برف و باران اين قطعي‌هاي گسترده نيمي از شهرها را خاموش و نيمي ديگر را با قطعي آب مواجه مي‌کند، در صورتي که ستاد بحران به همه اين مشکلات آگاه است ولي نمي‌خواهد کار موثري را انجام دهد و فقط جلسه مي‌گذارند، کما اينکه تا چند ساعت بعد از برف و کولاک در جاده‌ها ما در هيچ‌جاده‌اي حتي يک ماشين برف‌روبي را نديديم. بارها از زبان مديرکل راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي بحث فرسودگي شديد ماشين‌آلات راهداري و عمر بالاي 25 سال آنها را شنيده‌ايم، حتي خود استاندار گيلان نيز به اين امر واقف است، پس چرا هيچ‌کاري از ابتداي امسال تاکنون براي رفع گوشه‌اي از اين مشکلات انجام نشده است.
آماده بارش برف هستيم


مهرداد لاهوتي، نماينده لنگرود در رابطه با آخرين وضعيت استان گيلان به «آرمان ملي» مي‌گويد: بيش از 90‌درصد برق مشترکان در استان گيلان متصل شده و 10‌درصد مردم هنوز برق ندارند. حدود 60‌درصد راه‌هاي روستايي باز است، ولي راه‌هاي روستاهاي کوهپايه‌اي ما همچنان مسدود هستند. از نظر مشترکان آب نيز تا جمعه شب، 70‌درصد مشترکان روستايي آب ندارند و در حوزه شهري نيز 20‌درصد مشترکان آب شرب آنها هنوز وصل نشده است. جا دارد تشکري از شرکت گاز استان داشته باشم و که با وجود غافلگيري بسياري از دستگاه‌ها، هيچ‌مورد قطعي گاز در استان نداشتيم. وي درباره آمادگي مسئولان استان گيلان در ارتباط با پيش بيني هواشناسي براي بارش برف در روزهاي يکشنبه و دوشنبه نيز اظهار کرد: ما با توجه به تجربه تلخي که در هفته گذشته داشتيم اين آمادگي را پيدا کرده‌ايم که در مقابل برف و باران اقدامات لازم را انجام دهيم، اما مديريت بحران در کل کشور با ضعف‌ها و مشکلاتي همراه است، کما اينکه بارش برف بحران به حساب نمي‌آيد، اما وقتي دستگاه و سيستمي دچار ضعف باشد، تبديل به بحران مي‌شود. حالا مديريت بحران در استان آماده بارش‌هاي احتمالي است.